Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => TDI => Aiheen aloitti: outi78 - 02.05.2012, 19:49:03

Otsikko: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: outi78 - 02.05.2012, 19:49:03
Missä vika ahdot ei nouse kuin 1bariin vaikka on ahtomodi 10kohm potentiometri, säätäminen ei auta mitään, ei ole evryä vaan joku tehopoksi. Johdotkin pitäis olla oikein napojen 1 ja 2 välissä.
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: Taavi.H - 02.05.2012, 19:57:48
Ihan perustarkistuksena näin alkuun, miten ahtoja mitataan / toimiiko mittari varmasti ok?

Jos nämä asiat on kunnossa, viisaammat osannevat jatkaa tästä.
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: outi78 - 02.05.2012, 21:12:45
Mittarin pitäis olla kunnossa, paineet on otettu imusarjan päästä olevasta letkusta joka menee mapille. Potentiometrikin on kunnossa kun mittaa yleismittarilla.
Otsikko: Re: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: jaippi - 02.05.2012, 21:21:33
Onhan potikassa johdot kiinni keskellä ja toisessa reunassa?
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: volvotdi - 03.05.2012, 00:54:00
Käännä lisää boksista ruokaa, että jaksaa ahtaa, vai käryttääkö kaasu pohjassa? Jos käryttää niin ruokaa saa, mutta autoja puuttuu. Kokeile nypätä hukkaportin letku irti, jolloin se ei enää rajoita ahtoja, mutta varovasti kaasutellen jos meinaan sinun ahtomittarisi ei vaikka toimi...
Otsikko: Re: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: jaippi - 03.05.2012, 07:14:53
Ja anna olla letkujen kiinni, ettei vielä tuostakin laske.
TDI:ssä toimii tuo hukkaportti ns. väärinpäin.
Vakiosyötöilläkin pitäisi saada ahtamaan noin 1,2-1,3.
Otsikko: Vs: Re: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: volvotdi - 03.05.2012, 07:31:26
Ja anna olla letkujen kiinni, ettei vielä tuostakin laske.
TDI:ssä toimii tuo hukkaportti ns. väärinpäin.
Vakiosyötöilläkin pitäisi saada ahtamaan noin 1,2-1,3.

Niin taisi ollakin, on näköjään unohtunut tuo kun vuosia kulunut. Vakiosyötöllä silti muistaakseni ahtaa max 0,9...?
Otsikko: Re: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: jaippi - 03.05.2012, 11:09:06
Tarkoitus oli kertoa että vakiosyötöillä ahdot nousee 1,3 paikkeille jos hukkis ei aukea ollenkaan.

Eli ahtomodin toiminnan pitäisi näkyä jo ilman syötön lisäämistä.
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: pomo - 03.05.2012, 15:30:57
Eikös se niin ollu että piikkinä 1,2-1,3 ja normaalisti 0,9 bar?
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: vaihtoehto - 12.09.2014, 20:31:58
itellä nousee ahot 1.3bar:iin asti ilman evryä  :-\
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: KalleKyy - 12.09.2014, 21:15:40
Kannattaa koittaa säätää sitä ahtomodin potikkaa ihan aavistuksen verran suuntaan tai toiseen. Omassani olen huomannut, että hyvin pienikin liike vaikuttaa siihen, että ahdot vaan piikkaa ylös ja laskee sitten 1bar tienoille. Omassa on myös säädettävä tehoboksi (kuten evry), jonka ruuvaaminen vähänkään tuntuvasti vaatii myös ahtomodin säädön uudestaan. Itse vedin tehoboksin ja ahtomodin sisälle, jotta on helppo säätää ja testailla kuskin paikalla istuen, eikä tarvi konepellin alla käydä ja molemmissa on virtakytkin, niin on helppo ajella vakiona halutessaan.

Tehoboksin säädin alkuun niin, että voimasavua tuli näkyvästi, muttei liian mustaa ja hain ahtomodin potikasta kohdan, jolla ahtaa noin 1,3 ja pysyy siinä koko ajan. Noin 3,3kohm taisi olla sopiva arvo omassa.

E:jaa, olikin aika vanha aloitus, mutta mitäpä siitä :D
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: UrhoKakkonen - 01.08.2015, 17:33:44
Aiheestä pitää kysyä kun oikosulku iski. Itellä myös kys ol modit mutta jostain syystä nyt ei se ahdon off kytkin ja potikla vaikuta mitenkään. Se 1.2 1.3 ahtaa vaikka kytkin ja potikka olisi missä asennossa. Hukkiksen tanko liian tiukassa? Jossain reikiä? Kytkin ja potikka on ehjiä kun mittarilla mittaa.
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: Tome- - 07.08.2015, 09:59:27
Lainataanpa samalla tätä keskustelua, eli pitäs alkaa "perkaamaan" läpi tuo uusi ostos ja kattoa onko siellä evryä taikka muuta viriteltynä. Onko kuvia/ohjeita mistä kannattaa lähteä näitä ettimään ja jos on lastu, niin missä boksissa se on?
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: pomo - 07.08.2015, 12:00:02
Evryn/modin näkee siitä että on juotettu ylimääräsiä johtoja pumpulle/mapille. -00 mallissa et taida softausta nähdä.
Mutta racecrono luuriin ja kokeileen kiihtyvyyksiä niin selviää pikkusen jotakin.
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: janne81 - 07.08.2015, 15:55:42
Kyllä näihin vaihdetaan lastu ihan 2-koppaisiinkin  ;)
Volvolaisella dieselillä olevat vissiin sitten ladataan piuhasta.
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: HenkkaR1 - 07.08.2015, 16:19:30
Kyllä näihin vaihdetaan lastu ihan 2-koppaisiinkin  ;)
Volvolaisella dieselillä olevat vissiin sitten ladataan piuhasta.
mää purin ecm:n omasta enkä huomenna päällepäin mitään eroa vaikka sinne oli säädettävä ohjaus kolvattukki. En tosin oo elektroniikka-alan ammattilainen, joku toinen ois voinu huomatakki jotain mutta "normi maallikko" ei välttämättä huomaa mitään.
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: janne81 - 07.08.2015, 18:49:02
mää purin ecm:n omasta enkä huomenna päällepäin mitään eroa vaikka sinne oli säädettävä ohjaus kolvattukki. En tosin oo elektroniikka-alan ammattilainen, joku toinen ois voinu huomatakki jotain mutta "normi maallikko" ei välttämättä huomaa mitään.
joo ei tietenkään huomaa, tarkoitin sitä että ei ladata obdn kautta.
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: pomo - 07.08.2015, 18:59:34
joo ei tietenkään huomaa, tarkoitin sitä että ei ladata obdn kautta.
Ilmankos seon niin kallista kun osiakin pitää vaihdella.   :D
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: HenkkaR1 - 07.08.2015, 19:03:45
Se on myös aika hidasta, päivä meni ku mulle sen lykäsivät. En tiiä minkä aikaa ite asentaminen ja ohjelmointi ottaa kun mulla sitä säädeltiin vähä vielä.
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: janne81 - 07.08.2015, 22:07:32
Mulla on yleensä menny se 4-6h noitten kans kun 2 kpl on tullut käytettyä. Ekaan tuli 2 eri ohjelmaa ja nykyseen 3 kun olin vähän vaativa  :2funny: aina siis lastu pois ja "uuniin" -> uudelleen asennus ja rullille.
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: Puatsio - 10.12.2015, 20:52:30
Missä vika ahdot ei nouse kuin 1bariin vaikka on ahtomodi 10kohm potentiometri, säätäminen ei auta mitään, ei ole evryä vaan joku tehopoksi. Johdotkin pitäis olla oikein napojen 1 ja 2 välissä.

Minulla sama ongelma kuin ketjun aloittajalla, ahdot ei nouse vaikka potentiometriä ruuvailee.

Autossa siis evry, made in Poland, eli valmis laatikko kytkimellä. Syöttö ruuvattu täysille boxista.  Evryn käytöllä selkeä muutos vakioon verrattuna. Tänään ostin/asensin 10Kohmin tarkkuuspotentiometrin ja ahtopainemittarin. Ahtopainemittari asennettu imusarjan nippaan ja potikka ahtopaineanturin vasemman puoleiseen ja keskimmäiseen johtoon, kytkin kabiinissa tällekin.

Neitsytmatkalla ilman evryä ja ahtomodia ahtopaine kaasu pohjassa hetkelliseti noin 1.2bar josta tippuu noin 1bar nurkille. Modien kanssa samat paineet. Säädin potikkaa aloittaen 10k ohm maksimista aina nollaan asti ja potikan säädöllä ei ollut minkäänlaista merkitystä, ainoastaan häiriövalo 0-asetuksella. Imupainenippa kairattu auki.

Mistäs näin vanhana asiasta innostunut osaisi etsiä puuttuvia paineita?
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: HenkkaR1 - 10.12.2015, 20:55:22
Eikö se ahtomodi tullu 1 ja 2 johtoihin? Katoppa siitä liittimestä ne numerot kun mulla on mielikuva että ne johdot on vasemmalta 3-2-1.
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: Puatsio - 10.12.2015, 21:05:02
Ei ollut numeroita liittimessä eikä anturissa. Irroitin anturinkin ja pyörittelin sitä nähdäkseni numeroita.
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: HenkkaR1 - 11.12.2015, 05:37:39
Vaihda kokeilun vuoksi. Oon melkein varma että ne johdot oli em. Järjestyksessä.
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: Puatsio - 11.12.2015, 06:28:51
Kokeilen vaihtaa järjestystä illalla, jospa se olisikin siinä.
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: 244Markus - 11.12.2015, 09:44:54
Ahtomodi kytketään mapin 1&2johtoihin ku taas evry pumpun 2&3 johtoihin. Tarkasta et johdot on hyvällä liitoksella oikeissa johdoissa.
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: Puatsio - 11.12.2015, 11:44:24
Ahtomodi kytketään mapin 1&2johtoihin ku taas evry pumpun 2&3 johtoihin. Tarkasta et johdot on hyvällä liitoksella oikeissa johdoissa.
Kuorin alkuperäisistä johtimista eristettä palan pois ja juotin potikan johdot kiinni (alkuperäiset menee edelleen ehjänä liittimelle.) Numeroita ei näy liittimessä eikä paineanturissa joten ajattelin järjestyksen olevan vasemmalta oikealle, liekö kuitenkin oikealta vasemmalle?
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: 244Markus - 12.12.2015, 00:03:10
Kuorin alkuperäisistä johtimista eristettä palan pois ja juotin potikan johdot kiinni (alkuperäiset menee edelleen ehjänä liittimelle.) Numeroita ei näy liittimessä eikä paineanturissa joten ajattelin järjestyksen olevan vasemmalta oikealle, liekö kuitenkin oikealta vasemmalle?
jepjep. numerot on tos liittimes, en saa kuvaa mut ne on siellä suunnassa kun katsot piuhanvartta pitkin liitintä pienet numerot 1&2 ja 3.. on oikealta vasemalle ainaki itsel 01vm
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: HenkkaR1 - 12.12.2015, 06:44:07
jepjep. numerot on tos liittimes, en saa kuvaa mut ne on siellä suunnassa kun katsot piuhanvartta pitkin liitintä pienet numerot 1&2 ja 3.. on oikealta vasemalle ainaki itsel 01vm
sama anturi on kaikissa. Näin muistelinki että olis.
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: 244Markus - 12.12.2015, 10:22:22
sama anturi on kaikissa. Näin muistelinki että olis.

onko tietoa onks audin mapissa johsotukset samalla tavalla käykö vaan plug&play menetelmällä vai onko "työmaa"
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: HenkkaR1 - 12.12.2015, 12:47:19
onko tietoa onks audin mapissa johsotukset samalla tavalla käykö vaan plug&play menetelmällä vai onko "työmaa"
audin mapissa voi olla lämpötila-anturi samassa yhteydessä. 2.5tdi-virityskeskustelussa oli mikä map käy helpoimmin ja muistaakseni miten se laitetaa..
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: Puatsio - 12.12.2015, 13:00:51
No niin, johan lähtee :) Johtojärjestys oli juuri niin kuin neuvottiin eli oikealta vasemmalle. Numerot näkyi pienellä siinä liittimen johtojen läpimenojen puolelta. Huomasin kun tiesi mistä niitä etsiä.

Säätelin syötön siten, että vähän tulee perässä tehosavua ja ahdot taasen tasoittuu noin 1.3bariin. Liekö näin hyvä vai voisiko ahtoja olla enemmänkin tekniikan siitä kärsimättä? Onhan tuo jo nyt melkoinen ero vakioon verrattuna.

Kiitos auttajille!
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: 244Markus - 12.12.2015, 19:08:17
No niin, johan lähtee :) Johtojärjestys oli juuri niin kuin neuvottiin eli oikealta vasemmalle. Numerot näkyi pienellä siinä liittimen johtojen läpimenojen puolelta. Huomasin kun tiesi mistä niitä etsiä.

Säätelin syötön siten, että vähän tulee perässä tehosavua ja ahdot taasen tasoittuu noin 1.3bariin. Liekö näin hyvä vai voisiko ahtoja olla enemmänkin tekniikan siitä kärsimättä? Onhan tuo jo nyt melkoinen ero vakioon verrattuna.

Kiitos auttajille!
Hyvökun toimii. Vakio välijäähytin ei kestä 1.5baria enempää joskus hajoaa ennen sitäkin... Kyllä esim. nimim kenkee osaa tasantarkkaan kertoa mitä se tdi mosa kestää. Hän ainakin hapetti ja oliko välillä 1.8bar  ;D Mutta siinä oli jo jäähytin ja putkisto yms vaihettu... Ei sisuskalut hevillä hajua
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: maidenisti - 21.12.2015, 09:12:23
mistähän rupeis ettimään vikaa kun laitoin tohon 850 tdi:hin autogaugen ahtopaine mittarin ja samalla tommosen evy boxin ja ahto modin ja ei nouse ahdot ku 0.5bar  :'( aika vähäsen tuntusta jos vakio luokkaa 1bar? oisko jotain neuvoa miten esim hukkaportti olis hyvä tarkistaa?  :idiot2: Niin ja aluksihan ei mittari näyttäny mitään ku oli nippa tukossa mutta porasin 2.5mm terällä auki. olisko se 2.5 liian pieni ettei mittari tunnista? täytyy lähteä kohta autolle peuhaamaan.  *karkuun->
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: HenkkaR1 - 21.12.2015, 10:40:09
mistähän rupeis ettimään vikaa kun laitoin tohon 850 tdi:hin autogaugen ahtopaine mittarin ja samalla tommosen evy boxin ja ahto modin ja ei nouse ahdot ku 0.5bar  :'( aika vähäsen tuntusta jos vakio luokkaa 1bar? oisko jotain neuvoa miten esim hukkaportti olis hyvä tarkistaa?  :idiot2: Niin ja aluksihan ei mittari näyttäny mitään ku oli nippa tukossa mutta porasin 2.5mm terällä auki. olisko se 2.5 liian pieni ettei mittari tunnista? täytyy lähteä kohta autolle peuhaamaan.  *karkuun->
mistä sulla on painetieto? Hukkaportti toimii oikein, jousi pitää just tuon 0,5-0,6bar. Tdin hukkaportti toimii vähän erilain.


Paine kompurakotelolta -(hukkaportin kello)-paine ahtosolenoidilta.

Keskellä on jousi jonka päissä lautaset. Molemmilta suunnilta tulee sama paine kunnes map-anturi tunnistaa tavotepaineen ja antaa solenoidille käskyn rajottaa. Solenoidi alkaa nakuttaa painetta imuputken suuntaan eli tässä vaiheessa kellolle solenoidilta tuleva paine on pienempi kuin toisesta suunnasta tuleva paine. Sulla ei tuu nyt jostakin syystä ollenkaan sitä painetta, jolloin jousi yrittää yksin pitää kelloa kiinni.

-solenoidi voi olla rikki
-joku niistä pikkuletkuista voi vuotaa
-voi olla ahtovuotokin, mutta sillon pitäs savuttaa reilusti ilman evryäkin.

Tuossa todennäkösimmät. :)
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: maidenisti - 21.12.2015, 14:34:34
Oli imusarjan ja ahtoputken välisessä letkussa reikä. Mistä sais uuden? hätäpäissäni kyhäsin töissä sellasta vesiletkun vulganointi mattoa pari kiekkaa ni sai ahdot 1bar. mut ei millään yli vaikka kuinka potikkaa sääti. ja potikka kytketty katkaisijan kanssa map anturin 1-2 väliin (keltaharmaa-keltamusta) :idiot2:
 Ja vaikka käänsin valmiin evryboxin syöttöruuvin täysille ei silti työnnä mustaa, tosin mulla se putki on alas ja aika harmaa keli ni ei välttämättä huomaa. Kulku parani jonkun verran. tossa toisessa topicissa puhuttiin jostain pikkuletkujen välissä olevasta öljy loukusta tms. oisko siinä vika?
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: HenkkaR1 - 21.12.2015, 16:59:04
Oli imusarjan ja ahtoputken välisessä letkussa reikä. Mistä sais uuden? hätäpäissäni kyhäsin töissä sellasta vesiletkun vulganointi mattoa pari kiekkaa ni sai ahdot 1bar. mut ei millään yli vaikka kuinka potikkaa sääti. ja potikka kytketty katkaisijan kanssa map anturin 1-2 väliin (keltaharmaa-keltamusta) :idiot2:
 Ja vaikka käänsin valmiin evryboxin syöttöruuvin täysille ei silti työnnä mustaa, tosin mulla se putki on alas ja aika harmaa keli ni ei välttämättä huomaa. Kulku parani jonkun verran. tossa toisessa topicissa puhuttiin jostain pikkuletkujen välissä olevasta öljy loukusta tms. oisko siinä vika?
sitä öljyloukkua ei oo uudemmassa enää ollenkaan, sen voi ottaa pois. Muistaakseni de on siinä letkussa joka tulee ahtoputkelta ahtosolenoidille. Onhan sulla ahtomodin johdot oikein? Ne numerot menee vasemmalta 3-2-1.

Mikä letku menee ahtoputken ja imusarjan välissä? Varmaanki ahtoletku? Ku en muista että muita menis.. Jos on se letku niin sehän on toisesta päästä 2,25" ja toisesta päästä 2,5".. Ei mahda saada kun purkuosana tai siniseltä.
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: maidenisti - 21.12.2015, 17:23:40
Just ahtoletkua meinasin jäi vaan kirjoittamatta. Mut luulen et ei tartte muuta ku uuden ahtoletkun ku ei näköjään pidä vieläkään kunnolla. Mutta kiitos vinkeistä. :hello: Odotellaan et saa jostain uuden letkun ni ollaan taas vähän lähempänä  :)
Otsikko: Vs: v70 tdi ahtomodi
Kirjoitti: maidenisti - 22.12.2015, 09:54:36
Paikkasin vielä kerran vanhan. Eli ekaks tuulilasiliimaa halkeamiin sisä ja ulkopuolelle. Sitten päälle koko matkalle sitä vulganoituvaa teippiä pari kerrosta jonka vielä lämmitin kunnolla kuumailmapuhaltimella. Ja siihen vielä kunnolla gorilla teippiä päälle  8)
(http://i1273.photobucket.com/albums/y401/maidenistix/Mobile%20Uploads/20151222_093742_zpsnn3qynnz.jpg) (http://s1273.photobucket.com/user/maidenistix/media/Mobile%20Uploads/20151222_093742_zpsnn3qynnz.jpg.html)