Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Reinikka99 - 16.01.2018, 01:41:46
-
Eli aikeissa olisi turbottaa tuo seiska, kaikki osat oikeastaan löytyy eli ft:n turbo,pakosarja,välijäähy,suuttimet yms hilppeet. Ainoastaan tuo tämänhetkinen moottorinohjaus mietityttää kun käsittääkseni tuohon ei saa mistään lastuja. Rikkaalle toki saisi kertovalla bensapaineensäätimellä mutta se ei kuulosta parhaalle vaihtoehdolle.
-
mikä tehotavoite? jos vakioturbon tehot, niin eikös helpointa olisi hommailla lh2.2 turbon purkit.
Jos tarkoitus mennä paljonkin yli "perus virityksistä" (yli 200hp), niin itse siirtyisin johonkin toiseen ohjaukseen...
-
Sehän olisi varmaan fiksuinta kun semmoset löytäisi jostain. Tehotavoite on 160-180hp
-
Helpomalla pääsee ostamalla LH 2.4 purkit ja johtosarja..
Osto-ilmoitusta kierrätyskeskuksen puolelle..
Tai sitten kokonaan siirtyminen megan yms ihmeelliseen maailmaan.
-
Joutuukos tuossa Lh2.2 - 2.4 swapissa vaihtamaan uusia antureita miten paljon vai meneekö vanhoilla? Haulla ei oikein löytynyt ns.rautalankaversiota tuosta muutoksesta. Kaveilla olisi toki ostrichi niin sillähän saisi sitten säädettyä tuon härvelin sen jälkeen.
E: löyty ebaysta pari turbo 2.2 bensaboksia niin ajattelin alkuun laittaa vain semmosen ja katsoa sitten jos tehoa mieli tekee myöhemmin lisää niin suoraan esim megaa.
https://m.ebay.com/itm/Volvo-760-740-turbo-ECU-ECM-Bosch-Jetronic-Computer-0280000518/122913654893?hash=item1c9e39886d:g:GxMAAOSwTM5Y0oYI (https://m.ebay.com/itm/Volvo-760-740-turbo-ECU-ECM-Bosch-Jetronic-Computer-0280000518/122913654893?hash=item1c9e39886d:g:GxMAAOSwTM5Y0oYI)
-
Tarttet myös syttyboksin. Se on ihan hyvä lähtökohta, rahtu vakiota isommilla sumuilla ja immun piuhoihin zenerdiodi juottelemalla (estää fuelcutin vakiolastun kanssa, kun imm signaali ei nouse tiettyä ylemmäs) pääsee sinne mihin vakioahdin ja hilkkeet riittää. Jos siitä lähdetään virittämään, voi joko metsästellä jotain lasturatkaisua 2.2:seen (saatavuus tosi huono, mutta on olemassa) tai suosiolla päivittää ohjauksen johonkin toiseen. Johtosarjan puolesta voisi päästä jopa aika helpolla, kun vetää kampuran anturille syttyboksilta johdon niin sitten taitaakin loput erot olla lämpöanturin toinen pinni sytkäboksille ja pinnijärjestyseroja loput (tämä ihan ulkomuistista fiilispohjaisena, mutta anturit ja hilut on pääosin samoja, tyhjäkäyntiluisti on eri mutta johdotus käy pinnit boksilta oikeaan paikkaan laittamalla/tarkistamalla, kuten muutoinkin suuttimet, lämpö/lambda jne)
-
Joo, kiitoksia vain neuvoista. Heti tuli hyvä kuva kyllä tästä foorumista kun sai asiallisia neuvoja! Täytyy se sytkäboksi vielä katella jostain. Ja tehoa ei tosiaan tässä setissä muutenkaan olla paljoa hakemassa kun ilmeisesti linnunluilla tuo kone niin nehän ei juuri yli 200hp kestä?
-
Jos oikeasti on linnunluut niin luokkaa 0.8bar on jo koko lailla sokka löyhässä, sillä se tuottaa sen 200hp ja hyvästi yli 300 vääntöä. 0.9bar vakio FT ahtimella ja tarvike (=pöntöiltään sama kun vaparin) pakoputkistolla sai 215hp ja 360Nm. Linnunluilla olevia B230ET koneita on posauteltu tosi olemattomilla muutoksilla vakioon.
-
Paras siis pysyä jossain 0.5 ahtopaineissa ettei nyt heti hajoa, öljynpaluuta öljypohjaan tehdessähän sen toki näkee onko paksummilla veiveillä.
-
Jos lohkossa on mekaanisen pensapumpun reikä niin siitä katsomalla näkee myös mitkä kiertokanget. Näin tarkastin omasta -91ft koneesta.
-
Jos lohkossa on mekaanisen pensapumpun reikä niin siitä katsomalla näkee myös mitkä kiertokanget. Näin tarkastin omasta -91ft koneesta.
Miten ihmeessä tää onnistuu kun en oo kertaakaan ite nähny kun apuakselin :o
-
Miten ihmeessä tää onnistuu kun en oo kertaakaan ite nähny kun apuakselin :o
Helposti, yläviistosta katsoen näkee 2. kiertokangen, itseasiassa juuri sen kohdan kangesta minkä tunnistamiseen vaatii. Tietenkin kampuran päästä pyöritellä siten että se tulee näytille.
Ohessa kuvat jotka kertoo mitä katsoa. Eli tuosta kiertokangen pultin reijän yläosasta näkee sen kumpi kanki. Linnunluussa tuo yläosa on koneistettu tasaiseksi.
(https://jannepaakko.kuvat.fi/kuvat/940%20-91/9mm_kanki_vs_13mm_kanki2.jpg?img=smaller)
(https://jannepaakko.kuvat.fi/kuvat/940%20-91/13mm%20kanki.jpeg?img=smaller)
Kuten kuvasta huomaa niin kun katsoo yläviistosta niin apuakselin ohi näkee selkeästi kiertokangen ::)
E:lisätään senverran että kyseinen tarkistus tehty autossa paikallaan, tyhjäkäyntiventtiilin/lisäilmaluistin irroitin paikoiltaan ja työnsin vähän sivuun. Sitten vaan puhelimen kameralla kuva reijästä.
-
Tjaa noissa oli tollasiakin tunnistus kohtia pelkän paksuuden arviomisen lisäks :D Thänks... O0
-
Tuli tuo bensaboksi ebaysta mutta onko turbon johtosarjassa jotain eroa kun sen kanssa ei millään käyntiin? Yskii vain pirusti ja välillä jyskyttää yhellä pytyllä. Syttyboksia tosiaan ei vielä ole eikä vaparin boksilla ole tarkoituskaan ajaa, ihmetyttää vain onko rikki tuo bensaboksi.
-
Ei kukaan osaisi auttaa?
-
Onkohan IMM sama tossa turbossa, voisko se vaikuttaa kun ei toimi vaparin raudalla? Suuttimet tietysti eri mutta aiheuttaisko se käymättömyyttä epäilen.
-
Nyt on rojekti tekniikan osalta aika valmis, ekoja ajoja ajettu. Tekniikka siis nyt
B230F, lh2.2 turbon bokseilla ja t4 suuttimilla, t3 garrett, bilteman cuuleri. Puolen kilon ahdoilla nyt ajettu mutta ei tuosta liikkumisesta osaa sanoa mitään vielä kun hiekkatiellä vasta koittanu ja perä hajosi jo vaparina niin auto tällä hetkellä 1 vetonen :D. Perä avattava tässä joku päivä ja korjattava mitä on rikki ja hommattava vielä laajakaista seosmittari niin näkee seoksia.
-
Onkohan IMM sama tossa turbossa, voisko se vaikuttaa kun ei toimi vaparin raudalla? Suuttimet tietysti eri mutta aiheuttaisko se käymättömyyttä epäilen.
Kannattaa muuten tarkistaa johdotukset vielä, muistaakseni 2.2:ssakin oli jotain eroa turbon ja vaparin välillä. Nopeasti kyllä jo unohtanu kun viime keväänä tuli tehtyä omaan LH-2.2:n johtosarjan uusiminen, nyt tosin koko kone pötköttelee oman onnensa nojassa tallin nurkalla. :D
-
Kyllä tuo tuntus toimivan tuolla turbon eculla nyt, oisko siitä johtunu tuo käymättömyys että sillon oli vaparin suuttimet vielä
-
Kyllä tuo tuntus toimivan tuolla turbon eculla nyt, oisko siitä johtunu tuo käymättömyys että sillon oli vaparin suuttimet vielä
No 2.2:ssa on sitten sama ero että vaparissa on korkeaohmiset ja turbossa matalaohmiset, onko sulla vastuspakka kytkettynä?
-
Ei oo vastuksia kun nuo mun suuttimet on korkee ohmiset.
-
Enpäs mielestäni löytänyt nyt vastausta tästä keskustelusta vielä siihen että onko nyt LH2.2 turbon ja vaparin bokseissa eroja pinnijärjestyksissä?
Amerikan mailta löytyi 518 loppuinen bensapurkki ja 012 loppuinen sytkäpurkki näiden olettaisin olevan oikeat. Tähän jos lisätään vielä turbo saabin 370cc sumut (korkea ohmiset) niin ollaanko miten kaukana toimivasta paketista moottorinohjauksen kannalta?
-
Ei oo pinnieroja, itellä oli viimekesän turbon purkit ja 440cc kiinalaiset sumut ja toimi ihan mukavasti barin ahdoille asti, siitä korkeemmilla tahto nakutus vaivata
-
Elikkäs mulla on juuri meneillään b230f lh2.2 turbotus. Vaparin boxeilla. ei millää meinaa toimia pätkii ja rötää. paikallaa ja vapaalla kiertää ja ahtaa hyvin ilman ongelmia tekniikka on 16t mitsu ja v70 2.4l oranssit suuttimet samaa teki vakioilla suuttimilla. immi ollu paine ja imu puolella ei vaikutusta. 0.5bar ahtoja. ilman ahtoputkea kiertää hyvin eikä pätki missä vois vika olla? Eli hetikun ahdit nousee ajaessa pätkii mutta hetkenkun kaasunollu pohjassa alkaa toimimaan
-
Osta ne turbon boksit, saattaa olla pikku nakurikastukset päällä vaparin ennakoilla :D
-
Elikkäs mulla on juuri meneillään b230f lh2.2 turbotus. Vaparin boxeilla. ei millää meinaa toimia pätkii ja rötää. paikallaa ja vapaalla kiertää ja ahtaa hyvin ilman ongelmia tekniikka on 16t mitsu ja v70 2.4l oranssit suuttimet samaa teki vakioilla suuttimilla. immi ollu paine ja imu puolella ei vaikutusta. 0.5bar ahtoja. ilman ahtoputkea kiertää hyvin eikä pätki missä vois vika olla? Eli hetikun ahdit nousee ajaessa pätkii mutta hetkenkun kaasunollu pohjassa alkaa toimimaan
Sulla on vaparin boksit/lastut turbossa ja ihmettelet kun ei toimi? Seriously?