Ateho  Elekma

Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2

  • 245 Vastauksia
  • 59019 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #30 : 08.09.2018, 07:46:04 »

2 sylinterin pakoventtiili halki ja 3 männän ylempi rengas poikki.
« Viimeksi muokattu: 08.09.2018, 07:48:42 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #31 : 09.09.2018, 07:59:08 »
Noniin, pitkästä aikaa vähän enemmän asiaa.
Volvosta alkoi pikkuhiljaa voima katoamaan ja suoritin puristuspainemittauksen joka oli suorastaan murskaava. vain yhdessä sylinterissä yli 10bar, yhdessä 8bar ja kahdessa vain 5,5bar. Auto kuitenkin toimi vielä joten kylmän viileästi ajoin sillä vielä pari viikkoa tämän jälkeen kunnes töihin mennessä alkoi kalkattamaan. Kuten aiemmassa viestissä kerroin lopputulos oli, että yksi männänrengas oli poikki ja yksi pakoventtiili halki. Ostin tietysti heti tämän jälkeen "uuden" merenpohjasta kaivetun näköisen 6 pulttisen alakerran ja isoventtiilikannen.




Kantta työstettiin jonkun verran. Pakopuolelle tuli seetirenkaat ja uudet isommat (37mm) venttiilit ja imupuolelle ajettiin uudet seetit ja laitettiin uudet 44mm venttiilit. Kaikkiin venttiileihin tehtiin lisäviisteet. Kantta laskettiin 3mm. Puristussuhde laskettiin kyllä, mutta lappu jossa tiedot oli on nyt jossain enkä ulkoa sitä muista. Kanavien työstön hoiti kaveri, kanavat siistittiin ja muotoiltiin paremmin virtaaviksi, mutta ei kuitenkaan lähdetty suurentamaan radikaalisti. Palotiloista tasoitetltiin terävät reunat ja muut rosot. Imupuolen ohjurit tuli uudet ja ne teroitettiin. Lyhentäminen kanavan katon tasolle olisi vienyt niin suuren osan ohjurista joten sitä ei lyhennetty ollenkaan kun kyseessä on kuitenkin auto jolla ajetaan yli 500km viikossa.

Venttiilinjousiksi on tulossa "keltaiset jouset", Nokaksi F ja nostajiksi nuo ilmeisesti chevyn pikkulohkon mekaaaniset nostajat uusien "putkitönäreiden" kanssa.







Kampiakselin kiilloitin itse. Tuli ainakin riittävän hyvä


Lohkosta oikaistiin dekki ja se porattiin 0.030" ylikokoon.
 Uudet männät ja laakerit on jo hommattu. Vielä pitäisi hankkia uudet kansipultit, stefallinen jakopäänkoppa ja teräsjakopää.

Tänään päästin lohkon ja kannen teräsharjalaikalla puhtaaksi ja samalla suhautin ruiskulla pohjaksi laadukkaan epoksin.




Vanha vesipumppu ja jakopäänkoppa toimii hyvin suojana, ei tarvitse taiteilla teipin kanssa.


SU kaasuttimet ja kärjellinen sytkä saa jäädä ja muutenkin moottori säilyy ulospäin alkuperäisasussaan.

Näillä jatketaan, ensi viikolla pitäisi saapua paketti ruotsista ;)

PS. Jos joku tietää edes lähellä olevan esim. RAL värikoodin volvon moottorin punaiselle olisin hyvin kiitollinen. Pitäisi pintamaali tilata alkuviikosta. Miranolit yms litkut on kyllä tiedossa mutta jos joku tietäisi ihan oikean värikoodin. :-\ Harkinnassa on RAL 3000.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

R-Antti

  • Vieras
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #32 : 09.09.2018, 09:40:43 »
Ai helkkari kun on nätti 142! Mukava katsoa kun on melkoisesta raadosta kasattu komea kulkupeli. 8)

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #33 : 09.09.2018, 10:06:57 »
Tasan vastaavaa ei RAL-kartassa ole, mutta 3002 on lähimpänä oikeaa.
Jäitä housuun!

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #34 : 10.09.2018, 16:03:30 »
Ai helkkari kun on nätti 142! Mukava katsoa kun on melkoisesta raadosta kasattu komea kulkupeli. 8)
Kiitos kommentista, mukava että muutkin tykkäävät :hg:

Kiitos myös Elk värikoodista. Tänään töissä vielä testasin 3000 ja 3002 eron niin kyllä se ral 3000 on liian kirkas. Laitan tilaukseen 3002 väriä. Epoksin päälle tulee siis tavallinen 2K akryyli. Jos niillä eväillä maali pysyisi vähän pidempään kiinni.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #35 : 19.09.2018, 13:24:36 »
Pikkkuhiljaa etenee :)
Moottori on nyt kasattu suurimmilta osin, öljypumppu,öljypohja ja päätykopat puuttuu vielä. Alakertaa kasatessa tarkistin ja viilasin kaikki välykset tarkalleen. Uusissa made in usa männänrenkaissa oli katkosvälykset niin järkyttävän pienet että jouduin ne viilaamaan volvon omiin arvoihin sopivaksi.
Kk-laakerit jouduin ostamaan vielä uudet kun jouduin 4. Kangen vaihtamaan toisinpäin niin eiköhän siihen laakeriin tullut pieni kolhu enkä sitä sitten viitsinyt enää sellaisenaan asentaa.

Lohkon maalasin ral 3002 sävyllä ja oikealla automaalilla.

Kanteen sain uudet venttiilinjouset ja venttiilit asennettua ja kiristelin sen paikoilleen. Väliin tuli soikeareikäinen elringin 0.85mm pahvi. Venttiilikoneiston pitäisi toimia tuommoisenaan ihan hyvin kun venttiilit on koneistettu palotilan tasolle ja nostajat+työntötangot ovat uudet.








Viikonloppuna olis tarkoitus ottaa ensisavut 8)


« Viimeksi muokattu: 28.03.2020, 16:51:45 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #36 : 20.09.2018, 21:46:52 »
Komea motti tuli tuosta!
144-70

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #37 : 29.10.2018, 13:31:09 »
Uudella moottorilla tullut nyt useampi tuhat kilometri suunnilleen ilman ongelmia. Alussa oli jäähdytysongelmia ja pääsi kerran jo keittämäänkin ruksuttaessaan tyhjäkäyntiä katsastuksessa kun lämpömittari nousi sitten vasta punaselle kun alkoi höyry jo nousta pellin alta >:( kuitenkaan mitään vaurioita ei ilmennyt. Tästä viisastuneena huuhtelin koko jäähdytysjärjestelmän ja asensin sähköflektin syylärin etupuolelle ettei paista niin silmään. Flektin kytkin siten, että se lähtee automaattisesti päälle anturin ohjaamana ja sen saa myös hytistä kytkimellä päälle.

Flektin anturi tuli kanteen alkuperäisen lämpötila-anturin paikalle, mutta koska kannessa oleva kierre on 5/8(?) ja anturin kierre oli m22 katkaisin alkuperäisen vedenlämpöanturin kummastakin päästä, porasin niin ison reiän keskelle kuin mahdollista ja etsin sopivan m22 kierteellä olevan messinkimutterin ja juotin muokatun lämpötila anturin ja messinkimutterin toisiinsa jolloin sain sopivan adapterin :idiot2:

Hyttiin tuli kolme lisämittaria pakon alla keittämisen jälkeen. Öljynpaine, vedenlämpö ja seosmittari. Ne on kuitenkin sijoitettu kuskin puolelle kojelaudan alle siten että niitä voi itse ajaessa tarkkailla mutta ne eivät hypi silmille muuten alkuperäisasussaan olevassa sisustassa. Mittareissa oli aluksi valkoiset taustat mutta teippasin mittarien taustalevyt vihreäksi takaa että sopivat paremmin yhteen alkuperäisen vihreävaloisen mitariston kanssa.

Näistä yllä mainituista on valitettavasti kuvamateriaalia hyvin vähän mutta laitetaan koko autosta edes kuva :)  edelliseen nähden muuttunutta on roiskeläpät ja uusi maski. Vielä kun saisi sen uuden puskurin ja keulan listat jostain.

13.10.2018

Nyt jo nastat alla ja ajokausi jatkuu :)
« Viimeksi muokattu: 29.10.2018, 13:35:30 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #38 : 12.12.2018, 23:59:31 »
Tämä laitettiin tänään viimein talvisäilöön :)
Alla rumat pienet talvirenkaat ihan vaan varmuuden vuoksi ettei tule flatspotteja kesärenkaisiin. Ennen talvisäilöön laittamista pesin ja vahasin auton. Vielä pitäisi käydä laittamassa "säilöntäaineet" sylintereihin. Tässä vielä muutama ruutu autosta Vaikkei mitään suurempaa ole tapahtunutkaan.







Tässä näkyy vielä nuo kaksi ns. pakollista lisämittaria ja seosmittari.


Talven aikana tälle tuskin tapahtuu ihmeitä. Sisustaa olisi tarkoitus vähän vielä siistiä ja myllyttää auto sitten keväällä, mutta katsotaan nyt mitä ehtii kun Isänmaa kutsuu omiaan niin vapaa-aika on varmasti vähissä. Rattikin odottaa valmiina asennusta, ostin syksyllä aihion josta korjasin halkeamat ja hioin ja maalasin sen. on vain jäänyt asentamatta.

Jatketaan tästä sitten taas kun ehtii -H-



Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #39 : 30.06.2019, 10:44:29 »
Joko olisi aika päivittää tännekkin?

Volvo seisoi tallissa koko talven ja heti keväällä kun kelit salli otin sen ajoon. Heti muutaman ajopäivän jälkeen onnistuin särkemään vaihdelaatikon josta seurasi isompi katastrofi. Sileäksi menneet 1. Vaihteen rattaan palaset jumittivat koko voimansiirron ja auto pysähtyi kuin seinään.


 Volvo jäi tämän jälkeen taas pariksi kuukaudeksi seisomaan vapaa-ajan ja rahan puutteesta johtuen. Viime viikonloppuna kuitenkin hain uuden vaihdelaatikon ja pulttailin sen suoriltaan kiinni kun ajattelin ettei kytkintä tarvitse tarkistaa tai vaihtaa kun se oli vielä kiinni ja se on vielä kohtuullisen uusi.

Laatikon vaihdon jälkeen päätin käydä testilenkillä, volvo lähti hyvin käyntiin mutta käydessä kuului räminää, mutta totesin että pakoputki ottaa koriin kiinni paikasta johon olin juuri uusinut kannatinkumit ja annoin asian olla ja lähdin ajamaan. Koeajolla auto alkoi hyytymään ja moottori oli polttavan kuuma 300m ajon jälkeen. Ei muuta kuin auto hinaukseen ja pajalle. Laatikko pois, kytkin pois ja sitten löytyi ensimmäinen yllätys: 2 vaihtipyörän pulttia poikki ja 4 muuta löystynyt ja öljypohjassa metallisilppua. Todennäköisesti pultit olivat katkenneet kun vanha vaihdelaatikko veti jumiin niin juurikin vp:n pultit ottivat iskun vastaan kun kytkin ei antanut periksi. Tuloksena tästä se, että kampiakselin päittäislaakerointi silppuna ja jokainen sylinteri ja mäntä enemmän tai vähemmän kärsineen näköinen. Kansi kuitenkin (edes) säilyi ehjänä.






« Viimeksi muokattu: 13.11.2019, 15:58:15 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #40 : 03.11.2019, 23:52:53 »
Intti hidastaa harrastamista, mutta tätäkään ei ole unohdettu :)
Aiemman viestin tapahtumien jälkeen tapahtunut seuraavaa: alusta purettu kokonaisuudessaan pois, kaikki tukivarret, etupalkki yms. Kävivät hiekkapuhalluksessa ja jauhemaalauksessa. Taka-akselin, kardaanin ja jarrusatulat putsasin teräsharjalaikalla ja maalasin itse.
   Kuvia alustasta ennen maalausta ei ole otettu juuri kuvia(syystäkin). Alusta on ollut käytännössä koskematon tähän asti joten kaikki alustan osat olivat tukevan ruosteen ja lian peitossa.

Ensi viikolla saapuu uutta osaa moottoriin ja alustaan ruotsista. Kaikki nivelet ja puslat tulee uutta. Muita tulossa olevia päivityksiä on 2” tai 2,25” putkisto mallia DIY.

Ainoa kuva jossa näkee alustan ennen. otettu aikoja sitten kun raidetanko petti.


Maalattua:






Potilas odottamassa alustaa


Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus kasailla taas ajokuntoiseksi mikäli kaikki osat saapuvat ajallaan, sen jälkeen pääsee taas expressin pariin ::)
« Viimeksi muokattu: 03.11.2019, 23:54:29 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #41 : 04.11.2019, 06:19:23 »
Vau  S* haaveissa olisi itsekin talven aikana osat puhaltaa ja maalata  :buck2:
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #42 : 13.11.2019, 01:55:54 »
Moottori alkaisi aikalailla olemaan kasassa, puuttuvaa on vielä päätykopat, öljypohja ja öljy-ja vesipumppu. Kaikki edellä mainitut löytyy kyllä, tarvitse vain hankkia tiivisteet väliin.

Öljypumppua olen miettinyt tuollaista uustuotanto ihan uutta pumppua, onko noista mihinkään? N. 100e hintaluokassa liikkuvat ruotsin puolella. Alkuperäisenkin hammasvälys on kyllä sallituissa rajoissa mutta varsinkin tyhjäkäynnillä tuntuu paine olevan turhan alhainen ottaen huomioon että käytin kuitenkin prikkaa jousen alla.

tällä kertaa muuten moottoriin tuli ”uusi” kampiakseli kiillotettuna ja uudet runko- ja kk laakerit. Kannentiivisteeksi elringin 0.85mm. Muuten mennään samoilla palikoilla kuin aiemmin.





Yksi kangista jouduttiin ottamaan toisesta sarjasta, varuiksi punnitsin ja kaikki olivat onneksi 5g sisään




Kiistattomasti yksi suurimmista autoteollisuuden saavutuksista: volvo B20




Lohkolle ja kannelle riitti hyvä puhdistus ja collinitella vahaus. Venttiilikoppaan suihkin uuden maalin.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2019, 04:53:09 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #43 : 25.12.2019, 15:54:08 »
Hitaasti on tämäkin edennyt, mutta katsastus kuitenkin varattu ensi maanantaille, ennen sitä tarvisi nostaa moottori ja voimansiirto paikoilleen ja pohjasta raapia massat pois ja ruiskuttaa uudet tilalle.
 Sillä välin alusta kasattu loppuun, uusilla osilla tietysti. Mukava päästä niputtamaan kun kaikki on uutta S*. Samalla kun kasailin huomasin mielenkiiintoisen yksityiskohdan, etuiskarit on joskus laitettu volvo competition mallit, liekö mitenkään erikoiset mutta ainakin hyvän tuntuiset ajossa.








Joutessani aloin myös myllyttämään autoa. Parempiin paikkoihin missä ei naarmuja taikka muuten huonompaa pintaa ollut riitti ihan vaan 3 steppinä laikat oranssi kevyesti leikkaava > vihreä paljon kiillottava > musta viimeistely.
Kattoon en vieläkään ollut tyytyväinen, nyt alkaa olemaan riittävä. Se tehtiin pidemmän kaavan kautta: alkuun epäkeskolla vesihionta p1000-4000 jonka jälkeen myllytys laikkoina keltainen paljon leikkaava, 2 ajokertaa > oranssi kevyesti leikkaava > vihreä paljon kiillottava > musta viimeistely meniköhän katossa aikaa 10h. Aineina oli nuo king carthurin kiillotusaineet 1/3, 2/3 ja 3/3.



Eiköhän se punaiseksi ole tarpeeksi :idiot2: vielä collinitella vahaus.
« Viimeksi muokattu: 25.12.2019, 15:57:07 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #44 : 25.12.2019, 16:29:53 »
Hitto ku näyttää hyvältä alusta noilla uusilla palkoilla ja koko auto kun vielä kiiltää  S*
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

 

Futurez  Kulkukoira