Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: Jeze - 25.01.2011, 12:38:11

Otsikko: V70R kulmavaihteissa eroja? (mk1)
Kirjoitti: Jeze - 25.01.2011, 12:38:11
Tuli viime vuonna ajeltua -98 vuoden ärrällä ja yllättäen törmäsin kulmavaihde ongelmiin. Nyt rupesi himottamaan tuo 2.4 ärrä (265hp, onko se sitten -99?). Onko tuossa edelleen sama kulmavaihde vai onko se kehittynyt jo tuohon malliin? Ruotsissa näyttäis pari herkkua olevan tarjolla :)
Otsikko: Vs: V70R kulmavaihteissa eroja? (mk1)
Kirjoitti: X70R - 26.01.2011, 18:28:17
Periaatteessa samanlainen kulmavaihde rakenne kaikissa vm.97-00

2000 malli on 2.4/265hv/5-vaihteinen, näistä useat kuitenkin ko. -99, kannattaa olla tarkkana :)

Otsikko: Vs: V70R kulmavaihteissa eroja? (mk1)
Kirjoitti: Jeze - 26.01.2011, 19:58:33
Periaatteessa? Eli periaatteessa siinä on yhtä suuri mahdollisuus kilahtaa kuin noissa vanhemmissa ärrissä? Kauhea kammo jäi niistä :D Onko noita laser blå-ärriä siis kahella vuosimallilla? Kelailin, että ne on kaikki 2000 mutta porukka vaan ilmottaa sen miten tahtoo. Omassa ex-saffron ärrässäkin luki rek.otteessa -97 vaikka ne on kuitenkin -98.
Otsikko: Vs: V70R kulmavaihteissa eroja? (mk1)
Kirjoitti: ErkkiXC - 26.01.2011, 20:47:01
Kyllä ne kilahtelee näissä uudemmissakin ei-R:ssä >:(
Ja eikös rek. otteesen laita valmistusvuoden mukaan, ei mallivuoden mukaan. Tuon oman XC:n rek. otteessa seisoo 2003 vaikka on 2004 malli.
Otsikko: Vs: V70R kulmavaihteissa eroja? (mk1)
Kirjoitti: X70R - 26.01.2011, 21:00:32
Periaatteessa? Eli periaatteessa siinä on yhtä suuri mahdollisuus kilahtaa kuin noissa vanhemmissa ärrissä? Kauhea kammo jäi niistä :D Onko noita laser blå-ärriä siis kahella vuosimallilla? Kelailin, että ne on kaikki 2000 mutta porukka vaan ilmottaa sen miten tahtoo. Omassa ex-saffron ärrässäkin luki rek.otteessa -97 vaikka ne on kuitenkin -98.

Jotain rakenteellisia eroja on, mutta käytännössä sama tekniikka. Taitaa olla kuuluisa holkkikin samalla osanumerolla.
Sinistä on 99 ja 00 malleissa, ja 5-lovinen automaatti vain 00
Otsikko: Vs: V70R kulmavaihteissa eroja? (mk1)
Kirjoitti: Jeze - 26.01.2011, 21:11:07
Jotain rakenteellisia eroja on, mutta käytännössä sama tekniikka. Taitaa olla kuuluisa holkkikin samalla osanumerolla.
Sinistä on 99 ja 00 malleissa, ja 5-lovinen automaatti vain 00

Okei, tarkoitin siis koko ajan tuolla sinisellä tota 265hp mallia joista kaikki on 5lovisia tomaatteja ainakin oman muistini mukaan. Ja wikipediakin näköjään on samoilla linjoilla. Ja tuo holkki tuli kyllä hyvinkin tutuksi. Parempi varmaan kun kiertäisi nämä vehkeet kaukaa, mutta minkäs sitä itselleen voi :D
Otsikko: Vs: V70R kulmavaihteissa eroja? (mk1)
Kirjoitti: Masked Jackal - 27.01.2011, 13:32:47
Kulmavaihteissa lienee se suurin ongelma niiden booriholkkien ruostumisen kanssa joka pilaa yleensä myös kulmavaihteen akselin? Muita mekaanisia vikoja noissa taitaa harvemmin olla.
Aikanaan teetätin ja vaihdoin omaani uuden pääakselin kun en raaskinut uutta kulmavaihdetta ostaa.
Otsikko: Vs: V70R kulmavaihteissa eroja? (mk1)
Kirjoitti: mista - 27.01.2011, 14:54:02
Omassa R:ssä oli myös papereissa -97 vaikka vuosimalli oli -98.. Eikös volvolla vaihdu noin jotenkin hullusti kesällä..
Otsikko: Vs: V70R kulmavaihteissa eroja? (mk1)
Kirjoitti: (Miksu) - 31.01.2011, 23:19:30
Omassa R:ssä oli myös papereissa -97 vaikka vuosimalli oli -98.. Eikös volvolla vaihdu noin jotenkin hullusti kesällä..

Taitaa aikalailla olla seuraavan mallivuoden myyntiintulo joskus tosiaan siinä kesän tietämillä... mutta eikös noin ole sitten millään muulla merkillä?
Otsikko: Vs: V70R kulmavaihteissa eroja? (mk1)
Kirjoitti: Puusilmä - 01.02.2011, 00:12:22
Taitaa aikalailla olla seuraavan mallivuoden myyntiintulo joskus tosiaan siinä kesän tietämillä... mutta eikös noin ole sitten millään muulla merkillä?

Työkaverilla oli 626 mazda, ja se oli kanssa muistaakseni syys/lokakuussa rekisteröity mutta seuraavan vuoden korimalli.
Otsikko: Vs: V70R kulmavaihteissa eroja? (mk1)
Kirjoitti: R70AWD - 28.03.2011, 17:07:35
Autoteollisuuden mallivuosi vaihtuu ELOKUUSSA, se ei mene kalenterivuoden mukaan.

Tämän vuoden elokussa aletaan valmistaa 2012 malleja...
Otsikko: Vs: V70R kulmavaihteissa eroja? (mk1)
Kirjoitti: Ribbe - 28.03.2011, 18:21:44
Autoteollisuuden mallivuosi vaihtuu ELOKUUSSA, se ei mene kalenterivuoden mukaan.

Tämän vuoden elokussa aletaan valmistaa 2012 malleja...
Volvolla uudet mallit tulee myyntiin jo touko-kesäkuun vaihteessa. Siis tarkoitan että touko-kesäkuun vaihteessa rekisteröity yksilö voi olla jo 2012 mallia.

Edit: hyvä esimerkki, kaverilla oli toukokuussa 2003 rekisteröity 2004 mallin S60R  :)
Otsikko: Vs: V70R kulmavaihteissa eroja? (mk1)
Kirjoitti: Carcha - 28.03.2011, 19:19:32
Volvolla uudet mallit tulee myyntiin jo touko-kesäkuun vaihteessa. Siis tarkoitan että touko-kesäkuun vaihteessa rekisteröity yksilö voi olla jo 2012 mallia.

Edit: hyvä esimerkki, kaverilla oli toukokuussa 2003 rekisteröity 2004 mallin S60R  :)
No nytpä selvis miks mulla on elokuussa 1996 rekisteröity 1997 malli (850). Kumpi nyt on sitten oikeellisempi vuosimalli?
Otsikko: Vs: V70R kulmavaihteissa eroja? (mk1)
Kirjoitti: Ribbe - 28.03.2011, 20:09:33
No nytpä selvis miks mulla on elokuussa 1996 rekisteröity 1997 malli (850). Kumpi nyt on sitten oikeellisempi vuosimalli?
1997 on se oikea jos kysyt esim. varaosia siihen.
Otsikko: Vs: V70R kulmavaihteissa eroja? (mk1)
Kirjoitti: (Miksu) - 30.03.2011, 00:42:32
Itse ainakaan en noteeraa oikein mitenkään vuotta jolloin auto on rekisteröity, koska se on käytännössä merkityksetön joka suhteessa.

Se mallivuosihan voi vaihtua melkein koska vain, mutta tosiaan tuossa touko-kesäkuussa se aika usein volvolla tapahtuu.
Otsikko: Vs: V70R kulmavaihteissa eroja? (mk1)
Kirjoitti: Terock - 30.03.2011, 19:42:38
1997 on se oikea jos kysyt esim. varaosia siihen.
Itellä 2005 kesäkuussa rekisteröity V70 ja kaikissa huoltopapereissa vuosimallina 2006. Kuulema vaikuttaa jossain osissa, tiijä sitten.
Otsikko: Vs: V70R kulmavaihteissa eroja? (mk1)
Kirjoitti: X70R - 23.05.2011, 22:45:12
Laitetaanpä tähän pieni esimerkki siitä, että enemmän ajetuissa nelikoissa ainoa huolenaihe ei ole kulmavaihde tai holkki...
Kuva oman automaattilaatikon akselista, jolla ajettu ~275tkm. Jakolaatikon boorit oli vielä ok, holkki kulunut enemmän, mutta sekään ei vielä ollut väljä.

(http://i691.photobucket.com/albums/vv272/ksutinen/V70R%20Projekti/Vaihdelaatikko/P1010011-2.jpg)