Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo

  • 740 Vastauksia
  • 252082 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #570 : 29.12.2022, 16:13:05 »
Motronicin lämpötila-anturia (eli esim. vanhemmat 740 turbot) tullut käytettyä ite vinokoneissa. Imuilman anturina taas ollut joko tuo laipallinen Bosch tai sitten kierteellä, mutta molemmat noita avoimella elementillä olevia mitä mm. Finjector myy.

Tilailin Facetin mustalla liittimellä olevan tunnistimen, onko tämä se mitä meinasit? 84-> turbot, toinen vaihtoehto oli sininen mikä on ->84 turboihin..

Mulla oli aikoinaan käytössä lh2.4 vinokoneen moottorinohjauksen lämpöanturi ja nyt viimekesän vinokoneisen 740 mittariston lämpöanturi. Molemmilla pelaa, joten jos toinen näistä löytyy niin käyttää niitä. Imuilman lämpöanturina oon käyttänyt Ford Transitin anturia halvan hinnan takia, mutta sekin nyt käytännössä sama minkä imuilman lämpöanturin sinne laittaa. Flektiä kannattaa ohjata moottorinohjauksella.

Nämä siis ainakin megan kanssa. Luulisin että samalla tavalla sinne maxxecuun voi kalibroida minkä anturin haluaa.

Onko muistikuvaa minkä ikäisen Transitin anturi ois kyseessä? Tai jotakin osanumeroa?
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #571 : 29.12.2022, 17:22:11 »
Tilailin Facetin mustalla liittimellä olevan tunnistimen, onko tämä se mitä meinasit? 84-> turbot, toinen vaihtoehto oli sininen mikä on ->84 turboihin..

Onko muistikuvaa minkä ikäisen Transitin anturi ois kyseessä? Tai jotakin osanumeroa?

https://aeromotors.fi/kataloog/article/2590959/104021-facet
Tuossa vastaava mitä olen käyttänyt.

Lämpöanturia valitessa kannattaa huomioida, ettei kannessa ole välttämällä paikkaa tuolle moottorinohjauksen anturille, olikohan m14 kierre? Tästä syystä mulla nyt tuossa venekannessa on käytössä tuo mittariston anturi, kun sille löytyi paikka valmiiksi, muttei tuolle toiselle.


Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #572 : 30.12.2022, 08:05:38 »
https://aeromotors.fi/kataloog/article/2590959/104021-facet
Tuossa vastaava mitä olen käyttänyt.

Lämpöanturia valitessa kannattaa huomioida, ettei kannessa ole välttämällä paikkaa tuolle moottorinohjauksen anturille, olikohan m14 kierre? Tästä syystä mulla nyt tuossa venekannessa on käytössä tuo mittariston anturi, kun sille löytyi paikka valmiiksi, muttei tuolle toiselle.

En ole itseasiassa katsonut mitkä kierteet kannessa on antureille, 2 vai 3 paikkaa imusarjan alapuolella, kansihan on 405 joka peräisin 740 turbosta..

E: tuo Volvon anturi on M12 kierteellä
« Viimeksi muokattu: 30.12.2022, 08:49:44 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #573 : 03.01.2023, 16:55:03 »
Vielä en ole imuilman anturia tilannut/ostanut, mutta onkohan se parempi sijoittaa imusarjaan vai ahtoputkeen? Onko mitään käytännön eroja/hyötyjä jommassa kummassa?

Pystyykö flektin ohjauksen ottamaan samasta moottorin lämpötila-anturista mistä tulee tieto eculle, vai tarviiko olla oma anturi jäähdyttimessä? Lämpöerohan voi olla jonkunlainen kannen keskivaiheilla, kuin jäähdyttimen ylänurkassa..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #574 : 03.01.2023, 17:23:33 »
Oman kokemuksen pohjalta imuilman lämpöanturia ei tule laittaa suoraan imusarjaan kiinni. Toimii kylmänä hienosti mutta kun moottori ja imusarja lämpiää, alkaa anturin näyttämä vääristymään. Jatkossa sijoittaisin ahtoputkeen.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #575 : 03.01.2023, 18:25:27 »
Anna moottorinohjauksen hoitaa flektin ohjaus, moottorin lämpöähän tarvii seurata eikä jäähdyttimen.
Varmaan kaikissa ecuissa saa määritellä koska flekti pyörii,sopiva  hystereesi jne.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Paikalla Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #576 : 03.01.2023, 21:08:57 »
Oman kokemuksen pohjalta imuilman lämpöanturia ei tule laittaa suoraan imusarjaan kiinni. Toimii kylmänä hienosti mutta kun moottori ja imusarja lämpiää, alkaa anturin näyttämä vääristymään. Jatkossa sijoittaisin ahtoputkeen.

Mulla on yhdes laittees ahtoputkessa ja lopuissa oon pistäny imusarjaan. Kokenu jälkimmäisen paljon helpommaksi ja ero on käytännössä mitätön. Käyttää avoimella elementillä olevaa ja ns. nopeasti reagoivaa anturia, niinkuin taitaa järkiään kaikki imuilman mittaukseen tarkoitetut anturit nykyään olla niin se ero ei ole edes merkityksettömän pieni. Se imusarjassa virtaava ilma kuitenkin on se mitä mitataan, ei itse alumiini. Kaverilla on kaks autoa kokonaan ilman ilman lämpötila-anturia ja nekin pelaa hienosti...

Ja flektin ohjauksesta, kaikista helpoin ja toimivin on kun antaa ecun ohjata sitä flektiä.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #577 : 07.02.2023, 11:24:10 »
Kovin ei ole nyt taas edennyt kun muita hommia/moti ollut vähän hukassa.

Vähän aluhitsausta tehnyt, venttiilikoppaan An8 lähtö huohotukselle (alunperin ei huohotusta kopasta), ahtoputkeen M14 holkki imulämpöjen anturille (anturi 40-sarjan T4 Volvon avonainen anturi) ja ahtoputkeen olake että silikonijatko pysyy paremmin paikallaan.

Mielipidettä kanssa kyselisin huohotuksesta, koska vakio pönttö ei mahdu imusarjan takia, niin riittääkö lohkosta 2x an8 lähtöjä ja venttiilikopasta 1x an8? Nämä menisivät huohotinpurkille, ilmeisesti sinne täytyisi myös jonkinlainen teräsvillasysteemi tehdä väliin? B20 vaparissa ei ollut tuota teräsvilla systeemiä, huohotti vain mopon filtterin kautta ulos.

Kuitenkin sähköhommia taas mietin ja kyssäriä olis mm. Bensapumppujen releytys, ecun kauttahan tuo ohjaus niille tulee, mutta laittaako siirtopumpun ja painepumpun omille releille, vaiko yhdestä ja samasta menemään?

Mistään en oikein löytänyt tietoja paljonko nuo pumput vie virtaa, eli siis Aem 400lph ja Facet redtop.

En usko että 40A releellä ainakaan kapasiteetti tulis täyteen vaikka samasta pistäisi.

Taas jos omilla vetäisi molemmat, niin mahdollisen rikkoutumisen vuoksi olisi helpompi paikallistaa kummassa vikaa.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #578 : 07.02.2023, 20:13:05 »
Samalla vaivalla kun laittaa, niin mun mielestä molemmille oma rele. Voihan niitä yhdessä kuitenkin ohjata.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #579 : 07.02.2023, 20:23:50 »
Ite melkein vetäisin samasta kun tuo facetin pumppu ei ota virtaa kuin muutaman ampeerin tais olla alle 2 ja Aem ottaa taasen takaiskuventtiilin kanssa tai ainakin niin ilmottavat max.17.13amp/8.2bar ja tulisi käyttää 25a sulaketta.

Mutta yhtä kaikki molemmat tavat oikeita teetpä miten parhaaksi näet kunhan johtojen paksuus sopiva mittaan ja ampeereihin nähden.
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #580 : 08.02.2023, 10:38:20 »
Onko kellään kokemusta miten tämmöiset läpivienti kytkentäpultit kestää autossa? Tärinää tulee erilailla kuin veneissä mihin nuo tarkoitettu.. Lähinnä olisi helpoin kontin ja ohjaamon väliin, sekä ohjaamon ja konehuoneen väliin.. Ei tarvis kumisia läpivientejä käyttää.



Vedin pumpuille piuhat, Aem:lle 4mm2, mutta ilmeisesti laskuvirhe käynyt kun vaatisikin näköjään 6mm2, täytyy siis vielä tota kutosta hakea ja vaihtaa siihen. Facetille vedin 2,5mm2 kun siitä lähtökin oli sillä, niin on sitten saman paksusta koko matkalla. Tulee siis releboksi kojelaudan alle niin sen vuoksi tuo Aem:n piuha aika jykevää, ei kai tuo haittaa vaikka olisi hieman ylimitoitettu, ei ainakaan pitäisi sulaa väliltä.

Pumppujen maadoitukset voi varmaankin tehdä konttiin, ettei niistä tarvitse pitkiä piuhoja vetää releille asti.

Lämpöanturiksi tosiaan kävin vaihtamassa tuohon Volvon vakioon mustalla liittimellä olevaan, antuti itsessään mahtuu oikein hyvin paikalleen, mutta liitin ei mahdu väliin kun imusarja tulee eteen  :buck2: Täytyisi katsoa saako jostain 5/8" 90° mutkaa jolla saisi vietyä anturin etu suuntaan, lisäksi kyllä vaatisi jonkun jatkon kun tuo anturin puoli sen verran pitkä joka menee vesitilaan.. Toinen mahdollisuus että etsisi jostakin 11/16" anturin jonka saisi kannen viimeiseen lähtöön, josta on lähtö myös lämppörin kennolle, tietysti siihen jos saisi T-haaran tehtyä niin saisi myös tuon lämppärin kierron siihen.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #581 : 21.02.2023, 07:56:37 »
Pikku sähköjuttuja tein tuossa viikonloppuna, releet olisi laitettu painepumpulle, siirtopumpulle ja flektille. Virts näiltä vielä puuttuu, kun mietin miten toteutan sulakkeille virran tulon  ??? Hirveesti en ole tosiaan näitä sähköhommia tehnyt, niin lähinnä mistä ensinnäkin virtalukolle virta (startiltako?) ja miten haaroitan virtalukolta näille sulakkeille virrat. Tietysti jos ecun virran laittaisi virtalukon kautta ja muut päävirtakatkasijalta niin onko huono idea? Pumput ja flektin ohjaus siis tulee eculta, joten ei niidenkään pitäisi toimia ilman että virtalukosta on virrat päällä  ???
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Paikalla Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #583 : 22.02.2023, 15:48:33 »
Tässä yksi vaihtoehto

https://m.motonet.fi/fi/tuote/386964/Led-sulakerasia-kuudelle-sulakkeelle

Näitä oon itekin laittanu jo varmaan kymmeneen vehkeeseen, paljon fiksumpia kun ei tarvi haarotella itse joka sulakkeelle syöttöä erikseen.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #584 : 23.02.2023, 07:30:08 »
Tommonen mulla itseasiassa löytyy jo, 10 sulakkeen versio. Täytyy varmaan jättää tuon releboksin sulakkeisiin laittamatta ja vetää tuon sulakeboksin kautta.

Tuo on vielä kysymysmerkki mistä vedän virtalukolle virran, miettiny jos päävirtakatkaisijan laittaisi kojelautaan tai lähistölle ja siitä vetäisi myös virtalukolle.

Korin puolelta eli esim. Valojen sulakkeillehan ei voi virtalukon kautta ottaa virtoja, koska vähintään parkit saatava päälle ilman että avaimet virtalukossa, niin oiskohan sekin fiksu ottaa sitten päävirtakatkaisijalta  ???

Vieläkään en ole keksinyt moottorin lämpötila-anturille ratkaisua, tosiaan vinokoneen oma anturi ei mahdu liittimen kanssa imusarjan väliin, imusarjaan täytyisi loveta aika iso kolonen jotta sais mahtumaan.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

 

Elekma  Autoracing