RallyBaron  Samppasport

Saab-topic

  • 47 Vastauksia
  • 25119 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Saab-topic
« Vastaus #15 : 29.08.2014, 08:53:51 »
Ainiin ja vanhan 900:sen laatikot hajoaa helposti. Hävis pakki kaverilta. Ei alettu vaihtamaan vaan paaliin ;D.

Ei näy vanhoja saabbeja enää edes ruotsissa. Koko ajan 200/700/900 volvoja mut samanikäiset saabit kadonnu
Me ostettiin sellainen laatikkovikainen 900 kun halvalla saatiin, tuli vielä laatikkokin mukaan.. Parisuhde meinas olla koetuksella siinä urakassa  :2funny:


Tonnari meni eilen kaupaksi, ei ehtinyt kuin pari päivää olla myynnissä. 9-5 sain ajoon tänään enkä taida kyllä antaa takas  >:D
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Saab-topic
« Vastaus #16 : 29.08.2014, 08:59:56 »
Itselläni ei henkilökohtaista suhdeta Saabbeihin ole, mutta lähipiiristä näitä perv...harrastajia löytyy. :D

Appiukko on oikeastaan viime vuosia lukuunottamatta miltei koko aikuisikänsä ajanut kahdella eri merkillä/mallilla: Saabilla (on löytynyt 99, 90, 900, taisi sillä joskus 96 myös olla) ja VW Transporterilla. Itsekin yhtenä kesänä jonkun verran 99:llä ajelin kun ei silloin mitään omaa ollut.

Ja työpaikkani pomo on Saab-mies henkeen ja vereen. On jo pitkään vaihtanut 3 vuoden välein aina uutta Saabbia alle. Nyt tosin tuo viimeisin 9-3 TTiD taitaa jo kohta täyttää 5 vuotta. Olen koettanut puhua Volvon ilosanomaa, mutta ei ole vielä lämmennyt. Elättää vissiin toiveita, että se uusi Saab saisi jotain aikaan ja voisi kohta taas ostaa uuden Saabin. :)

Mutta hiton hieno kone tuo TTiD on.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Saab-topic
« Vastaus #17 : 29.08.2014, 09:17:42 »
Pari kertaa ollut tutun 9-3 farkun kyydissä. Mukavat penkit oli. Ajokokemuksia Volvon kotimaisesta kilpailijasta ei taida olla yhtään mutta kyllä 9000 ja 9-5 voisi kiinnostaa.
a car you can believe in

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
Vs: Saab-topic
« Vastaus #18 : 29.08.2014, 09:42:33 »
Onhan noita saappeja ollut useampi ja löytyy edelleen, tällä hetkellä vain projektia odotteleva tonnari + varaosa-autoja pari.

Oikeastaan "pakon edestä" ajan ajoni Volvolla, koska Saabilla ei ole 9-5:een muutaman tonnin hintaluokassa oikein kiinnostavaa dieseliä. 3.0 v6 tdi olisi varmaan hieno, mutta kun siinä koneessa on ongelmana vajoavat sylinteriputket.
S80 2.5 D -99 -->myyty

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Saab-topic
« Vastaus #19 : 29.08.2014, 10:03:46 »
Mulla on ollut 2 Saabia. Molemmat oli tosin virallissti vaimon käyttöautoja.

Eka oli 900S matalapaineturbo ja jälkimmäinen 9-3 etanolivehje, jossa Aeron ahdin ja viinäpäivitys.

Tuo 9-3 oli kyllä hintalaatu suhteeltaan todella asiallinen laite ja liikkuihin kivasti. Saman ikäinen T5 Volvo jäi kayselemaan takavaloja.

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Vs: Saab-topic
« Vastaus #20 : 29.08.2014, 15:02:54 »
Huudellaan nyt täälläkin että, käyttoauton virkaa toimittaa 9-5 2,3t saab automaatti vm.2005
S60.stä volvoa katselin alunperin mutta saabin sai samoilla ominaisuuksilla halvemmalla ja pihi kun olen niin päätös oli tehty  :)
Nyt on puoli vuotta ajeltu saabilla eikä mitään huonoa sanottavaa tule mieleen, plussana olen pitänyt ainakin että ilmastointi ja lämmitin tuntuvat todella tehokkailta ja valot on hyvät jo vakiona.
Käyttävätkö muut saabistit yöllä ajaessa sitä "night panel"  ominaisuutta, ekaks totesin että ompas turha nappi mutta kyllä sitä tulee välillä käytettyäkin  :)
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Vs: Saab-topic
« Vastaus #21 : 02.09.2014, 08:29:39 »
Kyllä tuota Nightpanelia tulee joskus käytettyä, ihan kätevä toiminto tuokin.  :)
Tänään poistan 96:n liikennekäytöstä, vapun tienoilla taas takaisin liikenteeseen.  8) Vanha kunnon 900 pääsee palvelemaan talveksi.
- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • Jee jee
Vs: Saab-topic
« Vastaus #22 : 02.09.2014, 11:48:19 »
Käyttävätkö muut saabistit yöllä ajaessa sitä "night panel"  ominaisuutta, ekaks totesin että ompas turha nappi mutta kyllä sitä tulee välillä käytettyäkin  :)
Aivan mahtava ominaisuus! Ei se mittaristo normaaliajossa tarjoa mitään mielenkiintoista, niin ihan sama vaikka sen suurimaksi osaksi sammuttaakin.
!

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Saab-topic
« Vastaus #23 : 02.09.2014, 11:58:12 »
Nuoruuteni olen pääasiassa Saabin kyydissä istunut.
Isäni ei hyväksynyt muita autoja kuin Saab. Nekin piti olla aitoja Saabbeja, ei Ooppeleita :P

Ja ensimmäinen peltoautoni oli tietysti Saab. Malliltaan 99, vuosimallia taisi olla 79.
Ruskea ja neljä ovea. Tekniikka oli 2.0 tuplakaasareilla.

Minusta ei ole Saabisti tullut, ainakaan vielä.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa rommitommi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: Saab-topic
« Vastaus #24 : 06.09.2014, 20:05:59 »
Saabeja on ollut..Ja onnistuin tietysti löytämään sen naisenkin, jonka isä on päälle 40v ropannut pelkästään Saabeja omalla pajallaan  :idiot2:

9-3 2.0t vm. -02 10tkm-110tkm
Huonoin autoni, mutta silti aika mukava toimiessaan. Koko 100tkm ajan, jonka auto itselläni oli, jäähdytysnesteet vuotivat, välillä syynä oli vesipumppu, pari kertaa meni kannentiiviste jne. Onneksi autossa oli takuu voimassa, sen verran onneton peli, että piti hankkiutua eroon takuun loppuessa. Tulipahan ainakin koeajettu melkoinen määrä autoja, kun sai toistuvien ongelmien takia huollosta ilmaista sijaisautoa..  Hirveä rengasmeteli, ei 140kmh vauhdissa enää radion teho riittänyt. Alusta oli todella löysä, kaarteissa auto tuntui lentävän katolleen, mutta tietysti ettei liian hyvin menisi, niin pintakovahan se oli kuitenkin pienemmissä heitoissa. Ilmastoinnin säätimet jäi käteen ja muutenkin muoviosat tuntui tehdyn ladan standardein.
Positiivisena asiana jäi mieleen notkea moottori ja kohtuullinen kulutus.

Saab 9-5 1.9 TiD vm. 2008 85tkm-109tkm.
Tämä on ehdottomasti paras Saabini. Auto tosin oli itselläni vain reilun 20tkm ajan. Ei mitään vikoja ja kulutus oli 2.5T Volvon jälkeen jotain aivan ihmeellistä. Aika vanha konstruktio, mutta silti oikein toimiva, mutta perusvarusteinen Linear tuntui kyllä facelift S60:n jälkeen hyppäykseltä ajassa taaksepäin sisätilojen laatuvaikutelman suhteen.  Yleisolemukseltaan oli aika pappa ja malli-iän huomasi melko hyvin joistain jutuista, kuten ajoasennosta. Maantiellä todella hyvä auto, kaupungissa vähän kankea ja melko karkeasti toimiva manuaali sen seurana ei ollut paras yhdistelmä.
Tällä oli tarkoitus ajella, mutta sitten tuli hyvä tarjous Saab 9-3:sta, johon ei olisi koskaan pitänyt vaihtaa..

Saab 9-3 SS 1.9 TTID vm.2011 (220hp,450Nm) 58tkm-92tkm
Tämä auto herätti ehkä ristiriitaisimmat fiilikset itselläni. Hyvänä päivänä tuntui siltä, että auto on oikein mahtava, mutta seuraavana harmitti ne kaikki huonot ominaisuudet. Vm. 2011 auto ei vaan kertakaikkiaan voi olla niin pelkistetty ja ruma sisältä edes perusmallina. Penkit oli mallia lauta, vaihteisto toimi todella jähmeästi, rengasmeteli oli kova, valot oli huonot, penkit narisi, taustapeili resonoi todella kovaäänisesti vähänkin epätasaisemmalla alustalla jne, mutta ulkonäkö on mielestäni vieläkin todella hyvä, vaikka malilla on jo ikääkin. 
Ajo-ominaisuuksista ei voi valittaa, pientä sivutyyliherkkyyttä oli, mutta muuten hyvä auto ajaa. Auton ehdottomasti paras puoli oli TTID-kone, jossa riitti vääntöä alhaalta (ilmeisesti liiaksikin) ja kulutus oli alhainen ja veti hyvin aina punarajalle asti.
70tkm ajettuna auto alkoi pitää ihmeellistä rahinaa tyhjäkäynnillä, ja selväähän se oli, että piti jakopääremppa tehdä. Onneksi sai todella kohtuulliseen 399e hintaan. No ei tämä vielä mitään, ilmeisesti ensimmäinen omistaja oli vedättänyt pienillä kierroksilla ja jo ostettaessa tuntui ihmeellistä nypytystä, kun painoi kaasua 1500rpm tuntumassa. Tätä sitten arvuuttelin loppuun asti ja tulppasin EGR:n jne, mutta ominaisuus vain pysyi. Kaksoismassa ainakin oli täysin väsähtänyt jo 80tkm ajetussa autossa, käyntiääni muuttui melkoisesti kun painoi kytkimen pohjaan. Lopussahan sen huomasi jo ajossa, kun kaksoismassa jousti aivan älyttömästi ennen kuin pääsi vauhtiin kaasua painettaessa vaihteenvaihdon yhteydessä. Ehdin jo tilata uuden kytkinpaketin ja kaksoismassan, mutta olin myös käyny jo pariin kertaan katsomassa Peugeot 508:ia ja sain kuin sain Saabista niin hyvän tarjouksen, että kannatti pistää vaihtoon. Eivät liikkeessä halunneet uutta kaksoismassaa mukaan, vaan heidän mielestään oli ihan fine koko auto kun koeajolla kävivät. Noh sama se minulle..mutta en voi olla tyytyväinen, jos 30tkm/1v omistusajalla pitää uusia jakopää ja kaksoismassa..ja mukaan mahtui muutakin pientä.

Kokonaisuutena voi sanoa, ettei ehkä ihan hirveästi voi ihmetellä Saabin konkurssia. Samoja malleja pienillä uudistuksilla ja kaikista älyttömintä oli, että samat viat vaivasivat autoja läpi vuosien. Mitään ominaisuutta, kuten tota rämisevää taustapeiliä, ei oltu saatu parannettua, vaan samaa ongelmaa oli myös uudessa 9-3:ssa esittelystä alkaen, eli yli kymmenen vuotta.

Nyt sitten mennään ranskalaisilla ja taidan olla vähän rakastunut näihin ranskalaisiin autoihin ja jos nämä eivät kovin hirveästi petä luotettavuuden suhteen, niin tuskinpa tulen muuta enää ostamaankaan.

Ajossa: BMW 530d GT -12

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Saab-topic
« Vastaus #25 : 06.09.2014, 20:38:29 »
 :hello: täällä kans yks tärähtänyt jonka isäukolla oli oikeestaan vaan  Saabeja ja nykyään sukuvika on jo saavuttanut veljen josta tuli Saabbi-mies.
Itse olen välillä katsellut nettiauton tarjontaa vähän sillä silmällä, mutta aina on vaan Volvo löytynyt..

Joskus vielä jos ei käyttikseks Saabia niin sitten harrasteeks og-viistokeulasatkuAero tyyliin:


Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Vs: Saab-topic
« Vastaus #26 : 08.09.2014, 11:53:05 »
:hello: täällä kans yks tärähtänyt jonka isäukolla oli oikeestaan vaan  Saabeja ja nykyään sukuvika on jo saavuttanut veljen josta tuli Saabbi-mies.
Itse olen välillä katsellut nettiauton tarjontaa vähän sillä silmällä, mutta aina on vaan Volvo löytynyt..

Joskus vielä jos ei käyttikseks Saabia niin sitten harrasteeks og-viistokeulasatkuAero tyyliin:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tuollainen OG Aero satku on vaan hieno peli!  8) 8)
- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Saab-topic
« Vastaus #27 : 08.09.2014, 11:57:58 »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Saab-topic
« Vastaus #28 : 08.09.2014, 12:51:04 »
Trolli S*

Onneksi bensakoneista autoa en tällä hetkellä voi harkitakaan, muuten olisin tuosta saattanut jopa innostua...  :buck2:
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Saab-topic
« Vastaus #29 : 08.09.2014, 13:49:16 »
Onneksi bensakoneista autoa en tällä hetkellä voi harkitakaan, muuten olisin tuosta saattanut jopa innostua...  :buck2:
Aero jonka muuttaisi viinamalliksi? Itse vain tykkään tuosta ekasta 9-5 Saappaasta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Carcom Oy  Ateho