Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: V70-D3 - 29.11.2022, 13:20:18
-
Mikä on kokemuksenne V70:n (D3, 2016) laturin kestävyydestä? Itselläni ei ole vielä ongelmia, ajettu nyt 250tkm, mutta ajan vuosittain pari pidempää keikkaa Etelä-Eurooppaan enkä halua jäädä tien päälle noilla reissuilla.
Siis, onko syytä vaihtaa hiiliä jossain vaiheessa (km-lukemalla?) vai laitetaanko koko laturi samalla vaihtoon?
Mielipiteitä ja kokemuksen tuomaa tietoa kaipaan. Vastauksista kiitollinen!
-
Tuntuu, että noiden laturien elinikä voi olla mitä tahansa 300-600tkm väliltä. Suosittelen vaikka Autoliiton jäsenyyttä. Se pelasti viime kesänä, kun oma Volvo simahti Kroatiaan. :D
-
Moi! Autoliiton Plus-jäsen olen ollut jo joitakin vuosia juuri mahdollisten ongelmatilanteiden hoitamiseksi. En itse ole palvelua tarvinnut, enkä toivottavasti tarvitsekaan. Olen myös itse suositellut jäsenyyttä reissaaville tuttaville.
Vikojahan voi tulla koska tahansa, riskiä yritän pienentää ajoissa tehdyillä huolloilla.
-
On näissä maanataiversioitakin. Yhteenkään autoon ei ole tarvinnut laturia vaihtaa ennen edellistä S60
Kilometrejä oli 95t mittarissa kun alkoi kuulua jännä hurina kierrosten mukaan. Millään en uskonut alkuun että laturi ääntää, mutta niin vain oli, että vetopään laakeri oli pettänyt aika laakista. Ihan reilu välys oli ilmaantunut akseliin. Onneksi ei aiheuttanut hihnankatkeamista.
Koko hihnasetin laitatin kuitenkin uusiksi kiristimineen samalla kun vaihtoivat laturin. Meni onneksi virhevastuuseen koko homma.
-
On näissä maanataiversioitakin.
Minulle niitä on sattunut kaksi kolmesta. Kahdessa laturi poksahtanut 80 000 nurkilla, toisessa syynä ilmeiseti vikaantunut akku. Toiseen vaihdoin hätäpäissäni Motonetin tarvikkeen, mikä vaihtui laakeroinnin petettyä Sinisellä alkuperäisosaan.
-
Se kun tuntuu nykyään että muut ei osaa laakereita tehdä kuin japanilaiset, tai siis ainakin valvoa niitten laatua.
Ostat jonkun merkkilaturin ja laakerit tehty jossain hiton paraguaissa tai malesiassa.
Voi tätä maailman menoa nykyään kun ladakin on kiinalainen ja oikein abs jarruilla! P>
-
Omassani s80 2.0D vm2008 hajosi juuri laturi kilometrit 240tkm. Lataus hävisi.
-
Kiitos vastauksista! Laturi voi ilmeisestikin hajota "milloin tahansa". No, pitää kuunnella ja jos alkaa kuulumaan jurinoita niin sitten toimitaan. Kukaan ei maininnut laturin säädintä / hiiliä joten ne kestänevät paremmin.
-
Etpä kysellyt hiilistä. :)
Jos ne on ihan loppu niin varmaan sitten laturikin ehtoopuolella.
Tuonkin verran ajettu ja teet niitä "keikkojas" ;) niin vaihtaisin joo.
Summaten, mikä vaan voi hajota milloin vain.
-
Kiitos vastauksista! Laturi voi ilmeisestikin hajota "milloin tahansa". No, pitää kuunnella ja jos alkaa kuulumaan jurinoita niin sitten toimitaan. Kukaan ei maininnut laturin säädintä / hiiliä joten ne kestänevät paremmin.
Ekana näistä lasahtaa se vapaakytkin. Sen huomaa kyllä äänestä
-
Minulla oli ennen volvoa Opel Asta, jossa boschin laturista hajosi ensimmäisenä moniurahinhapyörä. Hihnapyörän ulkokehä murtui akselista irti reilun 700 tkm ajon jälkeen. Laturi oli vielä muuten kunnossa.
-
Onko kukaan purkanut tuollaista laturia? Laakerien numerot kiinnostaa :)
-
Onko kukaan purkanut tuollaista laturia? Laakerien numerot kiinnostaa :)
(https://i.ibb.co/HGDYVSP/Laakerit-lasku-20220410-223746.jpg) (https://ibb.co/HGDYVSP)
(https://i.ibb.co/sv2vMM9/uudet-laakerit-20220406-212749.jpg) (https://ibb.co/sv2vMM9)
(https://i.ibb.co/x6HS37d/valmis-on-20220413-224641.jpg) (https://ibb.co/x6HS37d)
Juu, on purettu ja vielä kasattukin, tosin V70 2.4D vm. 2008, olisko ollut 180A Bosch. Toinen asia sitten maksaako vaivan ao. täysremontti, Näitä taitaa saada kuitenkin tohon parinsadan pintaan, ja siinä sitten uudet laakeri, hiilet, vapaakytkimet, liukurenkaat, tuore jännitteensäädin ja ehjät käämit. Jääkö siitä sitten satasen säästö, mistä voi sitten laskeskella ittelleen tuntipalkkaa kun yhden illan tuhertaa sen laturin kanssa. Jos sattuu vielä osat säilymaan ehjinä, ja jos vielä toimiikin rempan jälkeen.
2.4D nokivasaran yhden(!!!!) laturivaihtoehdon laakerit 6202-2RSH/C3 & 6303-2RSH/C3
ja em. vuodatukseen pitää lisätä vielä kaupan hyllyltä haetun laturin ehjät diodit, mitkä nekin yhdessä EI-Volvomerkkisessä kärryssä oli palaneet. Tai paremminkin homma oli löytää palaneet ja ehjät diodisillasta ja painella huonot pois ja tuoreet tilalle. Näitä autojen nappidiodeja myy elektoniikkakaupat esim. Adita, Partco jne. itse ostin Starelec Oy Vaasa, jos askartelu kiinnostaa...
Ja em. Volovon laturi kesti suunnilleen sen 400 kkm, suht. yksiin noitten aikasempien ooppeli-foordi-nissan, missä suht samaa luokkaa olleet 300...400kkm. Paitsi yksi korean ihme, mistä meni sekä jännitteensäädin että diodit 200 000 korvilla.
-
Mulla laturi junttas kiinni 190tkm kohdalla ja katkas laturinhihnan. Onneksi jakohihna ei mennyt poikki.
Vapaakytkimen vaihdatin siihen varulta noin 170tkm kohdalla.
XC60 D5 vm 2010
-
Jostain luin että ilmastoinnin kompura aiheuttaa rasitusta hihnaan ja laturi olis se mikä antaa äänen siitä. Itsellä kyseinen vaiva, kun ilmastoinnin sammuttaa ääni katoaa. Muuten kuuluu silleen aaltoillen. D4 V60 jossa nyt 91 tkm. Kannattaako huolestua / tehdä ennakoivasti jotain?