Elekma  Autoracing

Volvo 940 TDiC aut käyttiskuntoon.

  • 21 Vastauksia
  • 12434 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

volvo850aut

  • Vieras
Volvo 940 TDiC aut käyttiskuntoon.
« : 04.10.2011, 21:29:29 »
Tuli todettua että jos autoon sekottaa liikaa sähköä niin siihen menee järki. Tästä syystä päätin lopettaa tuon 850 volvon rassaamisen ja ajaa sillä niin kauan kun se liikkuu.

Mutta asiaan.

Päätin ottaa riskin.
Eli ostin 940 korisen farmarin jossa on TDiC kone ja sen jatkeena ZF automaatti.

Varusteina löytyy:
-Ilmastointi
-Vakkari
-Puolinahat
-Lasten istuin
-Koira verkko

Eli pakettina erittäin yksinkertainen.

Auto on aika rujon näkönen ulkoapäin ja töitä kyllä riittää. Onneksi en hävittänyt 740 volvoa josta aion aikalailla osia tuohon siirtää.

Sitten vikoja ja näihin neuvot ovat tervetulleita.
-Automaatissa ilmeisesti ravistaa turbiini kun 80-100 nopeudessa armoton jurina ja alkaa heti silloin kun turbiini menee lukkoon.
-Pakoputki pitäs asentaa.
-Hehkut ei toimi (rele irrotettu koska hehkut aina päällä)
-Turbo tuntuu vuotavan öljyä koska turbon imupuolella on kuivaa öljyä mutta turbon jälkeen märkää. Moottori ei huohota.
-Jäähdytinnesteen seassa öljyä. edellisen omistajan mukaan kaatanut öljyä vahingossa väärästä korkista. Selvitellään mutta ei vettä öljyn seassa.
-Kardaanin laakeri kolisee ja ravistaa
-Sisälle ei tule lämmintä kuin lehmänhenkä, mutta painetta tulee vesijärjestelmään vain sen verran että voi sanoa että sielä jotain painetta on.
-valoja pimeenä sieltä täältä. suurin syy näihin on se että edellinen omistaja katkonut johtoja pikaliittimien juuresta? en tiedä mikä into siinä on ollut...
-Öljypumpun alumiinin ja lohkon välistä vuotaa öljyä.
-Kaikki pyöränlaakerit vollottaa
-Moottorilla jää pyttyjä välistä kylmänä.
-Sisustassa konsolin muovit ovat ottaneet itseensä mutta koitetaan siirtää mitä pystytään tuosta 740 kympistä.
-ovikahvat ei palauta.
-Kauko-ohjaus sekasin.
-Helmat ja ovan alareunat ruosteessa mutta ei läpi paikkoja ei ole ainakaan vielä löytynyt.
-Edessä haritusta varmaan 3 senttiä.

Mutta sitten plussia

-pihalla oli noin 5 astetta lämmintä ja hehkut ei toimi. auto lähti käyntiin jonkun 3-4 pyöräytyksen jälkeen ja heti kaikilla pytyillä. Savutti vaan aikalailla valkoharmaata? liekkö tarttee huolestua kun hehkut ei toimi?
-ruostevaurioita ei löytyny muualta kuin tuulilasin alapellistä, helmoista etuovien alareunoista ja etulokasuojien ja runkopalkkien välisessä saumassa.

Sitten yleisökysymyksiä. Hyllyssäni on Compomotiven mo5 vanteet 15 tuumaset ja et0. Tuossa 740 volvossa mahtui pyörimään pienellä kaarien levityksellä mutta mites 940 volvossa? onko kokemuksia?

Moottoria






Mittaristo ja tyylikkäät kilometrit.


Turbo ei ainakaan vuoda ulospäin öljyä. liekkö alkuperänen?


Sisältä.


Tuommoset ruosteet löytyy kummaltakin puolelta helmasta mutta ei ainakaan pahempaa ole vielä löytynyt.
« Viimeksi muokattu: 06.10.2011, 20:35:51 kirjoittanut volvo850aut »

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Volvo 940 diesel automaatti käyttiskuntoon.
« Vastaus #1 : 04.10.2011, 21:39:22 »
Hmm kuulostaa pelottavalta  ;D
Kyllähän kaikesta pelin saa kun viitsii tehä.

Joo automaatti ei ole mikään vahvin sitten näissä.
Ite hajotin omasta justiin viikonloppuna ::)
Alko juriseen pakilla ja tänään tarkastin sen
ettei tullu kardaanista. Ja perän kyllä poissuljen heti.

Kuulostaa kyllä tosi tuulesta temmatulta että kaatanut muka öljyä
väärään paikkaan. Niin tyhmä ei voi oikeasti olla.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

volvo850aut

  • Vieras
Vs: Volvo 940 diesel automaatti käyttiskuntoon.
« Vastaus #2 : 04.10.2011, 22:04:51 »
niin minustakin kuulostaa aika ihmeelliselle, mutta se nyt nähdään kun vaihdan nestees ja koitan huuhdella suurimman osan edes tosta jo olevasta öljystä pois.

Kuulostaa kyllä tosi tuulesta temmatulta että kaatanut muka öljyä
väärään paikkaan. Niin tyhmä ei voi oikeasti olla.


Mites tuo AW71 ja ZF lootan ero? onko niissä suuriakin eroja kulutuksen kannalta.
Ja ei tarvii pitää moraali puhetta automaatin taloudellisuudesta  ::)

volvo850aut

  • Vieras
Vs: Volvo 940 TDiC aut käyttiskuntoon.
« Vastaus #3 : 06.10.2011, 20:40:30 »
No nyt on uusia kuvia. ilmeisesti valkosen savun määrä kylämänä johtuu pumpun erittäin myöhäsestä ajotuksesta. savutus vähenee nimittäin melkein kokonaan kun moottori tulee käyntilämpöiseksi.

Edellinen omistaja ei ole hihnaa kuulema koskaan pumpulle vaihtanut ja hihna on erittäin löysällä.

Onko porukalla vaikuttanut fortte diesel käsittely kuinka moottorin käyntiin? ittellä tosiaan tuntuu kylmänä tyhjäkäynnillä jäävän pyttyjä välistä.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Volvo 940 diesel automaatti käyttiskuntoon.
« Vastaus #4 : 06.10.2011, 21:10:52 »
niin minustakin kuulostaa aika ihmeelliselle, mutta se nyt nähdään kun vaihdan nestees ja koitan huuhdella suurimman osan edes tosta jo olevasta öljystä pois.


Mites tuo AW71 ja ZF lootan ero? onko niissä suuriakin eroja kulutuksen kannalta.
Ja ei tarvii pitää moraali puhetta automaatin taloudellisuudesta  ::)

Automaattihan on oikea valinta, sitä tarvi muutaku ylistyspuheita pitää korkeintaan 8)

Eipä siinä muuta eroa kun että dieseliin ei muuta o saannu ku tota ZF:ää ni ei tarvi pohtia ;D

Taitaa enempi vaikuttaa noitten uudempien dieselien toimintaan se forte.
Ja riippuu tietty siitäki kuin pitkän matkaa kone on jo "pyhän hengen" puolella
toiminnan kannalta  ::) Omassa lähes 700tkm ajetussa ei sitten mitään eroa.
Kun kokeilin.
« Viimeksi muokattu: 06.10.2011, 21:12:30 kirjoittanut InlineFour »
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

volvo850aut

  • Vieras
Vs: Volvo 940 TDiC aut käyttiskuntoon.
« Vastaus #5 : 06.10.2011, 21:35:03 »
mietin vaan että onkohan olemassa mitään muuta automaattia joka kävis deekun perään pienellä sovituksella?

Onko näissä yleensä muuten t3 runkonen ahdin? pitäs korjaussarjaa tilata...

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Volvo 940 TDiC aut käyttiskuntoon.
« Vastaus #6 : 06.10.2011, 21:42:19 »
On t3 pohjainen.

No AW-laatikkoon ei tarvi modaa "kuin" kiinnitys, ja tokkopa ZF-turbiinikaan käy.
Ja deekun akselin boori..

Näitä ZF:iä saa vahvistettua, ZF 4hp24 sisuskaluin, mm. 750 BMW.
Eli laatikon löytäminen jolla vahvistaa ei ole helppoa. Oliskohan ollu myös
lantikassa tarjolla tätä. Jossain maasturissa kuiteski.

On muuten instant win pakokaasutestissä, tällä laatikolla ei saa kierrättää ku 1500rpm
pakokaasutestiin, eli voi savuttaa kuin paljon tahansa ja menee läpi ;D

Dokumentti tuosta löytyy jostain trafin sivun syövereistä.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

volvo850aut

  • Vieras
Vs: Volvo 940 TDiC aut käyttiskuntoon.
« Vastaus #7 : 06.10.2011, 23:00:12 »
jep. tämä oli tiedossa ja tullaan hyödyntämään  ;D

onko mistä tilattu noita korjaussarjoja?

volvo850aut

  • Vieras
Vs: Volvo 940 TDiC aut käyttiskuntoon.
« Vastaus #8 : 07.10.2011, 18:16:23 »
Nooni. illan surffailun jälkeen totesimme että autoon vaihdetaan ZF4HP24 laatikko ja sitä ohjaamaan MegaShift ohjaus. 22 vaihteiston turbiini ja etulevy ja turbiinin kotelo on samat myös 24 vaihteistossa ja siitä syystä pitäisi turbiinin koppa olla mahdollista vaihtaa tuohon isompaan laatikkoon.

Lauantaina 7.10.2011 autolle tehdään forte motor flush käsittelu ennenkö moottoria aletaan hieman purkamaan ja öljyjä vaihtamaan.

Pidän juttua yllä loota projektista kunhan rahallinen tilanne tarvittavien osien hommaamiseen.

volvo850aut

  • Vieras
Vs: Volvo 940 TDiC aut käyttiskuntoon.
« Vastaus #9 : 08.11.2011, 17:15:34 »
Noniin. Nyt on moottorin ylimääräset öljyvuodot tilkitty ja on muuten ihanaa vaihtaa öljypumpun tiiviste.......

Turbo odottelee pöydällä korjaussarjan saapumista ja kasausta.

Vaihteiston vaihto operaatio tuntuu tulevan entistä ajankohtaisemmaksi... alkoi laatikkovuotaa öljyä jostain takaa mutta ei stefasta...

Keulan palkit ja ruostekohdat käytiin moottorin ollessa korotettuna teräsharjalla ja vernissalla läpi.

Öljypohjan ollessa irrotettuna löytyin öljyn seasta kiva yllätys.... 2 öljyjettiä on tärissyt ja murtunut irti. öljynpaineet kyllä pysyy ihan normaalissa mutta vaikuttaakohan moottorin kestävyyteen kuinka paljon? kuitenkin ihan vakiotehoilla ollaan menossa.

jos on jollakin ylimääräisiä hehkun releitä niin ollaan innokkaita ostamaan.


Millä saa dieselin katkun irtoamaan sisustasta??

Kuinkakohan moni on onnistunut korjaamaan näistä mittaristoja?

Poissa viiksivallu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 923
  • If it works, don't fix it.
Vs: Volvo 940 TDiC aut käyttiskuntoon.
« Vastaus #10 : 08.11.2011, 18:14:40 »
Noniin. Nyt on moottorin ylimääräset öljyvuodot tilkitty ja on muuten ihanaa vaihtaa öljypumpun tiiviste.......

Turbo odottelee pöydällä korjaussarjan saapumista ja kasausta.

Vaihteiston vaihto operaatio tuntuu tulevan entistä ajankohtaisemmaksi... alkoi laatikkovuotaa öljyä jostain takaa mutta ei stefasta...

Keulan palkit ja ruostekohdat käytiin moottorin ollessa korotettuna teräsharjalla ja vernissalla läpi.

Öljypohjan ollessa irrotettuna löytyin öljyn seasta kiva yllätys.... 2 öljyjettiä on tärissyt ja murtunut irti. öljynpaineet kyllä pysyy ihan normaalissa mutta vaikuttaakohan moottorin kestävyyteen kuinka paljon? kuitenkin ihan vakiotehoilla ollaan menossa.

jos on jollakin ylimääräisiä hehkun releitä niin ollaan innokkaita ostamaan.


Millä saa dieselin katkun irtoamaan sisustasta??

Kuinkakohan moni on onnistunut korjaamaan näistä mittaristoja?
Kokeile pistää johonkin astiaan etikkaa, ja jättää se yöksi autoon. Taikka teet Febrize-käsittelyn.. Noilla pitäisi varmaan jo pärjätä

volvo850aut

  • Vieras
Vs: Volvo 940 TDiC aut käyttiskuntoon.
« Vastaus #11 : 09.11.2011, 18:08:46 »
Nyt on turbokin kasattu uusilla osilla ja osat tulivat maksamaan yhteensä 77 euroa. huomenna nähdään lähteekö motti vielä käyntiin...

Huolettaa vaan ne jetit että kestääkö ne männät tossa turbon kanssa kuinka hyvin...

vielä olis pakoputkeen katalysaattorin asennus ennen katsastusta. sen jälkeen alkaa ruosteiden fiksaus....

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Volvo 940 TDiC aut käyttiskuntoon.
« Vastaus #12 : 09.11.2011, 18:26:12 »
Jos budjetti ja aika antaa myöden,
uudet öljyruiskut saa volkswagenilta, 23€ kappale, ei ihan järjetön.
Muistelen vaan kun joskus on väitetty ettei niitä saa mistään, että pitää muista malleista/
merkeistä soveltaa  ::)
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

volvo850aut

  • Vieras
Vs: Volvo 940 TDiC aut käyttiskuntoon.
« Vastaus #13 : 10.11.2011, 21:12:45 »
ei vaan taida vaan onnistua jettien asennus moottori paikallaa? kampiakseli  pitäs saada eestä pois... vai onko jollakin kokemusta?

volvo850aut

  • Vieras
Vs: Volvo 940 TDiC aut käyttiskuntoon.
« Vastaus #14 : 22.11.2011, 18:06:08 »
Nooni. nyt on ekat savut otettu ja todettu että pumpun ajoitus on pielessä. miten on muuten pojat onnistuneet katteleen sitä kampiakselin merkkiä silleen että olis edes suunnilleen kohdallaan? ittellä on kaikki tavarat siinä niin edessä että ei pysty kattomaan kun tosi yläviistosta....

Tehtyjä työkaluja ( saa pyytää lainaan )
-nokka-akselin lukitus työkalu
-alahihnapyörän irroitus työkalu
-pumpun hihnanpyörän lukitustappi
-Pumpun ajoitus adapteri. Alkuperäistä adapteria vastaava.

pistäs vielä kehittää joku peili millä pystys kattomaan sen ykk merkin kohdan ilman että tarvii arpoa. Yksi mitä suunnittelin niin endoskoopille teline siihen reikään, mutta täytyy suunnitella.

Turbon paluuletkun tiiviste vuotaa vielä turbon päästä mutta täytyy ottaa irti ja kittailla paikalleen.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron