Autodiagnoosi  Carcom Oy

Viskon korvaaminen jäykällä akselilla?

  • 16 Vastauksia
  • 6818 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70T5AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Viskon korvaaminen jäykällä akselilla?
« : 27.12.2014, 18:35:00 »
Tätä AWD tekniikkaa on tässä tullut joulunpyhinä mietiskeltyä. Mieleen tuli kysymys, mihin en osannut vastata omien tietojen perusteella. Voisiko viskon korvata ns. jäykällä akselilla siten, että veto olisi takapyörillä jatkuva? Mielestäni laskin jakolaatikkoni välityssuhteen olevan sama, kuin mikä on perävälityksen välityssuhde eli 3,31:1. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin vapaakytkin on liitetty viskon kanssa samaan rakenteeseen. Mikä vapaakytkimen virka varsinaisesti on ja mitä seuraa, jos se poistetaan ja korvataan yhtä puuta olevalla akselilla?

Monta kysymystä, mutta asia kiinnostaa. Jos joku osaa valaista asiaa, niin olisin kiitollinen.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Viskon korvaaminen jäykällä akselilla?
« Vastaus #1 : 27.12.2014, 20:21:38 »
Saattaisi hetken toimia jossain jääratalelussa, mutta kyllä kadulla ja pitävällä kelillä/pinnalla jonkunlainen keskitasauspyörästö tarvitaan, koska auton liikkuessa pelkästään kääntyminen tai millinkään eri kokoiset renkaat eri akseleilla aiheuttavat pyörintänopeuseroja akseleiden välille. Tällöin, jos rengas ei pääse luistamaan ja voimansiirto on yhtä puuta, niin heikoin paikka voimansiirrossa antaa periksi. Menee siis esimerkiksi se kuuluisa jakovaihteiston booriholkki sileäksi tai kardaani jostain poikki, kun osuu pitävää pintaa alle tai mutka tiehen.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: Viskon korvaaminen jäykällä akselilla?
« Vastaus #2 : 27.12.2014, 20:29:55 »
entä jos tuon viskon korvaa vaikka torsen tms tasauspyörästöllä? kestäsköhän muut paikat mitenkään.
LH&ostrich

Poissa V70T5AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskon korvaaminen jäykällä akselilla?
« Vastaus #3 : 27.12.2014, 23:32:45 »
Kurkkasin  Googlella  mitä kaikkea tuohon nelivetotekniikkaan pääpiirteissään liittyy ja viskon kohdalla mainittuja heikkouksia, vaikka visko olisi uusikin, olen itse myös käytännössä todennut. Viittaan nyt joskus epämääräiseen ja osin ennalta-arvaamattoman käytökseen. Voi toki olla, että visko on jo parhaat päivänsä nähnyt ja viskon pito ei enää ole paras mahdollinen. Torsen sen sijaan alkoi vaikuttaa oikeinkin kiinnostavalta. Täytyy kyllä yleissivistyksen vuoksi avata tuo tallissa jouten oleva visko. Näyttää vaan siltä, että sitä ei ehjänä auki taida saada. Onko kukaan yrittänyt?

Kaipaan tuohon rakkineeseen kiinteämmin päällä olevaa nelivetoa tai Torsenin lailla hyvin nopeasti kytkeytyvää ja päällä pysyvää  vetoa. Elektroniikkaa en halua  autoon lisää yhtään, siksi Torsen kuulostaisi hyvältä, mutta ei lie löydy suoraan valmista korvaavaa yksikköä Volvon viskon tilalle...?

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: Viskon korvaaminen jäykällä akselilla?
« Vastaus #4 : 27.12.2014, 23:51:02 »
oon itekki makustellu monta vuotta tuota asiaa että saisko volvoon "oikean" nelivedon jotenki järkevästi rakennettua, hyvä kun joku nyt alkaa asiaa tutkimaan :) itellä ei oo ollu mahollisuutta tutustua tuohon volvon systeemiin muuten kuin kuvista ja jonku verran ajanu ja todennu henkimaaliman vehkeeksi
LH&ostrich

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskon korvaaminen jäykällä akselilla?
« Vastaus #5 : 28.12.2014, 00:18:25 »
Eiköhän näitä mekaanisia jakolaatikoita ole melkoisesti käytössä? Tasauspyörästön sijoittelu on sitten akseleille erikseen? Ei näitä niin montaa valmistajaa ole, etteikö jostain löytyisi sopivaa, se ainakin tuntuu loogiselta?

Poissa V70T5AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskon korvaaminen jäykällä akselilla?
« Vastaus #6 : 28.12.2014, 00:25:58 »
Tässä mielestäni aiheeseen liittyvää hyvää ja selkeää kirjoitusta, Lontooksi tosin, mutta kuitenkin.

"Ok, so people are constantly confused about what 100% torque transfer means.
Torque is about applied force. If you're not actually applying it (putting it to the ground), then
it's irrelevant. An engine can't produce 300 lb-ft of torque without a load. A differential can't
send torque anywhere without a load, and where the load is, is what defines your torque transfer
characeristics.

So let's take a simple example. A 4x4 truck with locking diffs front, rear and center.
Let's say all 3 diffs are locked.
- Front tires on ice, rear tires on pavement. Hit the gas. 100% torque transfer to the rear, because those
are the only tires with any grip (load). You can't send 50% of the torque to the front, because they have zero traction.
Yes, they turn, but no significant torque is required to turn them.
- Rear tires on ice, front tires on pavement. 100% torque transfer for the front.
- Ok.. unlock the center diff (regular open diff, no lock). No matter what the traction situation is,
you'll have a "perfect" 50/50 torque split. BUT we'll see that's not so desirable.
- Front tires on ice, rear tires on pavement, you'll go nowhere because it requires virtually zero torque to spin the fronts, and thus the rears will get the same zero torque. That the definition of a true 50/50 split.

An open diff always sends the same amount of torque to both sides and the actual amount that
reaches the ground is 2x the applied torque at the lowest traction side. So your total grip
is always heavily limited by the lowest traction side.

What you usually want in an AWD system is a a 50/50 static distribution (just meaning
you're applying power to both sides of the diff when traction is the same all around)
and the ability to provide a total lockup instantly should one end/side lose
all of its traction. Fully locked allows for a 100% torque transfer to whichever end or
corner can use it.

Ok.. so where do Viscous Coupling systems and Haldex fall here?




There are two general types of Viscous Couplings..
1. Just a vicsous coupling between the front and rear axles with no center diff.
One axle is driven all the time, the other does little on the other side of the VC.
Eventually one axle spins faster than the other, indicating a loss of traction,
the speed difference causes the viscous fluid to heat up, and become well.. more viscous
and that transfers torque across to the other axle. A viscous system generally can
never lock fully (it needs that speed difference to maintain the heat), so it may only be able to
transfer 80% of the torque to the axle that can use it the most. But even here,
a FWD with pure viscous coupling center, could send 80% of the torque to the rear
if the front had no traction and the rear all the available traction.
Often VC systems overdrive the input shaft a little bit so there is always a slight
speed differential which keeps the fluid hot and provides quicker lockup when
the speed difference increases further. A lot of lower end AWD vehicles (minivans for instance)
use this setup, and ironically some of the highest end cars, like Porsche and Lamborghini have used
it, because they only need to drive the front tires during launch, but otherwise want
a RWD car.
2. Open center diff, with VC between output shafts. This is an open diff
at the center which provides a static 50/50 torque split, but when one side
starts to spin faster than the other indicating a traction imbalance, it reacts
just like the above pure VC. A 50/50 split is perfectly acceptible as long
as one end or the other doesn't lose so much grip that 50% of the torque will
cause it to lose traction and spin, and only after it does spin will the VC kick
in and send, again.. say 80% of the torque to the axle that can use it the most.
WRX works this way, as do many others.
The VC alone weighs very little but adds drag, especially when the input shaft
is overdriven. You can almost always recognize a car with VC only because it'll have
a listed 90/10 static torque split as it drags the rear around a bit to keep the fluid hot.
The open center diff plus VC has the added drivetrain loss of the differential itself
and the fact that it's applying torque to every gear in the drivetrain at both ends
of the car all the time. I don't know if they typically overdrive the VC to keep it hot or not.
If not, then it would have slower activation than the usual pure VC. If so, then you have to
add in that drivetrain loss as well.

Finally. Haldex. Well, Haldex is a part time, automatically activating AWD system.
The reason people consider it full time AWD is because it activates quicker than
most other full time AWD systems when conditions call for it.
It provides a 100/0 static torque split. That gives it an efficiency advantage
because it doesn't have to drive the gears in the rear drivetrain. They just freewheel
which does cause some drag, but not as much as loaded gear upon gear so it's more
efficient than a system with a center diff and 50/50 split. It has an advantage here
over VC too because it doesn't have to keep the VC hot by dragging it around
when not activated. It probably does overdrive the input shaft a bit, but this just
keeps a small amount of hydraulic fluid pumping around freely. The activation is software
controlled and consists of closing valves which cause the hydraulics to engage
the clutchpack. If they overdrive the input shaft they can provide *any* static
torque split they want with partial activation of the valves. Word is, it has already
been done.
But when it's really needed, it activates in less than 15 degrees of wheel rotation (typically
less than 100ms), provides a near 100% lockup for 100% torque transfer to the rear (if
the front is totally without traction). This means it activates quicker than both pure VC
or a diff plus VC. The reason it gets dissed as an AWD system is that for just putzing around
it normally stays in the 100/0 f/r distribution and it won't activate until there some
need for it. You don't feel it working until it's really needed. Reviews have said as much.
An open center diff changes the handling balance of the car even when you don't really need the
added traction but it also means that the handling characteristics are always consistent.
A Torsen center diff does the same, but has the advantage that it works in 95% of low
traction situations even where the open center diff has to fall back on the VC because even
though the Torsen is just a torque multiplier, 3-4 times the lowest applicable torque is often more than
enough to power the car where you want. Particularly true of road cars.
Anyway, what system is "best" depends on what your priorities are.

A system with a center diff, VC, or Torsen may handle best, but you may pay for it
in efficiency and that hurts the amount of power you can put to the ground at high
speeds, as well as your fuel efficiency. Haldex can do everything another system can do
in nasty conditions and then some, but has a noticably different handling balance in the dry.
From what I've heard of people who drive it, it's just different, and you need to know that to make
the most of it, you simply need to push it hard. Kinda have to trust that it's there and
go ahead and push the car over the edge, knowing that it'll catch you and pull you through.
Of the road tests I've seen of the 4motion, it's happiest when flung around with great
abandon, and I've never seen one spin."

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Vs: Viskon korvaaminen jäykällä akselilla?
« Vastaus #7 : 28.12.2014, 11:13:22 »
Varmaan suurin ongelma viskon korvaamisessa jäykällä akselilla on se vapaakytkimen poistaminen. Voisi olla mielenkiintoista jarruttaa. Samalla kun etupää lukittuis menisi takapääkin lukkoon.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa juuso-t

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
  • ruma mutta oma
Vs: Viskon korvaaminen jäykällä akselilla?
« Vastaus #8 : 08.02.2015, 00:22:47 »
Saattaisi hetken toimia jossain jääratalelussa, mutta kyllä kadulla ja pitävällä kelillä/pinnalla jonkunlainen keskitasauspyörästö tarvitaan, koska auton liikkuessa pelkästään kääntyminen tai millinkään eri kokoiset renkaat eri akseleilla aiheuttavat pyörintänopeuseroja akseleiden välille. Tällöin, jos rengas ei pääse luistamaan ja voimansiirto on yhtä puuta, niin heikoin paikka voimansiirrossa antaa periksi. Menee siis esimerkiksi se kuuluisa jakovaihteiston booriholkki sileäksi tai kardaani jostain poikki, kun osuu pitävää pintaa alle tai mutka tiehen.

Niin kysehän on Volvon komponenttien kestävyydestä. Ihan OT:nä,, Japanin maastureihin tuli vasta -90 luvun alussa keskitasauspyörästö. Entisessä -91 4wd hiacessakaan ei tuota keskitasauspyörästöä ollut. Oli kyllä aika raju asfaltilla pyöritellä parkkipaikalla jos oli neliveto kytkettynä (napalukot päällä).  :2funny:
they're boxy but they're good
-164e

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Viskon korvaaminen jäykällä akselilla?
« Vastaus #9 : 08.02.2015, 05:31:03 »
Jaa, vai tuollaisiakin on ollut. Tarkemmin ajatellen tuossa on hajoavat osat minimoitu ja se jos mikä on "oikea nelikko". Ei tullut itselle mieleenkään, kun kaikki nelikkotietous on muiden kertomasta opittua. Nytpä on taas lisää knoppitietoa, millä itsekin päteä, kun ensi talvena joku suunnittelee viskon jäykistämistä :D

Kai se Volvon nelikko on vain parhaimmillaan vakiona hyvänä liikkeellelähtöapuna, kun muut jää valoihin sutimaan yhdellä pyörällä. Useimpien kuskien silmissä nelikko on kuitenkin silloin tehnyt tehtävänsä ja hymy venyy korviin.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa juuso-t

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
  • ruma mutta oma
Vs: Viskon korvaaminen jäykällä akselilla?
« Vastaus #10 : 08.02.2015, 11:54:57 »
Niin no nämä siis maastureissa.. Ja hiacesta puuttui vielä tasauspyörästön lukot joten 2-vetoinen sekin oli  ;D Ajelin viime kesällä Toyotan HJ61:llä metsissä. On aika villi peli kun vetää vaijerikäyttöiset tasauspyörästön lukot päälle (nämä siis 100%). Ei tarvii rattiin koskea kun ei se mihinkään käänny. Anteeksi OT! Tarkoitus oli varmaan parantaa Volvon neliveto järjestelmää eikä tehdä siitä maastoautoa. Vanhat Audit ja Subarut olivat NELIvetoja, niistä ottamaan selvää?
they're boxy but they're good
-164e

Poissa Kaimann

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskon korvaaminen jäykällä akselilla?
« Vastaus #11 : 08.02.2015, 12:04:01 »
Eikö nuo parane jo laittamalla perään quaifen lukko? Ainakin bemari leirissä on kehuttu, toki silloin tehtiin 1vetoisesta 2vetoinen

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Vs: Viskon korvaaminen jäykällä akselilla?
« Vastaus #12 : 08.02.2015, 12:16:38 »
Kaveri ajeli vuosikausia volkkarin syncro bussilla syncro jumiutuneena.
Ainoa mistä valitteli oli kaupan parkkipaikalla joutu vekslaamaan että pääsi ruutuun.



Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: Viskon korvaaminen jäykällä akselilla?
« Vastaus #13 : 08.02.2015, 12:55:23 »
Ei katuautoon kannata haaveilla mitään muuta systeemiä. Volvo neliveto toimii ihan hyvin, sen mitä se kadulla tarviiki toimia.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa volB230ET

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskon korvaaminen jäykällä akselilla?
« Vastaus #14 : 22.03.2015, 10:57:39 »
Minähän tätä samaa nelikon jäykistämistä tuumailin,kanssa tuossa toisessa topikissa ohimennen mutta lopputuloksena päädyin siihen että jos tuolle nelikolle jotain fiksua haluais tehä olis kääntää tuo vetosuhde toisinpäin eli takaset olis ne jotka vetäis 100% ja etuset vähemmän esim tuolla viskolla toteutettuna. Ilmeisen hankala vaan toteuttaa pääasiassa etuvetopohjaseen nelikkoon. Mielekkäämmän ja loogisemman siitä Sais ajettavuudeltaan. Että tämmösiä ajatuksia. Toki vois sinne viskin tilalle jonkun holkkisysteemin tehä että kytkiessä takavedon,myös päälle olis auto jäykkä neliveto. Normaalissa ajossa täytys ajaa Sitte etuvetona..
Käyttis: vm97 bmw 740ial
työn alla: vm98 bmw 530da touring

 

RallyBaron  Samppasport