Kulkukoira  Proturbo

Ratti vinossa, mistä johtuu

  • 18 Vastauksia
  • 8248 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nomitänyt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Ratti vinossa, mistä johtuu
« : 27.09.2018, 12:10:41 »
Hei palstalaiset,

Alla ensimmäinen Volvo, jolla olen ajanut 9 kk/14tkm ja huomasin eilen suoralla tiellä, että ohjauspyörä on vinossa, siis mennyt jostain syystä tuohon asentoon, kuten kuvasta näkyy. Testasin eri nopeuksia ja eri tietyyppejä, mutta ei vaikutusta. Mihinkään en ole autoani kolhinut. En ymmärrä tekniikasta mitään, joten osaako joku sanoa lonkalta missä vika? Onko muilla vastaavia kokemuksia näin uudessa autossa, meinaan että jos joku (tyyppi)vika, joka mahdollisesti on takuun piirissä? Kiitos etukäteen!




Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Ratti vinossa, mistä johtuu
« Vastaus #1 : 27.09.2018, 12:15:27 »
Itse menisin takuu ikäisellä autolla suoraan merkkiliikkeesseen kysymään mitäs nyt.

Äkkiseltään ei oo noista SPA pohjaisista ollu paljoa vielä juttua.



Mahdollisesti adaptiivinen ohjaus?  Bitti vinossa? Tai auto ajettu johonkin? Autoa ajettu päin parkissa ollessaan?
Vai kesken ajon meni vinoon? Silloin epäilisin ekaa/toista listaamani vaihtoehtoa.

Mut ei tuo ny kunnossa ole, enkä usko että oot ajanut 9kk/14k ratti vinossa.  ???


Edit: Auton malli kans helpottaa hiukan jos jollain täällä foorumilla ollu vastaavaa murhetta.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2018, 12:17:29 kirjoittanut Maxxxed »
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Nomitänyt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Ratti vinossa, mistä johtuu
« Vastaus #2 : 27.09.2018, 13:16:43 »
Moi,

Kiitos vastauksestasi. En tosiaan ole autoa mihinkään itse kolhinut. Asennutin autoon juuri polestar optimoinnin Biliassa, jonka jälkeen tuo ilmeni, joten voisiko kyseessä ollakin bittivika? En edes ymmärtänyt tuota ajatella. Täytyypä soitella Biliaan...

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6330
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Ratti vinossa, mistä johtuu
« Vastaus #3 : 27.09.2018, 13:29:33 »
Noissahan tietokone kompensoi puoltamista ja tien kaltevuutta, mutta jos ratti on itsestään mennyt noin paljon vinoon, niin en ihan hirmuisesti ajelisi ennen tarkempaa tutkimusta. Joku siellä täytyy olla löysällä, tai sitten tullu isku pyörään niin, että joku raidetanko tjms. on vääntynyt.

Poissa Nomitänyt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Ratti vinossa, mistä johtuu
« Vastaus #4 : 27.09.2018, 16:59:11 »
Joo, kiitos. Ei kuulemma ole biteistä kiinni, sanoivat huollosta. Pitää mennä näyttämään. Ihmeellinen juttu.

Poissa Nomitänyt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Ratti vinossa, mistä johtuu
« Vastaus #5 : 02.10.2018, 10:23:40 »
No niin, huollon mukaan joku pyörän nivel vaihtoon + kulmien säätö, 400 euroa. "Joku isompi tömäys siihen on käynyt, ei se itsestään mene…jos et ole itse ajanut päin johonkin, niin joku muu on voinut ajaa päin…”

Vaihtoehdot siis ovat, että 1) joku on ajanut päin (mitä en usko) tai 2) XC60 T8 on aivan hel...in huonolaatuinen auto. Vai miten muuten on selitettävissä, että normaalikäytössä tällaista tapahtuu? Autolla ikää 9 kk...olen lievästi sanottuna pettynyt.

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Ratti vinossa, mistä johtuu
« Vastaus #6 : 02.10.2018, 11:27:00 »
No niin, huollon mukaan joku pyörän nivel vaihtoon + kulmien säätö, 400 euroa. "Joku isompi tömäys siihen on käynyt, ei se itsestään mene…jos et ole itse ajanut päin johonkin, niin joku muu on voinut ajaa päin…”

Vaihtoehdot siis ovat, että 1) joku on ajanut päin (mitä en usko) tai 2) XC60 T8 on aivan hel...in huonolaatuinen auto. Vai miten muuten on selitettävissä, että normaalikäytössä tällaista tapahtuu? Autolla ikää 9 kk...olen lievästi sanottuna pettynyt.
Ajaako autolla kukaan muu kuin sinä? Ei ihan helpolla mene alustan osat rikki. Tai no ei ole kokemusta ko. mallista, mutta yleisesti sanottuna. Missä välissä huomasit että ratti on suoraan ajaessa vinossa? Tuota ennen jotain autollesi on sattunut.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Nomitänyt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Ratti vinossa, mistä johtuu
« Vastaus #7 : 02.10.2018, 12:54:51 »
Autolla ajan vain minä ja kolmenkymmenen vuoden ajokokemuksella tiedän, etten ole osunut mihinkään. En syytä Biliaa, mutta ihmeellisesti tapahtunut ilmeni sen jälkeen, kun vein auton kolmisen viikkoa sitten Polestar-optimointiin ja viikko sen jälkeen tuulilasin vaihtoon. Jälkimmäisen visiitin jälkeen huomasin ratin vinouden. Soitin omamekaanikolle ja kysyin, että mistä johtuu/onko jotain tapahtunut, mutta ei ollut tietoinen. Tämä on jotenkin niin käsittämätön juttu ja 400 euroa ei ole mikää maailmanloppu, mutta a) periaate ja b) ensimmäinen Volvo.

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Ratti vinossa, mistä johtuu
« Vastaus #8 : 03.10.2018, 12:21:07 »
Autolla ajan vain minä ja kolmenkymmenen vuoden ajokokemuksella tiedän, etten ole osunut mihinkään. En syytä Biliaa, mutta ihmeellisesti tapahtunut ilmeni sen jälkeen, kun vein auton kolmisen viikkoa sitten Polestar-optimointiin ja viikko sen jälkeen tuulilasin vaihtoon. Jälkimmäisen visiitin jälkeen huomasin ratin vinouden. Soitin omamekaanikolle ja kysyin, että mistä johtuu/onko jotain tapahtunut, mutta ei ollut tietoinen. Tämä on jotenkin niin käsittämätön juttu ja 400 euroa ei ole mikää maailmanloppu, mutta a) periaate ja b) ensimmäinen Volvo.
Jotain autolle tapahtunut silloin ratti mennyt vinoon. Ei se itsestään mene. Todennäköisesti ovat optimoinnin jälkeen tehneet koeajon tai jotain.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jaritur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Ratti vinossa, mistä johtuu
« Vastaus #9 : 03.10.2018, 14:00:02 »
Onkos autossa mahdollisesti kaistavahti, olikohan se nyt Drivers Support packagen osana?
Jos kyllä, niin kysypäs miten kaistavahtikameran kalibrointi on tehty lasinvaihdon jälkeen, vai onko tehty ollenkaan.
Volvon proseduuria en tiedä, mutta yleisesti ottaen tässä yhteydessä kamera säädetään auton kulkukulman mukaan nominaaliin.
Esim. pielessä olevat pyöränkulmat vaikuttavat tämän onnistumiseen.

Jos kerran auto jo itsessään kompensoi tien kaltevuutta säätämällä ohjausta (aiemmin tässä ketjussa mainittu, onko näin?), niin tässä on yksi selittävä tekijä.

Ja toistan - en tiedä nimenomaisen Volvon tekniikasta mitään, mutta näin yleisellä tasolla tuon kameran pieleen menny kalibrointi taikka kalibroimattomuus voisivat selittää ilmiön.

XC60 D5 AWD -12

Poissa Nomitänyt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Ratti vinossa, mistä johtuu
« Vastaus #10 : 06.10.2018, 15:19:20 »
Päivitystä tilanteeseen. Kävin Hertsikan Biliassa omamekaanikolla ja ohessa lausunto. Korosti vielä, että tömäys oikeaan etupyörään on ollut kova, sillä helposti osat eivät mene rikki. Sanoin, että en ole sitä mihinkään ajanut eikä siinä ole edesä jälkiä, mutta tömäys on kuulemma ollut kuitenkin kova. Ohessa kuvat oikeasta etupyörästä. Voiko oikeasti olla mahdollista, että joku on tuohon kovaa osunut?

Mielestäni tuossa oli kaistavahtiajatuksessa on ajatusta, sillä Polestar-optimoinnin ja tuulilasin vaihdon jälkeen olen joutunut kytkemään kaistavahdin pois päältä, kun se toimii nyt liian aggressiivisesti ja siis eri tavalla, kuin ennen ko. operaatioita. Mainitsin tästäkin mekaanikolle, mutta ei kuulemma mitään tekemistä asian kanssa. Täytyy vissiin mainita uudelleen. Korjausta nimittäin en vielä tilannut, kun tämä koko asia mietityttää. Autolla kuulemma voi ajaa normaalisti.








Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6330
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Ratti vinossa, mistä johtuu
« Vastaus #11 : 06.10.2018, 17:29:24 »
On kyllä aika mysteeri. Ei raidepää kyllä väänny, vaikka olisikin ajanut johonkin kuoppaan tjms. Ennemmin saattaa vääntyä, jos kääntää rattia, kun rengas on kanttarin reunaa vasten. Silloin voimat ovat suuria ja juurikin niin päin, että raidepää voi vääntyä. Kuoppaan ajaessa isku tulee enemmän pysty suunnassa.

Tuulilasin vaihdon jälkeen on mahdollisesti suoritettu lasissa olevan kameran kalibrointi, tai jätetty suorittamatta. Tästä saattaa johtua muutos edelliseen ajotuntumaan.

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Ratti vinossa, mistä johtuu
« Vastaus #12 : 07.10.2018, 12:48:19 »
Kuulostaa oudolta että joku tekemätön työ olisi aiheuttanut sen että mennyt raidetangon pää mutkalle. Itsellä ei ole kokemusta topicin autosta, mutta vanhemmat S60 kerran ajanut ohitustilanteessa kiveen. Siinä meni vanne ja kumi rikki sekä piti kulmat säätää, mutta mitään ei vääntynyt autosta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6330
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Ratti vinossa, mistä johtuu
« Vastaus #13 : 07.10.2018, 16:01:54 »
Kuulostaa oudolta että joku tekemätön työ olisi aiheuttanut sen että mennyt raidetangon pää mutkalle.

Tarkoitin lähinnä sitä, että se kaistavahti toimii erilailla, mitä ennen  :juhau:

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Ratti vinossa, mistä johtuu
« Vastaus #14 : 21.10.2018, 20:10:45 »
Oletko tarkistuttanut vannetta onko se kunnossa? Kova isku saattaa näkyä sisäreunan soikeutena.

 

Elekma  Autoracing