Samppasport  Futurez

Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo

  • 741 Vastauksia
  • 252458 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #675 : 19.11.2023, 19:00:27 »
Valohommat on saatu nyt tehtyä, eli nyt toimii kaikki. Näköjään alkuun meni väärin päin lyhyt ja pitkä, sekä takana parkki ja jarruvalo. Onneksi etuvaloissa ei vaikuttanut mitenkään kun merkkasi vain releen ja sulakkeen toisinpäin, takavaloissa onneksi pystyi vaihtamaan pinnien paikkoja kontissa olevissa liittimissä.

Peruutusvalon laitoin ainoastaan kuskin puolelle. Sitähän ei tarvitsisi edes olla, mutta laitoin nyt kuitenkin kun kaikki piuhat tuli uutta.

Kaikki polttimot tulee olemaan ledejä, mutta toki etuvalot täytyy vaihtaa leimalle normi polttimoille. Takavaloista ei huomaa että on ledit, paitsi että on aikapaljon kirkkaammat.

Taakse laittelin 90/900-saabin jouset, on suunnilleen saman mittaset kuin vanhat mitkä tässä olikin, mutta langanvahvuus 1,5mm paksumpaa. Kuvassa vasemmalla Saabin, keskellä vanhat laikatut ja oikealla vakiojousi.

Tästä jatkellaan tarinaa kun taas jotain saa tehtyä.













« Viimeksi muokattu: 19.11.2023, 19:02:03 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #676 : 16.12.2023, 22:19:57 »
Ei taas muista mitä kaikkea viime päivityksen jälkeen oon tehnyt, mutta laitellaan nyt jotakin tarinaa taas.  :D

Suutinkiskon kannakkeet hitsailin kokonaan, unohdin vaan maalata ennen kum laitoin paikoilleen.  ??? Saa nyt toistaiseksi jäädä siis alumiinin väriseksi. Tottakai kun bensaletkut oli tukilta irti niin täytyi laittaa käyntiin että näkee mahdolliset vuodot, mitä ei kuitenkaan ilmennyt.  :)

Jostain välistä pakosarja/downpipe/turbo/hukkaportti tms. Vuotaa pakokaasua, ei vaan saa paikallistettua, vahva veikkaus kuitenkin hukkaportin ja putken väli kun sieltä puuttuu tiiviste (oli paketissa väärän kokoinen), täytyy koittaa tehdä siihen jonkinmoinen.

Miettinyt myös kun käynti muistuttaa hieman dieseliä että mistä vois johtua, mutta siihen en ole sen enempiä käyttäny aikaa.

Tuolla aijemmin kirjoittelin että 240:n vaijerit liian pitkät alkuperäiselle Amazonin kahvalle, joten luovuin siitä suunnitelmasta.

Nimimerkiltä 240 löytyikin 240-Volvon käsijarrukahva sopivaan hintaan. Vaijeritkin oli oikein hyvän mittaiset 240:n kahvalle, kun ne veti kabiiniin. Kahva jää tosi hyvään kohtaan. Askartelin kahvalle siron boksin kardaanitunnelin päälle, sisälle hitsasin m10 mutterit ja päältä kuusiokoloilla kahvan teline kiinni. Saumojen hiomisen ja maalauksen vielä vaatii. Täytyy vielä jossain vaiheessa tehdä vaikka alumiinistä siisti kotelo vielä ympärille, mutta nyt käsijarru toimii.











Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #677 : 20.12.2023, 18:19:25 »
Innostuneen oloinen kässäri!
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #678 : 20.12.2023, 21:35:05 »
144-70

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #679 : 20.12.2023, 23:40:30 »
Innostuneen oloinen kässäri!

Kiristämättä vielä niin näyttää joo innostuneelta   :D Josko se siitä hieman alemmaks jää kun säätelee  :D
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #680 : 23.12.2023, 18:19:04 »
Säädettävää panhard-tankoa tossa tehnyt, nyt olis periaatteessa vaan putkien lyhennystä ja hitsausta vaille.

Keskisäätöpultin sorvailin M20x1,5 pultista, johon toiseen päähän tein vasurikierteen, muuten olisin tehny kahdesta valmiista pultista, mutta vasurit oli just loppu kun semmosta olis tarvinu.

Vasuri kierre on vähän rosoinen, mutta tuossa tarkotuksessa tarpeeksi "hyvä". Syytä en tiedä, kierrokset kuitenkin sorvissa ok ja teräkin juuri teroitettu uudelleen 60°, ja katsottu että on just eikä melkein keskellä.

Täytyisi varmaan vielä kokeilla laskea hieman terää että mimmoinen jälki tulisi.

Muuta ei oo nyt tapahtunut viime postauksen jälkeen.




Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #681 : 25.12.2023, 18:47:04 »
Hitsailin Panhardin kasaan, ihan siisti tuli kun tigillä hitsaili. Jälki ei häpeä tehdastekoista, mutta epäilen ettei kuitenkaan tuo säädettävä leimalla kelpaa. Säätö on aikalailla keskellä, joten vajaa 30mm on varaa säätää suuntaan ja toiseen jos tarvitsee vielä säätää. Täytyy vielä mustaksi maalailla.

Laatikko tuli myös otettua tänään pois, ihmetellä kun kytkin ei irrota. Mika Salmisen (MS-koneistuspalvelut) videon mukaisesti tuon painelaakerin välyksen kesällä säädin, mutta ilmeisesti ei liikerata riitä irrottamaan kytkintä. Täytyy siis ilmeisesti tehdä säädettävä tappi kytkinkäpälän toiseen päähän että saa sitä pidemmäksi.


Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #682 : 26.12.2023, 19:13:36 »
Oliko sulla millanen pääsylinteri kytkimellä? Mulla piti vähän muokata sitä polkimen liikerataa että sai painettua poljinta pidemmälle niin sai kytkimen irrottamaan kun oli vastaava ongelma aikanaan.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #683 : 27.12.2023, 10:10:35 »
Jos painelaakerin välys on säädetty minun ohjeen mukaan, niin mahdolliset vikapaikat on seuraavat:
-välys ei ole se mitä pitää
-kytkinlevy väärän paksuinen (kytkin väärin simmattu)
-liian pieni pääsylinteri (0.75" on oikea -765 asetelmalle 20mm ja 22mm työsylinterin kanssa ZF askiin)
-kytkimessä ilmaa
-pääsylinteri on oikean kokoinen mutta ei mene poljinta painaessa pohjaan (käyttötanko liian lyhyt)

Jos välyksen säätää 2-5mm ja siitä huolimatta kytkin ei irrota, työsylinterin tapin jatkaminen on vihoviimeinen ratkaisu. Tällöin oikeaksi säädetty välys pienenee ja pahimmillaan kytkin alkaa kantaa ja sulaa hyvin nopeasti. Tappia jatkamalla korjaat vian väärästä paikasta, kun oikea vika on esim ilmaa järjestelmässä.

Kun ostaa vaihteiston ja kytkimen luotettavaksi todetulta myyjältä niin yleensä hintaan kuuluu myös asennusohjeet ja neuvot miten tälläisessä tilanteessa pitää toimia.
MS-Koneistuspalvelut

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #684 : 27.12.2023, 22:07:38 »
Pääsylinteri on Lensun myymä kiinanmallin sylinteri, en muista äkkiseltään minkä kokoinen sylinteri on. Myös vauhtipyörä/kytkinpaketti on tullut Lensun kautta, muistaakseni oli vielä keskustelua sähköpostilla ennen kun tilasin että kyseisellä sylinterillä toimii tuon kytkimen kanssa.

Poljintuntuma oli tosi jäykkä verrattuna vaikkapa vakio 740:n polkimeen, eli ei ainakaan ole tunnoton.  ???

Työsylinteri on vakio mikä tuossa 37-laatikossa on. Työsylinterin tappia en ole jatkanut, mutta käpälän toiseen päähän tein säädettävän tapin. Pohjaan kun tapin laittaa niin aikalailla samassa kohtaa kun vakio tapilla.

Täytyy vielä mittailla tuo painelaakerin välys siinä asennossa missä olikin kun laatikko on vielä irrallaan.

Tosiaan tommosen säädettävän M12 tapin sorvailin kuvassa näkyvästä M20 kuusiokolosta, lukitusta ei vielä sille ole.





Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #685 : 28.12.2023, 12:33:36 »
Tuossa bemarin räjäytyskuvia katselin kytkimestä, niin kytkinlinjassa näyttäisi olevan jokin "lock valve", kuvassa numero 13.

Mitähän tuo kyseinen suoraan suomennettuna lukitusventtiili tekee? Mulla siis ei ole tuota välissä ollenkaan niin voiko vaikuttaa tohon ettei kytkin irroita.


« Viimeksi muokattu: 28.12.2023, 12:40:02 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #686 : 28.12.2023, 14:14:04 »
Tuossa bemarin räjäytyskuvia katselin kytkimestä, niin kytkinlinjassa näyttäisi olevan jokin "lock valve", kuvassa numero 13.

Mitähän tuo kyseinen suoraan suomennettuna lukitusventtiili tekee? Mulla siis ei ole tuota välissä ollenkaan niin voiko vaikuttaa tohon ettei kytkin irroita.
Hidastikohan se nesteen takaisinvirtausta, jotta kytkin ei tartu liian äkäisesti.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #687 : 30.12.2023, 17:03:37 »
Tuli vähän ihmeteltyä kytkintä, säädin tuon kytkinkäpälän toisella puolella olevan tapin niin että nyt pitäisi olla painelaakerivälys 3-4mm, ihan tarkkaa ei saa mitattua kun painelaakerin kosketuspintahan liikkuu, täytyy laitella laatikko paikalleen ja koittaa saisiko nyt irroittamaan.

Kytkimessä ei ole yhtään jälkiä että olisi edes ollut lähellä irroittaa.

Otin vielä kytkimenkin irti, testasin pylkäsporakoneessa niin n. 23mm vaatii painallusta että kytkin irroittaa. Niin paljoa en oo perehtynyt, että jos pääsylinterin mäntä liikkuu 30mm, niin liikkuuko myös työsylinterin mäntä saman 30mm. Ainakin olisi loogista, tosin pääsylinteri on hieman pienempi kun työsylinteri.

Nää vinokoneet, sekä pystykoneet on kyllä aina yhtä *** stefojen osilta. Kampiakselin stefoja vaan ei yksinkertaisesti saa pitämään. Takastefa on Elringiä ja laitettu kohtaan johon ei ole uraa kulunut, niin siltikään ei vaan pidä. Ei voi liimaakaan liikkuvaa pintaa vasten laittaa. Enkä oo noissa kyllä huomannut eroja onko kenen valmistama tiiviste, vuosien varrella varsinkin pystykoneisiin kokeiltu ihan tarvike Propartsista Elringiin ja Victor Reinziin.

Tuli myös sorvailtua tommonen yksinkertanen tappi kytkimen keskitykseen, tähän asti silmämääräisesti laitellut mutta josko tuo helpottaisi hommaa.









Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #688 : 31.12.2023, 14:15:19 »
Nyt kytkin tuntuis irrottavan sen verran että just jaksaa käsin kääntää kardaanin laipasta vaihde päällä kytkin pohjassa. Mietityttää riittääkö tuo vai pitäiskö irroittaa enemmän.. Täytyy laitella kardaani kiinni ja katsoa vielä pyöriltä käydessä katkaseeko kokonaan vedon.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #689 : 31.12.2023, 15:00:12 »
Otin vielä kytkimenkin irti, testasin pylkäsporakoneessa niin n. 23mm vaatii painallusta että kytkin irroittaa. Niin paljoa en oo perehtynyt, että jos pääsylinterin mäntä liikkuu 30mm, niin liikkuuko myös työsylinterin mäntä saman 30mm. Ainakin olisi loogista, tosin pääsylinteri on hieman pienempi kun työsylinteri.

Tuossahan käy niin, että jos pääsylinterin mäntä on pinta-alaltaan pienempi kuin työsylinterin, niin työsylinterin liike on pienempi kuin pääsylinterin.

Tuohon kardaanin laipasta kääntämisen tuntumaanhan vaikuttaa aika paljon myös valittu vaihde. Mitä pienempi vaihde sitä raskaampaa sen vaihteiston pyörittäminen takapäästä on ihan irrallaankin.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

 

Samppasport  Futurez