Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: pete881 - 13.02.2020, 23:08:28
-
Pitäisi löytää seuraavaan moottoriin +800hv tehoille cooleri. Nyt paikallaan oleva Bilteman 600x300x76mm kenno ilmeisesti alkaa olla jo rajoittavana tekijänä? Ahtolämpö vartin lopussa 72 astetta, kun ulkolämpötila on 10-15 astetta. Onko odotettavissa juurikaan parannusta, jos päivittää tuon vastaavan kokoiseen, mutta 100mm paksuun, vai kannattaako nuo kiinalaiset yms. unohtaa? Vesi-ilma cooleri oli myös sovituksessa, mutta siinäkin omat hankaluutensa ja paino lisääntyy turhan paljon tuollaisella. Millaisia coolereita käytätte ja miten ahtolämpö pysyy kurissa?
-
Garrettin kenno on englantilaisessa. KKD:n sivut on päivittyneet joten vanha linkki ei enää toimi, olikohan koko 610x310x80 eli tämä: https://www.kkdmotorsport.com/epages/kkdmotorsport.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2017032906/Products/703518-6005
Selvä ero kiinakennoon.
-
Ihan uteliaisuuttani kysyn, onko kokemuksia minkälaista vaikutusta saisi kennon viilennyksestä esim. vedellä tai hiilihappojäällä ennen lähtöä?
-
Esim paineanturin avulla ohjattu vesiruisku/-sumu välijäähdyttimelle kun ahdot tapissa. Voisiko auttaa joitakin asteita. Kesällä jääpaloja vesisäiliöön, jotta on varmasti kylmää vettä :D Toki sitte vesiruiskulla myös koneen sisäisesti voisi jäähdyttää. https://www.futurez.fi/product/89164-aquamist-vesimetanoli-ruiskutus-pulssisuuttimella (https://www.futurez.fi/product/89164-aquamist-vesimetanoli-ruiskutus-pulssisuuttimella)
-
Pitäisi löytää seuraavaan moottoriin +800hv tehoille cooleri. Nyt paikallaan oleva Bilteman 600x300x76mm kenno ilmeisesti alkaa olla jo rajoittavana tekijänä? Ahtolämpö vartin lopussa 72 astetta, kun ulkolämpötila on 10-15 astetta. Onko odotettavissa juurikaan parannusta, jos päivittää tuon vastaavan kokoiseen, mutta 100mm paksuun, vai kannattaako nuo kiinalaiset yms. unohtaa? Vesi-ilma cooleri oli myös sovituksessa, mutta siinäkin omat hankaluutensa ja paino lisääntyy turhan paljon tuollaisella. Millaisia coolereita käytätte ja miten ahtolämpö pysyy kurissa?
Itse luulen että jos kenno vaihdetaan 100mm paksuun kunnolliseen, niin siinä lienee jo tarpeeksi.
Tärkeää on myös tietty että ilma pääsee myös poistumaan konehuoneesta, sisäänottohan on helppoa, muttei se mitään hyödytä ellei sama massavirta pääse myös ulos.
-
kaverin talonissa tais vesi coolerilla tulla 50hp lissää voimaaki, siinäki omat haasteensa pumppujen yms coolereitten kans ja sais varmaan joku termostaatti systeemi vielä olla , joku hiilihappo systeemi tai jääpala laari vois olla toimiva toki painoa tulee lisää :o
-
Tuossakin olisi yks vesiruiskuvaihtoehto: https://www.protoparts.fi/product/641/aem-v2-ahdetut-bensakoneet-vesimetanoliruiskusarja (https://www.protoparts.fi/product/641/aem-v2-ahdetut-bensakoneet-vesimetanoliruiskusarja)
Tosiaan konehuoneesta pitää ilma saada myös pois. Sekin kannattaisi johtaa muualle kuin auton alle ettei aiheuta nostetta.
-
Joskus muistan nähneeni poikkileikkauskuvan kiinalaisesta ja niinsanotusti kunnollisesta coolerista, ymmärtää heti kyllä miks puhutaan kunnollisesta ja kiinalaisesta. :D
-
Joskus muistan nähneeni poikkileikkauskuvan kiinalaisesta ja niinsanotusti kunnollisesta coolerista, ymmärtää heti kyllä miks puhutaan kunnollisesta ja kiinalaisesta. :D
Tosta nyt puuttuu se kiinakennon poikkileikkaus vielä..
(https://scontent-hel2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/12525684_1027054854021196_6613584648187652134_o.jpg?_nc_cat=101&_nc_oc=AQlB9B1sYGGKvFB9Svm28BBTwLOmFqzVXvVuGD__6-jhPZYeKYmVr8TFh2uchhy7y6KJ0e7aNGjilIpYIpYyWag-&_nc_ht=scontent-hel2-1.xx&oh=95df115691e2acca158b5ec9803bab5d&oe=5EF16AEE)
-
Joskus muistan nähneeni poikkileikkauskuvan kiinalaisesta ja niinsanotusti kunnollisesta coolerista, ymmärtää heti kyllä miks puhutaan kunnollisesta ja kiinalaisesta. :D
Jos meinaat sisärivoituksen puutetta niin kyllä niitä kiinankennoja on ilman sitä ja sisärivoituksella. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä miten se sisärivaton toimii :2funny: