Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport/ Projekti myyty eteenpäin.

  • 52 Vastauksia
  • 23221 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Jaataanpa nyt omakin projekti kaikille.

Elikkä autoksi hankin alkuperäisen 244 GLE b21at R-sportin
Maksoin autosta 360e ja sain kaupanpäälle 15" virgo vanteet :)
Ainut huonopuoli on se että auton historiasta ei ole mitään hajua ja myyjäkään ei tiennyt onko autolle tehty jotain :(

Kori ja pohja on hyvässä kunnossa, pohjassa ei ruostetta ja korissa ei klommoja.
Ainoastaan maalipinta on auringon polttama, mutta se ei haittaa ku autosta on tulossa kiiltävän musta.

SATGE 1
Elikkä aluksi moottori tehdään n. 180hv (dynolappulla) että saadaan muutoskatsastettua välijäähdyttimelle ja muille virityksille (auto on jo aken tietokannassa turbona)
alusta/jarrut päivitetään turbon vastaavaksi.

STAGE 2

Muutoskatsastuksen jälkeen lähetään ottamaan se 200-250hv irti koneesta
Moottorin sisuskalut vaihdetaan kestävemmiksi, turbo menee vaihtoon.
Alustaa parannetaan tehojen mukaan.

Koriin tulee kiiltävän musta maalipinta, a-group takaspoileri (ainakin suunnitelmissa), alumiinivanteet, madallus ja ehkä levikettä ainakin näin ens alkuun, suunnitelmat aina muuttuu ni sen näkee sitten valmiina mitä on tullu :)

Sisustan koitan pitää aikalailla vakiona. Mustat nahka penkit (olleet alkuperäisenä, paikalla mustat nahkaovipahvit), lisää mittareita ja jotain muuta.

Tuossa kuva ostokunnossa






Maksoin autosta 360e ja sain kaupanpäälle 15" virgo vanteet :)


Tarkoituksena on päivittää moottoria paremmaksi mm. sähköinenruisku+muita virityksiä  (n.+200hv), kori ja sisususta uusiksi.

Moottorina on b21at



Paikalla 160-kansi




Tuolta lisää kuvia
http://kuvablogi.com/blog/34589/1/



« Viimeksi muokattu: 26.05.2012, 08:02:59 kirjoittanut miksu01 »
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
« Vastaus #1 : 24.07.2011, 11:07:53 »
Etsin kauan täydellistä sähköistäruiskua, mielessä kävi myös mekaaninen mutta päädyttiin sähköiseen sen muunneltavuuden takia. Sitten tuli tilaisuus ostaa halvalla kokonainen auto (kiitos aukki) jossa olisi kyseisellä ruiskulla volvo 360 GLI 2.0 -90, ongelmaksi muodostui se että auto on ihan ruosteeton ja ajettukkin vain 198tkm joten tekisi mieli leimata se :)
Kompromissiin päädyttiin, eli auto joutuu luovuttamaan ruiskunsa ja myös 530-kansi A-nokalla otetaan turbo käytöön, ja turbon kansi, kaasareineen asennetaan 360 jotta saadaan joku talviautoksi.  Nyt on vihdoin saatu 300-satku talleille odottamaan koneen purkua.

Tuossa kuva tekniikan luovuttajasta b200f





Nyt on 244 moottorin purku päässyt alkuun, ensin riisuttiin imusarja, kaasari, ahtoputket, pakosarja+turbo. osat näyttivät suht hyväkuntoisilta.
Seuraavaksi purkulistalla oli jakopää, visko, syyläri, Kaikki siima/kiilapyörät.

Siinä kuva osittain puretusta koneesta.



160-kansi


Paikalla ollut Turbo, tulevaisuudessa vaihtuu isompaan+paremmat sisuskalut






imusarja ja kaasari





Sillä välin ku odoteltiin varaosa-auton saapumista talleille niin päätettiin maalata joitakin osia.
Venttiilikoppa, siimapyörä,ohjaustehostimenpyörä ym. saivat päällensä hopean värin

Tuolla kuva
 


Koria tuli tehtyä myös vähän, Etuvalot purettiin atomeiksi ja sisukalut maalattiin heijastinta lukuunottamatta mustaksi (tumma optiikka valojen toivossa  :D )
Maski ja takaspoileri maalattiin koko mustaksi

Kuva maalaamattomasta takaspoilerista
 


Sisustaa alettiin myös purkamaan koska sähköikkunat eivät toimineet.
Samalla asennettiin 2bar:in ahtopainemittari vakion r-sportin tilalle.
Sisustaan maalattiin valkoinen sportti raita.

kuva raidasta






« Viimeksi muokattu: 24.07.2011, 11:34:34 kirjoittanut miksu01 »
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
« Vastaus #2 : 24.07.2011, 11:43:09 »
Tuo kolmesatanen taitaa olla vähäpäästöinen kun on tuon ikänen?
Ei me ikinä leimasta näinollen kaasarilla. Tosin jos siinä ei o leimaus talvella,
niin päästelee menemään vaan sillä minkä ehtii ennen leimaa.
Ei tää ympäristö yhteen kaasari-kolmesatkuun kaadu.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
« Vastaus #3 : 24.07.2011, 11:52:27 »
Kait tuohon autoon jää alkuperäinen B21 alakerta.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
« Vastaus #4 : 24.07.2011, 11:56:45 »
Kait tuohon autoon jää alkuperäinen B21 alakerta.

joo kyllä jää. b200f:stä tulee vain kansi ja ruisku. ja ehkä nokka riipuen kummassa on parempi.
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
« Vastaus #5 : 24.07.2011, 15:09:42 »
Komia r-sportti :) Tulee kyllä siisti kiiltävän mustana, meinaatko itse maalata vai viedä maalarille?

Taitaapi tuo 360 olla juuri se mistä ostin hammastangon viikko sitten, kiitokset tästäkin Aukille.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
« Vastaus #6 : 24.07.2011, 15:27:18 »
Komia r-sportti :) Tulee kyllä siisti kiiltävän mustana, meinaatko itse maalata vai viedä maalarille?

Taitaapi tuo 360 olla juuri se mistä ostin hammastangon viikko sitten, kiitokset tästäkin Aukille.

Kyllä mä sen varmaan ite maalaan, on koulutuskin :)

Ainut vaan että mun talleilla ei oo hyvä maalata ku pölyä yms..
Joo aukilta tuon 300 sarjan ostin :D
Pitäsi saada sihen jostain hammastanko :)
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
« Vastaus #7 : 24.07.2011, 15:33:38 »
Kertokaa joku mulle että mitä vaihtoehtoja mulla on kun tossa 244 on ilmastointi eli jos ja kun asennan välijäähdyttimen niin se jäisi kennon ja syylärin väliin mikä ei mielestäni ole hyvä idea. Oisko ilmastointeihin jotain pienempiä kennoja, vai joudunko jättämään ilmastoinnin pois?

Mites se on toteutettu ilmastoiduissa turboissa vakiona?
Viekö ilmastoinnin kenno kaiken ilmavirran joka tulee maskista sisään?

Saa laittaa ehdotuksia, olen kyllä valmis luopumaan ilmastoinnista tehojen takia :)
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
« Vastaus #8 : 24.07.2011, 15:42:15 »
Kertokaa joku mulle että mitä vaihtoehtoja mulla on kun tossa 244 on ilmastointi eli jos ja kun asennan välijäähdyttimen niin se jäisi kennon ja syylärin väliin mikä ei mielestäni ole hyvä idea. Oisko ilmastointeihin jotain pienempiä kennoja, vai joudunko jättämään ilmastoinnin pois?

Mites se on toteutettu ilmastoiduissa turboissa vakiona?
Viekö ilmastoinnin kenno kaiken ilmavirran joka tulee maskista sisään?

Saa laittaa ehdotuksia, olen kyllä valmis luopumaan ilmastoinnista tehojen takia :)

Miksi jäisi väliin? Hommaat ne coolerilla varustetut raudat, niin cooleri on sitten siinä kohdin missä on normaalisti syyläri ja syyläri liikahtaa sen 5cm lähemmäks konetta.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
« Vastaus #9 : 24.07.2011, 17:49:15 »
Miksi jäisi väliin? Hommaat ne coolerilla varustetut raudat, niin cooleri on sitten siinä kohdin missä on normaalisti syyläri ja syyläri liikahtaa sen 5cm lähemmäks konetta.

Silloinhan se juuri jää ilmastoinninkennon ja syylärin keskelle. yks vaihtoehto on hankkia pieni cooleri puskuriin.
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
« Vastaus #10 : 24.07.2011, 18:00:32 »
Cooleri uloimmas, sen pitää saada eniten raitista ilmaa, nuo muut on toisarvosia, flekti hoitaa niiden jäähdyttämisen.

Ja älä hyvä mies ilmastointia poista, nostaa auton arvoa melkein puolella kun on toimiva.  Ja mustan värinen auto ilman ilmastointia on kesällä aika hanurista!  :)
« Viimeksi muokattu: 24.07.2011, 18:02:20 kirjoittanut tomimikael »

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
« Vastaus #11 : 24.07.2011, 19:32:31 »
Cooleri uloimmas, sen pitää saada eniten raitista ilmaa, nuo muut on toisarvosia, flekti hoitaa niiden jäähdyttämisen.

Ja älä hyvä mies ilmastointia poista, nostaa auton arvoa melkein puolella kun on toimiva.  Ja mustan värinen auto ilman ilmastointia on kesällä aika hanurista!  :)

Mä oon kans samaa mieltä että coolerin pitää olla etuimmaisena jotta se pystyy jäähdyttämään ilamn tarpeeksi.
Ajattelin että siirrän syyläriä taaksepäin, ja siirrän sen eteen kennon ja ihan etummaiseksi maskin taakse välijäähdytin.
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
« Vastaus #12 : 24.07.2011, 19:48:56 »
Vakicooleri vakipaikalla todistetusti riittäny 300 hevoseen.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
« Vastaus #13 : 24.07.2011, 20:14:20 »
Vakicooleri vakipaikalla todistetusti riittäny 300 hevoseen.

ahaa, se vois olla yks vaihtoehto :)
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 244 Gle 2.1 Turbo -82 R-sport
« Vastaus #14 : 24.07.2011, 22:05:07 »
Silloinhan se juuri jää ilmastoinninkennon ja syylärin keskelle. yks vaihtoehto on hankkia pieni cooleri puskuriin.


Näinhän se on tehtaaltakin tullut. Eka ilmastointi, sit cooleri ja syyläri. Mitä vikaa siinä?

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron