Proturbo  Autodiagnoosi

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 514796 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Sähköautot, joko?
« : 27.03.2017, 17:01:35 »
Nyt alkaa viimein tulla aitoja sähköisiä vaihtoehtoja ns. ykkösautoksi ja olisi mielenkiintoista kuulla muilta ajatuksia ja mahdollisesti jo kokemuksiakin sähköautoista. Tähän saakka minusta Teslaa lukuunottamatta sähköautojen kantama on rajannut ne lähinnä kakkosautoiksi tai kaupunkikeskustaan polkupyörän korvikkeeksi. Suomessa saa nyt Teslojen lisäksi ainakin näitä sähköautoja: Renault Zoe, Huyndai Ioniq, Nissan Leaf. Näillä alkaa päästä 150-200km yhdellä latauksella realistisesti eikä auton hinta ole aivan mahdoton. Sitten on tietysti Golfia, Focusta ym, mutta näitä ei ole oikeasti tehty kuin "malliksi" koska kantama on onnettoman lyhyt. Lähivuosina vaihtoehdot todennäköisesti kasvavat nopeasti ja kantama myös, joten uskoisin että kun noin 2 vuoden päästä vaihdan autoa, voi vaihtoehtona jo pitää täyssähköistä autoa.

Muutama hyvä koeajopätkä:
Huyndai Ioniq https://youtu.be/04kfyrZBrAU
Renault Zoe https://youtu.be/LEIzORzvbdQ

 
« Viimeksi muokattu: 27.03.2017, 18:24:38 kirjoittanut Stinger »
Tesla S75D '17

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1 : 27.03.2017, 17:52:36 »
Ei nyt ihan ykkösauton hankintaa, mutta kuitenkin...

Töissä on 1,5 vuotta ollut Nissan e-NV200 ajossa ja sopii kyllä tarkoitukseen erinomaisesti. Lyhyessä jakelussa ei tarvii pelätä laatikon hajoamista, koneen karstoittumista tmv. juttuja. Vähän kylmäksi sitä haukkuvat ja talvella akkukapasiteettia saisi olla enemmän. Pa- käyttöinen sisätilanlämmitin voisi myös auttaa.

Eihän se NV autona kummonen muuten ole, mutta kyllä sähköinen voimalinja on pätevä jakeluun. Ihme on, jos eivät sähköpakut rupea yleistymään.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2017, 17:54:16 kirjoittanut mheguli »

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2 : 27.03.2017, 19:37:57 »
Nyt alkaa viimein tulla aitoja sähköisiä vaihtoehtoja ns. ykkösautoksi ja olisi mielenkiintoista kuulla muilta ajatuksia ja mahdollisesti jo kokemuksiakin sähköautoista. Tähän saakka minusta Teslaa lukuunottamatta sähköautojen kantama on rajannut ne lähinnä kakkosautoiksi tai kaupunkikeskustaan polkupyörän korvikkeeksi. Suomessa saa nyt Teslojen lisäksi ainakin näitä sähköautoja: Renault Zoe, Huyndai Ioniq, Nissan Leaf. Näillä alkaa päästä 150-200km yhdellä latauksella realistisesti eikä auton hinta ole aivan mahdoton. Sitten on tietysti Golfia, Focusta ym, mutta näitä ei ole oikeasti tehty kuin "malliksi" koska kantama on onnettoman lyhyt. Lähivuosina vaihtoehdot todennäköisesti kasvavat nopeasti ja kantama myös, joten uskoisin että kun noin 2 vuoden päästä vaihdan autoa, voi vaihtoehtona jo pitää täyssähköistä autoa.

Muutama hyvä koeajopätkä:
Huyndai Ioniq https://youtu.be/04kfyrZBrAU
Renault Zoe https://youtu.be/LEIzORzvbdQ
Kyllä tuo E Golf omasta mielestä tuohon Leafin ja Zoen ryhmään toiminta matkaltaan kuuluu. Hintaa tosin on enemmän.
http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/uusi-volkswagen-e-golf-300-kilometria-sahkoajoa-42-282-eurolla/
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3 : 27.03.2017, 19:41:51 »
Jep, uutuus näemmä toteuttaa jo tuon oman määritelmäni ykkösautosta. Kaikki muutkin valmistajat tuonevat vastaavat tarjolle.
Tesla S75D '17

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #4 : 27.06.2017, 20:06:52 »
Kevään aikana tullut koeajettua jo nämä:
Hyundai Ioniq Electric
Volkswagen e-Golf 2017
Volkswagen e-Up 2017
Tesla Model X
Mitsubishi Outlander Phev 2017
Opel Ampera (se vanhempi siis, ei Ampera-e)

BMW i3 jäi testaamatta kun koeajoa ei järjestynyt vielä.

Alkaa olla melko selvää että vaihdan seuraavan kerran autoon joka kulkee pelkästään sähköllä. Mikä se sitten on, jää vielä nähtäväksi koska 2017-2018 tulee vielä uutta tarjontaa.
Tesla S75D '17

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #5 : 28.06.2017, 00:13:55 »
Ei tarvi pelätä tommosen tulemista pihaan nykyisillä hinnoilla, ja versus mitä sillä saa verrattuna jo kertaalleen maksettuun pitkäkattoon kun aikas paljon on muutakin kuin yksinään terveisten ajoa. Työmatkavehkeeksi olisi hyvä mutta ei kiitos noilla hinnoilla kun millään nakkikattilalla ei jaksa maantiellä kurmoottaa.
Ton kaasuRangen kanssa on tullut harjoiteltua sekin että kunnollisen ja oikeasti kattavan tankkaus/latausverkoston olemattomuus pitää meikäläisen talouden vielä tod näk pitkään pois näistä kuvioista.
Kaasuautossa ei sentäs matka lopu kun kaasu loppuu.

Mutta mielenkiinnolla seurataan tilannetta ja ehkä sit joskus eläkepäivinä.  :P  Joku hybridi, erittäin ehkä välikaudeksi, mutta ei ehkä sellaistakaan kun maksaa ihan liikaa.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2017, 00:18:48 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #6 : 28.06.2017, 01:17:02 »
Tietäisi vaan miten verotus tulee menemään noissa sähköautoissa. 15000 km ajo 7 l/100km bensavehkeellä tuottaa 1000 eur verotuloja. Vastaavasti sähköautolla noin 150 euroa. Ei verokarhu tuota ihan kevyesti ota.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6011
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #7 : 28.06.2017, 08:08:39 »
Tietäisi vaan miten verotus tulee menemään noissa sähköautoissa. 15000 km ajo 7 l/100km bensavehkeellä tuottaa 1000 eur verotuloja. Vastaavasti sähköautolla noin 150 euroa. Ei verokarhu tuota ihan kevyesti ota.
Lopulta pakko mennä km-pohjaiseen verotukseen, ellei haluta lakkauttaa palveluja joita liikenteen lypsämisellä rahoitetaan.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #8 : 28.06.2017, 08:52:49 »
Tietäisi vaan miten verotus tulee menemään noissa sähköautoissa. 15000 km ajo 7 l/100km bensavehkeellä tuottaa 1000 eur verotuloja. Vastaavasti sähköautolla noin 150 euroa. Ei verokarhu tuota ihan kevyesti ota.
Onko tuossa 150€ summassa mitä sähkössä on veroja? Se kun on melkein enemmän verotettu kuin esim. bensa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #9 : 28.06.2017, 09:18:43 »
Onko tuossa 150€ summassa mitä sähkössä on veroja? Se kun on melkein enemmän verotettu kuin esim. bensa.
Meillä maksaa kaikkineen siirtoineen/myynteineen/veroineen reilu 12,2 senttiä/kWh. Eli hieman alle 3€/100km. 15000km sähköllä maksaa siis noin 450€ veroineen. Eli veron osuus pyörii siinä 135€ luokkaa. Näkyisi olevan sähkön hinta noussut tammikuusta jonkin verran ::)

KULUTUSLASKU
1.5.2017 - 31.5.2017
Perusmaksu 28,29000 €/kk 28,29 €
Päiväsiirto 696,11 kWh 3,32000 snt/kWh 23,11 € (tammikuu 3,04000 snt/kWh)
Yösiirto 571,82 kWh 2,03000 snt/kWh 11,61 € (tammikuu 1,86000 snt/kWh)
Sähkövero (veroluokka 1) 1267,93 kWh 2,79372 snt/kWh 35,42 €


Siirto maksaa mulle 3,96snt/kw ja perusmaksu 0€/kk
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #10 : 28.06.2017, 10:33:11 »
Ei koskaan.
a car you can believe in

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #11 : 28.06.2017, 10:38:25 »
Ei koskaan.

Kaupunkikäyttöön vaikka jo nyt heti.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #12 : 28.06.2017, 11:09:37 »
Kaupunkikäyttöön vaikka jo nyt heti.
Samaa mieli puolta ja työajot houtuisivat tuolla myös
Ainoa mikä on kysymys merkkinä että miten tuo talvella menis :)
kiitoos ja anteeks.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #13 : 28.06.2017, 11:46:22 »
Ei koskaan.

Ootko ees maistanu?

Mukavuuspainotteisen ykkösvalinta. Katkeamaton veto, hiljainen kuin huopatossupiru. Ei karsinogeenien haistelua tankatessa.

Ite merkkiuskollisena odottelen Volvon tarjontaa vielä...

Lopulta pakko mennä km-pohjaiseen verotukseen, ellei haluta lakkauttaa palveluja joita liikenteen lypsämisellä rahoitetaan.

Ei ole pakko. Eihän suojatien ylityksestäkään peritä veroa vaikka jalankulkijoita varten on monet liikennevalot laitettu. Saman määrän veroja voi aivan hyvin periä tuloverotuksessa sitä mukaa kun ihmisiltä alkaa säästyä polttoaineen ostosta rahat omaan taskuun. Siitä tulee samalla ekoporkkana jälkijunassa tuleville luopua siitä kiisselilehmästään, ettei tarvi maksaa sekä lisääntynyttä tuloveroa että polttoaineveroa.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 638
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #14 : 28.06.2017, 11:54:36 »
Pelkällä sähköllä toimivista autoista ei juurikaan ole kokemusta, mutta hybrideistä ja pistokehybrideistä sen sijaan lähes siltä ajalta kun niitä on saanut :)

Mun mielestä tällä hetkellä saatavilla oleva ajoneuvotekniikka ja latausmahdollisuudet ei ihan kohtaa suomalaista autonkäyttäjää. Ainakaan vielä.

Kaupunki- ja taajama-ajossa palvelee hienosti kun vähän suunnittelee ajoja. Kauemmas lähtiessä saakin sitten suunnitella jo sen verran, että voi jäädä lähtemättä.
Toinen asia on tietysti valikoiman suppeus ja laitteiden hinta.

Näiden takia tämän hetken juttu onkin ennemmin erilaiset hybridit, millä sitten pääsee vähän huolettomammin. Viimeisimmillä pistokehybrideillä jopa ihan hyvän mittaisia matkoja ja -nopeuksiakin.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

 

Ateho  Elekma