Suolla kun traktori ei liiku metriäkään ellei ole kaasu pohjassa. Sen verran "upottavaa" puuhaa se on... Jarrutella tarvii vain poikkeustapauksessa.
Eihän sillä traktorilla suolla pääse juuri mihinkään ilman paripyöriä, vaikka miten kaasu pohjassa huudattaisit, sinne se uppoaa hyvin äkkiä ja matka loppuu siihen. Ei noissa turvekoneissakaan huvikseen paripyöriä käytetä, tosiaan ei tarvitse suolla jarruja kun tuo jarruton Valtra oli turvekone ja taitaa yleisin käyttö traktorilla suolla olla juuri turpeen-nosto. Talvella kulki muuten turvesuolla Fiat 110-90 ihan hyvin, eikä tarvinnut ajaa kaasu pohjassa. Paripyöriäkään ei tarvinnut. Eihän karhinkaan tai kyntöaurankaan kanssa tasaisella pellolla tarvitse useinkaan jarrutella.
Olen muuten jonkun verran suolla ajanut metsäkoneillakin, pahimmassa paikassa upposi kokonaan suohon pituudeltaan 4-5 metrin mäntykuitukin ja lumen pinta hyllyi koneen vieressä kun puita nosti kyytiin, niin tiedän tasan tarkkaan kuinka "upottavaa" puuhaa se on ja ettei siellä traktorilla ajeta. Tuo oli siis ihan oikea suo, eikä märkä pellon reuna missä vesi seisonut. Metsäajo traktorilla on muutenkin aika kömpelöä. Kyllä se on parempi että ajetaan sitä traktoria siellä hiekkatiellä tai pellolla. Uusissa traktoreissa on kans muoviset tankit sellaisessa paikassa, että äkkiä repeää puhki metsässä, pohjissakaan ei ole oikeastaan mitään panssarointiakaan. Sitten jos on vielä vyörenkaat alla, niin eivät kestä esim. kantoja ja teräviä kiviä pitkään, repeävät kyljestä aika äkkiä tuollaiset.