Tähän liityen kysynkin, että osaisiko joku esittää laskelmia, mittauksia, tms, siitä, paljonko ajonopeutta pitäisi pudottaa, että jarrutusmatka tai pysähtymismatka pysyy samana, esim 80km/h nopeudessa uudella nastarenkaalla, vrt vanha nastarengas, kitkarengas, tai kesärengas?
Jarrutusmatka lisääntyy nopeuden neliössä, eli kun nopeus kaksinkeraistuu niin jarrutusmatka nelinkertaistuu.
Kun nopeus laskee neljänneksen niin jarrutusmatka puolittuu.
Pari vuotta sitten TM testasi talvirenkaita, nastallisista huonoin pysähtyi 20 % pidemmällä matkalla sileällä jäällä kuin jarrutuskokeen paras. Arvostelu heikoimmasta: näitä ei tarvita Suomessa.
Muutama numero eteenpäin oli autojen talvitesti. VW Sharan pysähtyi jäällä yli 20 % pidemmällä matkalla kuin kokeen paras, Nissan Juke.
Mitenkö koetta arvioitiin? Ei mitenkään...
Eli jos on paskja renkaita niin on myös paskoja autoja, sekin pitäisi muistaa.
Jos sitä testivoittajan parempaa pitoa käytetään siihen että voi ajaa kovempaa niin ollaan jo aika pitkällä suossa.
Paljonko kovempaa ja lähempänä voi ajaa kuin huonommilla renkailla? Ja missäkin olosuhteissa.
Miettiköön noita kuka haluaa, itse keskityn rentoon ajamiseen.
Jokainen saa ajaa niin kovaa kuin huvittaa, ohitan hitaammat ja annan tilaa jos joku haluaa ajaa kovempaa, kumpikaan ryhmä ei kiusaa minua.
Oma mielipiteeni on, että vaikka huonoillakin renkailla voi pysyä tiellä, ei niillä kutenkaan tulisi ajaa, syistä että:
A. Joskus tulee vastaan myös itsestä johtumattomia tilanteita, kuten hirviä, lapsia, mummoja, juoppoja, yms
B. Hidastaa muuta liikennettä tarpeettomasti.
A. Jos tuolla perustelet parhaita mahdollisia renkaita niin teetkö muutenkin kaikkesi tuon riskin minimoimiseksi'?
Tehokkain keino on ehdottomasti nopeuden laskeminen kun riski on olemassa, hiljennätkö hirvivaara-alueilla, asuma-alueilla, aina muita tienkäyttäjiä kohdatessasi?
Jos et niin miksi rengasvalinta on ainoa mitä teet asian hyväksi?
B. Mikä on tarpeettomasti?
Toiset kuljettajat eivät osaa eivätkä uskalla ajaa edes parhailla mahdollisilla renkailla, tai voi syy nopeuteen olla joku muukin kuin renkaat. Nopeusrajoitusmerkissä on suurin sallittu nopeus, ei ohjenopeus saati pienin sallittu nopeus.
Ymmärtäkään nyt hyvät ihmiset ettei maanteille saada suurempia rajoituksia jos toleranssi nopeushajontaan on niin ehdoton kuin tuntuu nyt olevan.
Jos rajoituksia nostetaan niin hajonta vain suurenee, jos ei haluta hajontaa niin rajoitukset tulevat tiukkenemaan.
Kumpaako haluatte?