Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: miksu01 - 24.07.2011, 10:32:50

Otsikko: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport/ Projekti myyty eteenpäin.
Kirjoitti: miksu01 - 24.07.2011, 10:32:50
Jaataanpa nyt omakin projekti kaikille.

Elikkä autoksi hankin alkuperäisen 244 GLE b21at R-sportin
Maksoin autosta 360e ja sain kaupanpäälle 15" virgo vanteet :)
Ainut huonopuoli on se että auton historiasta ei ole mitään hajua ja myyjäkään ei tiennyt onko autolle tehty jotain :(

Kori ja pohja on hyvässä kunnossa, pohjassa ei ruostetta ja korissa ei klommoja.
Ainoastaan maalipinta on auringon polttama, mutta se ei haittaa ku autosta on tulossa kiiltävän musta.

SATGE 1
Elikkä aluksi moottori tehdään n. 180hv (dynolappulla) että saadaan muutoskatsastettua välijäähdyttimelle ja muille virityksille (auto on jo aken tietokannassa turbona)
alusta/jarrut päivitetään turbon vastaavaksi.

STAGE 2

Muutoskatsastuksen jälkeen lähetään ottamaan se 200-250hv irti koneesta
Moottorin sisuskalut vaihdetaan kestävemmiksi, turbo menee vaihtoon.
Alustaa parannetaan tehojen mukaan.

Koriin tulee kiiltävän musta maalipinta, a-group takaspoileri (ainakin suunnitelmissa), alumiinivanteet, madallus ja ehkä levikettä ainakin näin ens alkuun, suunnitelmat aina muuttuu ni sen näkee sitten valmiina mitä on tullu :)

Sisustan koitan pitää aikalailla vakiona. Mustat nahka penkit (olleet alkuperäisenä, paikalla mustat nahkaovipahvit), lisää mittareita ja jotain muuta.

Tuossa kuva ostokunnossa

(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/Valokuva0609.jpg)

(http://s1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/Oikeakylki.jpg)


Maksoin autosta 360e ja sain kaupanpäälle 15" virgo vanteet :)


Tarkoituksena on päivittää moottoria paremmaksi mm. sähköinenruisku+muita virityksiä  (n.+200hv), kori ja sisususta uusiksi.

Moottorina on b21at

(http://s1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/Valokuva0555.jpg)

Paikalla 160-kansi

(http://s1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/160-kansi.jpg)


Tuolta lisää kuvia
http://kuvablogi.com/blog/34589/1/



Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 24.07.2011, 11:07:53
Etsin kauan täydellistä sähköistäruiskua, mielessä kävi myös mekaaninen mutta päädyttiin sähköiseen sen muunneltavuuden takia. Sitten tuli tilaisuus ostaa halvalla kokonainen auto (kiitos aukki) jossa olisi kyseisellä ruiskulla volvo 360 GLI 2.0 -90, ongelmaksi muodostui se että auto on ihan ruosteeton ja ajettukkin vain 198tkm joten tekisi mieli leimata se :)
Kompromissiin päädyttiin, eli auto joutuu luovuttamaan ruiskunsa ja myös 530-kansi A-nokalla otetaan turbo käytöön, ja turbon kansi, kaasareineen asennetaan 360 jotta saadaan joku talviautoksi.  Nyt on vihdoin saatu 300-satku talleille odottamaan koneen purkua.

Tuossa kuva tekniikan luovuttajasta b200f

(http://s1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/Valokuva0637.jpg)



Nyt on 244 moottorin purku päässyt alkuun, ensin riisuttiin imusarja, kaasari, ahtoputket, pakosarja+turbo. osat näyttivät suht hyväkuntoisilta.
Seuraavaksi purkulistalla oli jakopää, visko, syyläri, Kaikki siima/kiilapyörät.

Siinä kuva osittain puretusta koneesta.

(http://s1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/Valokuva0636.jpg)

160-kansi
(http://s1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/Imusarjairrotettukannesta.jpg)

Paikalla ollut Turbo, tulevaisuudessa vaihtuu isompaan+paremmat sisuskalut


(http://s1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/Turbojableedventtiili.jpg)

(http://s1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/Turbo.jpg)

imusarja ja kaasari

(http://s1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/Imusarja.jpg)
(http://s1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/Strmbergkaasarijapainekotelo.jpg)


Sillä välin ku odoteltiin varaosa-auton saapumista talleille niin päätettiin maalata joitakin osia.
Venttiilikoppa, siimapyörä,ohjaustehostimenpyörä ym. saivat päällensä hopean värin

Tuolla kuva
 
(http://s1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/Venttiilikoppamaalattuna.jpg)

Koria tuli tehtyä myös vähän, Etuvalot purettiin atomeiksi ja sisukalut maalattiin heijastinta lukuunottamatta mustaksi (tumma optiikka valojen toivossa  :D )
Maski ja takaspoileri maalattiin koko mustaksi

Kuva maalaamattomasta takaspoilerista
 
(http://s1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/Takap-1.jpg)

Sisustaa alettiin myös purkamaan koska sähköikkunat eivät toimineet.
Samalla asennettiin 2bar:in ahtopainemittari vakion r-sportin tilalle.
Sisustaan maalattiin valkoinen sportti raita.

kuva raidasta

(http://s1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/Valokuva0610.jpg)




Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: InlineFour - 24.07.2011, 11:43:09
Tuo kolmesatanen taitaa olla vähäpäästöinen kun on tuon ikänen?
Ei me ikinä leimasta näinollen kaasarilla. Tosin jos siinä ei o leimaus talvella,
niin päästelee menemään vaan sillä minkä ehtii ennen leimaa.
Ei tää ympäristö yhteen kaasari-kolmesatkuun kaadu.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: JuHaU - 24.07.2011, 11:52:27
Kait tuohon autoon jää alkuperäinen B21 alakerta.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 24.07.2011, 11:56:45
Kait tuohon autoon jää alkuperäinen B21 alakerta.

joo kyllä jää. b200f:stä tulee vain kansi ja ruisku. ja ehkä nokka riipuen kummassa on parempi.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: Customer - 24.07.2011, 15:09:42
Komia r-sportti :) Tulee kyllä siisti kiiltävän mustana, meinaatko itse maalata vai viedä maalarille?

Taitaapi tuo 360 olla juuri se mistä ostin hammastangon viikko sitten, kiitokset tästäkin Aukille.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 24.07.2011, 15:27:18
Komia r-sportti :) Tulee kyllä siisti kiiltävän mustana, meinaatko itse maalata vai viedä maalarille?

Taitaapi tuo 360 olla juuri se mistä ostin hammastangon viikko sitten, kiitokset tästäkin Aukille.

Kyllä mä sen varmaan ite maalaan, on koulutuskin :)

Ainut vaan että mun talleilla ei oo hyvä maalata ku pölyä yms..
Joo aukilta tuon 300 sarjan ostin :D
Pitäsi saada sihen jostain hammastanko :)
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 24.07.2011, 15:33:38
Kertokaa joku mulle että mitä vaihtoehtoja mulla on kun tossa 244 on ilmastointi eli jos ja kun asennan välijäähdyttimen niin se jäisi kennon ja syylärin väliin mikä ei mielestäni ole hyvä idea. Oisko ilmastointeihin jotain pienempiä kennoja, vai joudunko jättämään ilmastoinnin pois?

Mites se on toteutettu ilmastoiduissa turboissa vakiona?
Viekö ilmastoinnin kenno kaiken ilmavirran joka tulee maskista sisään?

Saa laittaa ehdotuksia, olen kyllä valmis luopumaan ilmastoinnista tehojen takia :)
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: sekokupu - 24.07.2011, 15:42:15
Kertokaa joku mulle että mitä vaihtoehtoja mulla on kun tossa 244 on ilmastointi eli jos ja kun asennan välijäähdyttimen niin se jäisi kennon ja syylärin väliin mikä ei mielestäni ole hyvä idea. Oisko ilmastointeihin jotain pienempiä kennoja, vai joudunko jättämään ilmastoinnin pois?

Mites se on toteutettu ilmastoiduissa turboissa vakiona?
Viekö ilmastoinnin kenno kaiken ilmavirran joka tulee maskista sisään?

Saa laittaa ehdotuksia, olen kyllä valmis luopumaan ilmastoinnista tehojen takia :)

Miksi jäisi väliin? Hommaat ne coolerilla varustetut raudat, niin cooleri on sitten siinä kohdin missä on normaalisti syyläri ja syyläri liikahtaa sen 5cm lähemmäks konetta.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 24.07.2011, 17:49:15
Miksi jäisi väliin? Hommaat ne coolerilla varustetut raudat, niin cooleri on sitten siinä kohdin missä on normaalisti syyläri ja syyläri liikahtaa sen 5cm lähemmäks konetta.

Silloinhan se juuri jää ilmastoinninkennon ja syylärin keskelle. yks vaihtoehto on hankkia pieni cooleri puskuriin.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: tomimikael - 24.07.2011, 18:00:32
Cooleri uloimmas, sen pitää saada eniten raitista ilmaa, nuo muut on toisarvosia, flekti hoitaa niiden jäähdyttämisen.

Ja älä hyvä mies ilmastointia poista, nostaa auton arvoa melkein puolella kun on toimiva.  Ja mustan värinen auto ilman ilmastointia on kesällä aika hanurista!  :)
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 24.07.2011, 19:32:31
Cooleri uloimmas, sen pitää saada eniten raitista ilmaa, nuo muut on toisarvosia, flekti hoitaa niiden jäähdyttämisen.

Ja älä hyvä mies ilmastointia poista, nostaa auton arvoa melkein puolella kun on toimiva.  Ja mustan värinen auto ilman ilmastointia on kesällä aika hanurista!  :)

Mä oon kans samaa mieltä että coolerin pitää olla etuimmaisena jotta se pystyy jäähdyttämään ilamn tarpeeksi.
Ajattelin että siirrän syyläriä taaksepäin, ja siirrän sen eteen kennon ja ihan etummaiseksi maskin taakse välijäähdytin.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: InlineFour - 24.07.2011, 19:48:56
Vakicooleri vakipaikalla todistetusti riittäny 300 hevoseen.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 24.07.2011, 20:14:20
Vakicooleri vakipaikalla todistetusti riittäny 300 hevoseen.

ahaa, se vois olla yks vaihtoehto :)
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: sekokupu - 24.07.2011, 22:05:07
Silloinhan se juuri jää ilmastoinninkennon ja syylärin keskelle. yks vaihtoehto on hankkia pieni cooleri puskuriin.


Näinhän se on tehtaaltakin tullut. Eka ilmastointi, sit cooleri ja syyläri. Mitä vikaa siinä?
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 25.07.2011, 08:20:31

Näinhän se on tehtaaltakin tullut. Eka ilmastointi, sit cooleri ja syyläri. Mitä vikaa siinä?

Joo varmasti toimii, mutta haluan että kuuleri saa kunnollla ilmaa.
No jos jätetään tämä aihe ja siirrytään alkuperäiseen eli projektiin.

Tänään olis tarkotus mennä irroittamaan 244 moottori ja maalata konehuone, ja alkaa suunnittelemaan sähköjä jne. niin paljon kuin kerkeää :)

Laitan kuvia taas.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 25.07.2011, 16:22:55
Hei rakas päiväkirja  :2funny:

Tänään tuli taas autoa laitettua pikkasen kuten nokka irroitettua 244:sta (ja selvis että on A-nokka, eli ei tarvii nokkaa vaihtaa) ja joitakin osia sain maalattua sekä 360:stä ruiskun irroitettua :)

Ruiskun johdotusten kanssa tuli pieniä ongelmia mun tietämättömyyden takia.
johdotus on helppo ottaa pois jos voisi irroittaa 2 liitintä jotka menevät releelle ja yhdistää ne mun autoon johonkin,

Tuossa kuva niistä 2 johdosta, siinä näkyy se liitin joka jäisi sitten pois.
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/rele.jpg)


 mutta sitten siitä jäisi pois, lampda johdot, 1 "puolalle" menevä liitin (mikä mahtaa olla tuoko se puolalle sen tarvitseman virran?, voisiko sen korvata jotenkin?) joka taas menee paksuun johtonippuun ja se nippu menee sulakerasiaan. eli pitääkö mun ottaa myös sulakerasia mukaan tohon 244:seen?

Mikä tuo on ,sihen tuli sytytykseltä jotain johtoja? se pitää kanssa vissiin ottaa mukaan vai onko mun 244:ssa sellanen valmiiksi?
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/mikstuoon.jpg)

Toinen asia on että pitääkö mun ottaa se kärjetön jakaja 360:sta vai voinko jättää 244:sen kärjellisen paikalle?

Kuvia ruiskusta.
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/shkinenruisku.jpg)
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/ruiskuvaillairrotusta.jpg)

imusarja irroitettuna
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/imusarjairrotettuna.jpg)

Suuttimet hyvässä hapessa  :D
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/b200fkone.jpg)

Ruiskun sytytys
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/Paikalletulevasytytys.jpg)

Tuollanen boksi löyty keskikonsolin takaa (Onko tässä ruiskussa omat boksit sytytykselle ja ruiskulle?)
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/boksi-1.jpg)

ilmanmassamittari?
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/360ilmamrmittari.jpg)

3 viimistä numeroa on 096 (anteeks epäselväkuva)
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/ilmamrmittari.jpg)

Maski tuli maalattua
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/maskimaalattuna.jpg)

"tumma optiikka" valot (ois pitäny tuon lasin alaosa maalata myös ni ois ollu paljon tummempi.
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/Tummaoptiikkavalo.jpg)

Tuosta ohjaustehostimesta näkee miltä tulee näyttämään ku on hihnapyörät maalattuna
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/pyrmaalattu.jpg)
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/maalattujaosia.jpg)

Siinä se suuren keskustelun aihe, ilmastoinninkenno. tonne pitäis cooleri jotenkin saada mahtumaan
 (http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/ilmastoinninkenno.jpg)

coolerin paikan suunnittelua
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/etuptpurettu.jpg)

244 nokka irroitettu oli kuin olikin A-nokka, seuraavaksi kansi pois
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/160nokkairrotettu.jpg)

Seuraavaks olis sitten edessä 244:sen koneen nosto pois, jotta saa lohkon pestyä ja maalattua sekä ruiskun vauhtipyörän asennettua.
Samalla konehuone saa mustan maalipinnan koska on järkevää maalata se ku kone on poissa.
 
Tänään ei ikävä kyllä kerenny olemaan autojen kimpussa kuin se 3 tuntia, kerkes siinä myös hiukan putsaamaan konehuonetta, otin lampunpesimet kokonaan pois, otin mekaanisen bensapumpun pois ja asensin tilalle 360:stä otettu tulppa. tuo r-sportin mekaaninen bensapumppu olis kaupan   :)

Projekti jatkuu taas varmaankin huomenna :)





Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: Pozoy - 25.07.2011, 19:02:34
Eikös tämän ikäisessä pitäisi olla metallinen öljyn lisäys korkki, vai muistanko väärin?
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/ruiskuvaillairrotusta.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 25.07.2011, 21:04:58
Eikös tämän ikäisessä pitäisi olla metallinen öljyn lisäys korkki, vai muistanko väärin?
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/ruiskuvaillairrotusta.jpg)

Tuo kuva on 360 vuosimalli 90 muovikorkki siinä on.

Tossa mun 244 on metallikorkki ja vuosimalli on 82
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: 252R - 25.07.2011, 23:20:03
pöljä kysymys? onko tuo imm tuosta 360 volvosta? mikä tämä ruisku on tyypiltään? kun näyttää ihan motronicin määrämittarilta ja käsittääkseni on lh jetissä aina lankamallin MASSAmittari?
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: Juzi - 25.07.2011, 23:29:05
On toi ihan 360 originaali..
Se on vähän erikoinen vehje muutenkin.. Toshan on tollanen kjet tyhjäkäyntimoottorikin  :D
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: 252R - 25.07.2011, 23:30:42
jaa? ihme härveli.. eikai tuo ruisku sitten ole se regina härveli mitä oli jossai vuosimallissa? tuo ei oikeen mahda perustaa turbosta nuillansa...
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 25.07.2011, 23:48:24
jaa? ihme härveli.. eikai tuo ruisku sitten ole se regina härveli mitä oli jossai vuosimallissa? tuo ei oikeen mahda perustaa turbosta nuillansa...

Joo oon kans miettiny et hankkisin 240/740/940 sähköruiskun.

Munki mielestä toi ilmamassamittari on ihan utopinen.. Tyhjäkäyntimoottorin voi kyllä korvata jollain muulla mutta mahtaakohan ton massamittarin pystyä?

Vaikee sanoo että toimiiko turbon kanssa? toivottavasti :D
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 25.07.2011, 23:55:18
löyty mielenkiintoinen sivu joka saattaa auttaa ruisku asiassa

http://360.haubits.net/index.php?dir=VolvoRacing.se%2F
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: 252R - 25.07.2011, 23:58:47
kyllä tämä mahtaa olla juurikin se renix/regina härveli, en aamenella sano mutta oudolta näyttää.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 26.07.2011, 13:47:54
Tietääkö joku sopiiko tämä b21 koneeseen? johon olis tulee 530 kansi?

http://www.blocket.se/stockholm/JBR__H__profil_vevstakar_Volvo_vitmotor_24226984.htm?ca=12&w=3
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: olli - 26.07.2011, 14:19:47
Eikös nuo kanget ole ns. uudempiin tinakoneisiin?

Katso tuolta vinokoneiden tietoutta-topiceista yms. oikeat mitat.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 26.07.2011, 14:56:42
Eikös nuo kanget ole ns. uudempiin tinakoneisiin?

Katso tuolta vinokoneiden tietoutta-topiceista yms. oikeat mitat.

ok. ei muuta ku tutkimaan :D
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: AtAi - 26.07.2011, 14:57:52
pöljä kysymys? onko tuo imm tuosta 360 volvosta? mikä tämä ruisku on tyypiltään? kun näyttää ihan motronicin määrämittarilta ja käsittääkseni on lh jetissä aina lankamallin MASSAmittari?
360ssä on muistaakseni LU-jetronic, ei reginasysteemi eikä LH-jetronic.

Miksu se pieni musta rasia on lisäSULAKErasia, et tarvitse sitä.
Sytkä on ihan normaali RENIX, et voi käyttää MITÄÄN sen sytkän osia josset saa asentoanturia vauhtipyörälle.

Eli kertauksena 360tekniikasta:
Sytytys on RENIX
Ruisku on LU-jetronic.

Ja noi vitmotor kanget on tosiaan alumoottoreihin, eli s40, 850 yms etuvetopaskeisiin.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: _hape - 26.07.2011, 15:56:46
b21 vakio kanget kestää niin paljon (350hv ainakin) ettet niitä lelu jeteillä paskaks saa eli täysin turhaa vaihtaa kankia.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: JuHaU - 26.07.2011, 16:01:21
b21 vakio kanget kestää niin paljon (350hv ainakin) ettet niitä lelu jeteillä paskaks saa eli täysin turhaa vaihtaa kankia.

Eikös ne tuolla lelu:lla voi juuri rikki saadakin kun lataa reippaasti painetta ja menee pahvi ja vedet pyttyyn ja samalla vielä nakuttaa.

Mutta tosiaan B21 alakerta riittää todella pitkään. Oikeastaan yhtä paljon kuin modatut LH.jetitkin.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 26.07.2011, 17:08:56
360ssä on muistaakseni LU-jetronic, ei reginasysteemi eikä LH-jetronic.

Miksu se pieni musta rasia on lisäSULAKErasia, et tarvitse sitä.
Sytkä on ihan normaali RENIX, et voi käyttää MITÄÄN sen sytkän osia josset saa asentoanturia vauhtipyörälle.

Eli kertauksena 360tekniikasta:
Sytytys on RENIX
Ruisku on LU-jetronic.

Ja noi vitmotor kanget on tosiaan alumoottoreihin, eli s40, 850 yms etuvetopaskeisiin.

Joo mäkin kuulin jostain et sytkä osia ei voi käyttää. koitan hankkia uuden ruiskun missä on kunnon sytytys. ku alkaa ottaa päähän jos ja KUN tehon nälkä alkaa kasvaa ja ruiskusta loppuu kapasiteetti.

Voikohan tuota käyttää jollain toisella sytytyksellä?
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: janne81 - 26.07.2011, 20:44:09
kyllä tämä mahtaa olla juurikin se renix/regina härveli, en aamenella sano mutta oudolta näyttää.
Ei oo. Reginassa on map-tunnistin ja sitä oli pelkästään isoissa Volvoissa.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: 252R - 26.07.2011, 20:47:35
juu, elikkä meni väärin, en tosiaan ole tuommosta härveliä ennen nähny..
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: AtAi - 26.07.2011, 21:00:23
Joo mäkin kuulin jostain et sytkä osia ei voi käyttää. koitan hankkia uuden ruiskun missä on kunnon sytytys. ku alkaa ottaa päähän jos ja KUN tehon nälkä alkaa kasvaa ja ruiskusta loppuu kapasiteetti.
Voikohan tuota käyttää jollain toisella sytytyksellä?
Voit käyttää ihan sillä b21sen sytkälläsi tuota, mutta kun se ajotuksen säätö ei sillä vakioalipainekellolla välttämättä kauhean hyvin toimi ahdoilla  ::)

Itse ottaisin ton lu-jetin käyttöön, on joku hollandeesi ajanu aika paineilla tollakin ruiskulla, sen kaveriksi jollain säädettävällä ohjaimella Edis4, tosin sillekkin tarviit anturit rakennella.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: _hape - 26.07.2011, 21:34:08
tossahan on myöhästävällä kellolla oleva virranjakaja jo valmiina. eikös tuo ollut r-sport
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: AtAi - 26.07.2011, 21:43:25
tossahan on myöhästävällä kellolla oleva virranjakaja jo valmiina. eikös tuo ollut r-sport
Niin jos se muuten on tallessa....

melkeen jo unohdin.  :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 26.07.2011, 23:57:28
Niin jos se muuten on tallessa....

melkeen jo unohdin.  :2funny:

On tallessa ja paikallakin :) eli ruisku kiinni ja r-sportin oma sytkä hoitaa homma ainakin hetken aikaa.
Eli pitää ottaa varaosa-autosta ruisku+johdot+boksi ja vissiin lampda+imm? tarviiko vielä tuon vauhtipyörän tunnistimen?

Ku saan pian turbon alkuperäisen ruiskun ja sytytyksen :)
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: Repe - 28.07.2011, 21:55:42

kuinka pitkälle jo oot päässy koneen kanssa?  :)
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 28.07.2011, 21:57:41
kuinka pitkälle jo oot päässy koneen kanssa?  :)

Se on nyt jääny vaiheeseen ku on ollu reissu hommia.

Ruiskua odottelen ni sit ku se on asennettu ni pääsee kasaamaan konetta, nyt on sen aikaan keskittyny koriin ja sen kunnostamiseen.

Hienot valot laitoit omaan autoon :)
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 01.08.2011, 19:19:05
Ei ole oikeen kerenny nyt projektia tekemään ku on ollu kauhea kiire ja monta firabeli autoa hitsattavana :( no jostain se raha pitää saada tähän projektiin :)

Tällä viikolla olisi tarkoitus alkaa ruiskun asentaminen heti ku saan aikaseks mennä ostamaan ne ruiskun osat.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 05.08.2011, 11:14:33
Nyt on taas saatu vähän aikaseks. kone nostettu pois keulalta.
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/Moottoriotettupois.jpg)

kone on purettu atomeiksi siinä muutama kuva männistä. (käyny vissiin vähän laihalla)
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/Kansiirroitettu.jpg)

Mäntien päällä oleva roska on tullu jälkeen päin, eli ei ole metallisilppua :)
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/4pytty.jpg)

Lohkokin tuli maalattua punaisella spraymaalilla.
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/Lohkomaalattu.jpg)

Nyt on sitten vielä sähköruiskun osat kasassa ja kaupan päälle sain niin hyvät neuvot että onnistuu 100% varmuudella ruiskun asennus.. suuret kiitokset juhau:lle.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 05.08.2011, 11:19:27
Ihmetyttää tuo ilmastointi, ku auton ostin ni ei ollu ilmastoinnin hihnaa paikalla mahtaako olla rikki?

Ilmastoinninkompuranpyörä pyörii hyvin ja se mangneetti pyörii hyvin, nesteitä ei ollu järjestelmässä ollenkaan... Voisko olla että on jotain vuotoa jossain että siks vanha omistaja oli poistanu hihnan tai sitten se halus poistaa kaikki tehoa vievät komponentit pois käytöstä.

No jahka saan koneen toimimaan ni menen velipojan työpaikalle (autokorjaamo) ilmastointihuoltoon ja täytetään vehkeet ni näkee vuotaako..

Nyt tallille volvoa laittamaan.. hyvää päivän jatkoa kaikille :)
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: JuHaU - 05.08.2011, 11:38:38
Onkos tuossa yhdessä männässä käynyt mäntäpistiäinen tekemässä koloja lakeen?
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: _hape - 05.08.2011, 13:31:34
Onkos tuossa yhdessä männässä käynyt mäntäpistiäinen tekemässä koloja lakeen?

noilla männillä on b21a moottorissa vissiin lähemmäs 10:1 puristukset menee vuosimallin mukaan, joten

todennäköistä että nakuttanut ainakin näyttäis niinku juhakin katto.

miulla oli vielä niin vanha b21a että siinä oli purisukset 8.5:1 ja männässä oli muistaakseni 2.2-2.5mm

kuoppa :)

tuohon voisi vaihtaa et koneen männät jolla puristus tippuu johonkin 7.5:1
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 05.08.2011, 19:47:16
noilla männillä on b21a moottorissa vissiin lähemmäs 10:1 puristukset menee vuosimallin mukaan, joten

todennäköistä että nakuttanut ainakin näyttäis niinku juhakin katto.

miulla oli vielä niin vanha b21a että siinä oli purisukset 8.5:1 ja männässä oli muistaakseni 2.2-2.5mm

kuoppa :)

tuohon voisi vaihtaa et koneen männät jolla puristus tippuu johonkin 7.5:1

Joo oikeessa taidatte olla :)

Mahtaako nuo olla ihan hyödyttömät vai voikohan noita vielä käyttää jos vie ne johonkin lovetettavaksi? jos ei niin pitää kattoa jos jostain löytäisi b21a/et männät.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 05.08.2011, 19:55:20
Mikäs on muuten turbolle suositeltu maksimipuristus jonka yli ei kannata mennä?
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 06.08.2011, 08:07:10
Eilen sain tehtyä virabelit pois ja kerkesin vähän volvoakin laittamaan.
Eli lohkoa pistin vähän kasaan, vesipumppu ja joitain vesiputkia tuli laitettua kiinni.

Imusarjaa laittelin letkuja ja suuttimia kiinni.
Tuossa kuva tyhjästä ja maalatusta imusarjasta
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Volvo%20244%20projekti/Valokuva0683.jpg)

Huomenna sunnuntaina menen taas jatkamaan hommia, suunnitelmissa olis laittaa lohko moottoripukkiin ja ottaa öljypohja ja männät ym. pois...
Sekä olis tarkotus alkaa laittamaan ruiskun johtosarjaa.

Sunnuntaina käyn myös hakemassa uuden volvon jonka sain palkkioksi kun hitsasin yhtä escorttia, Ei tuu volvolle kauheasti hintaa (hitsasin escorttiin 2 paikkaa ja vaihdoin lampdan)
Se on volvo 240 GL b200k -85 ja se on ulkoa, sisältä ja konehuoneesta hyväkuntoinen ja pohja siinä on kunnossa koska olen sen ite joskus hitsannu :) saa siitä talviauton itelleni :D
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: JuHaU - 06.08.2011, 09:33:50
Mikäs on muuten turbolle suositeltu maksimipuristus jonka yli ei kannata mennä?

Näissä kotivirityksissä varmaan kannattaa pitää rajana noin 9:1 puristuksia. Tiedän että korkeammillakin pelittää, mutta siihen vaikuttaa moni muukin asia mm moottorinohjaus...

Esimerkkejä:
B230FT/FK 8.7:1
B230FB 9.3:1 (vapari joita on ahdettu menestyksekkäästi LH:lla)

B21ET 7.5:1

Tuohon väliin kun asettuu, niin ei pitäisi mennä pieleen puristuksien puolesta.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 16.08.2011, 18:02:37
Onko m45 kestävempi kuin m47 laatikko?

Olen jostain kuullut että 4-vaihteinen olisi kestävempi, jos pitää paikkansa niin voisin harkita sen asentamista ku talviautosta löytyy m45.

Projektissa on siis paikalla m47 laatikko ja talviautossa on m45 ni pystyisi helposti vaihtamaan keskenään, ja talviautolla ajetaan varmaan enemmän pitkiä matkoja, ku tuo projekti ei oo kauhean taloudellinen pitkillä matkoilla :)
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 21.08.2011, 21:59:32
Ei ole vähään aikaa saanu mitään aikaseks. moottori odottelee tiivisteitä että pääsis kasaamaan.

Tänään tuli imusarjaa koottua hiukan, muuten en tehny sille mitään.
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: miksu01 - 22.08.2011, 23:23:18
ou jeah. Pitkän etsinnän jälkeen sain kuulla että projektiin tarvittavat osat saatavilla  :) Ei muuta ku rahat kasaan ja ostoksille :) Kohta auto taitaa jopa rullata  :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
Kirjoitti: viiksivallu - 12.12.2011, 13:09:28
ou jeah. Pitkän etsinnän jälkeen sain kuulla että projektiin tarvittavat osat saatavilla  :) Ei muuta ku rahat kasaan ja ostoksille :) Kohta auto taitaa jopa rullata  :2funny:
Joko rullaa?  :pomo: