Proturbo  Autodiagnoosi

Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2

  • 245 Vastauksia
  • 58983 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #15 : 12.04.2018, 20:51:47 »
Jumankauta on kaunis 142! Pisteet todellakin rakentamisesta. Pese sisustan "nahat" Le Chatilla ja laita jotkut kunnon pinnoitteet sisustaan niin pysyy hyvänä, skippaa silikonit.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #16 : 12.04.2018, 21:24:33 »
Kiitos taas :hg: aluksi hieman epäröin tästä autosta kirjoittamista  kun ajattelin että onkohan tarpeeksi kiinnostava auto tänne foorumille :-[ kyllä näitä vaan nykyään vielä arvostetaan!

Sisustan mustat muoviosat on siis ainoastaan silikonispraylla kiillotettuja, muuta käsittelytapaa en näille ole tiennyt. Vinyyleille en ole tehnyt mitään ainakaan toistaiseksi.

Noista renkaista, taidan laittaa vain ns normaalit mustat. 100 sarjassa ilmeisesti käytetty aina pelkästään mustia?

Ylivaihdetta olen tähän miettinyt kun toimii jokapäiväisenä käyttöautona niin kierrokset ovat aika korkealla 100km/h vauhdissa. Voisi myös laskea kulutusta joka ei kyllä ole ollenkaan paha tällä hetkellä: ~10l/100km suurin osa matkaa mutta aina sitä tulee pari rinkiä kylillä ajettua. Perävälityksen olen jo vaihtanut 4.0–>3.9 enempää ei viitsisi välitystä pidentää kun sitten hauskuus ajosta häviää. Ylivaihdelaatikko on myös suht helppo vaihtaa pois. Laatikko voisi olla tiedossa, kardaani voi olla vaikeampi löytää. Tarkoitus on kuitenkin vielä joskus museorekisteröidä auto, sen jälkeen kun oma 244 on valmis joten käytännössä alkuperäisyydestä yritetään olla tinkimättä. Siitä kertoo myös se että laitoin huopatiivisteet kampiakselille. Onhan näitä ylivaihteella saanut joten se nyt ei niin kauhea ”entisöintirikos” ole. Kokemuksia b20 + m41 yhdistelmästä kuunnellaan.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #17 : 13.04.2018, 08:40:50 »
Joo mustia pyöreitähän noissa on aina ollut mutta tuollaiset maltilliset valkosivut antaisi kivasti lisäilmettä vanhukselle.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #18 : 13.04.2018, 12:10:38 »
B20+M41 toimii kivasti. Mulla oli aikoinaan 144:ssa tuollainen. Tuo paljon mukavuutta matka-ajoon kun kierrokset ei ole koko aikaa tapissa.

Jos tuollaisen siihen ostat, yritä löytää "uudempi" malli jossa j-ylivaihdetyyppi.
Laatikossa ja ylivaihteessa on kestävämpi rakenne.
Mulla oli tuo vanhempi d-tyyppinen laatikko ja kyllähän sekin pelitti monta vuotta ok.
Netissä on näistä juttua paljon...

Alkuperäisen kardaaninkin voi lyhentää sopivaksi / 200-sarjalaisen kardaanit saa käymään.
144-70

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #19 : 13.04.2018, 12:13:29 »
Laita maskin listat paikalleen niin on vielä hienompi!  ;)

Jarrupääsylinteri ei ole alkuperäinen, epäilen 200-sarjalaisesta napattua...

EDIT: siellähän se luki että on 200-sarjasta...
144-70

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #20 : 13.04.2018, 13:09:55 »
Keulan listat ovat tulossa, konepellin lista on tallessa ja lokasuojien listoja ei ollut ostaessa ja ne puuttuvat vielä. Paljon osia olen ostanut pirkanmaan v-palvelulta ja sieltä nuo lokasuojan keulalistat ovat tulossa kun lumet sulaa ja pääsee irroittamaan ne toisesta autosta, uusia ei ilmeisesti ollut kuin toiselle puolen.

Ylivaihteesta täytyy kysyä kumman tyyppinen on. Luultavasti myyjä tietää kun on sama herra keneltä tämän autonkin ostin :) kardaani varmaan olisi järkevä tehdä 244 kardaanista lyhentämällä. Siinä alunperin m45 ja ohut kardaani ilman niitä rättiniveliä kun on vuosimallia 77 ja muutenkin se kardaani jäis ylimääräiseksi kun siihen autoon ei paljon alkuperäistä tule jäämään mutta siitä lisää sitten joskus eri topicissa.

Tällä hetkellä kesärajoituksilla maantieajot täytyy kulkea peltorit päässä. Alkuperäiset äänieristeet poistin ja laitoin uudet lähes samannäköiset samoihin paikkoihin ja tulipeltiin laitoin hytin puolelle vähän enemmän mutta moottorin ääni silti on suuri kun kierrokset nousee. Toki kyseessä on 48 vuotta vanha auto ja ajan sillä joka tapauksessa, mutta olisi se tietysti kiva jos ne kuulosuojaimet saisi pudotettua auton varustelusta ::)

Pääsylinterin jouduin vaihtamaan kun vanha vuoti ja eiköhän se tietysti ollut juuri se mikälie wagner lockhead usa malli mihin ei uusia korjaussarjoja saa mistään. Sovitin oman 244 pääsylinteriä ja sehän sopi suoraan mutta eiköhän sekin vuotanut ja katsastukseen oli enää muutama päivä niin päädyin ostamaan uuden 240 sylinterin.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2018, 13:15:26 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #21 : 13.04.2018, 17:17:41 »
Ohjaamon metelin vähentämiseksi kannattaa tilkkiä kaikki tulipellin läpiviennit esim. Butyylinauhalla. Lisäksi vaihdekepin läpiviennin tilkkiminen vaikka äänieristehuovalla. Noilla on suuri vaikutus moottorin äänen kantautumiseen konttorin puolelle. M41 on hieno keksintö tikkukoneen perään. Huomio että tarvitset myös toisenlaisen vaihteiston kiinnityspalkin ja pidemmän nopeusmittarin vaijerin.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #22 : 13.04.2018, 20:25:11 »
Nojoo. Päivitystä laatikko asian suhteen. Kun kaivoimme laatikon myyjän kanssa esille jouduimme toteamaan että kyseessä olikin m46 tonninkopalla ja se oli muutettu pitkäkeppiseksi, en tosin tiedä vielä sopiiko se edes 142 koriin kun amazoniin tehty. Noh otin kuitenkin laatikon lainaan ihan vain sen takia että mittailen sopiiko se tuohon omaan autoon. Toisaalta haluan kyllä käyttää autossa siihen oikeasti sopivia osia eikä mitään virityksiä. Soitin yhteen purkuosapuljuun ja siellä sanottiin että oikealle m41 vaihteistolle hinta 350 euroa ja kunto tuntematon. Sitten päälle vielä kardaani, mittarinvaijeri, vaihteistopalkki ynnä muut niin johan tulee hintaa! Ei kestä opiskelijan rahapussi moista >:(

Ps. Jos jollain tarjolla m41 pitkä taikka lyhyt keppisenä edes vähän halvemmalla niin tarjota saa.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #23 : 18.04.2018, 19:02:38 »
Jotain pientä on taas tapahtunut. Eilen taas vahasin auton. Ensimmäistä kertaa vahasin kovavahalla paremman kestävyyden toivossa. Vahaksi valikoitui monen kehuma Collinite 476s. Kiilto ainakin on hyvä ja oli helppo levittää ja kiilloittaa kun käytti järkeä vahan annostelussa. Kestosta en osaa sanoa vielä mitään.

Samalla kun tilasin vahan ostin myös pienpoistoainetta ja pesukintaan. Pienpoistoaine oli kyllä hyvä sijoitus, lähtee piki hyvin äkkiä ilman hinkkaamista ja maalipintaa vahingoittamatta. Pikitahroja nimittäin tulee kun tääläpäin on uutta tyypillisesti erittäin huonoa asfalttia josta irtoaa pikeä. Myös pesukintaaseen tykästyin, oli ihan vaan lampaanvilla kinnas marketista mutta toimii hyvin eikä naarmuta pintaa mikä on tärkeää kun pesen autoa näillä keleillä todella usein, oikeastaan joka päivä huuhtelen edes kurat pois vedellä.

Vanteet tulivat maalauksesta. Kävivät kesäduunipaikalla jauhemaalaamolla. Olivat pieni pettymys. Oli tullut pintaan roiskeita mutta menköön noin kun on niin iso työmaa alkaa hiomaan tai puhaltamaan uudestan. On meinaan sen verran lujassa maali. Enää puuttuu renkaat, ovat kylläkin jo tilattu.


Teknisesti toiminut hyvin vaikka kilometrejä tulee viikossa yleensä 500-1000. Ohjaussimpukassa ei kauan pysy öljyt sisällä. Tiivisteet saapuvat tällä viikolla. Vaihdelaatikkoasia ei ole edennyt. Päätin kuitenkin että tähän autoon tulee vain oikea m41 tai sitten pidän niitä peltoreita kun ajelen matkaa.


Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #24 : 19.04.2018, 19:14:49 »
 *W->

Renkaiksi valikoitui Toyot koossa 165/80 R15
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #25 : 25.04.2018, 17:55:27 »
Viikonloppuna huolsin simpukan. puhdistin sen, vaihdoin kaikki stefat ja holkit ja laitoin uudet öljyt sisään. Johan sen ulkonäkökin koheni pienellä puunaamisella.
Ennen

Jälkeen


Siinä samassa kun hain simpukan osat tuli puheeksi takasivulasit ja noh, nekin sitten tarttuivat mukaan ja puunasin ja vaihdoin nekin samantien. Vanhoissa oli siis avausmekanismin vastakappale lasissa vain liimalla kiinni :idiot2: en mistään löytänyt tarpeeksi jykevää liimaa millä olisi ikkunan voinut kunnolla kiristää tiivistettä vasten vaikka neljää eri liimaa taisin koittaa. Ilmeisesti näin on vanhemmissa sata sarjalaisissa kun "uudet" lasit olivat leimojen perusteella vuodelta -73. Nyt ikkunoita voi jopa joku oikeasti käyttää ilman, että tarvitsee pelätä että putoaisivat tielle.(tosin ei niillä taida virkaa olla kun tässä autossa ei tupakoida)


Viimeisenä muttei vähäisimpänä vaihdoin öljynpaineanturin kun öljynpainevalo ei ole pitkään aikaan toiminut ja pyyhkijän vivuston korjasin kun aiemmin se oli väärässä asennossa ja pyyhkijät jäivät yläasentoon sammuttaessa joten olin vain nypännyt johdon irti milloin pyyhkijät jäävät siihen paikkaan missä nupin painaa alas. Noh nyt taas toimii sekin niinkuin pitää eli pyyhkijät painuvat ala asentoon.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2018, 22:06:31 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #26 : 06.05.2018, 08:23:44 »
Viime viikonloppuna Maalasin vihdoin sen puuttuvan pellin moottoritilasta, onpahan nyt siistimmän näköinen.

ps. annoin bilteman moottorimaalille tilaisuuden, toista en aio antaa.

Tänä viikonloppuna oli sinällään historiallinen hetki, että autolla pyörähti tuli 10tkm mittariin minun omistuksessani/projektin jälkeen. Nyt mittarissa 249tkm, todellinen luku jotain yli 250tkm koska mittarinvaijeri oli poikki pari viikkoa alkutalvesta. Ihan hyvin on tullut rullattua kolmessa kuukaudessa. Auto oli talviunilla toiset kolme kuukautta.


Tästä jatketaan, loppuviikosta tulee taas uusia osia :hg:
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa b21et

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #27 : 08.05.2018, 18:07:10 »
Hieno peli, mutta noista etulokareista kun on keskusteltu niin kyllä tuo korkealla kaarella oleva tuli 1971 (ainakaan minä en ole muuhun faktana esitettyyn tietoon törmännyt)
Vanhaa matalareunaistakin löytyy kolme versiota asiantuntijoiden mukaan :P

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #28 : 10.05.2018, 20:54:15 »
Ja taas mennään :uglystupid2: En päässyt yli takakylkien ja katon maalipinnasta. Eihän se huono ollut muttakun parempaankin pystyy niin olisi vielä hienommassa kunnossa kesän tapahtumissa. Samalla hyvä korjata pari paikkaa joissa on pohjatöissä parantamista.


Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #29 : 11.07.2018, 00:46:19 »
Johan sitä 2 kuukautta taas vierähti. Hommat karkas lapasesta. Ärsytti takakaarien pakkelilla tehty muoto ja sisälokasuojien heikko kunto joten ostin korjauspalat kummallekkin puolen ja parsin sisälokarit kasaan. Vaihdoin vain sen verran peltiä kuin oli tarve joten sen takia korjauspaloja leikattu pienemmäksi. Maalatakin piti aluksi vain takakyljet mutta samallakos sitä koko auton suhauttaa uudestaan ::)






sitten pakkelia leveällä lastalla kylkeen ja hiomaan :idiot2:



Keulapalalle annoin vielä mahdollisuuden ja ihan hyvähän siitä lopulta tuli.. valmiista kuvaa ei tähän hätään ole, muutenkin kuvat koko maalauksesta jäivät vain muutamaksi puhelimella otetuksi.


Valmista..






Lisää kuvia sitten kun joutaa ottamaan. Puutteita autossa nimittäin vielä on, mm. takaluukun tiiviste (onneksi ei ole satanut :2funny:), Sisustan muoveja ja koko lasinpesujärjestelmä, Lasinpesunestesäiliö on halki.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2018, 07:24:44 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

 

Autoracing  KL-varaosat