Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Aiheen aloitti: 311 - 13.10.2018, 22:39:18

Otsikko: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: 311 - 13.10.2018, 22:39:18
Lähes päivittäin - tai ainakin viikoittain - törmää normielämässä erilaisiin asioihin & ilmiöihin, jotka laittavat funtsaamaan, miksi homma toteutettu noin eikä näin, kuin tuntuisi jotenkin fiksummalta...
Tuolla on jo valmiina "Kyllä v****taa"-osio, mutta voisikos olla tällainen ns. lievempi versio rinnalla vai onko jo ?
Ehkä näihinkin "pikkuongelmiin" saattaisi saada ihan järkevät selitykset, kun kaiken alan tietäjiä on täälläkin paljon mukana.

Laitanpa nyt ekaksi & aluksi yhden, tosin ehkä aika kehnon esimerkin:

Jokaisen ostarin takapihalla on pahvinkeruuvärkki, johon viedään kotitalouden pahvit.
Juon kaljaa, joten niitä pahvilootia tahtoo väistämättä kerääntyä tilaan, jossa on aikoinaan autoa tarkoitettu pidettävän.
Joitain aikoja sitten, kun uusivat ko. värkit, eivät nuo pahvikopat enää menneetkään heittämällä siitä aukosta sisään,
vaan pitää nyt ahtaa ja tuupata, jotta livahtavat sisään. Koskee myös mm. kenkäboxeja yms. vastaavia pakkauksia...
Joo, voin toki talloa ne lituksi, mutta mistä moinen mitoituksen muutos ? Ennen "kiireissään" viskasi sisään ja that shit  :)
Rutistusautomatiikka ne kuitenkin puristavat varmaan aika lituiksi, joten jostain esirutistusajatuksesta tuskin lienee kyse..
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: TOK - 13.10.2018, 23:54:22
Ainakin yksi syy miksi kierrätysastioissa on pienet suuaukot on se että sinne ei haluta asiaankuulumatonta tavaraa sekaan, kuten mm. ihmisiä. Hämmentävän yleistä että spurgut ja muut elämänhallintahaasteelliset kömpii nukkumaan etenkin paperinkeräysastioihin, varmaan yhtälailla pahvipönttöönkin jos sinne vaan sopii.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: 311 - 14.10.2018, 00:18:33
Joopa, tässä mun varsin kehnossa avaus-esimerkissä kun on kysymys vain n. 5 mm:stä pienennystä aiempaan.
Mikä lie vallitseva spurgu-standardi, mutta tässä kohteessa/tapauksessa ei oikein natsaa...
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Teemu- - 14.10.2018, 00:47:35
Sitä sun kannattaa melkeen kysyä niiden puristinlaitteiden valmistajilta miksi ne on niitä kutistanut, kun luulen  jätepuljun ne siihen tilaavan ihan listatuotteena eikä poikkeusvalmisteena.   
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: mulugren - 14.10.2018, 00:53:24
Minua ihmetyttää moni asia ja viimeksi se että miksi prisman kortinlukijoihin on usein kiinnitetty sellainen muovinen ”mainosteline”. Semminkin kun se teline on liki aina tyhjä. Minä kun höylään vanhankansan magneettijuova korttini niin se tellinki on tiellä ja siihen käy käsi ja siinä se sitten vipattaa joka lauantai, huoh. Olen joskus sanonutkin asiasta että tämä tellinki on kyllä laitettu vähemmän nerokkaaseen paikkaan mutta mitäpä kassat siitä välittää. Vaikka välittäisivätkin niin arvaan että ei ole väylää minkä kautta ideoita voisi viedä eteenpäin. Se teline kun on aina ollut siinä, ”istu sinä tyttö (tai rouva) siinä kassalla vain äläkä vaivaa päätäsi”.

Toinen asia mikä vaivaa ja usein huvittaakin on se kun kysytään palautetta palvelusta. Tulee puheluita joissa pyydetään vastaamaan ”muutamaan kysymykseen”. Joskus olen sanonut että minulla olisi paljonkin palautetta ja tiedän tismalleen mitä teidän kannattaisi muuttaa ja parantaa mutta teillä tuskin on varaa minun konsultaatioon ;D Miksi antaisin ilmaisia neuvoja jos eivät ole edes yrittäneet itse vaan suttaavat menemään ja sitten rimputtelevat ja kysyvät asiakkaalta että mitä oot mieltä, hä? :facepalm: Palautetta kysytään rutiininomaisesti kun ”se kuuluu asiaan ja aina on kysytty”. Kukaan ei uhraa ajatustakaan sille että kuinka himputin tärkeästä tiedosta on kyse. Enhän mä nyt oikeasti ole mitään hynää vailla vaan vain sitä että tajuaisivat edes mitä kysyvät..
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: remes - 14.10.2018, 06:46:40
Minua on ihmetyttänyt & harmittanut tänä sähköpostien aikakautena että isonkaan konsernin toimijoilla ei välttämättä ole yhteystietoja allekirjoituksena. Toki sen s-postin siitä bongaa mutta on tilanteita jossa ilmoitetaan tyyliin "jos kysyttävää niin pirauttakaa", sitten kaverin allekirjoitus on mallia Terveisin Rane. Ala siinä sitten metsästämään puhelinnumeroa kaiken maailman vaihteiden kautta jotka ovat auki ainoastaan virka-aikaan eikä noita sisäisiä yhteystietoja "KVG" tarjoa. Välillä hieman jopa närästää  :D
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: völvöxc60 - 14.10.2018, 08:02:46
Minua ihmetyttää moni asia ja viimeksi se että miksi prisman kortinlukijoihin on usein kiinnitetty sellainen muovinen ”mainosteline”. Semminkin kun se teline on liki aina tyhjä. Minä kun höylään vanhankansan magneettijuova korttini niin se tellinki on tiellä ja siihen käy käsi ja siinä se sitten vipattaa joka lauantai, huoh. Olen joskus sanonutkin asiasta että tämä tellinki on kyllä laitettu vähemmän nerokkaaseen paikkaan mutta mitäpä kassat siitä välittää. Vaikka välittäisivätkin niin arvaan että ei ole väylää minkä kautta ideoita voisi viedä eteenpäin. Se teline kun on aina ollut siinä, ”istu sinä tyttö (tai rouva) siinä kassalla vain äläkä vaivaa päätäsi”.


Törmäsin tuohon perjantaina, tai siis käteni törmäsi kun Prisman Oksa ”ravintolassa” käytiin kahvilla ja maksoin ostokset S-ryhmän omilla lahjakorteilla missä tuo kortti pitää vetää lukulaitteen läpi. Kolmannella kertaa onnistui. Itse miellän tuon jonkunlaiseksi Pin-koodin näppäilysuojaksi ::)
No joka tapauksessa suunnittelun kukkanen sanon minä.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Mustalaatikko - 14.10.2018, 09:02:15
Minua ihmetyttää kaupassa ne hymynaama-fiilismittari-palautekyselyt. Eihän ne kerro mitään kun kokemukseen voi vaikuttaa palvelu, valikoima, sijainti ja se onko laite henkilökunnan näköetäisyydellä. Niin eritteleppä siitä palautteesta mitään järkevää, muuta kuin kellonajan ja palautemäärän suhteen palautteeseen .
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Kaldonia1 - 14.10.2018, 09:33:53
Olen jo vuosikausia ihmetellyt miksi apteekkeja ei ole sairaaloissa ja terveyskeskuksissa?
Ihmisiä juoksutetaan ympäri pitäjiä ja kaupunkeja. Tosisairaat joutuvat ajamaan takseilla ja rahaa ja aikaa kuluu.

En ole sosialisti, olen ollut yrittäjänä ja tehnyt vaikka mitä. Mutta eikö olisi todella kätevää ja järkevää, jos apteekit toimisivat sairaaloita pyörittävien kuntayhtymien ja terveyskeskuskuntayhtymien nimissä? Eli lähes valtiollisina. Lääkkeet tulisivat omakustannehintaan ja Kela-vekslaus jäisi kokonaan pois. Siinä säästettäisiin miljoonia euroja kuukaudessa. Kunnalliset farmaseutit ja proviisorit olisivat kuntayhtymän palkkalistoilla ja lääkkeet olisivat todella paljon edullisempia kuin nyt.

Tässä mallissa noin 800-1000 miljonääriä katoaisi Suomesta, mutta haittaako se?
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: mulugren - 14.10.2018, 10:22:02
Minua on ihmetyttänyt & harmittanut tänä sähköpostien aikakautena että isonkaan konsernin toimijoilla ei välttämättä ole yhteystietoja allekirjoituksena. Toki sen s-postin siitä bongaa mutta on tilanteita jossa ilmoitetaan tyyliin "jos kysyttävää niin pirauttakaa", sitten kaverin allekirjoitus on mallia Terveisin Rane. Ala siinä sitten metsästämään puhelinnumeroa kaiken maailman vaihteiden kautta jotka ovat auki ainoastaan virka-aikaan eikä noita sisäisiä yhteystietoja "KVG" tarjoa. Välillä hieman jopa närästää  :D

Olen huomannut saman.  Käsittämätöntä että myyntimies jättää allekirjoituksesta puhelinnumeron pois.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Ristus - 14.10.2018, 10:50:35
Olen huomannut saman.  Käsittämätöntä että myyntimies jättää allekirjoituksesta puhelinnumeron pois.
GDPR
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: mulugren - 14.10.2018, 11:08:13
GDPR

Ei liity tähän asiaan sitten niin millään lailla. GDPR liittyy muilta osapuolilta kerättyyn tietoon (esim asiakastiedot) tai esimerkiksi työntekijöistä kerättyyn tietoon. Mutta ei suinkaan estä myyntimiestä kertomasta esim nimeään tai numeroaan asiakkaalle :) Eikä tämä nimimerkki remes esiintuoma asia ole edes mikään uusi juttu. Jo kymmeniä vuosia olen aika ajoin tuskaillut asian parissa
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: remes - 14.10.2018, 13:34:34
Olen huomannut saman.  Käsittämätöntä että myyntimies jättää allekirjoituksesta puhelinnumeron pois.
Varmasti myös myyntimiehet mutta omalla kohdalla tarkoitin lähinnä yhteistyökumppaneita ja asiakkaita. Kiva kun projekteissa on muutenkin liikaa lusikoita sopassa ja pitäisi esim. joltain yksittäiseltä työnjohtajalta saada tarkennuksia aikatauluun tai vaikka asentajien yhteystietoja niin saa penkoa oikein urakalla että saa oikean tyypin langan päähän.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: 311 - 14.10.2018, 14:11:58
Joo, tuo ihmisten löytäminen - siis juuri heidän, joiden apua tai kontaktitietoja tarvitaan - on joskus raastavan raskasta.

Tosin, lähes kaikki tarpeelliset löytyvät tuosta kapulasta, mutta annas olla, kun tulee tilanne, ettei se ole käytettävissä...
-akku loppu ja turvauduttava vaikka kaverin tai vaimon puhelimeen
-puhelin muuten kaput, sama homma
-puhelin jäänyt johonkin, kun muisti alkaa välillä olla aika hatara..
-puhelimesta katoaa yli 260 yhteystietoa operaattorin vaihdon yhteydessä, kuten minulla aikoinaan.. :-\

Olenpa sitten joskus koittanut näitä heppuja tavoitella edustamiensa firmojen sivujen kautta:
-löytyy vain "ota yhteyttä"-kaavake, jolla ei tee tuossa hetkessä yhtikäs mitään
-löytyy - ehkä - jonkun johtajatason tai kanties joku johtoryhmän jäsenen yhteystieto,
jolla ei niinikään tee yhtikäs mitään, sillä ko. henkilö on pääsääntöisesti niin pihalla
asiosta kuin vaan voi olla eikä tietenkään tiedä edes koko henkilöä, jota kaipailen
-em. korostuu, mitä isommasta yrityksestä/konsernista on kysymys

Vielä joskus aikoinaan oli usein firmojen henkilökunnan yhteystiedot varsin helposti löydettävissä,
mutta lienee mennyt aika salamyhkäiseksi näiden ulkomaalaisomistusten yms. fuusioiden myötä.

Pariin isoon toimijaan on saatu tässä asiassa ryhtiä, kun on selkeästi ilmaissut, että huonohan sitä on kanssanne
bisneksiä tehdä kun ei näytä olevan halukkuutta olla tavoitettavissa, kun asiakas apua tarvitsee... Nyt toimii paremmin  ;)

Onneksi on tietysti iso liuta kollegoita ja tuttuja, joilta ne tarvittavat yhteystiedot yleensä löytyy, mutta onhan sekin joskus aika hankalaa.




Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Jule - 14.10.2018, 14:56:06
Ihan aiheeseen: alamäessä jarruttava cruise. Tuo ominaisuus menisi vielä jos se olisi jotenkin valinnainen, mutta kumpuilevalla tiellä todella ärsyttävä kun laatikko kelaa vaihteita 3-6 välillä edes takaisin.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Mustalaatikko - 14.10.2018, 16:14:59
Osaiskin oma pitää nopeuden alamäessä tasaisena cruisella ja sais mun puolesta käyttää ihan jarruja siihen. Jyrkillä teillä tulee moottorijarrutettua automaatin pakkovaihteilla.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: 311 - 14.10.2018, 16:21:13
Paikalliseen ostariin tuli taannoin myös uudet pullojenpalutusautomaatit.
Kas kummaa, muutoshan oli kuin olikin kuten nykyisin melkein aina eli  huonompaan suuntaan:

-en muista ainuttakaan kertaa, että uudet masiinat suostuisivat ottamaan palautettavat putelit vastaan
ilman jonkinlaista häiriötä, vaikka tuotteet aivan ehjiä, puhtaita ja virheettömiä
-pohja edellä-ohjeitakin pääsääntöisesti noudattanut, mutta kyllä näyttävät välillä ottavan muutenkin,
mutta eivätpä ota enää, kun kerran havaitsee tölkin olevan väärin päin
-sitten saakin joskus tarjota useamman kerran, ennenkuin taas pelittää

Aiemmin otti pääsääntöisesti aika kivuttomasti, kun sen putelin sinne nieluun linkaisi.
Tätä kun siinä jonossa sitten seuraa sijaluvulla esim. 7-9 ennen kuin itse pääsee puuhaan,
alkaa välillä hiukan ns. risomaan, kun hiukan kiirustakin olisi...

 
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Mustalaatikko - 14.10.2018, 16:46:03
Teen kyllä kaikkeni etten ole ruuhka-aikaan pulloja palauttamassa, vaikka täällä laitteet vielä järkevästi toimiikin.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: TOK - 14.10.2018, 17:26:18
Ihan aiheeseen: alamäessä jarruttava cruise. Tuo ominaisuus menisi vielä jos se olisi jotenkin valinnainen, mutta kumpuilevalla tiellä todella ärsyttävä kun laatikko kelaa vaihteita 3-6 välillä edes takaisin.

Regen, ja tuokin muuttuu ominaisuudeksi.  :)
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Raid - 14.10.2018, 17:50:27
Olen jo vuosikausia ihmetellyt miksi apteekkeja ei ole sairaaloissa ja terveyskeskuksissa?
Ihmisiä juoksutetaan ympäri pitäjiä ja kaupunkeja. Tosisairaat joutuvat ajamaan takseilla ja rahaa ja aikaa kuluu.

En ole sosialisti, olen ollut yrittäjänä ja tehnyt vaikka mitä. Mutta eikö olisi todella kätevää ja järkevää, jos apteekit toimisivat sairaaloita pyörittävien kuntayhtymien ja terveyskeskuskuntayhtymien nimissä? Eli lähes valtiollisina. Lääkkeet tulisivat omakustannehintaan ja Kela-vekslaus jäisi kokonaan pois. Siinä säästettäisiin miljoonia euroja kuukaudessa. Kunnalliset farmaseutit ja proviisorit olisivat kuntayhtymän palkkalistoilla ja lääkkeet olisivat todella paljon edullisempia kuin nyt.

Tässä mallissa noin 800-1000 miljonääriä katoaisi Suomesta, mutta haittaako se?
Tähän vastaan että Raumalla on ja vieläpä samassa  rakennuksessa.  Yläkerrassa toimii Lääkärikeskus Minerva (Työterveyshuolto  ym. ) ja alakerrassa Apteekki Minerva
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: 311 - 14.10.2018, 18:18:47
Tuota apteekkijuttua olen yhtälailla ihmetellyt tässä vuosien varrella.
Eritoten, kun lapset olivat pieniä ja sitten oltiin joskus viikonloppuna siellä ensin jonottamassa pitkäänkin, vaikka lapset ekana yleensä otettiinkin hoitoon.
Onneksi useimmiten sai paikalla alkulääkityksen ja joskus, kun olivat jo isompia, jotain troppia mukaankin, jotta aamuun selviää, mutta usein sitten joutui
sen päivystävän apoteekin etsimään, jotta seuraavan päivän kuviot olisivat helpommat, kun töihinkin sitä piti meidän vanhempien usein mennä..

Silloin aina toivoi, että se putiikki olisi siinä samassa yhteydessä eikä tarvisi ajella ympäri lääniä sairaan lapsen kanssa.

Tarkoittaisi juuri kai sitä, että nuo muut lähiapteekit kärsisivät ankarasti tuon yhden "integroidun apteekin" etulyöntiasemasta.
Tuo kunnallinen ajatus voisi olla ihan jees tai sitten joku kiertävä systeemi, kilpailutus halukkaiden lähiapteekkien kesken tms.,
vaikea oikein sanoa, kun ei edes tunne, mitä lainsäädäntö tuosta toiminnasta sanoo & määrää.

Joskus aikoinaan -90-luvulla oli kyllä itselläkin joskus tarve taksikyytiinkin sairaalareissulle, kun ei itse kyennyt kuljettajaksi.
Taisipa muuten käydä vielä niin, että sairaalasta taksilla apoteekin kautta kotiin, tuli myöhemmin matkan korvauksistakin narinaa,
kun koukkaus apoteekin kautta ei kuulunut korvauksen piiriin, näin ainakin muistelisin...oli kuittiin niin präntätty, siinä kai syy...


Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: mulugren - 14.10.2018, 18:19:11
Osaiskin oma pitää nopeuden alamäessä tasaisena cruisella ja sais mun puolesta käyttää ihan jarruja siihen. Jyrkillä teillä tulee moottorijarrutettua automaatin pakkovaihteilla.

Kyllä tuo 2014 mallin acc osaa ihan kelvollisesti pitää vauhdin ylä ja alamäessä eikä kelaa vaihteita turhaan. Ehkä hieman nousee alamäessä vauhti mutta ei ole ainakaan minua häirinnyt
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: TPK1980 - 14.10.2018, 21:07:06
Ihan aiheeseen: alamäessä jarruttava cruise. Tuo ominaisuus menisi vielä jos se olisi jotenkin valinnainen, mutta kumpuilevalla tiellä todella ärsyttävä kun laatikko kelaa vaihteita 3-6 välillä edes takaisin.
Kyllä mulla pitää vauhdin toivotussa! Oli tasaista, mäkeä ylös tai alas. Eniten harmittaa ne muut tiellä hidastelevat joiden takia se jarruttelee myös. Active Cruise Control, stop to follow toiminnolla
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: mulugren - 14.10.2018, 23:54:04
Kyllä mulla pEniten harmittaa ne muut tiellä hidastelevat joiden takia se jarruttelee myös.

Mulle on useasti käynyt niin että olen ajanut edelläajavan ”kiinni” jolloin acc ryhtyy seuraamaan kuin hai laivaa. Vastaan tulee väkeä eikä oikein voi ohittaa. Uppoudun ajatuksiini, matka taittuu leppoisasti kunnes Vaimo tuumaa että nyt pääsis ohi ja meillä ois vähän kiirekin.. ;D Varmaan olen päässyt jo munakuskipalstalle :2funny:
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Jule - 15.10.2018, 16:29:25
Regen, ja tuokin muuttuu ominaisuudeksi.  :)

No silloin siinä on edes se tolkku että potetntiaalienergia otetaan talteen, nythän se vaan muutetaan lämmöksi lisäämällä moottorijarrutustehoa, että päästään seuraavassa vastamäessä polttamaan vähän ylimääräistä löpöä.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: HammerDown - 17.10.2018, 09:11:52
Puutteellisista yhteystiedoista tuli mieleen mm. vuokrailmoitukset tyyliin: (Siisti) Yksiö/kaksio/huoneisto XXX keskustassa. Puh. XXX XXXXXXX

Oisko se nyt ihan mahdoton ajatus laittaa siihen ilmoitukseen vaikka kadunnimeä tai edes kaupunginosaa ja sitä vuokraa mitä pyydetään, harvoin siitä nyt aletaan tinkimään.

Itseä ei ainakaan kiinnosta alkaa soittelemaan kaikkia tuollaisia läpi, kun jo noilla tiedoilla saisi rajattua oleellisimmat.

Pullonpalautusautomaattien päivitys ei täälläkään ole mennyt ihan saranaan, sormenpääkään ei saisi käydä aukon sisäpuolella, vaan tölkit pitäisi heittää puolen metrin päähän saaden ne jäämään hihnalle suoraan...
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: 311 - 20.10.2018, 13:26:13
No niin, jatketaanpa valituksia  :)

Tulee lueskeltua jonkin verrankin erilaisia uutisia & artikkeleita netistä, elämme tietoyhteiskunnan aikaa...
Ainakin minua sieppaa varsin paljon tuon tajuttoman mainonnan tyrkytys joka ainoassa yhteydessä vaikkakin ymmärretään toki,
että koko systeemi elää mainonnasta, selvähän se..
Erityisesti etoo eniten se, kun luet jotakin karmivaa uutista vaikkapa katastrofista, jossa pieniä viattomia lapsia tai muita tapaukseen
osattomia osapuolia kohtaa katastrofit, kuolemat ja kaikki kauheus, mitä nyt vain voi tapahtua, niin eikös kun avaat sen uutis-clipsin,
sieltä alkaa tuupata jotain typerää jumppamainosta, herkullista ruokaesittelyä tai matkailumainosta kohteista, joihin tallaisella taviksella
ei ole kuuna päivänä varaa mennä lekottelemaan puhumattakaan noista uutisen uhreista jne.jne.
Kyllä noissa voisi edes joku roti olla ja joku nettipoliisitaho puuttua, missä se mainos on sopiva esittää ja missä ei.
Joskus aikoinaan ne sai muistaakseni skipata heti pois, nyt jonkun sekunnin kuluttua ja joskus ei lainkaan, valitettavasti

Asennoitumiseni em. mainoksiin onkin se, etten osta tai muutenkaan ryhdy tuotteisiin, joita noissa clipeissä esitetään,
jos sen vain mitenkään voin välttää. Kohdaltani siis tuo mainonta menee ns. huti.

Mitenhän teillä muilla arvoisilla netin uhreilla on tilanne/asenne ?
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: mulugren - 23.10.2018, 16:57:15
Onkohan ihan pakko pakata nikotiinipurkka niin äänekkäästi rapisevaan foliolevyyn :idiot2:
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: 311 - 31.10.2018, 22:39:11
Jatketaan taas...

Tulee joskus - ajan salliessa - lueskeltua erilaisten palstojen viestiketjuja kaiken sortin tavallisista asioista.
Joskus mielipiteiden vaihto asioista on varsin mielenkiintoista ja vilkasta, joten viestien määräkin tietysti
sen mukainen.
Mikähän on, kun se uusin viesti on aina siellä viimeisenä ja sen kelaaminen esiin on joskus aika hitaanlaista,
kun siinä niitä viestejä keulilla vaikkapa enemmän kuin 100 tms. ja ne alkujorinat tullut luettua jo years ago..

ps.
Jotenkin olisi olevinaan ikimuistissa, että muinoin olisi ainakin jossain sivuilla ollut joskus uusin aina siinä ekana
ja lueskelu paljon helpompaa, kun sen viimeisen viisauden luki siinä heti avatessa...
Joku näistäkin enemmän ymmärtävä voisi valaista asiaa...
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Acke - 01.11.2018, 19:12:58
ps.
Jotenkin olisi olevinaan ikimuistissa, että muinoin olisi ainakin jossain sivuilla ollut joskus uusin aina siinä ekana
ja lueskelu paljon helpompaa, kun sen viimeisen viisauden luki siinä heti avatessa...
Joku näistäkin enemmän ymmärtävä voisi valaista asiaa...
Omasta profiilista pystyy säätämään täällä. Profiili -> keskustelualueen asetukset ja rasti "Näytä uusimmat viestit ylimmäisenä" ruutuun  :)
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: 311 - 09.11.2018, 23:24:00
Teki mieli laittaa tämä tuonne v******a-osastolle, mutta maltoin - tällä kertaa - mieleni  ;D

Vuosien varrella tullut käytyä kauppaa niin myyjänä kuin ostajanakin Tori.fi-nimisessä kauppapaikassa.
Systeemi on pääpiirteittäin ihan toimiva, joskin olen joitain kertoja antanut asiakaspalautetta/ehdotuksia
toimintojen saattamiseksi vieläkin paremmaksi, mutta valitettavasti aika vaatimattomalla menestyksellä...
Luvanneet palauttessaan  ottaa parannusehdotukset heti seuraavassa palaverissan työn alle, mutta eipä
ole mitään tapahtunut.. aika harvoin niitä palavereja tai ei vaan kiinnosta kehittää/tehostaa kaupantekoa.
Sanoisin, että aika kädetöntä puuhastelua siellä kahvimuki-poikien taholla, nuo vaatimattomat parannukset
ottavat vaan n. alle sekunnin, kun on vaan alan tekijä hommassa,
Kommentti perustuu faktaan, kun oman työmaani läheiset tietyt atk-tietäjät ryhtyvät toimeen, silloin tapahtuu.. ;D

Sitten sinne käyttäjäpuolelle:

Ihmetellä pitää, kun ihminen haluaa myydä jotakin.
Mikä ihme siinä on, ettei voi kertoa siitä tuotteestaan mitään järkevää, joka voisi sen potentiaalisen ostajan herättää ?

-ei mittoja
-ei ominaisuuksia
-ei ikää
-ei kuntoa
-ei historiaa
-ei dokumentteja
-ei olosuhteita, mistä pitää roudata
-ei edes selkeästi hintaa, josta voisi alkaa neuvotella
-ei kunnollista kuvaa, josta jäisi edes välttävä käsitys tuotteesta
-ei viimekäden tietoa tuotteesta (mummon tavara, näin ite n.16v sitten..)

Kas kummaa, nämä kaikkihan tulevat esiin viimeistään silloin, kun sitä "viimeisen
päälle papan helmeä" siellä liiterissä tsuumaillaan ja todetaan, että pappa taisi
viimeisillä voimillaan myydä tuosta raadosta ne parhaat palat, että näin..

Loppukevennys:

Oli tarvis ns. 2-tarpeeseen paria vaatekaappia.
Löytyi tosi halpa & tarpeisiin sopiva kombinaatio.
Haastattelussa kävi ilmi, että tuote varmaan tosi ok.
Kävi myös sittemmin ilmi, että ko. tuotetta ei saa kokonaisena/ehjänä
rakennuksesta ulos,ei mahdu edes hissiin eikä ole purettavissakaan...huoh

Tuskin mitään uutta monellekaan..

ps.
Lisäys:

-ei vastata yhteydenottoihin ->X-päivää myöhemmin selitetään, että mennyt yo. roskapostiin
-ei numero vastaa
-ei ole numero käytössä
-ei s-postista vastausta kyselyihin
-ei ole myyjä ns. tässä maailmassa (päissään, sekaisin jne..)
-ei ole tuotteen omistaja, kaverin tavaraa (?)
-muijan/ukon ilmoitus, ei tuotteesta lainkaan kartalla




Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: mulugren - 09.11.2018, 23:43:28
Gigantin verkkokauppa :facepalm:
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: 311 - 11.11.2018, 16:44:27
Niin, tuo G-liikekin vielä...prkl
Hyvä, että muistutit tuostakin, "mulugren"

Seuraava tositarina on valitettavasti varsin pitkä, mutta opettavainen.

Tapahtui kylläkin eräässä G-liikkeessä about 10v sitten, josta syystä ei ole ko. verkkokauppaakaan tarvinnut sotkeutua:

-vuosia sitten joulun alla piti saada (silloin vielä pikkupojallemme..) eräs lätkäpeli, kun niitä pelasivat netissä kavereineen
-ko. liikkeessä oli peli varsin asialliseen hintaan ja siellä sitten tehtiin myyjän avustuksella kaupat, kun oli kerrottu kenelle
ja miksi juuri tämä markkinoille tullut uusi peli ostetaan, oliskos hinta ollut jotain 70€ luokkaa, maksoin ostoksen kortilla...
-jouluaattona sitten pukinpaketit auki ja eikun pelaamaan, mutta suru oli suuri, kun peli olikin joku englanninkielinen versio
-kaikkea siinä sitten yriteltiin, mutta ei auttanut mikään, enlanninkielisenä oli ja pysyi
-onneksi talosta löytyy sen verran kielitaitoa, että pahimmasta selvittiin ja pääsi pelit hiukan alkuun mutta kyllä v*****i
pojan puolesta, kun kaverinsa kotimaisella pääsivät operoimaan kovalla tohinalla, kuten tuohon puuhaan kuuluukin..

Seuraavana ko. kaupan aukioloaikana sitten asioimaan ja vaihtamaan/palauttamaan:
Myyjä tietysti tunnetusti ihan kuutamolla asiasta -> nuori naispuolinen "myymäläPäällikkö" siihen mäkättämään:
-ei voi vaihtaa kun on avattu ja käytetty
-ei ole suomenkielistä versiota tarjota heillä lainkaan
-olisi pitänyt tietää ostaessa, että on enlanninkielinen (mistä & miten pakettia avaamatta ja peliä kokeilematta ?)
-tuon ikäisen peruskoululaisen pitäisi kuulemma hallita sen verran enkkua että selviää
-voitte tulostaa netistä suomenkieliset ohjeet, jos haluatte

Oltiin siinä sitten hiukan, että ei helvetti, ajattelahan tyttö-hyvä ihan ite, jos sulla olis tenavat joskus tuossa tilanteessa...
voitaisko asiasta keskustella liikkeen johtajan kanssa, vaikkei nyt ole kummoisesta summastakaan kyse
-tämä on liikkeemme kanta eikä se siitä miksikään muutu ja sitäpaitsi johtaja ei ole tavattavissa

Siltä seisomalta sitten paikalliseen ostariin ja sama peli ystävällisen ja ammattitaitoisen myyjän kanssa varmistettuna
suomenkielinen versio mukana kotiin ja poitsu pelaamaan täysillä. Tuo G:n enkkuversio jäi siis sekin meille.

Sitten astuikin varmaan se ns. "Karman laki" peliin:

Meni sitten jonkin verrankin aikaa, kun tuli G:n kuoressa kirje kotiin.
Siinä kerrottiin, että heillä ollut jokin tietojen siirto-ongelmaa pankkien suuntaan juuri tuolloin, kun me tuo peli ostettiin.
Tästä syystä ei tuota ostostani oltu veloitettu tilitäni, jonka olin kylläkin pannut merkillekin, mutta ajattelin sen johtuvan
jouluruuhkista tms.
Mukana oli maksulomake, jolla tuon summan voisi kätevästi maksaa heidän tililleen ja asia olisi sitten sillä selvä.
Tekstissä taisi olla jotain seuraamuksia maksun laiminlyömisestäkin..

Ai hitto, että voi ihmiselle tulla vähästä hyvä fiilis !!!
Kuvittelivat pöljät, että maksaisin epäkurantista tuotteesta sekä ala-arvosesta palvelusta ja vielä vapaaehtoisesti..
Päätin muikeasti mielessäni, että tämähän leikki katsotaan loppuun vaikka raastuvassa  ;)
Tulkoon hakemaan laadukkaan tuotteensa meiltä pois, kun tietävät osoitteenkin..

Tarkkaan en enää muista, mutta noita kirjeitä tipahteli aina ajoittain postlooraan varmaankin ainakin 1 - 1,5 vuoden ajan
ja sävy alkoi muuttua aina vain uhkaavammaksi.
Niitä tuli kesäaikaankin ja vaikutti, että joku kesätyttö oli niitä laitettu naputtelemaan, kun ns. allekirjoituksena oli aina joku
nuorehkolta vaikuttava naishenkilö.
Varmaan kokeilivat, josko joku pöhelö tarttuisi tuohon ja peloissaan maksaisi vaaditun summan.

Sitten se postailu loppui kuten loppui jo aiemmin asiointinikin ko. liikkeen kanssa.
Totesin jo tuolloin, että niin köyhäksi en itseäni päästä, että tarvisi kyseisen liikkeen kanssa koskaan asioida.
Kaikki tuotteet sen jälkeen olen hankkinut aivan muualta eikä ole hintapuolikaan ollut rasiteena, kun nyt tietää,
minkä liikkeiden kanssa on kannattavaa ja mukavaa asioida.

amen


Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: mulugren - 11.11.2018, 18:51:27
Minua lähinnä kismittää se että sivut välillä tökkii pahasti ja jotenkin ärsyttävät käyttää. Välillä ei aukea lainkaan(!) ei tietokoneella eikä kännykällä. Näin on ollut jo vuosia. Vaimo tässä äsken osti pojalle joululahjan ja homma oli mennyt solmuun kun oli yrittänyt lisätä vielä muuta tavaraa kärryyn. Soitto puhelintukeen ja hekään(!) eivät olleet saaneet lisättyä vaikka olivat toimeen reippaasti ryhtyneet. Jotenkin se oli kuitenkin lopulta onnistunut. Erillinen tilaus tai jotain. No äsken tilasin monitorin kun halvalla sai :) Onnistui yllättävän hyvin. Pitäisi tulla kaupanpäälle COD4 ja latauskoodi kuitissa mutta ei aavistustakaan mistä "kuitista" kyse. Ehkä tulee lähetystietojen mukana..ehkä :hg:
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Osxu - 12.11.2018, 20:08:06
Ruokavalio kun koostuu periaatteessa pelkästään tuoreasta ruuasta, niin ärsyttää kun kaupoissa joutuu helvetin tarkkaan valikoimaan kasviksia. Yhden paprikan valikointikin ottaa aikansa kun yrittää etsiä sellaista joka ei ole homeessa tai paikoin muhjuuntunut. Mitään kolmen paprikan lajitelmia ei voi ostaa kun niissäkin vähintään yksi on käyttökelvoton. Sunnuntai varsinkin on huono kauppapäivä.
Pienet on ärsytyksen aiheet, mutta mulle jokapäiväinen asia. Juu voin pehmeitä kohtia leikkailla pois mutta silloin en saa rahalle sitä vastinetta jonka ostaessa luulin saavani.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: jaskajokunen - 07.12.2018, 17:22:43
Tänään taas volvon lasinpesunestettä täyttäessäni tuli taas kerran mieleen, että miksi ihmeessä se auton säiliön täytyy olla pienempi kuin 4 litraa. Melko tyhjä oli sailiö kun poltti jo merkki valoa, mutta tas jäi kanisterin pohjalle parin kahvikupillisen verran  :idiot2:
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: puliukk0 - 07.12.2018, 17:55:59
Miksi joku kiva kaveri on tunkenut V40 koriin D5204 pannun. Vesipumpun vaihto on aika mielenkiintoinen...  :D

Yleensä kyllä Volvojen huoltaminen on mukavaa ja kivaa...
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Arponen - 07.12.2018, 18:33:28
Tänään taas volvon lasinpesunestettä täyttäessäni tuli taas kerran mieleen, että miksi ihmeessä se auton säiliön täytyy olla pienempi kuin 4 litraa. Melko tyhjä oli sailiö kun poltti jo merkki valoa, mutta tas jäi kanisterin pohjalle parin kahvikupillisen verran  :idiot2:

Tähän mennessä käsitellyissä volvoissa on sentään se rööri ollu kaadettavan kokonen niin kehtaa vaikka useemminkin täytellä, toisinkuin vaikka joissain ranskalaisissa missä on sellanen sormen paksunen täyttöaukko.

Ei oo enää konehuoneissa tilaa niinkuin vähän vanhemmissa mersuissa ja bemareissa missä säiliö vastaa melkein jerrykanisteria  :D
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: 311 - 09.03.2019, 15:44:08
Liittyy ns. "aasinsillalla" sopivasti tuohon edelliseen jäsen "Arponen"- kommenttiin pesunesteen täytöstä...

Auto siis V70 (MY2015) ja nuo tuulilasin pyyhkimet:
Talvella on monet kerrat tullut manailtua, kun tuo kuskinpuoleinen sulka ei nouse pystyasentoon ulkoa käsin,
kuten repsikan puoleinen tekee ja fiksua onkin.
Kiva olis myös vaikka ennen jäätäviä sateita nostaa molemmat pystyyn,
ettei sitten tarvis repiä sitä sulkaa irti lasista, kun lähdön aika tulee...
Kiva olisi myös joskus pyyhkäistä kumisulka puhtaaksi vaikka Lasolilla ja parantaa joksikin aikaa pyyhintätulosta,
mutta kun se on aika pitkäkin, hitusen hankalahkoa..
No, auton päällä sitten massiivinen lumikuorrutus ja sitä sitten putsaamaan ronkkien sieltä konepellin takareunan
lipan alta ja tuo em. pyyhkijä jököttää ala-asennossa ja nousee vaan hiukan, kun sitä nostaa, aika ähräämistä siis.
Ei ole selvästkään suunniteltu pohjolan oloihin, kuten ei monia muitakaan automerkkejä/malleja varmaan samoilla
harmeilla, kun päämarkkina-alueet ovat jossakin lumettomilla seuduilla..

No, tuossa taannoin lisäilin pesunestettä ja tein havainnon, jonka moni fiksumpi on tehnyt varmaan jo aikaa sitten:
-konepelti pystyssä ko. kuskinpuolen sulka on siinä aivan käsillä ja kääntyy nätisti vaihdettavaksi tai putsattavaksi
-samalla kylläkin totesin, että tuolloin sitä operoidessa on syytä pitää ajatukset kasassa, sillä jos sulan jättää tuohon
operointiasentoon ja paiskaa pellin kiinni, ei kyllä enää selviä sulanvaihdolla vaan siinä menee ainakin pyyhkijän
runko ja kenties jotain muutakin topaleiksi ja arvelen, että asiaa saattaa olla automaalarille tai fiksarille, kun pellin
takareunasta melko varmasti vaurioituu maalit
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: HammerDown - 09.03.2019, 16:15:36
Tänään taas volvon lasinpesunestettä täyttäessäni tuli taas kerran mieleen, että miksi ihmeessä se auton säiliön täytyy olla pienempi kuin 4 litraa. Melko tyhjä oli sailiö kun poltti jo merkki valoa, mutta tas jäi kanisterin pohjalle parin kahvikupillisen verran  :idiot2:

Hyvä kun on tuolla rontissa käyttökelposta tilaa. Itellä kulkee mukana yleensä joku ~15 litraa nesteitä ja öljyjä, sopii joku vajaampikin pönisteri mukaan...
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: mulugren - 10.03.2019, 23:44:18
Miksikähän moottorin öljytilavuus pitää olla niin kitsas? Ei se öljy nyt niin kallista ole (huollettaessa) ja tokkopa tuo ympäristövaikutuskaan niin dramaattinen jos ois vaikka litran isompi. Kanisterien kanssa vekslaaminenkaan ole ekologista. Yksi lisälitra tuskin vaikuttaisi moottorin lämpenemiseenkään nimeksikään. Lisälitralla vähentäisi immeisten kanisterihommia kummasti ja moottoritkin kestäisivätkin paremmin :)
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 10.03.2019, 23:56:06
Olisiko vaikka että saattaa kampiakseli alkaa "vatkaamaan", jos sitä öljyä menet liikaa kippaamaan. Siitä voi seurata ilmakuplien seurauksena öljypumpun kavitaatio, jolloin se ei pitkään ehjänä pysy. Eikä se kampuran jatkuva öljypintaan vatkauskaan taida hirveän hyvää tehdä sillekään.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Jambo - 10.03.2019, 23:58:54
Miksikähän moottorin öljytilavuus pitää olla niin kitsas? Ei se öljy nyt niin kallista ole (huollettaessa) ja tokkopa tuo ympäristövaikutuskaan niin dramaattinen jos ois vaikka litran isompi. Kanisterien kanssa vekslaaminenkaan ole ekologista. Yksi lisälitra tuskin vaikuttaisi moottorin lämpenemiseenkään nimeksikään. Lisälitralla vähentäisi immeisten kanisterihommia kummasti ja moottoritkin kestäisivätkin paremmin :)

Mitenkä luulet että öljytilavuuden kasvattaminen lisäisi moottorin kestoa tai vähentäisi kanisterien kanssa puljaamista  ???
Veikkaan että sitä öljyn käyttöä nimenomaan halutaan vähentää kaikkine jalosteineen mikäli tätä palloa halutaan pelastaa...
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 11.03.2019, 00:09:37
Lisäksi jos se moottorin öljynkiertojärjestelmä on suunniteltu tietylle öljymäärälle, kuten on hydrauliikkajärjestelmissäkin yleensä. Ei siitä tilavuuden kasvattamisesta silloin hyötyä ole.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: mulugren - 11.03.2019, 00:31:27
Olisiko vaikka että saattaa kampiakseli alkaa "vatkaamaan", jos sitä öljyä menet liikaa kippaamaan. Siitä voi seurata ilmakuplien seurauksena öljypumpun kavitaatio, jolloin se ei pitkään ehjänä pysy. Eikä se kampuran jatkuva öljypintaan vatkauskaan taida hirveän hyvää tehdä sillekään.

Huoh, tarkoitin tietenkin että moottoriin olisi suunniteltu suurempi öljytilavuus alunperinkin. Ingenjööri kun voi sellaisenkin tempun halutessaan tehdä niinkuin paljon muutakin.

Mitenkä luulet että öljytilavuuden kasvattaminen lisäisi moottorin kestoa tai vähentäisi kanisterien kanssa puljaamista  ???
Veikkaan että sitä öljyn käyttöä nimenomaan halutaan vähentää kaikkine jalosteineen mikäli tätä palloa halutaan pelastaa...

No jos peset vaikka lattian ja vettä on käytössä kahvikupillinen niin eikös se vesi aika likaiseksi tule. Mieluummin otetaan ämpärillinen sitä vettä niin voi pesaista vielä toisenkin huoneen lattian. Yksi moottoriöljyn tehtävistä nimenomaan on sitoa epäpuhtauksia eli tavallaan pestä. Myöskin voiteluominaisuudet säilyvät parempina mitä enemmän sitä öljyä on kierrossa eli molekyyliparan tarvii ottaa vähän harvemmin turpiin (leikkausvoimat jne) kun sillä on enemmän kavereita ottamassa vuorollaan turpiin :)

Kanisteriasiaa taas voisi verrata pulloveteen. On taatusti ekologisempaa juoda hanavettä kuin teetättää muovipullo, täyttää se pieni pullo, roudata näitä pulloja sinne sun tänne myyntiin ja kaupasta yksitellen kotiin. Sitten ne tyhjät pullot pitää vielä hävittääkin fiksusti ettei se muovisälä päädy valtameriin roskalautoiksi. Moottoriöljyn kanssa tuuskataan aivan kuin pulloveden kanssa: kauppojen hyllyillä on niitä pikkuruisia litran öljypulloja ja tietysti isompiakin. Hyvin monet Volvo kuskitkin ostavat niitä pulloja lisätäkseen öljyä moottoriin. Mutta korjaamot sensijaan saavat öljynsä metallitynnyreissä. Autot kuitenkin käyvät öljynvaihdossa näiden tynnyrien äärellä niin..olisihan se kätevää jos pystyisi lorottamaan severta sitä öljyä ettei tarttis lisötä huoltovälillä lainkaan.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: mulugren - 11.03.2019, 00:37:13
Lisäksi jos se moottorin öljynkiertojärjestelmä on suunniteltu tietylle öljymäärälle, kuten on hydrauliikkajärjestelmissäkin yleensä. Ei siitä tilavuuden kasvattamisesta silloin hyötyä ole.

No mitähän mystisiä esteitä siellä ”öljynkiertojärjestelmässä” on? Kerrotko tarkemmin. Ei tässä mitään fysiikan lakeja olla venyttämässä. Raakaa suunnittelutyötä se vain vaatisi
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 11.03.2019, 01:12:04
Öljypumpun tuotto/paine ja ehtiikö järjestelmään kierrossa oleva öljy palaamaan öljypohjaan, jos sitä yritetään pumpata enemmän kuin on suunniteltu. Se öljy palaa kannesta paluukanavia pitkin öljypohjaan. Myös öljynsuodatin rajoittaa sitä öljyn kulkua järjestelmässä, sekä mahdollisen öljynjäähdyttimen kierto. Öljy voi alkaa myös tuosta syystä kuumentumaan liikaa, mikä ei tee moottorille hyvää. En ymmärrä miksi sitä öljytilavuutta moottorissa pitäisi mihinkään mennä kasvattamaan jos moottori toimii hienosti, vaikka sillä 4-5 litran öljymäärällä. Kyllä siellä on varmasti insinööri laskenut tehtaalla sen optimaalisen öljymäärän, sille moottorin öljykierrolle. Se olisi suurempi jo sieltä tullessaan mikäli tarve vaatisi.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: B30A - 11.03.2019, 10:16:25
Ei kai se öljymäärän kasvattaminen itsessään lisää mitn vastuksia? Pumppu pumppaa sitä samaa öljyä samaa ympyrää päivästä toiseen aina kun moottori käy, vaikka sitä tulisi säiliöautosta.
Sitten lähdetään harmaalle alueelle jos muutetaan pumpun tuottoa ja/tai painetta.

Vakiomoottorin öljytilavuuden kasvattaminen toki vähän niin ja näin, lieneekö mitään todellista apua mihinkään. Pitäisi varmaan sitten muutella muutakin,  ja arkikäytössä olevat moottorit pääsee loppuviimein aika helpolla. Ainut ehkä olisi tuo suurempi epäpuhtauksien sidontakyky, tai oikeammin sitä likaa mahtuisi enemmän.
Toi öljykannujen kokoon sitominen on kyllä yks juttu mutta henk kohta asia menee ihan ok kun ajetaan paljon, se ylijäämä on käytössä sitten seuraavassa öljynvaihdossa eli käytännössä selviän aina sille 5litr kannulla + se "vanha" pytty joka odottelee tallissa. Ellen sitten osta 20litr Delvaccia kerrallaan.
Onni sekin ettei noi meidän vehekset juo öljyä vaihtovälillä sen vertaa että joutuisi lisäämään.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Jambo - 11.03.2019, 10:49:22
Veikkaan että auton/moottorin valmistajat on tuotakin puntaroineet viimeiset 30 vuotta ja tässä on "kultainen" keskitie löydetty.
Onko miltään moottorilta tiedossa tyyppivikoja jotka johtuisi nimenomaan liian vähästä öljymäärästä? Nyt ei lasketa niitä joissa on öljyt pullautettu pihalle tai muuten hävinneet polttamalla tai vuotamalla.

Joku varmaan osaa sanoa paljonko keskimäärin on öljypumpun tuotto esim. 2000rpm käyntinopeudella, paljonko on nykysuodattimilla max. läpivirtaus jne.
Tästä varmaan saadaan laskettua paljonko sitä öljyä "huilaa" öljypohjassa kerrallaan?
Uskoisin että sillä tilavuuden kasvattamisella ei ole mitään perusteita (tehdasvalmisteisissa tieliikenneautoissa), ilman että koko moottorin öljynkierto suunniteltaisiin uudestaan. Tämä taas vaikuttaisi moottorin fyysiseen kokoon, joka nykyään on varsin kortilla. Niin moni muu tekijä rajoittaa auton järkevää käyttöikää, ennen moottoriöljyistä johtuvia ongelmia (mikäli niitä vaihdetaan tolkullisin väliajoin).
Toki on varmasti tyyppivikoja jotka on johdannaisia öljynkierron suunnitteluvirheistä.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Mustalaatikko - 11.03.2019, 11:56:05
Ymmärsin että ongelma oli se, että öljyä joutuu itse lisäämään huoltovälillä, sen sijaan että vaan ajaisi huoletta. Eli isompi öljytilavuus jossa olisi reserviä, poistaisi lisäystarpeen ja myös dieselin sekoittuminen isompaan moottoriöljymäärään haittaisi vähemmän konetta.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Wolvis - 11.03.2019, 12:35:30
Öljytilavuuskin on monen asian summa, tila johon se pitää mahtua on rajallinen ja jos koko moottorin pituudelle pistää kopan, on pumpun ilmanhörppääminen mahdollista. Mutta tuossakin voisi löytyä jokin tasapaino missä hyödyt ja haitat ei kumoa toisiaan.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.03.2019, 16:58:31
Tähän liittyen on typerää, että öljyä myydään yleensä 4ltr päniköissä, kun öljytilavuus on keskimäärin n.5ltr eli joutuu sen kaksi pääläriä ostamaan ja toinen kanisteriri pyörii sitten tavaratilassa seuraavaan vaihtoon jos ei tarvitse lisäillä kesken vaihtovälin
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: TomBale - 11.03.2019, 17:14:23
Tähän liittyen on typerää, että öljyä myydään yleensä 4ltr päniköissä, kun öljytilavuus on keskimäärin n.5ltr eli joutuu sen kaksi pääläriä ostamaan ja toinen kanisteriri pyörii sitten tavaratilassa seuraavaan vaihtoon jos ei tarvitse lisäillä kesken vaihtovälin

Tätä olen kironnut monesti itsekkin mutta kaipa ne firmat tekee enempi rahaa näin kun saavat taina myytyä 2 tonikkaa yhden sijaan  ;D
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Tucci - 11.03.2019, 17:27:28
Tähän liittyen on typerää, että öljyä myydään yleensä 4ltr päniköissä, kun öljytilavuus on keskimäärin n.5ltr eli joutuu sen kaksi pääläriä ostamaan ja toinen kanisteriri pyörii sitten tavaratilassa seuraavaan vaihtoon jos ei tarvitse lisäillä kesken vaihtovälin

Vaihda öljymerkkiä, commalla ja liqui molylla on vitosen tonkat.
Itse käytän 4l.tonkkaa ja tarvittaessa ostan litran pullon, tosin hyvin harvoin tarvetta.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.03.2019, 18:18:52
Maxlifellä on ajeltu jo yli 200tkm yhteensä, aiemmin sitä sai vitosen pöntöissä, mutta sekään ei riitä kun täytös on 5,8ltr med filter
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 11.03.2019, 20:14:40
Sekö se on niin suuri ongelma, että ei voi 5min käyttää moottoriöljyn lisäämiseen :2funny:.. Sitä paitsi eikö se öljymäärän säännöllinen tarkastaminen tikusta, kuulu tehdä lähes joka ajoneuvossa muutenkin välillä. Siitä voi syyttää itseään jos moottorin ajat itse kuivaksi sen takia ettet öljyjä katso. Uudemmissa kotteroissahan on ainakin joissain, jopa öljymäärän alhaisen pinnan merkkivalokin. Onko se nyt oikeasti niin suuri vaiva lisätä öljyä kerran puoleen vuoteen siihen moottoriin. Traktoriin menee moottoriöljyä 10 litraa suunnilleen ja siihenkin pitää lisätä sitä välillä.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: janne81 - 11.03.2019, 20:18:44
Itseä harmittaa se että miksi pesunestesäiliö on V70:ssä tyyliin 5 litraa.. Oispa joku 20 litraa niin ei tarvis mun ajoilla kun kerran vuodessa avata konepelti  S*
Kyllä siihen pitäis pyrkiä että kerran vuoteen huollossa tarvis avata konepelti  ;)
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Mustalaatikko - 11.03.2019, 20:43:34
Joku uudemman auton nähnyt voisi kysyä että mistä tikusta. Turha työ nyt vähän on sellaista mikä vie aikaa tärkeämmiltä asioilta. Harva turhan tekemisellä rehentelee.. Eipä nuo nyt minulle ole ongelmia tehdä, mutta onko tällä topicilla sitten mitään käyttöä, aika turhia nuo muutkin ihmetykset.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: TOK - 11.03.2019, 20:44:50
Kyllä siihen pitäis pyrkiä että kerran vuoteen huollossa tarvis avata konepelti  ;)

Jos on semmonen kampe mitä pitää joka vuosi huoltaa... Alkaa olla kohta niinkuin 5 tkm öljynvaihdot entisaikaan.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: hessu80 - 11.03.2019, 21:23:10
Liittyy ns. "aasinsillalla" sopivasti tuohon edelliseen jäsen "Arponen"- kommenttiin pesunesteen täytöstä...

Auto siis V70 (MY2015) ja nuo tuulilasin pyyhkimet:
Talvella on monet kerrat tullut manailtua, kun tuo kuskinpuoleinen sulka ei nouse pystyasentoon ulkoa käsin,
kuten repsikan puoleinen tekee ja fiksua onkin.
Kiva olis myös vaikka ennen jäätäviä sateita nostaa molemmat pystyyn,
ettei sitten tarvis repiä sitä sulkaa irti lasista, kun lähdön aika tulee...
Kiva olisi myös joskus pyyhkäistä kumisulka puhtaaksi vaikka Lasolilla ja parantaa joksikin aikaa pyyhintätulosta,
mutta kun se on aika pitkäkin, hitusen hankalahkoa..
No, auton päällä sitten massiivinen lumikuorrutus ja sitä sitten putsaamaan ronkkien sieltä konepellin takareunan
lipan alta ja tuo em. pyyhkijä jököttää ala-asennossa ja nousee vaan hiukan, kun sitä nostaa, aika ähräämistä siis.
Ei ole selvästkään suunniteltu pohjolan oloihin, kuten ei monia muitakaan automerkkejä/malleja varmaan samoilla
harmeilla, kun päämarkkina-alueet ovat jossakin lumettomilla seuduilla..

No, tuossa taannoin lisäilin pesunestettä ja tein havainnon, jonka moni fiksumpi on tehnyt varmaan jo aikaa sitten:
-konepelti pystyssä ko. kuskinpuolen sulka on siinä aivan käsillä ja kääntyy nätisti vaihdettavaksi tai putsattavaksi
-samalla kylläkin totesin, että tuolloin sitä operoidessa on syytä pitää ajatukset kasassa, sillä jos sulan jättää tuohon
operointiasentoon ja paiskaa pellin kiinni, ei kyllä enää selviä sulanvaihdolla vaan siinä menee ainakin pyyhkijän
runko ja kenties jotain muutakin topaleiksi ja arvelen, että asiaa saattaa olla automaalarille tai fiksarille, kun pellin
takareunasta melko varmasti vaurioituu maalit
Lasinpyyhkimissä on huoltotoiminto, jolla ne nousee yläasentoon putsaamista varten. Auto sammuksiin, vedä viiksestä kertapyyhkäisyn suuntaan ja pyyhkimet nousee ylös ja jäävät sinne  ;)
Ihan uusista sama toiminto löytyy sieltä tabletin syövereistä.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: hessu80 - 11.03.2019, 21:30:27
Ymmärsin että ongelma oli se, että öljyä joutuu itse lisäämään huoltovälillä, sen sijaan että vaan ajaisi huoletta. Eli isompi öljytilavuus jossa olisi reserviä, poistaisi lisäystarpeen ja myös dieselin sekoittuminen isompaan moottoriöljymäärään haittaisi vähemmän konetta.
Transitissa 2,0 litran koneessa on öljytilavuus 11,5 litraa ja huoltoväli 60.000 tkm. Eli enempi öljyä tarkoittaa vähempi huoltoa. Ei ole mitään syytä, miksei öljypohja voisi olla paljonkin suurempi myös Volvossa.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: 311 - 11.03.2019, 23:15:49
Lasinpyyhkimissä on huoltotoiminto, jolla ne nousee yläasentoon putsaamista varten. Auto sammuksiin, vedä viiksestä kertapyyhkäisyn suuntaan ja pyyhkimet nousee ylös ja jäävät sinne  ;)
Ihan uusista sama toiminto löytyy sieltä tabletin syövereistä.

Joo, niin on ja tuo huoltoasentokin ok.
Kun talvella vaan useinkin tilanne on se, että kun auto jää seisomaan johonkin, vaikkapa tuohon pihaan pidemmäksi aikaa
se lumimyräkkä tietysti tulee ja sitten jossain vaiheessa tulee myös tarvis lähteä liikenteeseen, auton peittääkin puolimetrinen
lumikuorrutus. Siinä kohtaa olis kiva saada sekin pyyhin nostettua ylös, kun sinne kabiininpuolellekin pitäisi ensin päästä sisään
ja sitä ennen revittyä ne sulat irti lasista ja putsata tuulilasi, jotta niitä pyyhkijöitä voisi operoida sieltä sisältä käsin..
Sama tietysti myös, kun joskus sataa ns. "jäätävää tihkua" (vai mikä lie oikeampi termi...), johon sulat jäätyvät hyvin tiukasti kiinni.

Tuossa siis varsinainen syy, miksi kaipailin tuon kuskinpuoleisen sulankin ylöskääntömahdollisuutta ulkoa käsin.

Tietysti, jos on hyvä muisti ja/tai ottaa oikein tavaksi ajaa ne aina ajon jälkeen huoltoasentoon,
mikä ettei... arvelenpa vaan, ettei kovin moni niin tee. Enkä ainakaan minä muista.. ;)




 Vaihda öljymerkkiä, commalla ja liqui molylla on vitosen tonkat.
Itse käytän 4l.tonkkaa ja tarvittaessa ostan litran pullon, tosin hyvin harvoin tarvetta.

Eihän tuo 5 litran pönttökään riitä, kun ainakin esim. V70/D4:n täyttömäärä on (tietolähteestä riippuen) ainakin sen 5,2 - 5,3 litraa


Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Wolvis - 11.03.2019, 23:41:27
Onko tuota omaa maatuskaa uudemmista ölppätikut hävinny vai löytyykö niitä vielä? Tossa kun on tikku laitettu tuulilasinpesunesteellekki.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: hessu80 - 12.03.2019, 08:29:04
Eihän tuo 5 litran pönttökään riitä, kun ainakin esim. V70/D4:n täyttömäärä on (tietolähteestä riippuen) ainakin sen 5,2 - 5,3 litraa
5 litraa riittää toki, mutta vähän nopeammin pyytää sitten lisäämään, jos on öljynkulutusta.

Onko tuota omaa maatuskaa uudemmista ölppätikut hävinny vai löytyykö niitä vielä? Tossa kun on tikku laitettu tuulilasinpesunesteellekki.
Öljytikut hävisi VEA moottoreiden myötä ehkä 5 vuotta sitten. Samaan aikaan moottorit alkoivat syömään öljyä ja nyt sitten ihmetellään, kun auto pyytää lisäämään 0,5 litraa satunnaisesti. Mittariston näyttö kun toimii on/off tyylisesti. Vasta uusimmissa malleissa esim. V90 öljynäytössä on n. 50 palkkia, joiden välillä öljytaso seilaa. Vähän pystyy tarkkailemaan vaeltuuko vai lisääntyykö määrä. 
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 12.03.2019, 19:56:00
Jopa 2004 mallin peugeot 307 oli muistaakseni palkkimittari öljypinnan tasolle mittaristossa, varoitusvalon kanssa.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: 311 - 12.03.2019, 20:18:27
Mites, kun ei ole tullut edes ajateltuakaan aiemmin..
VEA:n kone kun ilmoitelee siitä lisäystarpeesta eikä siihen reagoisikaan vaan jatkaa ajoa,
tuleeko seuraavaksi tiukemman sävyinen ukaasi öljymäärästän vähyydestä vai miten ?
Vai tuleeko joku muu informaatio johonkin, että olisi syytä tehdä jotain, enkä nyt tietenkään
tarkoita sitä öljynpaineen merkkivaloa.. :(

ps. Alkaa tämä keskustelu sivuta tuolla toisalla olevaa keskustelu VEA:n öljynkulutuksesta..
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Wehgi - 13.03.2019, 08:53:18
Mites, kun ei ole tullut edes ajateltuakaan aiemmin..
VEA:n kone kun ilmoitelee siitä lisäystarpeesta eikä siihen reagoisikaan vaan jatkaa ajoa,
tuleeko seuraavaksi tiukemman sävyinen ukaasi öljymäärästän vähyydestä vai miten ?
Vai tuleeko joku muu informaatio johonkin, että olisi syytä tehdä jotain, enkä nyt tietenkään
tarkoita sitä öljynpaineen merkkivaloa.. :(

ps. Alkaa tämä keskustelu sivuta tuolla toisalla olevaa keskustelu VEA:n öljynkulutuksesta..

En ainakaan usko että alkaa vittuilemaan jos ei lisääkään öjyä, ennen kuin seuraava on sitten öljynpainevalo mikä syttyy. Se "tikun" osoittamahan on reservi.

Mutta että onko näissä yhtä pölhösti vielä, kuin näissä Foortipohjaisissa, että pitää ajella joku 50km, ja auto sillä aikaa makustelee, että onko sitä riittävästi. Jos on, niin sitten vasta sammuttaa öljyvalon. Tuo se vasta ääliömäinen keksintö on  :idiot2: :peetu:
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: puliukk0 - 13.03.2019, 17:51:26
Öljykeskustelusta unohtuu oleellisin...

Henkilöautoa ajetaan verrattaen suht lyhyitä matkoja ja öljyn pitäisi lämmetä nopeasti
Sillon halutaan pientä määrää öljyä...
Pitkällä huoltovälillä halutaan paljon öljyä...

Toimivin ratkasu on kehittää parempia öljyjä, sillon myös öljyä ei tarvitse porata n. 3x enempää jokaiseen autoon.  :D

Se, että jossain pakuissa ja pikkurekoissa on isot tilavuudet öljyissä johtuu siitä, että niillä pääsääntöisesti ajetaan koko päivä pitkää matkaa.

Nyky ongelmana ei ole öljyntilavuus, vaan moottoreiden suunnittelu. Tehdään niin matalakitkaisia öljyrenkaita, paskoja ketjuja, paskoja lohkoja, surkeita tiivisteitä niin sitä öljyä kuluu.

Vastaavasti taas ihmiset haluaa vähäpäästöisiä (lue vähän kuluttavia) autoja, enemmän tehoa ja mukavempia moottoreita.
Kyllä niitä vinokone tyylisiä iki moottoreita tehtäisiin jos ne myisi helvetisti.

Tekee vähän vajaavaista niin kaikki on tyytyväisiä. Monet merkit myy aivan aliarvoista paskaa jo nykyään. Sellasia osia/ongelmia mitä 90 luvulla ei olisi myyty autoakaan...

Jännä nähä koska EU tajuaa, että huonoimmat 2000 luvun autot 5-10v ikäsenä on saastuttavampia pakoputkesta kun ehjät 10-20v vanhat autot (missä vanhan tyylisiä moottoreita)...
Se järjetön öljynpolttaminen volkkarinkin koneissa ei ole kuitenkaan mitään 100% päästötöntä. Tai bmw nox pöntöt aina täynnä, edes m57 bmw kutosdieselit ei sytytä merkkivaloa jos dpf puolella on vikaa (mallista riippuen hieman). Saati muista päästö ongelmista puhumattakaan...
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Mustalaatikko - 13.03.2019, 17:59:02
Hyvä pointti puliukolla
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Jule - 24.03.2019, 19:27:33
Mitä tulee tuohonn 4l vetoiseen öljykanisteriin, niin siinä lienee taustalla vanha gallonan kokoinen kannu, mutta tuollainen max 4l öljytilavuus on kyllä ihan "normaali" vapaastihengittävässä bensakoneessa. Turbo yleisesti lisää öljyn rasitusta ja siksi alunperinkin turbotetuski suunniteltu moottorityyppi tehdään yleensä isommalla öljytilavuudella.

Oma kuvionsa on tietysti nämä hiukkaspönttödieselit jotka valuttelevat naftaa sinne öljyn sekaan.


Transitissa 2,0 litran koneessa on öljytilavuus 11,5 litraa ja huoltoväli 60.000 tkm. Eli enempi öljyä tarkoittaa vähempi huoltoa. Ei ole mitään syytä, miksei öljypohja voisi olla paljonkin suurempi myös Volvossa.

Transitissa voi korimuodon takia nosta helposti konetta 20cm ylemmäs mitä normaali henkilöautossa.

Yleensä noin pitkillä huoltoväleillä ei ole muutenkaan henkilöautossa tarvetta, kun jo nykyinen 2 vuottakin alkaa olla turhan pitkä aika öljylle. Itseasiassa ainakin joissain öljyissa mainitaan se kuinka kauan sitä saa säilyttää kertaalleen avatussa purkissa.

Jopa 2004 mallin peugeot 307 oli muistaakseni palkkimittari öljypinnan tasolle mittaristossa, varoitusvalon kanssa.

Ranskalaisissa autoissa on noita öljytasomittareita ollut jo todella kauan tavalla tai toisella toteutettuna.. Myös 760:ssä oli tuollainen öljymäärän ilmoitin jos se oli PRV koneella. Kuluttaako ranskalaiset koneet sitten niin paljon öljyä? Ei kyllä mun kokemusten perusteella.
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: 311 - 13.04.2019, 23:33:37
Joopas,
Tuonne "vitutus"-osioon meinasin laittaa, mutta jostain syystä tökkii sielläkin...
Ongelma:
-mikähän ihme on, että kun haluaisi nopsasti tietää, milloinka mahtaa esim. F1-startti tapahtua,
niin ei perkele kun sitäkin saa etsiskellä aika moisella kuukkeloinnilla ja analysoinnilla
-eikö nyt mikään ihmeen instanssi ymmärrä julkaista ihan SUOMEKSI & SUOMEN aikaa,
milloin tapahtuu se & se kisoihin kuuluva toiminto ?

Kas, kun Valelta lohkesi vasemman jalan nimettömänvarpaan kynsi kovan jarrutuksen jälkeen tai Kimin kypärän visiiriin osui hyttynen aiheuttaen viisirikerroksisen kelmun poistamisen kesken ensimmäisen aika-ajon alkumetereillä juuri pilttuusta lähdön jälkeen kesken harjotusajojen ensimmäistä sektiota, uutisoidaan nämä ikään kuin jonain
maapallon pysäyttämipinä tapahtumina...
Pitäisiköhän näiden kiimaisten, kenties joskus jopa kisoissa paikankanpäälläkin käyneiden toimittajien muistaa, että monen kotimaisen amatööri-fanin mieleen jää se
paikka & aika ja se riittää ja niin se fanitus jatkuu...

ps. muutaman kerran paikan päällä olleena kommentoin, since 1990...

Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: uisteeelu - 14.04.2019, 01:13:40
Esim mtv  sivu 271
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Raid - 14.04.2019, 08:56:49
Joopas,
Tuonne "vitutus"-osioon meinasin laittaa, mutta jostain syystä tökkii sielläkin...
Ongelma:
-mikähän ihme on, että kun haluaisi nopsasti tietää, milloinka mahtaa esim. F1-startti tapahtua,
niin ei perkele kun sitäkin saa etsiskellä aika moisella kuukkeloinnilla ja analysoinnilla
-eikö nyt mikään ihmeen instanssi ymmärrä julkaista ihan SUOMEKSI & SUOMEN aikaa,
milloin tapahtuu se & se kisoihin kuuluva toiminto ?

Kas, kun Valelta lohkesi vasemman jalan nimettömänvarpaan kynsi kovan jarrutuksen jälkeen tai Kimin kypärän visiiriin osui hyttynen aiheuttaen viisirikerroksisen kelmun poistamisen kesken ensimmäisen aika-ajon alkumetereillä juuri pilttuusta lähdön jälkeen kesken harjotusajojen ensimmäistä sektiota, uutisoidaan nämä ikään kuin jonain
maapallon pysäyttämipinä tapahtumina...
Pitäisiköhän näiden kiimaisten, kenties joskus jopa kisoissa paikankanpäälläkin käyneiden toimittajien muistaa, että monen kotimaisen amatööri-fanin mieleen jää se
paikka & aika ja se riittää ja niin se fanitus jatkuu...

ps. muutaman kerran paikan päällä olleena kommentoin, since 1990...
https://www.iltapulu.fi/?date=2019-04-14&all=1
 tuolta  kohdasta CMORE MAX
Otsikko: Vs: Ihmetys & harmitus
Kirjoitti: Jule - 14.04.2019, 14:37:03
Joopas,
Tuonne "vitutus"-osioon meinasin laittaa, mutta jostain syystä tökkii sielläkin...
Ongelma:
-mikähän ihme on, että kun haluaisi nopsasti tietää, milloinka mahtaa esim. F1-startti tapahtua,
niin ei perkele kun sitäkin saa etsiskellä aika moisella kuukkeloinnilla ja analysoinnilla
-eikö nyt mikään ihmeen instanssi ymmärrä julkaista ihan SUOMEKSI & SUOMEN aikaa,
milloin tapahtuu se & se kisoihin kuuluva toiminto ?

Kas, kun Valelta lohkesi vasemman jalan nimettömänvarpaan kynsi kovan jarrutuksen jälkeen tai Kimin kypärän visiiriin osui hyttynen aiheuttaen viisirikerroksisen kelmun poistamisen kesken ensimmäisen aika-ajon alkumetereillä juuri pilttuusta lähdön jälkeen kesken harjotusajojen ensimmäistä sektiota, uutisoidaan nämä ikään kuin jonain
maapallon pysäyttämipinä tapahtumina...
Pitäisiköhän näiden kiimaisten, kenties joskus jopa kisoissa paikankanpäälläkin käyneiden toimittajien muistaa, että monen kotimaisen amatööri-fanin mieleen jää se
paikka & aika ja se riittää ja niin se fanitus jatkuu...

ps. muutaman kerran paikan päällä olleena kommentoin, since 1990...

Mä katon aina koska se lähetys alkaa mtv max kanavalla. Lähetys tietysti alkaa muutamaa minuuttia aiemmin, mutta se varsinainen aika-ajo tai kisahan alkaa aina samalla minuutilla.