Kulkukoira  Proturbo

Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo

  • 741 Vastauksia
  • 252360 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #690 : 31.12.2023, 16:03:44 »
Tuossahan käy niin, että jos pääsylinterin mäntä on pinta-alaltaan pienempi kuin työsylinterin, niin työsylinterin liike on pienempi kuin pääsylinterin.

Tuohon kardaanin laipasta kääntämisen tuntumaanhan vaikuttaa aika paljon myös valittu vaihde. Mitä pienempi vaihde sitä raskaampaa sen vaihteiston pyörittäminen takapäästä on ihan irrallaankin.

4-vaihteella kokeilin, joten ei pitäisi kovin raskas olla.

Laittelin tosiaan kardaanin paikoilleen ja kokeilin miten irrottaa käydessä. Pyörä ei ainakaan täysin pysähdy kytkin pohjassa vaihde päällä. Hankala koittaa yksin saako pyörän käsin pysäytettyä, en oikeen saanut mitään kepukkaa millä oisin saanut polkimen pysymään pohjassa.

Huomasin myös että käsijarru jää hie.an päälle, täytyy siis vielä sitäkin säädellä ja varmaan säätörullia lyhentää lisää.

Nyt on ainakin poljinsylinterin liikerata niin pitkä että pohjaa ennen sylinterissä kuin että poljin on lattiassa. Täytyy vielä ehkä koittaa hieman ilmailla.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #691 : 07.01.2024, 11:37:54 »
Kytkimelle en vielä tehnyt mitään viime postauksen jälkeen

Pakoputkeen rupesin laittelemaan joustoa väliin, sen verran jykevästi pakoputki korissa kiinni ja vielä kun ilman juurikaasua hitsattu , niin varmaan ratkeaisi sauma jos toinenkin hyvin äkkiä, eikä tuosta ainakaan haittaa ole. Jousto ei ole rosteria, mutta tuskimpa tuo haittaa.

Keulapellin ja jäähdyttimen kohdille täytyisi tehdä tuommoinen härpäke mikä nyt suunniteltu teippicadilla, lähinnä näön vuoksi että saa piiloon jäähdyttimen yms, mutta ehkä tuo ohjaa myös ilmaa jäähdyttimelle eikä jää pyöriskelemään konepellin ja keulapellin väliin  ???

Konepeltiäkin sovittelin paikalleen sitten varmaan 2 vuoden? Ja menee kiinni, voi olla että vakio tuulihakaakin pystyy käyttämään kun öljynjäähdyttimeen jää n. 10mm väliä.





« Viimeksi muokattu: 07.01.2024, 11:39:45 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #692 : 07.01.2024, 14:50:59 »
Keulapellin ja jäähdyttimen kohdille täytyisi tehdä tuommoinen härpäke mikä nyt suunniteltu teippicadilla, lähinnä näön vuoksi että saa piiloon jäähdyttimen yms, mutta ehkä tuo ohjaa myös ilmaa jäähdyttimelle eikä jää pyöriskelemään konepellin ja keulapellin väliin  ???

Ehdottomasti kannattaa laittaa ohjain jäähdytysilmalle. Sitä paremmin se jäähdyttää vettä ja ahtoilmaa mitä enempi ilmaa pakotetaan kulkemaan jäähdyttimien läpi.

Koteloi samalla myös tuo ilmanputsari, muuten se vetää lämmintä ilmaa konehuoneesta. Imuilman ilmantiheys kärsii siitä -> saavutettu ilmantiheys imusarjassa putoaa -> vähempi happea -> vähempi tehoa. Ihan perusjuttu, moni vaan unohtaa sen ja tuijottaa johonkin ahtopaineeseen, jolla ei ole merkitystä jos siinä ahdetussa ilmassa ei ole poltettavaa happea.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #693 : 07.01.2024, 21:58:24 »
Ehdottomasti kannattaa laittaa ohjain jäähdytysilmalle. Sitä paremmin se jäähdyttää vettä ja ahtoilmaa mitä enempi ilmaa pakotetaan kulkemaan jäähdyttimien läpi.

Koteloi samalla myös tuo ilmanputsari, muuten se vetää lämmintä ilmaa konehuoneesta. Imuilman ilmantiheys kärsii siitä -> saavutettu ilmantiheys imusarjassa putoaa -> vähempi happea -> vähempi tehoa. Ihan perusjuttu, moni vaan unohtaa sen ja tuijottaa johonkin ahtopaineeseen, jolla ei ole merkitystä jos siinä ahdetussa ilmassa ei ole poltettavaa happea.

Joo tuo putsarin kotelointi on kanssa todo-listalla, vielä mietinnässä mimmosen siitä teen niin siksi en ole alottanut. Niukasti meinaa olla tilaa tuossa nurkassa, mutta täytyy ihmetellä jos saisi käännettyä mutkalla ihan etunurkkaan konehuonetta ja siihen sitten se kotelo. Jossain vaiheessa oli myös mielessä viedä putsari pyöräkoteloon ja tehdä sinne boksi ja puskurin takaa tuoda raitisilmaputki koteloon.. Ei vaan meinaa missään kohtaa olla tilaa viedä 4" putkea läpi lokarin puolelle.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #694 : 21.01.2024, 16:21:32 »
Pariviikkoa mennyt muita hommia tehdessä, putki on vielä kesken kun auto ei ole nosturilla ja lattialla ei huvita pakoputkihommia tehdä  :D

Viikko sitten ajoin ensimmäiset metrit kun peruutin auton ulos tallista, takasin ei voinut ajaa kun ilmeisesti akku loppu eikä riittäny virtaa kipinälle. Kytkintä täytyy vielä säädellä, nyt se kyllä irroittaa, mutta hieman liian on-off tyylinen, voi kyllä olla että luminen maakin teki sen efektin. Myös kaasupolkimelle täytyy tehdä vaikkapa jonkinlainen palautusjousi, on täysin tunnoton ja liian kevyt käyttää tällä hetkellä, ei siis minkäänlaista tuntumaa.

Paisuntasäiliölle tein telineen ja istutin sen alkuperäiseen akkukoteloon, lisäksi tein lämpösuojapellin kun on muutaman sentin päässä downpipestä. Tein kaksinkertasen alumiinipellistä muutaman millin raolla ja downpipen puolelle vielä lämpösuojatarraa, josko se vähän auttais ettei säiliö sula. Täytyy jossain vaiheessa ihan vaan näön vuoksi paisuntasäiliön korkki maalailla mustaksi.








Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #695 : 05.02.2024, 10:49:32 »
Taas hypitään vähän hommasta toiseen.

Viikko sitten hitsailin pakoputken loppuun jouston osalta, täytyy keskikannaketta vielä hieman muokkailla ettei putki ota koriin kiinni.

Nyt viikonloppuna taiteilin tuohon lukkopellin ja jäähdyttimen ympärille tuon härpäkkeen alumiinipellistä. Vielä on sivupalat kiinnittämättä, hieman tekisi mieli hitsata koko härpäke kasaan, mutta niittaamalla voisi kanssa tehdä niinkuin tuo keski- ja alaosa on tehty. Mustaksi tuo tulee jokatapauksessa niin ei ihan noin pistä silmään.

Täytyy vielä reunalistaa etsiskellä, jos löytyisi semmoista jossa hahlo kahteen suuntaan niin saisi tuon pellin lukkopeltiin siististi sillä.

Penkkejä en ole vieläkään löytänyt, ihan täysin racepenkkejä en haluais, mutta en sitten kuitenkaan mitään normiauton sohvapenkkejä, muutenkin hieman rajallinen leveys istuinosan etureunasta tuon vaihteistotunnelin vuoksi. Täytyisi ottaa Imprezasta penkit pois ja sovitella josko ne sopisi, voisivat muuten olla aika passelit tähän.





« Viimeksi muokattu: 05.02.2024, 10:53:20 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #696 : 19.02.2024, 21:40:26 »
Taas ei hirveesti ole kerenny tehdä viime postauksen jälkeen. Hieman maalailin konehuoneen osia ja sorvailin nailonista soviteholkit lokareiden väliin, ettei tarvitse prikkoja laiteilla. Lokareiden väleihin täytyy vielä jotkut tiivisteet laittaa ettei kurat tule konehuoneeseen.

Kuskinpuolen konepellin saranan toiselle jouselle täytyis keksiä jotain kun ei mahdu olemaan tuon isomman poljinkotelon vuoksi, tätähän ei tullut huomioitua silloin tuota tehdessä. Täytyy varmaan koittaa ottaa toinen jousi kokonaan pois.

Toisen takaluukunkin sain tänään, se kylläkin täytyy käydä täysin läpi ja maalata. Oon tainnut mainitakkin että laitan siis alkuperäisen takaluukun kahvan ja kilven luukkuun.








Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #697 : 03.03.2024, 22:24:05 »
Edellispostauksen jälkeen purin keulan kokonaan että sai tietyt jutut tehtyä ja suojateipit pois väleistä. Nyt taas olisi keula kasattu valmiiksi, eihän nuo peltiosat meinaa istua ollenkaan hyvin. Joka sauma irvistää hieman ja konepelti ei istu ja puskuri ei istu keulapellin muotojen kanssa, noh ne on pikkuseikkoja eikä vaikuta ajamiseen.

Isäukko teki uuden kannakkeen laturille ja nyt on tarpeeksi linjassa, aivan aavistuksen ottaa enempi toiselta reunalta kosketusta laturin pyörällä, mutta onneksi kiilahihna antaa hieman paremmin anteeksi kuin moniurahihna.

Laturihan on siis jokin Hyundain 90A, koska on fyysisesti tarpeeksi pieni tuon tehoiseksi.

Hieman joutui korihommia vielä tehdä että sai tilaa alavesiletkulle kun menee laturin ja runkopalkin välistä, nyt on runkoon pari senttiä tilaa niin ei ainakana siktä hinkuta itseään puhki.

Penkeiksi ajattelin testata GT Imprezan penkkejä mitkä mulla konevikaisessa Subarussa, nehän on aikalailla samanmalliset puolikupit kuin STI mallissa.

Minkähänlaisia huohotuksia polttoainetankeille on tehty   ??? Ajattelin vetää keruusäiliöltä ja täyttöputkelta letkut läpiviennillä auton alle ja "mopon powerfilterit" päihin, saas nähä kuinka bensa haiskahtaa tuolla systeemillä.

Kuvia en muistanut ottaa ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2024, 22:26:05 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #698 : 11.03.2024, 21:59:36 »
Konehuone on nyt aikalailla redi, putsarille suunnittelin hieman koteloa, mutta taitaa jäädä kuitenkin tuonnemmaksi, hankala väli tehdä pellistä (alumiinista) tuommoinen niin en nyt tässä vaiheessa siihen käytä aikaa.

Konepellin lukitusruuvia joutui hieman pidentämään että pelti lukittui, konepelti siis keskeltä kiinni keulapellissä, mutta reunat irvistää. Taitaa keulapeltiä olla joskus runnottu kun ei istu hyvin.

Isäukko on jeesannut ja tehnyt penkeille kannakkeita, päädyin nyt alkuun tosiaan Imprezan penkkeihin ja yllättävän hyvin sopii tähän ja vielä oikean värisetkin. Kuskinpenkissä korkeudensäädöt yms, apukuljettajalla ei muuta kun pitkittäissäätö ja selkänojan kallistus.

Seuraavaksi varmaan taas laatikko irti ja kytkintä ihmettelemään. Täytyisi saada nyt hieman paremmin irroittamaan, oikeastaan kytkinkäpälän vastatappia täytyy säätää vielä ennen irroittamista niin että kytkin irrottaisi kunnolla ja laatikon irroittamisen jälkeen katsoa painelaakerivälys ja säätää jos mennyt liian pieneksi, sekä tehdä tuolle säätöruuville lukitus.











Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #699 : 15.03.2024, 14:23:55 »
Vähän rupesin tuossa miettimään kun kohta alkaa olemaan penkitys ajankohtainen..

Hukkaportti näyttää jälijistä päätellen olleen auki, vaikka ei ole kertaakaan käynyt vielä ahdoilla, on siis pakokaasua ja ruostetta havaittavissa hukkiksen sisällä ja hukkiksen pakoputkessa. Voiko siis ahtopaineensäädin (mac-venttiili) olla väärin kytketty, että pitäisi koko ajan porttia auki? Vai onko maxxecussa väärä asetus (closed/open loop) vai mistä voisi johtua  ??? Yritin netistä lukea, mutta tuo englanninkielen taito sen verta rajallista etten oikein saanut tolkkua.

Haluaisin tommoset pikkuviat pois ennen kun sinne penkkiin lähtee tyrkyttämään.

Näköjään Maxxecun IAT anturivalikosta kun ottaa Boschin NTC anturin niin arvot ei pidä paikkaansa juuri kyseisenmallisen anturin kanssa joka paikallaan (pitäisi olla OEM vastaava anturi), +11°C näyttää maxxecun mukaan 0°C. Lähinnä kestääkö tommonen avonainen NTC anturi upottaa kiehuvaan veteen jolloin saisi +100° vastusarvon tietoon.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2024, 14:26:04 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #700 : 15.03.2024, 16:50:35 »
Miten sulla on hukkis letkutettu? Kuvien perusteella aika monimutkainen systeemi.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #701 : 15.03.2024, 17:21:33 »
Miten sulla on hukkis letkutettu? Kuvien perusteella aika monimutkainen systeemi.

Hukkiksen kyljestä MAC 1-lähtöön ja T-haaralla kompurakotelolle.

Hukkiksen päästä MAC 2-lähtöön.

MAC 3-lähtö suodatin.

Jostain ohjeista nuo sillon katsoin kun laittelin.

Ecun tiedoissa näyttäisi "Boost solenoid (simple/open loop)"
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #702 : 15.03.2024, 18:30:32 »
Vähän rupesin tuossa miettimään kun kohta alkaa olemaan penkitys ajankohtainen..

Hukkaportti näyttää jälijistä päätellen olleen auki, vaikka ei ole kertaakaan käynyt vielä ahdoilla, on siis pakokaasua ja ruostetta havaittavissa hukkiksen sisällä ja hukkiksen pakoputkessa. Voiko siis ahtopaineensäädin (mac-venttiili) olla väärin kytketty, että pitäisi koko ajan porttia auki? Vai onko maxxecussa väärä asetus (closed/open loop) vai mistä voisi johtua  ??? Yritin netistä lukea, mutta tuo englanninkielen taito sen verta rajallista etten oikein saanut tolkkua.
Olisiko vain vuotoa. Hukkiksen jousi pitää venttiilin kiinni tiettyyn pisteeseen asti oli paineensäätimen säätö mikä tahansa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #703 : 15.03.2024, 21:11:40 »
Mä laittaisin aluksi suoraan vaan letkun hukkiksen kalvon alapuolelle, niin olisi ainakin turvallinen ja toimintavarma alkutilanne. Rupee sitten hifistelemään, kun tietää, että kaikki toimii.

Onko se hukkiksen ohut seetipinnallinen laippa hitsattu suoraan pakosarjaan? Jos on, niin seeti on voinut vääntyä ja siksi vuotaa. Pitäis olla paksumpi laippa putken päässä ja se ohut sitten vaan siellä välissä.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2024, 21:13:28 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #704 : 15.03.2024, 22:18:51 »
Mä laittaisin aluksi suoraan vaan letkun hukkiksen kalvon alapuolelle, niin olisi ainakin turvallinen ja toimintavarma alkutilanne. Rupee sitten hifistelemään, kun tietää, että kaikki toimii.

Onko se hukkiksen ohut seetipinnallinen laippa hitsattu suoraan pakosarjaan? Jos on, niin seeti on voinut vääntyä ja siksi vuotaa. Pitäis olla paksumpi laippa putken päässä ja se ohut sitten vaan siellä välissä.

Eli mikä letku tossa pitäisi jättää pois? Hukkiksen päästä ahtopaineensäätimellekkö?

Joo laippa on hitsattu suoraan pakosarjaan, on tosiaan voinut siinä vääntyä ja vuotaa nyt.

Lähinnä tässä vaan mietityttää onko ahtopaineensäädin ja hukkis oikein asennettu ja mikä asetus maxxeculla täytyy olla, eli onko se tuo simple open loop ??? En haluis että näitä tarvis sitte penkissä alkaa selvittelemään  :D
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo