Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: jppesu2 - 29.05.2014, 20:57:52

Otsikko: AWD toiminta
Kirjoitti: jppesu2 - 29.05.2014, 20:57:52
XC 90 -06 tuli sitten hankittua. kuukaudenpäivät on tyytyväisenä ajeltu, kunnes tänään sitten liukkaalla mökkitiellä auto jäi pidon puutteen takia mäkeen. vahvasti vaikutti siltä kuin takapyörillä ei olisi ollut minkäänlaista vetoa. ei kait tän pitäisi sillai paikalleen kiinni jäädä, että etupyörät sutii ja takan ei tapahdu mitään. ei taida olla nyt kaikki kunnossa! D5 automaatti.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: veeaa - 31.05.2014, 09:12:20
Ei ole kunnossa.
Mahdollisuuksia ainakin:
- Moottorin kyljessä on kulmavaihde joka kääntää poikittain olevan moottorin vedon taakse kardaaniakselille. Kulmavaihteen ja moottorin välillä on Boorit (urat) akselissa, tästä saattaa mennä boorit (ruostuvat) ja pettävät voimakkaassa vedossa. Käsittääkseni voidaan tutkia akseleita pyörittämällä. Kun ei voima välity taakse ollenkaan ei takapyörätkään vedä
- Haldex pumppu ei toimi, jolloin Haldexin kytkin ei sulkeudu ja takapyörille ei mene voimaa vaikka kulmavaihde olisi kunnossa ja kardaanit pyörii. Pumpun toimintakin on helposti tarkastettavissa.
- Koko Haldex- kytkin on "tukossa" ja toimimaton, huollon puutteen takia.
 Jos kulmavaihde ok ja pumppu ok, silloin suodattimen  ja öljyn vaihto, mutta pahoin pelkään, että pelkkä öljy ei auta jos veto pois.

Kaikki yllämainitut korjaukset valitettavasti maksaa, ettei vain nelivetovika olisi syy edellisen omistajan myydää auto. jos olet ostanut liikkeestä niin mene juttelemaan, uusi Haldex taitaa olla nelisen tonnia ja pumppukin lähestyä tonnia ja kulmavaihde siinä välissä.

Ostin pari vuotta sitten XC70:n ja tutkin auton tekniikkaa, kun neliveto oli minulle uutta yllämainittu perustuu siihen. Mutta törmäsin myös merkkiliikkeessä asenteeseen "nelivetoa ei tarvitse huoltaa se kestää auton iän". Töiden vastaanottaja alkoi kyllä mököttä, kun kysyin, mikä Volvosta tekee huoltovapaan, kun Audin ja VW:n samanlaisen Haldex-kytkimen öljyt ja suodatin vaihdetaan 60 000 välein ?
Jos autosi on näitä merkkiliikkeen kestääautoniän huolto-ohjelman mukaan huollettuja on syytä huolestua.

Itse olen ymmärtänyt niin, että
- kulmavaihde voi joskus hajota, jos se ei ole hyvässä rasvassa ja boorit pääsee ruostumaan ja sitten voimakkasti kiihdytettäessä pettää (Boorien rasvaaminen vaatisi kulmavihteen irrottamisen ja itse ajattelin mennä riskillä ja anttaa olla rasvaamatta/tarkastamatta)
- Jos Haldexin öljyä ja suodatinta ei vaihdeta, vaan se Volvossa kestää, kuten merkkiliike sanoon auton iän, tarkoittaa se sitä, että öljyn likaantuessa pumppu lopettaa toimintansa ja merkkiliikehän vaihtaa sen (ja samalla varmaan öljytkin :)) jolloin mennään taas,  ainakin jonkin aikaa.
- Pahimmassa tapauksessa koko kytkin osa likaantuun niin, että ainoa korjaus on ainakin mekiiliikkeen mukaan Haldexin vaihto.

Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: D5GT - 31.05.2014, 11:04:03
Haldexille on sulake, se kannattaa tarkastaa, jos olisi syystä tai toisesta kärhtänyt.

Haldexit vaatii nopeuseroa etu- ja takapyörien välille = painoithan kaasua, että ton sukupolven haldexilla on edellytykset kytkeytyä. Toki jo kerroit, että etupyörät suti.

Kolmas ja viimeinen, onhan auto yleensä nelivetoinen awd-versio, eikä etuvetoinen fwd? melko epätodennäköinen, muttei kardaanin puute ole täysin  ainutkertainen syy vedon puutteelle.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Timo - 31.05.2014, 12:44:55
Tässä on nyt samaa ihmetelty jokunen viikko. Kaupoilla myyjä kävi märällä nurmikolla kenkimässä auton sen verran sivuluisuun että nähtiin takapyörienkin sutivan. Itse en tietenkään ole peltorallia lähtenyt ajamaan mutta soralta liikkeelle lähtiessä oon ihmetellyt kun etuset ehtii sutia. Tänään oli sitten mahdollisuus kokeilla jyrkemmissä mäissä ja kolmesta kahteen jäätiin kiinni, eturenkaat lyö tyhjää ja eikä takapää ainakaan sutinut missään vaiheessa. Luistonesto oli pois ja manuaalipuolelta ykkönen päällä. Toisessa mäessä etupyörät kaivoi soraan sen verran kuoppaa että pohja alkoi ottaa kiinni, tähän menin kävelyvauhtia. Subarulla tästä lähdettiin talvella paikaltaan ilman mitään ongelmia.. Toisessa loivemmassa yritin lähteä paikaltaan märällä nurmikolla, taaskaan ei takapäässä pahemmin mitään tapahtunut ja eteenpäin ei päästy. AWD-sulake takakontissa on ehjä. Kuinka iso tuon nopeuseron pitää olla että takapää kytkeytyy? Pitäisi päästä johonkin isolle märälle nurmikentälle antamaan kunnolla leipää että näkisi tapahtuuko mitään. Entä mikä tuon rikkoo, tai mikä noista yllä luetelluista yleensä ensimmäisenä menee? Miten tuo korjaamolla lähdetään testaamaan ja todetaan? Turha tieten kertoa kuin pahasti vi*uttaa tällä hetkellä, olihan tämä heikkous tiedossa, mutta silti.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Juh44 - 31.05.2014, 13:27:30
Kyllä sen takapään pitäisi olla melkein heti mukana, itse ajelin toissapäivänä laskettelukeskuksen rinteitä ylös-alas ja normaalilla etuvedolla ei olisi ollut toivoakaan kun meinasi tuokin jauhaa neljällä tyhjää...

Itse kokeilisin ensin lukea vikakoodit, pyörittää kardaania auton renkaat maassa(ei saa pyöriä jos auto ei liiku) ja sitten vaihtaisin suodattimen ja öljyt.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Timo - 31.05.2014, 14:28:54
Hyvin sanottu siellä takana! Kardaani ei paljoa pyöri töppöset maassa mutta koodejahan sieltä kyllä löytyi, mm. DEM 0006 Feed pump, faulty signal joka pikaisen googletuksen perusteella taitaa vahvasti liittyä tähän. Koodejahan tässä on pukannut koko ajan tuon ratin asentotunnistimen takia joten ei oo tullu suhtauduttua ajonvakautuksen vikavaloon sen kummemmin. Mutta ei tuota vielä pari viikkoa sitten ollut kun viimeksi tyhjentelin koodeja. Pistämme seurantaan. Ei kellään sattuisi olemaan Oulun suunnalla kokemusta ja kiinnostusta haldexin öljyjen ja suodattimen tarkastamiseen? Mulla loppuu taidot.  ??? Ja niin, laskettelurinteeseen en uskaltanut edes suunnitella kun hyvä että vaunualueelta pääsi tuolla fwd:llä pois. :D
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Juh44 - 31.05.2014, 16:33:25
Mie oon Torniosta mut aikaa ei meinaa löytyä edes omalle autolle... Ei se nyt niin mahdoton työ ole itsekkään tehdä kun noita mun ohjeita noudattaa?

Ja toi sun vikakoodis ohjaa sen haldexin pumpun suuntaan....
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Timo - 31.05.2014, 17:32:22
Kävin ajamassa uuden lenkin vaan eipähän tilanne muuttunu mihinkään. Samaa koodia pukkaa koko ajan uudelleen, onnistuu kyllä nollata mutta tulee heti takaisin. Perseestä.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Kökkö - 31.05.2014, 17:59:20
Takapyörien pitäis olla mukana niin nopeasti ettet huomaa edes etusten ruopasevan. Haldexin öljynvaihto ei ole iso homma itsekään tehdä, mutta ei myöskään kovin kallista korjaamollakaan. Jos pumppu on hajalla niin mulla on yksi pumppu hyllyssä, josta en voi mennä takuuseen, mut jos jaksat koittaa, toimiiko nii saat edukkaasti. Jos ei niin ei tartte maksaa mitään. Toivottavasti ei mitään vakavaa ole, mutta lohdutuksena voin sanoo, tuskin itse kytkin on rikki, se ei hajoa juuri ikinä
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Timo - 31.05.2014, 18:08:52
Kiitoksia tarjouksesta, pitää tutustua aiheeseen. Yksi vaihtoehto tässä on se että teetän Wetterillä homman kun vielä maksavat puolet. Toisaalta sinne ei huvittaisi viedä kun eivät näy onnistuvan yksinkertaisimmasakaan hommassa.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: TapioR - 31.05.2014, 19:06:43
Kiitoksia tarjouksesta, pitää tutustua aiheeseen. Yksi vaihtoehto tässä on se että teetän Wetterillä homman kun vielä maksavat puolet. Toisaalta sinne ei huvittaisi viedä kun eivät näy onnistuvan yksinkertaisimmasakaan hommassa.
Kyllä ne onnistuu kun menet koko työn ajaksi seisomaan selän taakse hiljaa, niin minä olen tehnyt jo monta vuotta  huonojen kokemusten takia. Joskus rutisevat että huoltohalliin ei saa mennä, eipä ole poliisit tulleet pois hakemaan. Jos maksan Wetterin ryöstöhinnat työstä niin työt myös tehdään, ja oppii siinä samalla itsekkin jotain. Kerran viereisessä nosturipaikassa XC90:stä huolsi monimerkkikorjaamon BMW-asentaja, eihän se ressukka mitään osannut Volvolle tehdä.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Volmanni - 31.05.2014, 22:36:27
Kiitoksia tarjouksesta, pitää tutustua aiheeseen. Yksi vaihtoehto tässä on se että teetän Wetterillä homman kun vielä maksavat puolet. Toisaalta sinne ei huvittaisi viedä kun eivät näy onnistuvan yksinkertaisimmasakaan hommassa.

Kannattaa kysästä haaparannalta,halvemmalla varmasti saat.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: donnari - 02.06.2014, 00:48:37
Kyllä sen takapään pitäisi olla melkein heti mukana, itse ajelin toissapäivänä laskettelukeskuksen rinteitä ylös-alas ja normaalilla etuvedolla ei olisi ollut toivoakaan kun meinasi tuokin jauhaa neljällä tyhjää...

Itse kokeilisin ensin lukea vikakoodit, pyörittää kardaania auton renkaat maassa(ei saa pyöriä jos auto ei liiku) ja sitten vaihtaisin suodattimen ja öljyt.

Miten saat sen "jauhamaan" neljällä??
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Juh44 - 02.06.2014, 01:39:40
Miten saat sen "jauhamaan" neljällä??
No 2-3 renkaalla ainakin lyö tyhjää kun dstc on "pois" kytketty jyrkkiä soratien liukkaita kohtia pakko1 kiipeää...

Ja talvella kyllä saa aivan varmasti kaikki 4 jauhamaan tyhjää: Volvo xc70 in snow: http://youtu.be/P_CRVGmAYmg
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Timo - 03.06.2014, 16:47:53
Kannattaa kysästä haaparannalta,halvemmalla varmasti saat.

Aloittelijan kysymys, Haaparannalta mistä?
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Juh44 - 03.06.2014, 18:49:50
Ainakin täältä, icamaxin liikenneympyrästä vasemmalle ja siinä se on...
Tekee volvon osilla, ei ole vidaa mutta hyvät asentajat ja yleistesteri.
http://www.autoexperten.se/Verkstader/Norrbotten/Automobilservice-i-Haparanda/

Toinen paikka on siinä OK huoltoaseman yhteydessä, se on kai ihan virallinen volvopaja?
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: JuhaKHJ - 12.06.2014, 14:48:52
Täällä korvessa taas yksi raato lisää..

Jäin kiinni tasaaselle kuralle !! !!! tänään, etupyörät kuovitti tukkoon mutta takapyörät eivät liikahtaneet senttiäkään.. Se siis paljastaa että jossain nelivedossa on mätää..

-03 vm. diesel V70 autom.


Pystyykö vikakoodin lukemaan siten että saa vihjettä missä kohtaa vika löytyy? Missä tuossa kakkoskoppaisessa V70:s on lukijan pistoke ja minkä mallin lukija siihen täytyy olla?

Entä varaosien suhteen, kannattaako etsiä purkuosia ollenkaan ja sitten jos ei niin mistä löytyy halvimmalla tilpehöörit tuohon remppaan?
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Kökkö - 12.06.2014, 17:44:15
Kato ekana sieltä takapaksista että onko haldexin sulake ehjä
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: JuhaKHJ - 12.06.2014, 19:20:28
Kato ekana sieltä takapaksista että onko haldexin sulake ehjä


Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan joten siispä mistä paikasta se löytyy? :D :)
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Kökkö - 12.06.2014, 19:24:05

Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan joten siispä mistä paikasta se löytyy? :D :)
Muistaakseni vasemmalla takaluukussa, verhoilun alla. Joku korjaa jos muistan väärin...
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Timo - 12.06.2014, 20:46:44
Sulake on tosiaan takakontissa, vasemmalla puolen se pieni luukku. Ja sulakepaikka nro 23 muistaakseni, 7,5A.

Vikakoodin lukuun pistoke löytyy kuskin jalkatilasta, kojelaudan alaosasta oven vierestä. Mistäpäin "korvesta" oot? Mulla on iCarsoft i906 Volvo (http://www.elekma.com/icarsoft_i906_volvo_vikakoodinlukija)- merkkinen lukija ja ainakin sillä löytyi tuo Haldex-pumpun koodi, mitä kaikkia sieltä sitten on mennytkään, en tiedä vielä. Homma ei ole oikein edennyt, Wetterille kun soittelee niin tulee luuria korvaan tai ei vastata.. Neljä päivää yrittäny soitella tälle päällikölle jonka kanssa rahahommat pitäisi sopia.. Jos se on Haldexin pumppu mikä tuolta on mennyt, on Wetterin korjausarvio tälle 900€! Saksasta näkyisi saavan pumppuja 250€:lla, kun tietäisi että varmasti tulee oikea ja saisi sen paikalleen kunnialla niin voisi tilata.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: JuhaKHJ - 13.06.2014, 08:49:19
Sulake löytyi, ja oli valitettavasti ehjänä..

Miten tuo voimansiirto takapäähän menee yksinkertaisuudessaan, eli monenko osan kautta voima siirtyy?

Onko se jotenkin kulmavaihteelta kardaaniin ja siellä haldex pyörille? Miten haldexi toimii että onko siellä öljy joka tavallaan siirtää voiman vai ihan mekaanista vetoa?
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Stinger - 13.06.2014, 10:13:19
Moottorin ja vaihteiston päässä on kulmavaihde, joka kääntää voiman kardaanin pyörimiseksi. Kardaani menee taakse missä itse Haldex mötikkä kytkee sähköisellä ohjauksella kardaanin välittämää voimaa taka-akselille. Haldexista löytyy perustietoa netistä vaikka tuosta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Haldex-kytkin
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Kulmamies - 13.06.2014, 21:58:20
Todennäköisin vikakohta on vaihdelaatikon ja kulmavaihteen välissä oleva booriholkki. Sen on helppo testata, kunhan saa auton sen verran ylös, että pääsee käsin pyörittämään kardaania. Jos/kun kardaani pyörii tyhjää, niin se booriholkki on todennäköisesti rikki. Pahimmassa tapauksessa myös kulmavaihde on vaihtokunnossa, mutta se selviää vasta sitten purkuvaiheessa.

Jos kardaani on tukevasti paikallaan, eikä pyöri tyhjää, niin sitten vika on Haldexissa. Siitä menee useimmiten öljypumppu jumiin ja rikki. Harvemmin koko Haldex menee rikki, mutta on sellaisenkin joku rikki saanut.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Turbo 242 - 13.06.2014, 23:20:46
Todennäköisin vikakohta on vaihdelaatikon ja kulmavaihteen välissä oleva booriholkki. Sen on helppo testata, kunhan saa auton sen verran ylös, että pääsee käsin pyörittämään kardaania. Jos/kun kardaani pyörii tyhjää, niin se booriholkki on todennäköisesti rikki. Pahimmassa tapauksessa myös kulmavaihde on vaihtokunnossa, mutta se selviää vasta sitten purkuvaiheessa.

Jos kardaani on tukevasti paikallaan, eikä pyöri tyhjää, niin sitten vika on Haldexissa. Siitä menee useimmiten öljypumppu jumiin ja rikki. Harvemmin koko Haldex menee rikki, mutta on sellaisenkin joku rikki saanut.

Itse veikkaan öljypumppua, veikkausta tukee se oletus (vaikka ei saisikaan olettaa), että Haldexiin ei ole ikinä vaihdettu öljyjä ja suodatinta.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: JuhaKHJ - 17.06.2014, 14:33:54
Todennäköisin vikakohta on vaihdelaatikon ja kulmavaihteen välissä oleva booriholkki. Sen on helppo testata, kunhan saa auton sen verran ylös, että pääsee käsin pyörittämään kardaania. Jos/kun kardaani pyörii tyhjää, niin se booriholkki on todennäköisesti rikki. Pahimmassa tapauksessa myös kulmavaihde on vaihtokunnossa, mutta se selviää vasta sitten purkuvaiheessa.

Jos kardaani on tukevasti paikallaan, eikä pyöri tyhjää, niin sitten vika on Haldexissa. Siitä menee useimmiten öljypumppu jumiin ja rikki. Harvemmin koko Haldex menee rikki, mutta on sellaisenkin joku rikki saanut.


Kiitos vinkistä, täytyy ajaa vaikka vähän ojan päälle masiinaa niin että pääsee alta testaamaan. :D Öljyt haldexiin vaihdatin kuukausi sitten, vissiinkin ihan turhaan kun ei kerran veto käytössä ole. Käyttöautossa kaiken lisäksi, ei vissiin siinä vaiheessa näe mitenkään onko paikkoja rikki.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: veeaa - 18.06.2014, 10:49:21
Jppesu2 ja juhaKHJ: kun saatte syyn selville mikä oli lopullinen syy, että neliveto tökkii, ol
isi tärkeää saada tieto tänne, siitä saattaa olla apua muille, kiitos
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: JuhaKHJ - 26.06.2014, 15:02:45
Jppesu2 ja juhaKHJ: kun saatte syyn selville mikä oli lopullinen syy, että neliveto tökkii, ol
isi tärkeää saada tieto tänne, siitä saattaa olla apua muille, kiitos

Kardaani pyöri vapaana, ensi viikolla pirssi pajalle päivähoitoon nostimen päähän joten sitten selviää mitä osaa päivitetään ehjiksi.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Kulmamies - 26.06.2014, 15:07:24
Kardaani pyöri vapaana, ensi viikolla pirssi pajalle päivähoitoon nostimen päähän joten sitten selviää mitä osaa päivitetään ehjiksi.

Kannattaa hommata se uusi booriholkki valmiiksi. Jos vika on pelkästään siinä, niin tulee auto kerralla kuntoon. Jos vika on myös kulmavaihteessa, niin se uusi booriholkki tarvitaan joka tapauksessa, niin sitä kuitenkaan turhaa tule hankittua.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: JuhaKHJ - 27.06.2014, 07:50:08
Kannattaa hommata se uusi booriholkki valmiiksi. Jos vika on pelkästään siinä, niin tulee auto kerralla kuntoon. Jos vika on myös kulmavaihteessa, niin se uusi booriholkki tarvitaan joka tapauksessa, niin sitä kuitenkaan turhaa tule hankittua.

Voiko se kulmavaihde aiheuttaa myös moottorin ylimääräistä "tärinää"?  Jonkun muistan joskus maininneen että jotain ravistusta ilmenisi kun vikaa alkaa olemaan.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Kulmamies - 27.06.2014, 11:18:06
Voiko se kulmavaihde aiheuttaa myös moottorin ylimääräistä "tärinää"?  Jonkun muistan joskus maininneen että jotain ravistusta ilmenisi kun vikaa alkaa olemaan.

Jos se kardaani pyörii jo ihan kevyesti tyhjää, niin tuskin se enää siinä vaiheessa mitään tärinää voi aiheuttaa. Ehkäpä siinä vaiheessa, kun se booriholkki, tai kulmavaihde on vasta menossa lopullisesti rikki, niin silloin saattaa hyvinkin täristä ja kuulua ylimääräisiä ääniä.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: JuhaKHJ - 30.06.2014, 16:41:33
Tuomiona oli siis kulmavaihde sökönä ja samalla booriholkki vaihtoon. No ehkä sitten taas kelpaa päästää parisataa tonnia.  :)
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: jppesu2 - 03.07.2014, 21:04:31
nyt on nelivetoa tutkittu useampana päivänä oikein merkkiliikkeen toimesta;

1. haldexpumppu (900€)vaihdettu, ei vaikutusta
2. paineanturi (300€)vaihdettu, ei vaikutusta
3. auto seisoi päivän merkkihuollossa pihalla ja teknilliset asiantuntijat päättelivät sitä ikkunasta katsellessaan että ohjausyksikköhän se on seuraavaksi vaihdettava!!!?

enpä tiedä, onkohan näin että jos ohjausyksikkö on tosiaankin rikki, niin sitä ei mikään Volvon diagnostiikka pysty kertomaan. ainoa tapa on vaihtaa yksikkö (2200€)ja kokeilla...

elikäs ei ole vielä taakse vetoja löytynyt

Jp
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: D5GT - 03.07.2014, 21:46:43
Mikä merkkiliikkeistä on kyseessä?
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Masked Jackal - 04.07.2014, 00:07:48
Ei todellista...oliko edes mitään vikakoodeja millä perusteltiin pumpun ja paineanturin vaihto?
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Juh44 - 04.07.2014, 07:58:34
Ei todellista...oliko edes mitään vikakoodeja millä perusteltiin pumpun ja paineanturin vaihto?
Muistanko väärin vai pystyikö vidalla käyttämään haldex pumppua auto sammuksissa?

Asentaja auton alle kuuntelemaan surinaa..... Jos eivät  ole edes tuota tehneet ja tarkistaneet painekytkimen arvoja niin sama alkaa autoaan käyttämään ihan normaalilla nyrkkipajalla jossa olisi edes kunnon asentajat.....
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Kulmamies - 04.07.2014, 09:52:48
Jos öljypumppu ei surise, niin Vida ei kerro onko vika pumpussa, vai ohjainyksikössä. Useimmiten vika on pumpussa, joten siksi se kai on vaihdettu. Pumppuun olisi pitänyt kokeilla syöttää suoraan jännitettä ja siten testata sen kunto.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: jppesu2 - 06.07.2014, 11:00:18
Nimeltä mainitsematon merkkiedustaja etelä-karjalassa.
Onko kenellä tietoa missä mahtaa kyseinen ohjausmoduli sijaita ja miltä se näyttää?
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Timmeeni - 06.07.2014, 12:00:28
Siinä haldexin kyljessä on kiinni.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Timo - 22.07.2014, 17:47:49
Ajelin parina iltana Oulun reissun, puolet matkasta jollain 1,0 egoBoost Focuksella. Volvo kävi siis Wetterin pajalla ja lasku tuli seuraavasta:

-Vianmääritys 32,98€
-Öljypumppu, kytkin (aoc) uusinta 153,94€
-Öljypumppusarja 421,86€
-Vaihteistoöljy 29,82
-Öljysuodatin kytkin (aoc), uusinta 32,98€
-Suodatin 37,91€
-Koeajo ja jälkitarkastus 43,98€

Yhteensä 753,47€ josta mulle jäi maksamista puolet.. Tämähän siis on huhtikuun alussa Wetteriltä ostettu joten tulivat puolet vastaan. Samalla vaihdettiin kääntökulmatunnistin (437€ josta myös puolet mulle) Mitä mieltä raati on listan sisällöstä, hinnasta ja autoliikkeen "kädenojennuksesta"?

Mihin pumpun vaihdon yhteydessä tarvitaan "1 kpl vaihteistoöljy"? Kyselee Haldexin toiminnasta vielä vähän pihalla oleva..
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Kulmamies - 22.07.2014, 17:57:05
Ihan reilulta ainakin mun mielestä vaikuttaa :)

Tuossa listassa iski silmään koeajo/jälkitarkastus. Aika hyvä lisärahastuskeino, mitä ei varmaan läheskään kaikki korjaamot laskuta, tai ei hoksaa laskuttaa.

Haldexile on oma öljynsä, ja se kulkee Wetterin hinnastossa varmaan vaihteistoöljyn nimellä. Sitä ei kuitenkaan mene sinne kuin alle 0,5 litraa, niin lopun purkin olisit voinut pyytää itsellesi tulevaa huoltoa silmällä pitäen ;)
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Juzi - 22.07.2014, 17:58:09
Mihin pumpun vaihdon yhteydessä tarvitaan "1 kpl vaihteistoöljy"? Kyselee Haldexin toiminnasta vielä vähän pihalla oleva..
Varmaan 1L AOC öljyä vaan tolla nimellä lapussa.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Timo - 22.07.2014, 18:33:54
Häh, eikö nämä Volvolla olleet huoltovapaita?  :D Mikä tuossa nyt sitten olisi hyvä huoltoväli, 60tkm?

Sehän tässä Wetterin hommassa maalaista nyppii, kun on autonsa tottunut huollattamaan yhden miehen pajalla jossa tasan tarkkaan tiedän mitä autolle on tehty, nyt kun menee hakemaan lasipalatsin infotiskiltä avaimia ja kysyy mitä sille on tehty, annetaan lasku luettavaksi että tuostahan sen näkee. Siksi jäi öljypurkkikin saamatta matkaan. Saisi kait sieltä jonkun kiinni kun lähtisi hakemaan.. Mietin vain kun loota tuntui vaihtavan paremmin, ovatko lisänneet öljyä? Vai tuntuikohan tuo vain kun 250km kitkuttelin fårdilla. Tuntui kyllä vanha Volvo aika luksukselta tuon kokemuksen jälkeen..
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Juh44 - 23.07.2014, 10:39:31
Häh, eikö nämä Volvolla olleet huoltovapaita?  :D Mikä tuossa nyt sitten olisi hyvä huoltoväli, 60tkm?

Sehän tässä Wetterin hommassa maalaista nyppii, kun on autonsa tottunut huollattamaan yhden miehen pajalla jossa tasan tarkkaan tiedän mitä autolle on tehty, nyt kun menee hakemaan lasipalatsin infotiskiltä avaimia ja kysyy mitä sille on tehty, annetaan lasku luettavaksi että tuostahan sen näkee. Siksi jäi öljypurkkikin saamatta matkaan. Saisi kait sieltä jonkun kiinni kun lähtisi hakemaan.. Mietin vain kun loota tuntui vaihtavan paremmin, ovatko lisänneet öljyä? Vai tuntuikohan tuo vain kun 250km kitkuttelin fårdilla. Tuntui kyllä vanha Volvo aika luksukselta tuon kokemuksen jälkeen..
Yhtä "huoltovapaita" kuin Volvon automaatitkin.. Itse vaihtaisin 80-100tkm välein, mutta ei tiheämmästäkään vaihtovälistä haittaakaan ole. Samalla peräöljyt ja kulmavaihteen öljyt uusiksi..

Vaihteistoon vaikuttaa todennäköisesti se että ovat joko päivittäneet sen ohjelmat tai nollanneet "oppimisen"

Ja kaikki volvot ovat luksusta! ;)
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Timo - 23.07.2014, 22:00:13
Tähän ei tarvinnukkaan vaihtaa öljyjä tosiaan, sehän hoitaa sen automaattisesti!

(https://ikkohg.dm2304.livefilestore.com/y2pUEma0dbE_ec9veXQL8u4HlN0hq70NfKGD0cY6jYL_ePYOSwDIsIrzl8lw4XUbE6lwgg2I0ZH3-TPB9kir_Sp8uqYLi-pwxC9ofi-HdyOXOQ/IMG_4874.jpg?psid=1)

Auto oli eilisestä illasta tähän iltaan tallissa, oli jäänyt jonkinmoinen lammikko lattialle öljyä. Kävin reissun ja takaisin tullessa kun vaurioita aloin katsomaan niin sitä öljyähän oli joka paikassa, takapuskuria myöden.. Ei muuta kuin lampun ja rättien kans auton alle ja ainoa mun silmiin osunut vika oli tämä klemmari..

(https://ikkohg.dm2304.livefilestore.com/y2pgE5QOdjU8R6Y889lcPyoxuhlSz3igE8ZfNHUbeUP6v22DsPBNbYWjXwBkQfQLMJng6i_FkQdqoRqL-sspHkLADKHYBgTCP1k6mFRy6AkM_Y/IMG_4887.jpg?psid=1)

Vääntelin sen paikalleen, kuivasin paikat viimeistä pisaraa myöden ja muutaman kilometrin lenkille..

(https://ikkohg.dm2304.livefilestore.com/y2pfqSOHm62Pr7uzPtg4JgwOf9yDTB7D__EwFnHJGF2usuqvvjuwUhSgfVWVh1bK-oLEgQloFREJH3QXBpKi8QOn_sDLbkTXwnrwNo_I3U4AIY/IMG_4891.jpg?psid=1)

..ja jälki oli samanlaista, öljyä valui joka paikasta.

(https://ikkohg.dm2304.livefilestore.com/y2p0YPGbNkuaerwN38pABnZO8PGIG8ANG2dEyouQ9rPTPlQiRzxtQ6B3_x0-p7XiRzMgPMvLo1BFPDhSIgQ4W_QhM-XBZAFtL_rTtHRXt4Jq6g/IMG_4895.jpg?psid=1)

Tuli sitten jo kiire muualle niin en ehtinyt tutkia mistä sitä tulee. Tuo kardaanin päässä oleva möykkyhän sitä näkyy ympäriinsä levittävän, mun tiedot ja taidot vain loppuu tähän.. Perk***n perk*** kun kyrpii, eikö niillä mikään onnistu kerrasta ja miksi aina minä? Oli jo niin mukava ajaa, eron nimittäin tuntee jo maantielle kiihdyttäessä kun peli ei vetele mihin sattuu vaan menee suoraan. Hiekkaisessa risteysessäkään ei etupää pyörähdä yhtään tyhjää vaan siitä lähdetään kuin nelivedon kuuluukin.

Näyttääkö tuo nyt kellekkään tutulta? Kuvat lähtee Wetterin huoltoon ja aamulla ei niin tyytyväinen puhelukin ehkä.. Lomakin alkaa ja reissuun piti lähteä. :tickedoff:
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Kulmamies - 23.07.2014, 22:22:48
No voihan paska!

Tuo mainitsemasi möykky, eli kardaanin laippa on pitänyt ottaa irti öljypumpun vaihdon ajaksi, joten olisiko stefa rikottu. Toisaalta jos vanha stefa on kulunut ja sinne on laitettu liikaa öljyä, niin saattaa siksikin vuotaa. Öljy kuuluu täyttää tarkstusaukkoon asti ja sitten ottaa desi pois.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Timo - 23.07.2014, 23:20:21
Sanoppa elä muuta!

Jos siellä olisi liikaa öljyä, luulisi pian että olisi tullut heti ajoon lähtiessä ulos? Ajoin kuitenkin eilen ~120km ja yön/päivän aikana talliin tullut öljy oli sievästi yhdessä lammikossa, tämän päivän ajojen jälkeen sitä oli joka paikassa. Nyt auto on ollut kolmisen tuntia tallissa eikä lattialla tai missään muuallakaan näy öljyä. Mielenkiintoista.. Kai se on mentävä nukkumaan ja odottamaan josko aamulla pajalta soiteltaisiin.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Timo - 25.07.2014, 14:35:51
Auto vietiin eilen aamulla Wetterille kun soittelivat että saisi tuoda mahdollisimman pian. Ajamalla vieläpä, matkaa siis vajaat 100km.. Kyllähän sinne pikitielle öljyä mahtuu mutta missä kunnossa lie sisuskalut.. Nyt sitten ovat ihmetelleet vuorokauden kun ei mistään valu öljyä. :facepalm: Oonhan minä sen vuotokohdan tiennyt kun eilen aamulla oli iso lammikko tallin lattialla ja selvästi näki sen paikan. Mitään ei alkanut kuulumaan, soitin vähän aikaa sitten ja kyselin. Vuotokohta vissiin ehkä olis löydetty, mutta osaa eli aikaisemmin tässä mainittua stefaa ei ollut hyllyssä ja se on nyt tilattu, viikon päästä tulee. Voikohan vitutus enää loman alkajaisiksi korkeammalla olla..
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Make - 25.07.2014, 14:56:07
Auto vietiin eilen aamulla Wetterille kun soittelivat että saisi tuoda mahdollisimman pian. Ajamalla vieläpä, matkaa siis vajaat 100km.. Kyllähän sinne pikitielle öljyä mahtuu mutta missä kunnossa lie sisuskalut.. Nyt sitten ovat ihmetelleet vuorokauden kun ei mistään valu öljyä. :facepalm: Oonhan minä sen vuotokohdan tiennyt kun eilen aamulla oli iso lammikko tallin lattialla ja selvästi näki sen paikan. Mitään ei alkanut kuulumaan, soitin vähän aikaa sitten ja kyselin. Vuotokohta vissiin ehkä olis löydetty, mutta osaa eli aikaisemmin tässä mainittua stefaa ei ollut hyllyssä ja se on nyt tilattu, viikon päästä tulee. Voikohan vitutus enää loman alkajaisiksi korkeammalla olla..
Wetterin tyyliin laskuttavat tietenkin sinulta.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Timo - 31.07.2014, 15:40:34
Nyt on taas oma ratsu ajossa ja toistaiseksi öljytkin on pysyneet sisällä, 150km takana ja pari tuntia seissyt paikallaan. Toivon kovasti että pysyvät, en halua enää ajaa Fårdilla! 71 euroa piti vielä maksaa, eli 142 euroa olisi sen tiivisteen vaihto maksanut pumpun vaihdon yhteydessä, näin kerrottiin. Käsitin että olivat kasanneet romut nippuun jo toissapäivänä ja edelleen eilen aamulla olisi ollut lammikko alla. Eli on tälle hommalle hintaa tullut..
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Timo - 31.07.2014, 21:19:33
Ja nytpä kävin koeponnistamassa vehkeet samoissa mäissä mihin viime reissulla jäin kiinni. Nurmikolla ei meinannutkaan sutia, lähti vain. Soramäessä mitä viimes en päässyt edes vauhdilla ei ollut mitään heikkoa vaikka lähdin paikaltaan jyrkimmästä kohtaa. Erohan on kuin etuvedossa ja nelivedossa! 8)
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Timmeeni - 31.07.2014, 23:07:02
Varmasti huomaa jos takapää ei potki oikein. Ärrässä ainakin on takapää heti mukana liikkeelle lähdettäessä. En tiedä eroaako softa jotenkin normi AWD:hen. Mutta esim. jos auto nosturilla ja pistää pykälän silmään niin takapää on heti mukana ja samoten liukkaalla liikkelle lähdettäessä niin etupää ei yritäkkään sutia. Ja jännä kun alustan asetus on comfortilla niin neliveto "etsii" pitävää pyörää, mutta advance asetuksilla tunnostaa olevan voimansiirto yhtä puuta. Advance asetuksella mukava päästellä mutkiin hallitussa nelipyörässä  :P

Mutta tuo four-c alusta on kyllä aivan ehoton volvoon, siis aivan älyttömän hieno keksintö. Ei voi kun kehua. Kerran kun pääsee nelikolla ajamaan jossa four-c niin siitä ei voi luopua.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Volmanni - 02.08.2014, 21:09:18
20 vuotta ajanu vajaa vetoisella ni kun on päässyt awd makuun niin paluuta ei ole,varsinkaan talven liukkaitten aikaan.  Kuluttakoon mitä vain..
Sori ot.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: volB230ET - 15.10.2014, 12:57:54
Nyt joku viisas kaveri vois kertoo että miten Tää Volvon nelikko oikein pelaa. Nelivetohan on ryöstetty kulmavaihteella apparin puolen vetarilta. Ainaki aw55-50sn laatikko näyttää etuvedossa ja nelikossa täysin samalta ja samahan Se taitaa ollakki. Mutta siis miten Tää voi toimia järkevästi jos takapyörät saa voimansa apparin puolen vetarilta. Jos kuskin puolen ajaa ilmaan ja kaikki voima menee hukkaan sitä kautta ja appatin puoli ei pyöri niin eihän takasetkaan saa voimaa mitään kautta??? Vai oonko nyt ihan hakoteillä??
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: volB230ET - 15.10.2014, 13:02:32
Vai onko tuolla laatikossa joku lukko vai täh? Ja kyseessähän on siis tuo viskollinen nelikko vielä mutta pullee julkinen jo.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Kulmamies - 15.10.2014, 15:14:46
Nyt joku viisas kaveri vois kertoo että miten Tää Volvon nelikko oikein pelaa. Nelivetohan on ryöstetty kulmavaihteella apparin puolen vetarilta. Ainaki aw55-50sn laatikko näyttää etuvedossa ja nelikossa täysin samalta ja samahan Se taitaa ollakki. Mutta siis miten Tää voi toimia järkevästi jos takapyörät saa voimansa apparin puolen vetarilta. Jos kuskin puolen ajaa ilmaan ja kaikki voima menee hukkaan sitä kautta ja appatin puoli ei pyöri niin eihän takasetkaan saa voimaa mitään kautta??? Vai oonko nyt ihan hakoteillä??

Vetari menee vaan kulmavaihteen läpi. Voimansa se kulmavaihde saa tasauspyörästön rungosta.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: volB230ET - 15.10.2014, 15:36:49
Kiitokset selvennyksestä. Täytyy vielä tutkia asiaa tarkemmin jos hoksais vaikka miten Se voima sieltä välittyy:D
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Timo - 24.10.2014, 18:44:29
Ensimmäiset lumikelit ajettu ja ihmetellä täytyy heti.. Pitääkö tuon tosissaan toimia niin että etupyörät ehtii pyörähtää tyhjää ja takapäässä tuntuu pieni nykäys ja sitten mennään? Ei siinä iso viive ole mutta huomaa kuitenkin, selvimmin kunnolla liukkaaksi poljetussa risteyksessä josta paikaltaan polkaisin nelivetotyyliin vähän reippaammin liikkeelle.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Mepi - 24.10.2014, 18:50:46
Ei toimi oikein. Kyllä takapää lähtee heti mukaan
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: TapioR - 24.10.2014, 19:00:37
Ensimmäiset lumikelit ajettu ja ihmetellä täytyy heti.. Pitääkö tuon tosissaan toimia niin että etupyörät ehtii pyörähtää tyhjää ja takapäässä tuntuu pieni nykäys ja sitten mennään? Ei siinä iso viive ole mutta huomaa kuitenkin, selvimmin kunnolla liukkaaksi poljetussa risteyksessä josta paikaltaan polkaisin nelivetotyyliin vähän reippaammin liikkeelle.
Noin se juuri toimii.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: J2K - 24.10.2014, 21:04:05
Ensimmäiset lumikelit ajettu ja ihmetellä täytyy heti.. Pitääkö tuon tosissaan toimia niin että etupyörät ehtii pyörähtää tyhjää ja takapäässä tuntuu pieni nykäys ja sitten mennään? Ei siinä iso viive ole mutta huomaa kuitenkin, selvimmin kunnolla liukkaaksi poljetussa risteyksessä josta paikaltaan polkaisin nelivetotyyliin vähän reippaammin liikkeelle.
Samanlainen peli ja enpä osaa nyt sanoa että onko potkinut. Ei ainakaan ole jäänyt mieleen. Pieni pelko on että alkaa porsimaan kun on jo yli 200tkm mittarissa.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: awd5 - 24.10.2014, 23:14:13
Noin se juuri toimii.
Vierestä seurattuna etupään kesärenkaat ehtii selvästi pyörähtää nurmikolla ennen kuin takapyörät tarttuu.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Modifier - 24.10.2014, 23:50:16
Kyllähän tuon esipaineistetun pitäisi lähteä paikaltaan aina täydellä paineella. Eli ei viivettä.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Make - 25.10.2014, 17:27:09
Uudessa kulkineessa sama vaiva kuin kaikissa aiemmissa AWD malleissa. Pieni viive nelivedon kytkeytymisessä. Kaikkiin auttanut paineanturin vaihto ja sama edessä tähänkin.
Nopeasti tuntuu vanhenevan nuo anturit.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Juzi - 25.10.2014, 22:03:08
Uudessa kulkineessa sama vaiva kuin kaikissa aiemmissa AWD malleissa. Pieni viive nelivedon kytkeytymisessä. Kaikkiin auttanut paineanturin vaihto ja sama edessä tähänkin.
Nopeasti tuntuu vanhenevan nuo anturit.
Antaako haldexista vikakoodin tuolloin?
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Make - 26.10.2014, 13:50:14
Antaako haldexista vikakoodin tuolloin?
Ei anna ja painearvotkin näyttäisi olevan kunnossa testerin mukaan.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Timo - 28.10.2014, 19:32:33
Ottaa näistäkin nyt selvän.  :D Wettteriltä pikaisesti kyselin niin noin sen kuuluu toimia. (Liekkö vastauksen taustalla se että ehkä joutuisivat puolet tuosta anturista ja vaihdosta maksamaan) Minkähän hintainen tuo anturi on ja minkälainen homma on vaihto? Tänään kun tuli otettua soralla reippaampi lähtö niin perä mukaanlähdön kyllä hitto vie huomasi, luulisi kai tuolta jotain menevän rikki jos aina noin lähtee. Tullut kesä ajeltua näköjään aivan liian sievästi kun ei ole huomannut näitä..
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: awd5 - 28.10.2014, 22:53:57
Vierestä seurattuna etupään kesärenkaat ehtii selvästi pyörähtää nurmikolla ennen kuin takapyörät tarttuu.
Tuo siis tapahtui lumisella nurmikolla, kun rouva vekslasi tietämättä, että on seurannassa. Minusta rengas pyörähti  enemmän, mitä mielikuva heti tarttumisesta on. Haldeksin öljyt ja suodatin vaihdettu kesällä, mutta ilmeisesti 218 tuhatta ilman huoltoa on liikaa  >:( ja painesuodatin on paskottunut.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Make - 29.10.2014, 07:55:51
Ottaa näistäkin nyt selvän.  :D Wettteriltä pikaisesti kyselin niin noin sen kuuluu toimia. (Liekkö vastauksen taustalla se että ehkä joutuisivat puolet tuosta anturista ja vaihdosta maksamaan) Minkähän hintainen tuo anturi on ja minkälainen homma on vaihto? Tänään kun tuli otettua soralla reippaampi lähtö niin perä mukaanlähdön kyllä hitto vie huomasi, luulisi kai tuolta jotain menevän rikki jos aina noin lähtee. Tullut kesä ajeltua näköjään aivan liian sievästi kun ei ole huomannut näitä..
Wetterilla ei kiinnosta mikään muu kuin rahastus. Vein saman ongelman takia R:n sinne huoltoon. Tutkivat reilun 200 € edestä ja väittivät että kunnossa on.Eivät pyynnöstä huolimatta käyneet koe
 ajolla. Työn luovuttaja valehteli silmät suut täyteen laskua maksaessa. Auto tuli muualla kuntoon ja soitin sitten Volvon jälkimarkkinointi kaverille. Kohta wetteriltä soiteltiin ja oltiin pahoillaan ja tarjottiin hyvitystä.
Osa maksaa n 150€.  Kohtuu helppo vaihtaa.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Timo - 05.11.2014, 22:04:03
Taas on ollut parit awd-kelit ja mitä tuolla tuli suditeltua, niin välillähän tuo toimii hyvinkin mallikkaasti ja välillä taas sitten lähtee perä selvällä viiveellä mukaan ja sen huomaa omassa perässäkin, sen verran tömähtää. Eikös oireet täsmää anturiin?

Kertosko nyt joku, kun en guuglesta ole osannut apua löytää, missä tämä anturi on ja miten se vaihdetaan? Kuva tai piirustus olisi aika kova sana! Jos sattuisi onnistumaan itsellä niin pääsisi pajottamaan.

Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Make - 06.11.2014, 15:53:30
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?110625-Haldex-temp-pressure-sensor-diagram

Suodatin luukun 18 takana ja kannattaa vaihtaa samalla.

(http://i40.tinypic.com/dzz98k.jpg)
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Mepi - 06.11.2014, 18:53:32
Voisiko joku mode jakaa nämä paineanturiohjeet ja höpötykset omaan aiheeseen. Yleinen vika ja vaikea löytää haulla täältä "miljoona"ketjusta

Kiitos  :)
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: JuHaU - 06.11.2014, 20:18:42
Voisiko joku mode jakaa nämä paineanturiohjeet ja höpötykset omaan aiheeseen. Yleinen vika ja vaikea löytää haulla täältä "miljoona"ketjusta

Kiitos  :)

Voit itsekin tehdä niistä FAQ topicin.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Juzi - 06.11.2014, 20:29:08
Huomenna pääsee tarkkailemaan oman nelivedon toimintaa. Vähän jänskättää tarviiko ostaa tuo paineanturi  :buck2:
Johan sinne on kaikki muu vaihdettu tossa kesällä.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: sjos - 19.11.2014, 23:20:32
Tuli testattua hieman tuota awd:n toimintaa :P

Onhan se jo huomattu että toimii, ihan asfaltilla, niin märällä kuin kuivallakin.

Jarrua kun painaa sen verran, että valot syttyy, niin takapää tippuu pois pelistä.
Tämän operaation kun tekee hiekkatiellä ja mutkassa, jarru pois ja kaasua, niin varmasti huomaa toimiiko awd vai ei  ::)

 :sundaydriver:
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Juzi - 19.11.2014, 23:51:29
Juu eipä ollut mitään viivettä itselläkään nelikon toiminnassa, joten paineanturi on oletettavasti kunnossa.
Sillon kun lunta oli maassa niin näpyttelin ajonvakautuksen ja luistoneston pois ja laskin loivaan mutkaan oikeen kunnolla, niin hyvin meni nelipyörämyyryä. Tulihan sitä käytyä vähän parkkipaikallakin pyöritteleen.
Normi ajossahan tota ei kyllä huomaa nelivedoks kunnolla.
Vasta mutasella hiekkatiellä painaa penkkiin sillain, kun nelikon kuuluukin.  :)
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Timo - 20.11.2014, 15:31:05

Tämän operaation kun tekee hiekkatiellä ja mutkassa, jarru pois ja kaasua, niin varmasti huomaa toimiiko awd vai ei  ::)

 :sundaydriver:

Nii, ainaki ärrällä.  :pomo: Näillä vajaatehoisilla aivan sama miten polkee..

No mutta just hain auton huollosta, anturi on nyt vaihdettu. Sitten odotellaan voimaa taivaalta..
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: sjos - 21.11.2014, 23:18:29
Nii, ainaki ärrällä.  :pomo: Näillä vajaatehoisilla aivan sama miten polkee..

No mutta just hain auton huollosta, anturi on nyt vaihdettu. Sitten odotellaan voimaa taivaalta..

Ehkä jäi hieman vajavaiseksi tuo vastaus  ::) Mutta näinhän se on.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Curtiswolfe - 13.01.2015, 21:40:48
tälläne pieni kysymys että eikös noissa ole jo eroa onko autossa gen 2 vaiko 3? Eikös tämä gen 3 tuuppaa takaa aikaisemmin kuin gen2?? eli pienemmällä viiveellä.

meinaan isällä vollessa toi gen3 jonka viive on niin pieni ettei sitä oikeastaan edes tunne, kun taas omassa 03 v70 se tulee pienellä viiveellä ilman mitään ylimääräistä potkua ja autolla kummiskin jo 265tkm ajettu (alkuperäinen paineanturi). Kun en tiiä onko viive ominaisuus vaiko vika. eise kyllä ole tänä talvena menoa haitannu vaikka sitä "voimaa" on taivaalta jo kivasti tullutkin. hyvin on 4wd menossa mukana.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: USP66 - 13.01.2015, 21:49:10
Itsellä V70 AWD -07 eli ilmeisesti gen3, ja voin sanoa että nelikon kytkeytymisessä ei ole ainakaan omasta mielestä viivettä lainkaan. Kun lumella polkaisee liikennevaloista kaasua, auto lähtee HETI ja sutimisesta ei ole tietoakaan. Jos on oikein hemmetin liukasta, saattaa luistoneston valo hiukan vilkutella, mutta menohalut ovat silti kuin kesällä. Eli hyvin toimii ja muutenkin AWD S*
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: svart - 13.01.2015, 22:47:27
Gen 3:ssa on kyllä viivettä, se kun vaatii aina luiston eteen ennen kuin siirtää taakse voimaa. Kovaa polkastessa ei juuri haittaa normi ajossa, mutta tietyissä pidon rajalla ajellessa huomaa kyllä keulan luiston ja jos ei polkase enempää lämää niin keula vähän rapsuttelee nastoja eikä perä vielä lähte mukaan. Gen 4:nen olis jo parempi kun siinä on pumppu päällä aina liikkeelle lähtiessä eli neliveto on päällä luisti keula tai ei ja ilmeisesti menee aina vähintään 10%voimaa taakse.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Mepi - 15.01.2015, 17:17:46
Olnko Gen 4 ollut vielä MK2 V70 vai vasta uusikorisissa?
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: svart - 15.01.2015, 18:27:13
Gen 4:nen tulee vasta v70:ssä 2010->, xc 60 se on kaikissa, 90:sissä ei käsittääkseni missään ole gen 4:sta ja v60:stä en muista miten meni.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: völvöxc60 - 16.01.2015, 09:28:30
Jos en taas kakkaa puhu, niin ainakin XC60 on 2013> Gen5 ::)
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: svart - 16.01.2015, 10:08:28
Joo voi olla. Tuo gen 5 on viimeisin versio haldexista.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Hannnu - 02.02.2015, 14:16:19
Lainaus
Ostin pari vuotta sitten XC70:n ja tutkin auton tekniikkaa, kun neliveto oli minulle uutta yllämainittu perustuu siihen. Mutta törmäsin myös merkkiliikkeessä asenteeseen "nelivetoa ei tarvitse huoltaa se kestää auton iän". Töiden vastaanottaja alkoi kyllä mököttä, kun kysyin, mikä Volvosta tekee huoltovapaan, kun Audin ja VW:n samanlaisen Haldex-kytkimen öljyt ja suodatin vaihdetaan 60 000 välein ?
Jos autosi on näitä merkkiliikkeen kestääautoniän huolto-ohjelman mukaan huollettuja on syytä huolestua.

Offtopic:

VW:llä ei taas vaihdeta Tiptronicin öljyjä tai ei siis kuulu huolto-ohjelmaan, toisin kun volvoissa. Kuitenkin Geartronic ZF:n tuotos?
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Ribbe - 02.02.2015, 15:10:36
VW:llä ei taas vaihdeta Tiptronicin öljyjä tai ei siis kuulu huolto-ohjelmaan, toisin kun volvoissa. Kuitenkin Geartronic ZF:n tuotos?
XC70 on kaikissa automaatit Aisinin laatikoita.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Juzi - 03.02.2015, 14:21:18
Katos sitten XC70:stä takapyörät pelistä..
Koodiksi antaa 000B Oil pressure.
Tätä kannattaa varmaan lähteä korjaamaan vaihtamalla öljyt ja suodatin? Vai olisko jollain parempaa tietoa asiasta?
Pumppu ottaa virtaa ja oil pressure vaihtelee kyllä testerin mukaan.  :-\ Pari mäkilähtöä toimii minkä jälkeen koodi tulee takaisin..
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Juzi - 25.02.2015, 18:27:58
Katos sitten XC70:stä takapyörät pelistä..
Koodiksi antaa 000B Oil pressure.
Tätä kannattaa varmaan lähteä korjaamaan vaihtamalla öljyt ja suodatin? Vai olisko jollain parempaa tietoa asiasta?
Pumppu ottaa virtaa ja oil pressure vaihtelee kyllä testerin mukaan.  :-\ Pari mäkilähtöä toimii minkä jälkeen koodi tulee takaisin..
Tämä koodi näytti lähtevän vaihtamalla haldex suodatin uuteen..
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: tpeltonen - 09.06.2015, 22:45:20
Päivää vaan kaikille-

Uusi volvon omistaja ilmoittautuu neliveto ongelmien kanssa foorumille. Saiko tuo kardaani pyöriä millään vaihdealueella tyhjää? Kyseessähän on -03 vuoden xc90 d5 automaatti. Ainoastaan auton ollessa käynnissä ja vaihde päällä niin silloin ei kardaania jaksa pyörittää.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: TDi123 - 20.08.2015, 05:04:21
Elä mee pitelee/pyörittelee kardaanii vaihdepäällä auto käynnissä!  :nohnoh
Kardaanin Ei pitäs pyörii vapaasti, jos auton kaikki pyörät ovat maassa.

Mut puuttuuko sulta siis veto takapäästä ?

Minkälainen etutasaspyörästö on awd laatikossa, kai siinä joku lukko on oltava? Miten tuo pysyy "nelivetosena" esim tilanteessa jossa vasen eturengas menettää pidon ? Vai himmaako nää jarrulla sutivaa pyörää?

(http://i143.photobucket.com/albums/r123/VolvoHeretic/VolvoS70differentialReinforcingAluMoldreduced.jpg) (http://s143.photobucket.com/user/VolvoHeretic/media/VolvoS70differentialReinforcingAluMoldreduced.jpg.html)

Jos booriholkki on antautunu ni sillon ei pitäs vetääkku vasen etupyörä, jos myös oikee vetää niin holkki on ehjä. Jos kardaani pyörii tyhjää automaassa, todennäkösesti kulmavaihteen ja kardaanin välinen holkki sileenä, tai kulmavaihde hajalla (epäilen sen pitäs jo vähä ääntääkki :D).. Tässä taas haldexista. https://www.youtube.com/watch?v=kxdOSAwAsCU
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Kulmamies - 20.08.2015, 08:56:23
Päivää vaan kaikille-

Uusi volvon omistaja ilmoittautuu neliveto ongelmien kanssa foorumille. Saiko tuo kardaani pyöriä millään vaihdealueella tyhjää? Kyseessähän on -03 vuoden xc90 d5 automaatti. Ainoastaan auton ollessa käynnissä ja vaihde päällä niin silloin ei kardaania jaksa pyörittää.

Booriholkki on todennäköisesti rikki. Kardaani on mekaanisesti yhteydessä etupyöriin, joten jos etupyörät ovat maassa, niin kardaanin ei pitäisi pyöriä.

Syy miksi sulla se menee "jumiin" on se, että kytket vaihteen päälle ja siinä vaiheessa Haldex kytkeytyy kevyesti päälle ja lukitsee kardaanin takapyöriin.


Minkälainen etutasaspyörästö on awd laatikossa, kai siinä joku lukko on oltava? Miten tuo pysyy "nelivetosena" esim tilanteessa jossa vasen eturengas menettää pidon ? Vai himmaako nää jarrulla sutivaa pyörää?

Jos booriholkki on antautunu ni sillon ei pitäs vetääkku vasen etupyörä, jos myös oikee vetää niin holkki on ehjä. Jos kardaani pyörii tyhjää automaassa, todennäkösesti kulmavaihteen ja kardaanin välinen holkki sileenä, tai kulmavaihde hajalla (epäilen sen pitäs jo vähä ääntääkki :D).. Tässä taas haldexista. https://www.youtube.com/watch?v=kxdOSAwAsCU

Tuo on käyty tässäkin topikissa jo läpi, mutta selvennyksenä, että ei se noin ainakaan mene, mitä tuossa kirjoitit :)

Etuveto toimii aivan samalla tavalla, mitä tavallisessakin etuvetomallissa. Nelivedon kulmavaihde on kytketty booriholkilla kiinni vaihdelaatikossa olevan tasauspyörästön ulkokuoreen, eikä oikeaan vetoakseliin. Kulmavaihde ja kardaani pyörivät aina, kun vaihdelaatikkokin pyörii ja sillä ei ole merkitystä, että onko toinen, tai molemmat etupyörät ilmassa.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: TDi123 - 20.08.2015, 12:18:22
Jaaa jaa, tuo kuva vaa vähä hämää. ??? Eli oikee etuoyörä vetää tällöin kokoajan 100% ja muita ohjataan tietokoneella ? Jos näin on että kulmavaihde pyörii aina kun vaihdelaatikko pyörii.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Kulmamies - 20.08.2015, 12:22:15
Jaaa jaa, tuo kuva vaa vähä hämää. ??? Eli oikee etuoyörä vetää tällöin kokoajan 100% ja muita ohjataan tietokoneella ? Jos näin on että kulmavaihde pyörii aina kun vaihdelaatikko pyörii.

Joo, takapyörien toimintaa ohjataan tietokoneen ohjaamana Haldex kytkimellä. Kardaani pyörii koko ajan, kun autolla ajetaan.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Make - 20.08.2015, 20:44:06
Jaaa jaa, tuo kuva vaa vähä hämää. ??? Eli oikee etuoyörä vetää tällöin kokoajan 100% ja muita ohjataan tietokoneella ? Jos näin on että kulmavaihde pyörii aina kun vaihdelaatikko pyörii.
No ei vedä oikea etupyörö kokoajan 100% vaan sen voima menee ihan niin kuin etuvetoisessa tasauspyörästön läpi.  Voisi sanoa että taakse menevä voima otetaan ennen etutasauspyörästöä.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: TDi123 - 20.08.2015, 23:19:23
Aaaaaa ! No miksi ette heti sanonu, että oikeenpuolen vetari menee tuon kulmavaihteen akseliputken sisältä läpi?!?! Ois selittäny kaiken, nyt mää pähkäilen näit yötä myöte. :D Hyvä että tämäki selvis !

(http://caddyinfo.com/wordpress/wp-content/uploads/2010/01/drivetrain_system_007-500x355.jpg)


(http://www.fourtitude.com/gallery/albums//Audi/TT-TT%20Roadster/TT%20(a5)/Coupe%20-%20EU/Technical/092.jpg)
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: pile jr - 06.09.2015, 16:49:22
Kävin tuossa vkl ajamassa S80 Awd -08 300tkm (entinen taksi) rullattu peli, niin miten sen nelivedon pitää pelata, suoraan sanoen en ole oikeen perillä asiasta? Eli valoista kun lähti niin tuntui että neliveto pelaa niinkuin kuuluukin, ei vilkutellut kertaakaan luistonesto valoa ja lähti ihmeen hyvin kun painoi lämän tiskiin. Miten sen voi käytännössä testata? Haldexihan on pääsääntöisesti etuveto 90-10 suhteella?
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: -karppa- - 06.09.2015, 16:52:35
Kävin tuossa vkl ajamassa S80 Awd -08 300tkm (entinen taksi) rullattu peli, niin miten sen nelivedon pitää pelata, suoraan sanoen en ole oikeen perillä asiasta? Eli valoista kun lähti niin tuntui että neliveto pelaa niinkuin kuuluukin, ei vilkutellut kertaakaan luistonesto valoa ja lähti ihmeen hyvin kun painoi lämän tiskiin. Miten sen voi käytännössä testata? Haldexihan on pääsääntöisesti etuveto 90-10 suhteella?

Soralla.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=926217&sid=22b1a4eb2eb3d629f596be46f66a7daa
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: pile jr - 06.09.2015, 17:02:54
Soralla.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=926217&sid=22b1a4eb2eb3d629f596be46f66a7daa
Koitin ettiä soraa, mutten löytänyt (stadin keskusta) :D mutta mitä nyt oon lukenut, niin jos vilkuttelee asfalttillakin luistonestoa lähtiessä niin kaikki ei ole kondiksessa. Kaveri kanssa ajoi ja seisoin vieressä niin etupyörät eivät sutineet lainkaan. Mutta soralle täytyy mennä käymään.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Sanford - 20.10.2015, 18:34:37
Täällä on nyt -00 mallin v70 xc halvaantuneena takavedoltaan. Kardaani pyörii renkaat maassa ollessaan toiseen suuntaan mutta toiseen suuntaan ei. Eli onko joko holkki tai kulmavaihde antautunut? Huoltokirjassa merkintä että 50tonnia sitten ois holkki vaihdettu.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: mixmauser - 24.10.2015, 21:11:59
No nii täälläki oli pikku awd jumppa talven liukkaita odotellessa.

Yks päivä alko volle pahasti rutisee ja rutina tuntui tulevan haldexista. Otan kytkimen irti ja huomasin että yks levy ja laakeri oli palasina välissä. Palaset olivat myös jauhaneet perän kuoren paskaksi ja pinjonin stefa oli palanut. Että näin.

Olipahan pikki homma jumpata perä ja haldex  sinne auton alle. Nyt pitäis jännityksellä käydä testailee raapiiko neljällä. Ainaki tuossa pikku testillä ei ääniä kautta vikoja ilmaantunut.

Ainut havainto että pyörien suuntaus oli mennyt häneksi vaikka kasasin samoilla nivelillä. Mistä lie johtuu?
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: wolmari - 25.10.2015, 11:15:01
Mahdollisen vastaisuuden varalle; mistä sait osia haldexiin, vai vaihdoitko koko "pyykelin"?
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: mixmauser - 25.10.2015, 20:58:03
Aika huonosti niitä osia kyl löyty mitä kattelin. Hommasin haldexin purkaamolta ja öljyt sekä suotimen siihen siniseltä.

Nyt noin satakilsaa ajeltu ja näyttäs pelaavan. Kait se pittää vielä sinne tassujen suuntaukseen viedä!
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Sanford - 26.10.2015, 19:15:40
Onko kulmavaihteilla eroa manuaalin ja automaatin välillä ja vuosimallien välillä. Täällä varmistui niin kulmavaihteen akselista boorit suorana.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: X70R - 26.10.2015, 20:46:20
Onko kulmavaihteilla eroa manuaalin ja automaatin välillä ja vuosimallien välillä. Täällä varmistui niin kulmavaihteen akselista boorit suorana.

Vaihteistolla ei ole merkitystä. Vuosimalli/runkonumero ratkaisee.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: el_ucca - 09.11.2015, 20:54:14
Peruutimme naapurin kanssa peräkärryä aika helpoissa olosuhteissa takapihalla. Yllätyksekseni XC60 jäi kuitenkin jumiin kohtaan, jossa vasen takapyörä (saattoi olla myös etupyörä) oli pienen hiekkakasan päällä.

Hetkessä rengas sutaisi hiekat pois ja jäi ilmaan. Muilla renkailla oli hyvä pito, mutta auto pyöritti vain rengasta joka oli ilmassa. Auto jäi siihen, koska muut pyörät eivät mielestäni pyörineet lainkaan missään vaiheessa.

Koitimme ottaa DTSC:n pois, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. No tilanteesta selvittiin pienellä työntämisellä, mutta yllätyin suuresti, koska kyseisellä autolla ajeltu selvästi haastavimmissa olosuhteissa esim. ylämäkeen pellolla jossa oli 70cm lunta.

Kyseessä naapurin X60 D5, vuosimalli jotain 2011-2012

Toimiiko neliveto eri tavalla peruutettaessa vai mistä tässä oli kysymys?
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: JKR - 15.11.2015, 13:22:52
Toimiiko neliveto eri tavalla peruutettaessa vai mistä tässä oli kysymys?

En ole huomannut, että neliveto toimisi peruuttaessa mitenkään huonommin. Todennäköisesti olisitte säästyneet työntämiseltä, jos kuski olisi laittanut turvavyön kiinni... Nimittäin käsijarru ei mene automaattisesti pois päältä jos vyö on auki. Aina saa ihmetellä miksi auto ei liiku, kun sitä pitäisi siirtää pari metriä. Toinen vaihtoehto on, että neliveto ei toimi ollenkaan. Jos auto ei tunnu ollenkaan nelivetoiselta, niin kannattaa tarkistaa ensimmäisenä nelivedon sulake tavaratilasta.

Jos vain yksi pyörä pyörii, niin sen on oltava etupyörä. Jos neliveto ylipäätänsä toimii ja käsijarru on pois päältä, niin autossa pitäisi ristiriipunnassa pyöriä vähintään yksi etupyörä ja yksi takapyörä. Jos kuorma on tolkullinen, niin viimeistään reilummalla kaasunkäytöllä pitäisi saada loputkin pyörät liikkeelle. Tuossa videossa on kahden minuutin kohdalla ristiriipunta: https://www.youtube.com/watch?v=ZdvBqEwEfWU (https://www.youtube.com/watch?v=ZdvBqEwEfWU). Kaasulla auto nousee, mutta tuosta videosta saa myös vähän käsitystä milloin tulee jarrujen rajat vastaan. Myös jos jarrut pääsevät kuumenemaan liikaa, niin ne lopettavat avustamisen ja auto jää ristiriipuntaan. Silti kahden pyörän pitäisi pyöriä.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Daiffi - 21.11.2015, 22:16:37
Lopettaako neliveto toimimisen jos jarrunesteet ovat liian alhaalla ? Tämmöinen kävi ilmi ainakin omassa autossa. Mitään muuta merkittävää ei tehty kuin vaihdettu jarrupalat eteen ja jarrusatulan mäntä ja ilmattii. Neste jäi alhaiselle jonka syystä syttyi varoitusvalo mittarii. Eipä kotimatkalla enään nelikko toiminu vaikka toimi halliin ajaessa.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: X70R - 21.11.2015, 22:35:11
Lopettaako neliveto toimimisen jos jarrunesteet ovat liian alhaalla ?

EI
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Keitzu - 22.11.2015, 14:40:33
Tänään aamulla ensilumi maassa ja testaamaan AWD: tä kesärenkaat vielä alla. Etupyörät vaan vetää takana ei tapahtunu vetoa pyörii vaan mukana, tarkistin nelivedon sulakkeen oli ehjä. Huomenna siniselle käymään, ei herjaa mitään viestejä kojelaudan näytössä.
 Auto on V70 -12  D4 AWD  Autolla ajettu n. 100000 km.

Olisko vika arvioita ? ajettu kumminkin aika vähän.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: svart - 22.11.2015, 15:01:00
Haldex pumppu ja/tai paine anturi.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Keitzu - 22.11.2015, 15:32:53
Antaakohan vika koodeja näistä kun saan siniselle aikaa ?
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: svart - 22.11.2015, 15:34:51
Antaa muistaakseni.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: svart - 22.11.2015, 15:39:50
Uudet öljyt ja suodatin samalla kannattaa laitattaa jos kerta roplaavat paikat auki siltä osin
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Keitzu - 22.11.2015, 16:04:07
Hyvä juttu jos antais koodit ulos ettei tarviis alkaan vaan osia vaihteleen arvaamalla. Minkä hintaisia ovat Haldex pumppu / paineanturi noin suunnilleen vaihdettuna ?
Täytyy vaihdattaa samalla myös nuo kun pääsee pajalle.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: svart - 23.11.2015, 09:27:20
Olikohan pumppu jotain 270 ja anturi 60 ???  Voi olla että muistan väärin. + työ tunnit päälle, en muista niitten määrää mut olikohan suht iso töinen...
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Keitzu - 23.11.2015, 20:17:26
Viikon päästä siniselle sain ajan, tiedetään sitten lisää. Eihän noi osat kovin kalliita onnex ole jos molemmat joutuu vaihtamaan.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Ribbe - 24.11.2015, 07:42:12
Oman auton papereista löytyi kuitti jossa oli tuo pumppu vaihdettu. Töinen oli about tonni.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Raid - 25.11.2015, 21:05:00
itsellä oli paineanturi rikki, tuli herja hetkeksi ruutuun. Herja hävis mutta neliveto ei toiminut.
Anturi vaihto sinisellä maksoi  rapiat 250€. 
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Keitzu - 26.11.2015, 14:59:15
Mitä sulla ruudulla herjas ? että osattiin vaihtaa anturi.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Raid - 26.11.2015, 19:44:04
En muista, testattiin ensin että haldex toimii, kaikki pyörät ilmaan ja auto käyntiin. Kokeiltiin että takapyörät veti joten pumppu oli kunnossa.  Herja ilmeni aina kun ajo terävästä pompusta/hidasteesta yli ja takapää tärähti. 
tietokone ilmoitti vain että ajovakautus pois päältä.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Keitzu - 30.11.2015, 17:58:33
AWD kävi huollossa, softa vika ei muuta löydetty. Ajettiin uusi ohjausyksikön softa, toivotaan että toimii. Tulis vaan lunta että pääsis kunnolla kokeileen.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Keitzu - 02.12.2015, 17:34:37
Tänään liukas keli kadut jäässä, ei toiminu takapää edelleenkään ei auttanu softalla korjaus, ( softalla oli laitettu ajonvakautus päälle ruudussa näkyi jo aikaisemmin että DTCS ei toimi huolla heti mutta en kiinittäny siihen enempää huomioita, kun auto toimi eikä DTCS:ää tarvii kun liukkailla tai ääritilanteissa ja vika valo herjas vain kerran ) silloin hävis varmaankin myös neliveto, DTCS toimii kyllä nyt, mutta ei AWD parinviikon päästä uudestaan siniselle aika. Huoltomies laittoi uuden pumpun jo tilaukseen, toivotaan että vika on siinä.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: hande65 - 18.12.2015, 15:10:00
Tuossa jokin aika sitten esiliukkailla huomasin että takapää ei lähde mukaan vaikka pitäisi .
Eli vetoa vaan etupäällä, pitävällä pinnalla tuota puutosta ei juuri huomaa.
No tänään sitten olin peli rempassa sinisellä.
Haldeksin pumppu ja paine anturi uusiksi sekä perän öljyt ja suodatin.
Hintaa kertyi rapiat 900€ (aika kallista)
No nyt ainakin pelaa taas .
Ja tosiaan takapää lähtee aika heti mukaan kun tarve iskee.
Peli on V70 D5 AWD 2004 (kisoja rapiat 400000)
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Raid - 19.12.2015, 17:12:29
Tänään liukas keli kadut jäässä, ei toiminu takapää edelleenkään ei auttanu softalla korjaus, ( softalla oli laitettu ajonvakautus päälle ruudussa näkyi jo aikaisemmin että DTCS ei toimi huolla heti mutta en kiinittäny siihen enempää huomioita, kun auto toimi eikä DTCS:ää tarvii kun liukkailla tai ääritilanteissa ja vika valo herjas vain kerran ) silloin hävis varmaankin myös neliveto, DTCS toimii kyllä nyt, mutta ei AWD parinviikon päästä uudestaan siniselle aika. Huoltomies laittoi uuden pumpun jo tilaukseen, toivotaan että vika on siinä.
itsellä oli vika paineanturissa, ei pumpussa.  Vika ilmeni aina sillon tällöin kun ajoin vähän kovemmin johon kanttareesen. 4-veto toimi nollauksen jälkeen hetken aikaa.  Sitä pääteltiin että pumppu toimii.  Vika korjaantui anturin vaihdolla.    Ei siihen lunta tarvita , riittää että on vähän hiekkaa alla. Ainakin omilla tehoilla huomaa heti vetelyä ihan asfalttillakin kun kiihdyttää jos takapää ei ole mukana.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Juzi - 19.12.2015, 23:18:58
itsellä oli vika paineanturissa, ei pumpussa.  Vika ilmeni aina sillon tällöin kun ajoin vähän kovemmin johon kanttareesen. 4-veto toimi nollauksen jälkeen hetken aikaa.  Sitä pääteltiin että pumppu toimii.  Vika korjaantui anturin vaihdolla.    Ei siihen lunta tarvita , riittää että on vähän hiekkaa alla. Ainakin omilla tehoilla huomaa heti vetelyä ihan asfalttillakin kun kiihdyttää jos takapää ei ole mukana.
vikakoodeista pystyy aika hyvin päättelemään Haldexin ongelmia. Halvimmillaan selviää suodattimen ja öljyjen vaihdolla. Taitavat sinisellä ottaa vähän varmanpäälle ja vaihtavat lähes kaiken?  ;D  :idiot2:
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: hande65 - 20.12.2015, 14:56:19
Joo, näin epäili että varmuuden vuoksi vaihdetaan kaikki.
Sillä pyysi saada pumpun itselleni ja tutkin onko se oikeasti rikki.
Ja kyllä se olikeesti oli viallinen.
Sähköö kun annoin niin joskus lähti pyöriin ja joskus ei, ja joskus pyöri nykien.
Kuulemma vaihdettu uusi pumppu oli uutta mallia ja sen takia oli paine anturi vaihdettava  uuteen myös (vanha ei kuulemma olisi toiminut oikein uuden pumpun kanssa)
Paha väittää vastahankaan .
Sinänsä en kritisoi toimintaa ja nyt ainakin voi odottaa tuon  kestävän auton loppuiän.

Onko näkemystä tuommoisesta rempasta että pitääkö siinä ottaa kardaania tai pakoputkea irti ?
Nyt ilmeisesti oli jotain otettu ja alustassa olevat tuki/suojaraudat oli irrotettu mutta ei ollut takaisin laitossa kiristetty paikoilleen ( ruuvit höpötillään)
Toinen rauta oli jopa toisesta päästä irti kokonaan.  ( eilen ajossa ilmeni kummaa hankausta)
Samat ruuvit pitää lämpö suojia paikoillaan mutta nyt ne pääsi hakkaamaan kardaaniin ja siitä hankausääni.
Huomenna tarttee mennä antaa palautetta ja eiköhän jotain hyvitystä kun keksitään.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Juzi - 20.12.2015, 15:21:00
Joo pakoputkea pitää laskea ja kardaani irroittaa.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Keitzu - 21.12.2015, 23:57:30
Pumppu vaihdettu + öljyt, nyt toimii taas veto myös takapyöristä on heti veto päällä kun polkasee kaasuun liukkaalla pinnalla. Oli tullut taas päivitetty versio pumpusta jouduttiin ajaan myös sille uusi softa, aika vikaherkkiä tuntuu olevan nämä Volvon pumput toiset toimii auton iän,minulla toimi n 3 v 100000 km. Näissä uudemmissa malleissa on helpompi vaihtaa ei tarvii kardaania eikä pakoputkea irroittaa.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: -karppa- - 22.12.2015, 07:57:22
Pumppu vaihdettu + öljyt, nyt toimii taas veto myös takapyöristä on heti veto päällä kun polkasee kaasuun liukkaalla pinnalla. Oli tullut taas päivitetty versio pumpusta jouduttiin ajaan myös sille uusi softa, aika vikaherkkiä tuntuu olevan nämä Volvon pumput toiset toimii auton iän,minulla toimi n 3 v 100000 km. Näissä uudemmissa malleissa on helpompi vaihtaa ei tarvii kardaania eikä pakoputkea irroittaa.

Minkä generation haldex autossa on ja oletko vaihtanut öljyjä/suodatinta kertaakaan?
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Keitzu - 22.12.2015, 22:39:09
Auto vuosimallia -13, otettu käyttöön kesällä -12, ajettu n. 100000km, en tiedä minkä generationin haldex mahtaa olla? Auto ollu mulla vasta vähän yli vuoden, en ole öljyä ja suodatinta vaihdattanut, tästä eteenpäin täytyy huolehtia paremmin jos se pitää haldexin kunnossa.
Otsikko: Vs: AWD toiminta
Kirjoitti: Jaakko7 - 05.07.2016, 19:31:16
Laitanpa tänne uuden viankuvauksen, jos joku tietäisi mikä ihanan kallis osa olisi rikki.  :)  Elikkä, kävin tänään kokeilemassa hiekkatiellä nelivetoa ja eihän se toiminut.. Kaasu lattiaan ja  eturenkaat löi tyhjää keskenään ehkä metrin,  sitten kuului aika kova kolaus ja jotain vetoa meni takarenkaillekin löysäsin kyllä kaasun heti, ja kiroillen ajelin kotiin.. Vika ilmotti ittestänsä paripäivää sitten siten, että kun käänsi jyrkemmin ja kiihdytti samalla niin takaa kuulu kolahtelua. Keväällä vielä neliveto toimi hyvin, eikä eturenkaat joutunu yksin ruopimaan, vaan risteyksestä lähettiin haluttaessa kuin se kuuluisa hauki rannasta.  Haldex öljy ja suodatin vaihdettu n 4tkm sitten autolla ajettu vähän alta 160tkm

Edit: Auto käynyt haaparannan volvokorjaamolla tutkimuksissa ja haldex-pumppua epäiltiin vahvasti

Edit 2: Vika korjattu haldex pumppu vaihtamalla, hintaa 5800kr :) Ja oireena oli muuten vielä auton tärinä moottoritievauhdissa, samanlailla kuin tasapainottamattomilla renkailla. Ei tärissyt enään.