Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 878065 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa EMX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #45 : 27.09.2011, 11:57:52 »
Tuli mieleen TM:n viime talvinen rengasvertailu jossa oli mukana pari milliä kuluneet nasta- ja kitkarenkaat. Nastarenkaan ominaisuudet olivat romahtaneet kitkan tasolle, ja puolessa testioisioista kitka oli jopa parempi. Tuon testin perusteella nastarenkaan paremmuus kestäisi sen ensimmäisen talven, jonka jälkeen kitkarengas on järkevä ostos, niin ominaisuuksien kuin tiestönkin kannalta.
C30 2.0D R-design

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #46 : 27.09.2011, 12:29:22 »
Niin siiheen äkkitilanteseen jossa 10 m lyheympi jarrutus matkaa merkkaa ei tarvita kuin se yksi päivä tai tunti vuodesta josta voi jäädä elinikäiset muistot..

Turvallisuus on aina kompromissien tekemistä. Kaikkia mahdollisia yllätystilanteita ei pysty ottamaan huomioon vaikka kuinka pyristelisi. Ja kun kitkakuski tiedostaa renkaansa ja kelin sekä ajaa sen mukaisesti, hän kenties aloittaa jarrutuksen 10m ennen ja lopputulos on sama. ;)

Ja kuten tuossa toisessa viestissä mainittiin, nastarengas menettää parhaan pitonsa varsin nopeasti. Mutta se kuski saattaa edelleen kuvitella ajavansa huippupidolla olevilla renkailla ja ulosmittaa olematonta etua.

Uuden nastarenkaan jääpito on uutta kitkarengasta parempi. Tämä lienee ainoita kiistattomia faktoja tässä keskustelussa. Kummat renkaat sitten on paremmat kenellekin, riippuu vahvasti muista preferensseistä ja niiden painoarvoista sekä kunkin kuljettajan ja auton ominaisuuksista.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #47 : 27.09.2011, 13:28:52 »
Turvallisuus on aina kompromissien tekemistä. Kaikkia mahdollisia yllätystilanteita ei pysty ottamaan huomioon vaikka kuinka pyristelisi.
Niin on. Vaikka erittäin harvat todella ennakoimattomista tilanteista liittyvät renkaisiin, eivät rengas- tai muut tekniset valinnat ennen ajoon lähtöä auta eikä heikennä kuljettajan kykyä sopeutua ylläreihin, vaan kyse on kuljettajan kyvystä ymmärtää vallitseva tilanne ja etenkin sen muutokset.

Ja kun kitkakuski tiedostaa renkaansa ja kelin sekä ajaa sen mukaisesti, hän kenties aloittaa jarrutuksen 10m ennen ja lopputulos on sama. ;)
Kenties. Tai vastoinpäin, koska mikään ei estä nastakuskia tietämästä mitä on tekemässä. Hänhän saattoi ajaa cruisella jalka valmiiksi jarrulla.

Ja näiden lisäksi oikeasti näkevä kuljettaja katsoo eteensä paremmin kuin kumpikaan edellämainitusta ja pysäyttää autonsa kesärenkaillakin ilman hämminkiä.

Teknisten ratkaisujen vertailulta putoaa pohja, jos vertailussa aletaan varioida myös kuljettajan käyttäytymistä. Tässä on myös muistutus siitä, että turvallisuus ei ole yksi ainoa valinta, eikä ostamalla turvalaitteeksi kokemaansa tuotetta B, C, M tai N vapaudu vastuusta ajaa fiksusti.

Erilaisten uusien talvirenkaiden erot ovat enimmilläänkin niin pienet, että parhaimmankin renkaan ylivoima on syöty jo pienellä nopeuserolla, pienellä valaistusmatkojen erolla tai huomion suuntaamisella CD:n vaihtoon.

Ja kuten tuossa toisessa viestissä mainittiin, nastarengas menettää parhaan pitonsa varsin nopeasti. Mutta se kuski saattaa edelleen kuvitella ajavansa huippupidolla olevilla renkailla ja ulosmittaa olematonta etua.
Renkaan ominaisuudet heikkenevät nopeasti, mutta päätelmää kuljettajan toiminnasta sen seurauksena en usko, enkä etenkään usko sen olevan riippuvainen renkaan tyypistä.

Jos kuljettaja on edes eilisessä kelissä, on peli menetetty, viime talven muisteloista puhumattakaan.

Sopeutuminen renkaisiin ei ole olennaista, koska kelit muuttuvat nopeammin kuin renkaat. Mutta kyllä niihin renkaisiinkin sopeuutuu, aivan samoin kuin paluuseen vaimon auton 2 hehtaarin valoista oman auton 1 hehtaarin valoihin seuraavalla mökkimatkalla. Sehän tapahtuu kuten paluu Audi quattrosta vajaavetoiseen. Eli tekee mieli kiroilla, mutta ainoa riski koituu verenpaineen noususta  :)

Ellei joku oikeasti osaa sopeutua erilaisiin ajoneuvoihin, niin ei sitä kuljettajaa pelasta kitka- eikä nastarengas, vaan uusi hyvä talvirengas, ABS ja suojelusenkeli (ESP).

Uuden nastarenkaan jääpito on uutta kitkarengasta parempi. Tämä lienee ainoita kiistattomia faktoja tässä keskustelussa. Kummat renkaat sitten on paremmat kenellekin, riippuu vahvasti muista preferensseistä ja niiden painoarvoista sekä kunkin kuljettajan ja auton ominaisuuksista.

Aika moni meistä hakee perusteluja valinnoilleen uusien renkaiden testeistä, mutta vain harvat vaihtavat renkaansa silloin kun oma setti on kulunut alussa heikommaksi miellettyä vaihtoehtoa huonommaksi.

Valinnanvapauden kannalla olen itsekin. Tämä on yksi niitä asioita, joissa ei virkamiesohjausta tarvita. Eivät he tästä ymmärrä senkään vertaa kuin tämä foorumi   :hello:
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #48 : 27.09.2011, 13:32:24 »
Uuden nastarenkaan jääpito on uutta kitkarengasta parempi. Tämä lienee ainoita kiistattomia faktoja tässä keskustelussa. Kummat renkaat sitten on paremmat kenellekin, riippuu vahvasti muista preferensseistä ja niiden painoarvoista sekä kunkin kuljettajan ja auton ominaisuuksista.

Taisin tuossa jo aikaisemmin mainita että ostin Golfiin uudet nastat tulevaksi talveksi. Saa nähdä montako nastaa niissä on jäljellä kun pitäis opettaa emäntää hallitsemaan nelivetoista autoa liukkaalla. Harjoitus tulee tapahtumaan jääradalla. :juhau:

Itse ainakin aloitan tulevan talven jo useita vuosia suditetuilla Nokialaisilla, tarkkaa mallia en mene sanomaan kun en ole siitä varma. Katsotaan kuinka nopeasti ne täytyy käydä vaihtamassa uusiin...
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #49 : 27.09.2011, 14:22:54 »
Renkaan pitokyvyn menetyksenä voisin oman kokemuksen mukaan pitää Nokian LT:tä aivan ykkösenä.
http://www.nokianrenkaat.fi/rengas?id=10360776&group=2.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+LT
Ei edes puoleen kärsi ajaa kun liukkaankelin pito menetetty ,jossain 6-7 mm ,ABS tappoi vielä loppupidon ja jarrutusmatkat kasvoi ihan tolkuttomasti.
Yhden talven meni ja seuraava jo tolkutonta liukastelua ja saati sitten kärryn kanssa ei ihan tappo meininkiä ,ennakointi varmaan olisi auttanut paljon mutta eipä sitä viitsi talvea autoa pihassa pitää...

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #50 : 27.09.2011, 14:25:16 »
Renkaan pitokyvyn menetyksenä voisin oman kokemuksen mukaan pitää Nokian LT:tä aivan ykkösenä.
http://www.nokianrenkaat.fi/rengas?id=10360776&group=2.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+LT
Ei edes puoleen kärsi ajaa kun liukkaankelin pito menetetty ,jossain 6-7 mm ,ABS tappoi vielä loppupidon ja jarrutusmatkat kasvoi ihan tolkuttomasti.
Yhden talven meni ja seuraava jo tolkutonta liukastelua ja saati sitten kärryn kanssa ei ihan tappo meininkiä ,ennakointi varmaan olisi auttanut paljon mutta eipä sitä viitsi talvea autoa pihassa pitää...

Kitkojen kanssa omakohtainen kokemus ABSeista liukkaalla on että ne on ihan ehdottomat. Ilman niitä menin monta kertaa risteykset pitkäks.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #51 : 27.09.2011, 14:32:57 »
Kitkojen kanssa omakohtainen kokemus ABSeista liukkaalla on että ne on ihan ehdottomat. Ilman niitä menin monta kertaa risteykset pitkäks.
Hyvät on jos on pitoa jos taas pitoa ei ole niin eipä paranna pysähtyvyyttä ...miten ne voi parantaa risteyksen pitkäksi menoa  ::)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #52 : 27.09.2011, 14:42:27 »
Hyvät on jos on pitoa jos taas pitoa ei ole niin eipä paranna pysähtyvyyttä ...miten ne voi parantaa risteyksen pitkäksi menoa  ::)

Rengas lukossa auto menee varmasti pitemmälle kuin että ABSit pitää renkaan edes jotenkin pyörimässä. Kun itse kitkojen kanssa totuin ABSeihin niin niiden vikaantuessa oli liukkaalla auton saaminen pysähtymään varsin vaikeaa. Ei vaan olemattoman jarrutuspidon kanssa enään osannu keventää jalkaa niin että rengas ei mennyt lukkoon. Nastoilla ei ole läheskään niin vaikeaa jarruttaa ABSittomalla autolla.  :P
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #53 : 27.09.2011, 15:21:53 »
Erilaisten uusien talvirenkaiden erot ovat enimmilläänkin niin pienet, että parhaimmankin renkaan ylivoima on syöty jo pienellä nopeuserolla, pienellä valaistusmatkojen erolla tai huomion suuntaamisella CD:n vaihtoon.
Renkaan ominaisuudet heikkenevät nopeasti, mutta päätelmää kuljettajan toiminnasta sen seurauksena en usko, enkä etenkään usko sen olevan riippuvainen renkaan tyypistä.
Jos puhutaan hyvien ja huonjen renkaiden erosta niin jarrutus matkassa ero oli TM testissä n.20m joten ei ne ihan pienet erot ole eri renkaiden välillä.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa EMX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #54 : 27.09.2011, 18:33:37 »
Kommentti tuohon ylläolevaan vääntöön jarrutusmatkasta.

Esimerkki: Otetaan kaksi autoa, toisessa ei ole abseja ja toisessa on. Kumpaakin ajaa perus autoilija. Oletetaan perus kantatie mutkineen ja lujaksi tampattu luminen tienpinta, nopeus 80km/h. Mutkassa on yllättäen este.

Ei voida vetää johtopäätöstä kumpi autoista pysähtyy ennen estettä, mutta se jolla on absit voi tehdä pitkän jarrutuksen koko jalkavoimalla ja väistää esteen jarru pohjassa, kun taas absiton autoilija pumppaa jarrua ja yrittää pitää auton hallinnassa ja toivoo parasta.
C30 2.0D R-design

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #55 : 27.09.2011, 21:05:27 »
Jos puhutaan hyvien ja huonjen renkaiden erosta niin jarrutus matkassa ero oli TM testissä n.20m joten ei ne ihan pienet erot ole eri renkaiden välillä.
Olen samaa mieltä, että 20 m on onnettomuuden välttämisen kannalta olennainen ero. Mutta noinkin merkittävä ero on pian syöty, elleivät myös muut osat ole kunnossa. Hyvien renkaiden osto ei oikeuta mihinkään ulosmittaamiseen.

Esimerkkinä tästä talvirajoituksilla tuo 20 m on alle sekunti ja kaikilla maantienopeuksilla se on vähemmän kuin CD:n vaihto. Meidän perheen autoissa kaukovalojen ero on n. 200 m.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Ambasador

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #56 : 27.09.2011, 21:08:09 »
Kommentti tuohon ylläolevaan vääntöön jarrutusmatkasta.

Esimerkki: Otetaan kaksi autoa, toisessa ei ole abseja ja toisessa on. Kumpaakin ajaa perus autoilija. Oletetaan perus kantatie mutkineen ja lujaksi tampattu luminen tienpinta, nopeus 80km/h. Mutkassa on yllättäen este.

Ei voida vetää johtopäätöstä kumpi autoista pysähtyy ennen estettä, mutta se jolla on absit voi tehdä pitkän jarrutuksen koko jalkavoimalla ja väistää esteen jarru pohjassa, kun taas absiton autoilija pumppaa jarrua ja yrittää pitää auton hallinnassa ja toivoo parasta.
Hyvin pitkälti samaa mieltä.
Uskaltaisin kyllä olla sitä mieltä, että lukkojarrutuksella suoralla tiellä pysähtyy ekana. Poitti on siinä kun ABSilla säilyy se ohjattavuus.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #57 : 28.09.2011, 04:57:23 »
Hyvin pitkälti samaa mieltä.
Uskaltaisin kyllä olla sitä mieltä, että lukkojarrutuksella suoralla tiellä pysähtyy ekana. Poitti on siinä kun ABSilla säilyy se ohjattavuus.

Uskaltaisin väittää että kitkarenkailla lukkojarrutus suoralla tiellä vie auton paljon pidemmälle kuin ABSien kanssa. Uskaltaisin väittää että nastarenkailla tilanne on aivan toinen.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #58 : 28.09.2011, 07:43:44 »
Uskaltaisin väittää että kitkarenkailla lukkojarrutus suoralla tiellä vie auton paljon pidemmälle kuin ABSien kanssa. Uskaltaisin väittää että nastarenkailla tilanne on aivan toinen.
Noup. Muistaakseni tämäkin on testattu. Jäällä varsinkin oli hirveä ero lukkojarrutuksella ja ABS:lla jos alla oli kitkat.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #59 : 28.09.2011, 07:51:09 »
Eikös nyt lukkojarrutus ole se tehokkain tapa pysähtyä. ABS;t keksittiin vain, jotta täysjarrutuksen aikana autoa voidaan ohjata.
Kyllä se suurin kitka on liikkumattomalla fillarilla, olkoot nasta, kitka tai kesärengas.

 

Autoracing  KL-varaosat