Futurez  Kulkukoira

Start/Stop

  • 5 Vastauksia
  • 2766 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Start/Stop
« : 18.11.2011, 12:47:06 »
S/S järjestelmän yleistyessä, lienee oma ketjukin paikallaan.

Moottorihan ei pysähdy jos se on liian kylmä, ilmastointi tarvitsee jäähdytystä yms.

Miten systeemi toimii vaikkapa moottoritieajon jälkeen? Kun on tunnin kaksi polkenut turbo punaisena, ja pysähtyy huoltoasemalle, sammuukohan moottori ja miten turbon jäähdytysvoitelu on silloin hoidettu?

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Start/Stop
« Vastaus #1 : 18.11.2011, 16:09:15 »
Miten systeemi toimii vaikkapa moottoritieajon jälkeen? Kun on tunnin kaksi polkenut turbo punaisena, ja pysähtyy huoltoasemalle, sammuukohan moottori ja miten turbon jäähdytysvoitelu on silloin hoidettu?

Tuota samaa olen miettinyt.
Jälkikäyttöhän on vanha viisaus, mutta en viitsisi kokeilla että pelaako vai ei. Kytkisin napista pois.
Volvoton

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Start/Stop
« Vastaus #2 : 18.11.2011, 19:41:55 »
Tunnin - kaksi turbo punasena Suomessa ;D Hehe.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Start/Stop
« Vastaus #3 : 18.11.2011, 21:14:16 »
Öljyhän ei kierrä enää moottorin sammutuksen jälkeen, mutta sähköinen jäähdytysnestepumppu kyllä kierrättää nestettä, joten jäähdytys joissain määrin kyllä edelleen toimii.

Tässä vielä pari ehtoa toimintaan, jotka voisi ehkä estää rallaamisen jälkeen sammuttamisen
-Moottori on normaalissa käyttölämpötilassa.
-Moottoritilan lämpötila on normaali.

Lisäksi moottori käynnistyy sammumisen jälkeen uudelleen, mikäli
-Moottorin käyntilämpötila on liian korkea tai liian matala.


Voisi olettaa, että jos turbo päästetään punaiseksi, niin tällöin flekti olisi käynnissä, kun virtaa tarvitaan tiettyä määrää enemmän, niin autoa ei sammuteta tai se käynnistetään uudelleen.

Muistelisin, että myös jokin ehto oli tuolla moottorin kuormituksella, että ei saa olla liikaa kuormittu jokin tietty aika ennen sammutusta, mutta en nyt löytänyt... saattoi olla, että tuo ehto oli selitettynä erään toisen merkin kohdalla.

Jos haluaa ajella urpo punaisena, niin yleensä silloin ei sovi kuvaan, että halutaan auton sammuvan, vaan halutaan että ajo jatkuu samalla tavalla... tällöin siinä keskikonsolissa on drive nappula, jota painamalla s/s:n saa pois päältä

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Start/Stop
« Vastaus #4 : 18.11.2011, 21:49:08 »
Miten tuo systeemi muuten käytännössä toimii? Varataanko liikevoima johonkin isoon vauhtipyörään tms. vai miten? Ainakin siskon Kian kyydissä kun olen muutaman kerran ollut, kuulostaa s/s-käynnistys ja startilla pyöräytys ihan erilaiselta. s/s tuntuu vähän kuin mäkilähdöltä, ihan kuin voima siirrettäisiin jostain. Toinen mikä tukee tätä teoriaa on, että jos auto seisoo s/s:n päällä liian kauan se käynnistyy -> kierrokset laskee liikaa. Kuitenkaan mitään hurinaa tms. mikä kielisi edm. vauhtipyörän olemassaolosta, ei kuulu...

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Start/Stop
« Vastaus #5 : 18.11.2011, 21:57:09 »
Miten tuo systeemi muuten käytännössä toimii? Varataanko liikevoima johonkin isoon vauhtipyörään tms. vai miten? Ainakin siskon Kian kyydissä kun olen muutaman kerran ollut, kuulostaa s/s-käynnistys ja startilla pyöräytys ihan erilaiselta. s/s tuntuu vähän kuin mäkilähdöltä, ihan kuin voima siirrettäisiin jostain. Toinen mikä tukee tätä teoriaa on, että jos auto seisoo s/s:n päällä liian kauan se käynnistyy -> kierrokset laskee liikaa. Kuitenkaan mitään hurinaa tms. mikä kielisi edm. vauhtipyörän olemassaolosta, ei kuulu...

Moottori ihan fyysisesti sammutetaan ja kun kytkintä painetaan, niin starttimoottori käynnistää sen normaalisti.
Kian toiminnoista en tiedä.

Moottorin automaattiseen uudelleen käynnistymiseen ennen aikojaan vaikuttaa moni asia, kuten muutama esimerkki:
-Jarrutehostimen alipaine.
-Akun varaustilan laskeminen
-Ohjaamon jäähdytyksen/lämmityksen tarve
-Lasien huurtumisvaara
-ja läjä muita asioita.

 

RallyBaron  Samppasport