Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo

  • 740 Vastauksia
  • 252109 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #555 : 15.12.2022, 19:49:15 »
Hienolla santapaperilla akselia hinkaten niin menee laakeri paikoilleen. Jos laakeria koputtaa sisäkoolista akselille, ei laakeri ota siitä itseensä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #556 : 15.12.2022, 22:57:17 »
Niin siis ongelma on ettei kytkinakseli mene laakerin sisään? Kokeile tosiaan hieman vaikka santapaperilla akselin päätä "keventää" ja varmista ettei siinä ole mitään tyssääntymistä, koska siihen kytkinakselillehan sen pitäisi mennä todella herkästi. Se jatkoholkki pitää olla kampiakseliin tiukalla sovitteella niin ei tarvi laittaa laakerilukitetta.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #557 : 16.12.2022, 07:02:43 »
Kokeilin tuota kampiakselin jatkoholkkia, pituus on hyvä, eli yltää laakeri kokonaan kytkinakselille. Mutta ongelma on ettei kytkinakseli mahdu laakerin sisälle. Laakerin nimellismittahan on sisäreijästä 15mm ja työntömitalla sain kytkinakselilta mitattua myös n. 15mm, eli teoriassa pitäisi sopia. Mutta ei vaan mene, liekkö hieman lyttääntynyt kytkinakselin pää vai mikähän, että olisi jotakin satkun päälle tuon 15mm. Nuo laakerit on niin halpoja joten kokeilin muovivasaralla myös kopauttaa laakeria aluilleen mutta ei se vaan lähe menemään.

Mietin vaan että kuinka hankala tuo laatikko on saada edes koneen perään paikalleen jos sovitteet on noin tiukkoja, laakeri nimittäin täytyy naputella paikalleen tuohon kampiakselin jatkoholkkiin kun siinä sovite kanssa niin tiukka että pysyy ilman lukkorengasta.  ???

Mulla oli todennäkösesti sama juttu, laatikko oli ihan pirun vaikee saada paikalleen. Toinen vaihtoehto että naputtelin jatkoholkin vähän vinoon mutta sitä en jaksa uskoa koska se pohjasi kampuran päähän siitä olakkeesta mielestäni hyvin. Laatikko saatiin lopulta auton alla tunkkien varassa tapeltua kiinni mutta laakeri varmaan otti itteensä tässä rytäkässä ja räjähti 300km ajon jälkeen päreiksi. Täytyy tipauttaa laatikko joku päivä pois kunhan jaksaa ja kattoa että kaikki menee paikalleen nätisti ennen kasausta uusilla osilla.
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #558 : 16.12.2022, 14:26:11 »
Onks Bemareissa alunperin neulalaakeri silmälaakerina? Silloinhan akselin halkaisian kuuluu olla tasan 15,00mm, kun taas kuulalaakerin sisälle menevän akselin kuuluu olla hitusen alle 15mm, jotta se ei ole liian tiukka.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2198
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #559 : 18.12.2022, 11:09:47 »
Kytkinakseli oli vain päästä hieman liian iso, hienolla hiomapaperilla ja karhunkielellä sai sen verran pois että laakeri menee nyt suht hyvin paikalleen.

Naputtelin laakerin kampiakselin holkkiin paikalleen niin kuului kun jokin ylimääränen nippeli olisi pudonnut moottorin sisällä, mielestäni sielä ei pitäis olla mitään irtonaista, mutta kai se on vielä kertaalleen kone nostettava keulalta ja öljypohja irrotettava.  :buck2:

Vauhtipyörän ja kytkimen laitoin momenttiin, joten voimansiirto olisi periaatteessa kardaania ja lukon asentamista vailla valmis, toki taka-akselisto ja tukivarret on vielä maalaamatta.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2198
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #560 : 18.12.2022, 20:10:50 »
Rele/sulakeboksi täytyisi keksiä, jos jollakin tietoa missä autossa ois fiksun olonen boksi niin saa vinkata.

En oo oikein mistään fiksua yleismallia löytänyt, yksittäisille releille sokkeleita kyllä saa, mutta parempi jos olis valmis boksi johon sais vaikka vielä kannen päälle ettei kaikkea pölyä kerää..

Sulakeboksi mulla on jo korin sähköille, mutta ehkä haluaisin ecun/moottorin sähköt omaan boksiin.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #561 : 18.12.2022, 21:57:26 »
Rele/sulakeboksi täytyisi keksiä, jos jollakin tietoa missä autossa ois fiksun olonen boksi niin saa vinkata.

En oo oikein mistään fiksua yleismallia löytänyt, yksittäisille releille sokkeleita kyllä saa, mutta parempi jos olis valmis boksi johon sais vaikka vielä kannen päälle ettei kaikkea pölyä kerää..

Sulakeboksi mulla on jo korin sähköille, mutta ehkä haluaisin ecun/moottorin sähköt omaan boksiin.

Jotain tuohon suuntaan:
https://www.tarvikemotti.com/tuote/rodiboksi-eli-johtosarja-sulakerasia-8-os-releet/
https://www.tarvikemotti.com/tuote/sulake-ja-relerasia-sis-releet-6kpl-sulakkeet-6kpl/
https://www.konekorjaamo.fi/us12circuit-johtosarja-12-sulakkeen-rodiboxi.html

Tai sitten purkuautosta jos löytys sopiva..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #562 : 18.12.2022, 22:00:28 »
MaxxECU:lta löytyy myös ihan fiksu rele ja sulakeboksi

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2198
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #564 : 20.12.2022, 09:09:28 »
Näyttää samalta kuin Maxxecun boksi, mutta johdotus puuttuu. Ja puolet halvempi.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #565 : 27.12.2022, 22:44:40 »
Ebaystä löytyy kohtuu edullisesti noita rele/sulakerasioita.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2198
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #566 : 28.12.2022, 19:20:32 »
Minkähän mallisia antureita Maxxecun kanssa on käytetty moottorin lämpötilalle, vakio vinokoneen anturia vai jotain muuta?

Sekä imuilman anturi, onko näissä joku tietty hyväksi todettu malli vai käyttääkö kukin mitäkin?

Flektin anturille syylärissä 22mm reikä, mutta se on kierteetön malli, M24x1 kierteellä menis just ja just, mutta taitaa olla harvassa, M26 kierteellä sitten tietysti.. Yksi vaihtoehto että hitsaan vaan jonkun sopivan holkin anturille.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #567 : 28.12.2022, 22:33:20 »
Mulla oli aikoinaan käytössä lh2.4 vinokoneen moottorinohjauksen lämpöanturi ja nyt viimekesän vinokoneisen 740 mittariston lämpöanturi. Molemmilla pelaa, joten jos toinen näistä löytyy niin käyttää niitä. Imuilman lämpöanturina oon käyttänyt Ford Transitin anturia halvan hinnan takia, mutta sekin nyt käytännössä sama minkä imuilman lämpöanturin sinne laittaa. Flektiä kannattaa ohjata moottorinohjauksella.

Nämä siis ainakin megan kanssa. Luulisin että samalla tavalla sinne maxxecuun voi kalibroida minkä anturin haluaa.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #568 : 28.12.2022, 23:40:56 »
Motronicin lämpötila-anturia (eli esim. vanhemmat 740 turbot) tullut käytettyä ite vinokoneissa. Imuilman anturina taas ollut joko tuo laipallinen Bosch tai sitten kierteellä, mutta molemmat noita avoimella elementillä olevia mitä mm. Finjector myy.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #569 : 29.12.2022, 00:19:53 »
Pikku vinkkinä antureiden hankintaan, aeromotorssilta virosta saa huomattavasti edullisemmin ne kuin kotosuomesta.
Sieltä itellä tulossa maxxeculle noita antureita.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

 

Proturbo  Autodiagnoosi