Proturbo  Autodiagnoosi

Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy

  • 17 Vastauksia
  • 20057 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa blacknex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • Volvo S60 2.5T AWD
Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
« : 11.02.2017, 15:39:28 »
Terve!

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko mitään huoltotoimenpidettä, millä voisi ennaltaehkäistä jakolaatikon leviämistä volvossa. Pahin skenaario on vissiin se, että jakolaatikosta hajoaa boorit ja koko laatikko pitää vaihtaa sen takia? Käytän suhteellisen rankalla kädellä nelivetoa ja olisi kiva, ettei kohta ole edessä sitä kolmentonnin huoltoa.
"Lapsi on terve kun leikkii, mutta sairas kun ei osaa lopettaa."

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13499
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
« Vastaus #1 : 14.02.2017, 14:15:40 »
Booriholkki sieltä ekana menee, toinen mikä on kovilla jos vedetään kärryä paljon on kardaanin lähdön laakeri, molemmat on korjattavissa ilman uuden kulmavaihteen ostoa, kun löytyy osaava paja joka suostuu tekemään laakerin vaihdon.

Booriholkinkin voi vaihtaa vaikka itse jos on paikka laittaa. ja niitä akseleitakin oli joku paja kun sorvasi uusia...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
« Vastaus #2 : 14.01.2018, 23:24:39 »
Onko jossain kuvallisia ohjeita tai jotain tutoriaalia tuon booriholkin vaihtoon? Kaikki mitä löysin, niin oli aika suurpiirteisesti kerrottu. Sais hieman vinkkiä miten kannattaa tehdä.

Öljyt siis vaihdatettiin nelivetoon ja samalla huomattiin alkava välys akselissa
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Valkama13

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
« Vastaus #3 : 15.01.2018, 21:10:41 »
Ohjeita löytyy aika niukasti. Tässä omaan autooni  v70 mk3 tekemäni ko remontti.
Homma vaatii kyllä jonkinlaisen rasvamonttuun tai nosturin. Itselläni 2- pilarinostin.
Vetoakselin irroitus:
Rengas pois
Jarrusatula irti ( ylempi pultti ahtaassa raossa)
Raidetangon nivel irti ( mutteri aika tiukassa , nivel irtosi kolauttamalla kartiosan kylkeen)
Abs anturin johto irti
Vakaajan ylänivel irti
Vetoakselin päässä oleva pultti irti ( akseli työntyi hyvin ulospäin)
Jarrulevy irti ( thorx ruuvi)
Jarrukilpi irti
Alatukivarsi irti joko nivelen puolelta tai apurungosta ( kolme pulttia)
Itse otin apurungosta ( kannattaa ottaa nivelestä ,sillä takaisinasennus helpompaa)
Nyt saa iskunvaimentimen siirrettyä sivuun ja akselin irti
Akselin tukilaakerin kansiosa irti ( hieman ahdas alapultin irroitustila)
Nyt akseli lähtee vetämällä irti ( varottava ettei vedä niveliä irti)
Kulmavaihteen irroitus:
Turbosta tuleva ilmaputki irti
Vaihdelaatikon alatakatuki irti
Pakoputki kannattaa katkaista keskilaipasta hiukkaspuhdistimen jälkeen
Pakoputken etukiinnitys irti ( pakoputki laskeutuu alemmas)
Kardaanin laippa irti kulmavaihteesta ( vaatii aika pienen 8 mm kuusiokoloavaimen ,jotta pultit saa auki, olivat muuten aika löysässä)
Poikittaistuki irti ( tulee työtilaa hieman lisää)
Kardaanin etummainen niveltuki irti
Kulmavaihteen etutuki irti ( neljä pulttia , ylimmäinen kiinnityspultti moottoriin tosi ahtaassa paikassa suojapellin takana
Kulmavaihteen ja vaihteiston pultit irti
Ylimmäinen pultti on kyllä tosi ahtaassa raossa ja meinasikin homma tyssätä tähän ,mutta onneksi pienellä räikällä sain sen auki
Nyt vaihteen voi irroittaa ,tilaa ei ole yhtään liikaa ja laatikko painaa sen verran että pitää varoa ettei pudota sitä.
Holkki lähti hyvin irti
Laatikosta valuu öljyä eli astia alle
Kulmavaihteen öljy kannattaa vaihtaa tässä vaiheessa kun laatikko on irti.
Uuteen holkkiin uusi akselitiiviste ( menee sormin paikalleen )
Laatikon puoleen myös uusi akselitiiviste
Asensin holkin vaihdelaatikon puoleen ( helpompi asentaa kulmavaihde takaisin )
Lopuksi samassa järjestyksessä osat takaisin paikalleen.
Vetoakselin tukilaakerin voisi vaihtaa ( itse vaihdoin vaikka välystä ei ollut)
Kokonaisuutena voisi todeta ,että asennustila on kyllä aika ahdas ja rystyset tahtoo nirhautunut verille


Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
« Vastaus #4 : 16.01.2018, 15:54:54 »
Onhan tuossa hommaa. Lie yhtä hankala tuossa mk2:ssa.

Öljyt on joka paikkaan vaihdettu viikko sitten, niin niitä ei tarvitse välttämättä tässä tapauksessa vaihtaa.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Valkama13

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
« Vastaus #5 : 16.01.2018, 18:05:30 »
Mk2 kulmavaihde on huomattavasti helpompi saada irti.Tilaa hieman enemmän ja kiinnityspultteihin parempi pääsy. Etutukea ei taida myöskään olla.

Poissa melooni

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
« Vastaus #6 : 01.04.2018, 09:39:42 »
mitähän hintoja korjaamot ovat ottaneet noista Haldexin ja perän öljynvaihdoista? xc70´04 kyseessä.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
« Vastaus #7 : 03.04.2018, 07:55:51 »
mitähän hintoja korjaamot ovat ottaneet noista Haldexin ja perän öljynvaihdoista? xc70´04 kyseessä.

Iisalmen avain vaunulla on tarjous neliveto öljynvaihdosta. Olikohan 199e
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
« Vastaus #8 : 03.04.2018, 12:16:08 »
Iisalmen avain vaunulla on tarjous neliveto öljynvaihdosta. Olikohan 199e
XC90 -08:n korjaamo otti 80€ kulmavaihteen, haldexin ja peräöljyn vaihtotyöstä. Itse hommasin oljyt hommaan. Aikaa meni kaikkinensa noin 2h. Kaikkein hankalin oli kulmavaihteen öljynvaihto, sinne kun ei sopinut normaali imuputki, vaan korjaamo teki jarrukaapelista ohuemman imuletkun, joka ylsi kulmavaihteen pohjalle. Uuden öljyn lisäys erittäin ohuella putkella vei noin 30 minuuttia.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1693
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
« Vastaus #9 : 03.04.2018, 12:38:13 »
Oliko uusi öljy kylmää?
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
« Vastaus #10 : 03.04.2018, 14:11:40 »
Oliko uusi öljy kylmää?
Lämmittivät kuumailmapuhaltimella öljypulloa. Ei sinne kulmalaatikkoon todellakaan kovin paksua imuletkua saa mahtumaan, olisikohan ollut ehkä 3mm sisähalkaisija siinä mitä korjaamolla käyttivät.

Poissa saku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
« Vastaus #11 : 23.04.2018, 18:56:49 »
Öljyt siis vaihdatettiin nelivetoon ja samalla huomattiin alkava välys akselissa

Pajalla putkenvaihdossa tunnustelin kardaanista välystä. Oli siinä pieni vapaaliike. Olisko ollut millin pari ulkokehällä. Onkohan tuo kulmavaihteesta ja etutasauspyörästöstä hammasvälyksiä vai pitääkö alkaa huolestua booriholkista?

Ja autohan oli 180 tkm ajettu V70 2.5T -07.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2018, 19:17:13 kirjoittanut saku »

Poissa Valkama13

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
« Vastaus #12 : 24.04.2018, 19:12:58 »
Kyllä siinä pieni välys täytyy olla. Jos boorin harjasta on kulunut noin puolet niin välys tuntuu akselilla jo varsin selvästi. Eli tuskin vielä on huolta holkista.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
« Vastaus #13 : 25.04.2018, 09:17:49 »
Tein omaan autooni (2006 AWD) kulmavaihteen holkin puhdistuksen ja huolellisen voitelun kun auto täytti 6v.
Nyt on takana taas 6v. ja 100tkm ja kardaanin laipasta kokeiltuna välystä ei tunnu normaalia hammasvälystä enempää.
Kesällä olisi tarkoitus tehdä sama hoitotoimenpide uudestaan. Holkin voiteluun käytin tuota tököttiä:

https://eshop.wurth.fi/Multi-purpose-grease-IV-MULTI-PURPOSE-GREASE-IV-400-GR/0893107003.sku/fi/FI/EUR/

Haldexiin kannattaa myös investoida esim. 5v/100km välein se perinteinen öljyt ja suodatin. Mitään virallista suositusta näistä ei ole.

Näillä pääsee jo pitkälle.
   

 
Terve!

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko mitään huoltotoimenpidettä, millä voisi ennaltaehkäistä jakolaatikon leviämistä volvossa. Pahin skenaario on vissiin se, että jakolaatikosta hajoaa boorit ja koko laatikko pitää vaihtaa sen takia? Käytän suhteellisen rankalla kädellä nelivetoa ja olisi kiva, ettei kohta ole edessä sitä kolmentonnin huoltoa.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
« Vastaus #14 : 27.04.2018, 13:58:57 »

Haldexiin kannattaa myös investoida esim. 5v/100km välein se perinteinen öljyt ja suodatin. Mitään virallista suositusta näistä ei ole.

 

Volkswagen AG:n tuotteissa Haldex-öljynvaihto vanhemmissa 60tkm/3v ja tuoreemmissa 3vuoden välein (ei km rajaa).
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

 

Ateho  Elekma