Onhan noita jo ollut. Tai no bensakoneella. Fisker Karma oli yks. Myös Opel Ampera/Chevy Volt eka sukupolvi taisi olla tuolla tekniikalla. Polttomoottori pyöritti ainoastaan generaattoria.
Tarkoitin siis laivoissa ja junissa käytettävää dieselsähköistä voimansiirtoa, niissä ei yleensä ole mitään sen kummempia akustoja energian varaamiseen.
Muistaakseni opel amperan rakenne oli sellainen että se voima siirtyi joissain tilanteissa myös mekaanisesti moottorilta renkaisiin.
Ainakin osa isoista laivoista on toteutettu dieselsähköisenä, siis vaikka ei olisi azipodilla. Varsinaista säästöä, optimoituun suoraan mekaaniseen yhteyteen jossa potkuri on kampiakselin päässä, ei ilmeisesti saavuteta kun mennä jyskytetään valtameren yli optiminopeudella, mutta jos syystä tai toisesta operointi ei olekaan noin yksiselitteistä alkaa dieselsähköinen tulla kokoajan enemmän taloudelliseksi, ja koska energiaa tarvittavat määrät ovat niin suuria jo prosentin säästö on suuressa merkityksessä.
Periaatteessa sama pätee maantieliikenteessä kuorma-autoihin, tosin tähän asti on tyydytty vielä dieselmekaanisen voimalinjan optimointiin.