No, mä olen suunnitellut ja rakentanut nopeimman takaripustuksen tällä foorumilla. Fysiikkaa olen opiskellut mm. Teknillisessä korkeakoulussa. Toki fysiikan opinnoissa ei juuri näitä asioita käsitellä. Toki ominaistaajuuksien ja vaimennuskertoimien laskenta niissä käsitellään mutta se ei ihan suoraan taivu alustan jousien laskentaan.
Toki jos se auton mataluus on itseisarvo, eikä ajo-ominaisuudet, mukavuus, katsastuskelpoisuus tai kestävyys, niin sitten täällä on siihen tosi hyvät neuvot. Olin vaan niin yksinkertainen että luulin kyseessä olevan auton ominaisuuksien parantaminen.
Olisi varmaan pitänyt laittaa joku hymiö perään. Tuossa oli hiukan sarkasmia mukana, koska ajattelin että juuri em syistä sinun pitäisi tietää, ettei se paino ole ainoa ratkaiseva tekijä iskarin jäykkyydessä, kuten annoit olettaa. Tarkoitan siis noita vipusuhteiden eroja, joilla on myös aika suuri merkitys.
Tässä tapauksessa se toki sattuu olla niin, ainakin joidenkin kokemusten mukaan, että se astran iskari on liian löysä, mutta näissäkin tapauksissa on taidettu laittaa katkottujen kuormajousten kanssa ihan perus tarvikeiskarit, joka nyt ei sinänsä yllätä, ettei ole toimiva ratkaisu. Itselläni oli joskus astran iskarit takana, mutta ne oli konin valmistamat ja säädettävät. Ne olivat kyllä tarpeeksi jäykät.
Pointtina kuitenkin se, ettei pelkkää omamassaa tuijottelemalla voi vielä päätellä, miten jäykät iskarit autossa on. Siis kun puhutaan vakioiskareista. Enkä nyt tarkoita että toisen auton vakioiskarit olisi mikään hyvä ratkaisu, vaan sitä, että kun tietää minkä auton iskarit on sopivat, niin voi kokeilla siihen malliin tarkoitettuja koneja, spaxeja, tms.