Autoracing  KL-varaosat

Miten kuuluu ajaa kaksikaistaisen valoristeyksen läpi ruuhka-aikana ?

  • 13 Vastauksia
  • 5176 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa GHOST

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3965
  • Rehellisyys maan perii
Ajelin tänään ruuhkassa kaksikaistaista 80 km tietä valoristeyksen läpi.

Tie on yksikaistainen paitsi valoristeyksessä kolmikaistainen.

Vasen kaista kääntyy vasemmalle.

Siitä ei tarvitse tässä tapauksessa välittää.

Ajoin oikeaa kaistaa ja aavistin,että kohta tulee punaiset,joten polkaisin kaasua ja ehdin iloisesti läpi

valoista.

Ja silloinhan olis sairasta jarruttaa,niin annoin mennä sinne kaistan loppupäähän.

Ei ollut oikein aikaa jäädä valoihin.

Olin nyt TIETYSTI kiilaava auto,koska muut ajeli normaalisti rystyset valkoisina rattia puristaen.

Tie jatkuu kaksi kaistaisena noin 600m.

Pääsin kyllä helposti oikealle kaistalle,kun ajoin melko hiljaa loppumatkan.

Jos tossa alkaa ajamaan lujaa loppuun ja vilkku päälle,niin kukaan ei laske vaihtamaan kaistaa.

Usein  samassa paikassa ajaa noin 30 autoa läpi risteyksen,että ei tarvitse jäädä punaisiin ja tie on

oikeasti kaksikaistainen.

Onko toi törkeetä vai onko tie mahdollisesti jostain muusta syystä kaksikaistainen ?

Vähän on nolo tunne kun on päässyt tällä tavalla ohittamaan muutaman auton (noin 50 kpl).

Jos tota ei tee on tie tukossa useita kilometerejä ruuhka-aikaan.

Kun kaksi autojonoa on pääsyt punaisista läpi olis siinä ilmeisesti tarkoitus ajaa vetoketjutyylillä niin

kaikki pääsisi nopeammin kotiin.

Ei vaan toimi ihan helposti.

Siinä näkee kaikenlaista erikoista ajotyyliä.

Tavallisin,on,että joku ajaa hitaasti (jonon vauhtia) siinä "ohituskaistalla" eikä päästä ketään ohi.

Sitten esim tänään yks pienempi firma auto hyökkäili vasemmalle kaistalle ja yritti kiilata ohittajaa

vastaantulevien kaistalle.

Luulen,että hankin kameran.

On toi niin mielisairaan näköistä touhua.

Vähän v...taa,kun ei ole kameraa autossa.

« Viimeksi muokattu: 20.05.2016, 20:37:39 kirjoittanut GHOST »

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Kyllähän ne kaistat on tehty siksi että niillä ajetaan. Varsinkaan ruuhkassa ei ole järkeä tukkia vain yhtä kaistaa. Samantyyppinen kohta on Vantaalla kun 120 tie muuttuu kehä III jälkeen 1 kaistaiseksi. Ajan siinä aina sillä päättyvällä kaistalla koska on hauska katsoa miten sumputtajat toimii ja koettaa estää kaistan vaihtamisen. Siinäkin se yksi kaista on ruuhka-aikaan useampien valojen matkalta tukossa kun sillä yhdellä päättyvällä kaistalla ei uskalleta ajaa estäjien takia.
Tesla S75D '17

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Monesti vaan ihmiset jotka yrittää ohittaa letkaa toista (esimerkiksi) päättyvää kaistaa, aiheuttaa helvetinmoisen vieteriliikkeen ruuhkaletkan loppupäähän, jos jonon edellä joutuu jarruttamaan kun toinen vääntääkin viimetinkaan väliin. Vieteriliike siitä sitten kertaantuu mitä pitemmälle letkassa mennään.


Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Monesti vaan ihmiset jotka yrittää ohittaa letkaa toista (esimerkiksi) päättyvää kaistaa, aiheuttaa helvetinmoisen vieteriliikkeen ruuhkaletkan loppupäähän, jos jonon edellä joutuu jarruttamaan kun toinen vääntääkin viimetinkaan väliin. Vieteriliike siitä sitten kertaantuu mitä pitemmälle letkassa mennään.

Miksiköhän? Koska siinä jonossa pidetään välit kiinni. Jos on kaksi kaistaa niin ei ole mitään tolkkua että vain yhdellä saa ajaa.
Tesla S75D '17

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Miksiköhän? Koska siinä jonossa pidetään välit kiinni. Jos on kaksi kaistaa niin ei ole mitään tolkkua että vain yhdellä saa ajaa.


...paitsi jos toinen kaista on selkeästi loppumassa tai menee eripaikkaan kuin se toinen kaista. Silloin eteen kiilaaminen on vain itsekkyyttä.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi

...paitsi jos toinen kaista on selkeästi loppumassa tai menee eripaikkaan kuin se toinen kaista. Silloin eteen kiilaaminen on vain itsekkyyttä.
+1 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi

...paitsi jos toinen kaista on selkeästi loppumassa tai menee eripaikkaan kuin se toinen kaista. Silloin eteen kiilaaminen on vain itsekkyyttä.

Sen takiahän sieltä pitää liittyä siihen jonoon koska se loppuu? Muutenhan molemmat jatkaisivat suoraan. Vai eikö siinä päättyvällä saa ajaa ollenkaan? Vai pitääkö odottaa että ruuhka loppuu ja vaihtaa kaistaa sen jälkeen?
Tesla S75D '17

Poissa GHOST

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3965
  • Rehellisyys maan perii
Olis tosiaan mielenkiintoista tietää miten tossa kuuluisi ajaa.

Itseäkin ottaa itseasiassa päähän,kun osa lähtee ton tieosuuden viimeisellä osalla ajamaan ohi.

Tai se takaisin tulo siinä jotenkin ärsyttää.

Siinä on pitkä ylämäki ja loppupäässä vasen kaista loppuu.

Tää viimeinen tuplakaistoitettu osuus vois olla hitaampien autojen ohitusta varten.

Liikennevalokohtia on kaksi.

Niissä tulee joskus tehtyä toi kielletyltä tuntuva "ohitus"

Mutta kaistaa vaihtaessa on kyllä syyllisyyden tunnetta.

En tee tota kovinkaan usein.

Kiiretapauksissa tulee tehtyä ja tuntuu kuin siinä tulisi leimatuksi häiriköksi / kiilaajaksi.

"Kaikilla on yhtä kiire kotia" huutoja kuuluisi,jos ajettais hiljaa ikkunat auki.

Mutta niin ei aina ole.

Esim mulla oli eilen kiire.

Tossahan ajetaan tosiaan mateluvauhtia ja melkein koko ajan jono vielä seisoo.

Hyvin pystyis esim heittämään jotain toisen auton päälle.

« Viimeksi muokattu: 21.05.2016, 12:52:48 kirjoittanut GHOST »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Monesti vaan ihmiset jotka yrittää ohittaa letkaa toista (esimerkiksi) päättyvää kaistaa, aiheuttaa helvetinmoisen vieteriliikkeen ruuhkaletkan loppupäähän, jos jonon edellä joutuu jarruttamaan kun toinen vääntääkin viimetinkaan väliin. Vieteriliike siitä sitten kertaantuu mitä pitemmälle letkassa mennään.

Paitsi tuossa valot katkaisee haitariliikkeen joka tapauksessa.

Oikea tapa olisi ajaa kaksi jonoa valojen läpi ja siellä missä kaistat yhdistyy, vetoketjulla yhteen kaistaan. Tämä erityisesti edeltävän valoristeyksen vuoksi, eli valoristeyksen läpiajokapasiteetti maksimoidaan.

Poissa GHOST

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3965
  • Rehellisyys maan perii
Moi !

Noin olen asian käsittänyt ja sanoinkin siitä eilen muijalle,että ennen valoja vois olla

liikennemerkki,jossa toi näytetään.

Olen nähnyt tollaisia merkkejä tunneleiden alussa kun kaistat yhtyy.

Mutta silloin ne kaistat tosiaan yhtyy.

Toinen kaista ei siis lopu.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Paitsi tuossa valot katkaisee haitariliikkeen joka tapauksessa.

Oikea tapa olisi ajaa kaksi jonoa valojen läpi ja siellä missä kaistat yhdistyy, vetoketjulla yhteen kaistaan. Tämä erityisesti edeltävän valoristeyksen vuoksi, eli valoristeyksen läpiajokapasiteetti maksimoidaan.

Tämä. Ja vaikka ei ole valoja niin osaava autoilija tutussa ympäristössä tietää, että niitä viimehetken kaistanvaihtajia aina on ja osaa sopeuttaa nopeutensa ja etäisyyden edessäolijaan sellaiseksi että kaistavaihto tapahtuu sujuvaksi. Se on varsinkin niiden etu jotka ovat takanasi.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5860


Oikea tapa olisi ajaa kaksi jonoa valojen läpi ja siellä missä kaistat yhdistyy, vetoketjulla yhteen kaistaan. Tämä erityisesti edeltävän valoristeyksen vuoksi, eli valoristeyksen läpiajokapasiteetti maksimoidaan.

Juurikin näin.
Mutta monelle kaistanvaihtajan eteensä päästäminen on kuin tervan juontia. Hehän omistavat sen välin joka on heidän ja edellään ajavan välissä -siihen ei tulla!!! >:(

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Mä aina vedän sen jonon ohi siinä Jumbon valoristeyksessä Vantaalla matkalla Ylästöön. Muut jonottaa sitä oikeaa kaistaa kun pelkäävät että vasemmalta ei pääsisi jonoon. Eihän siinä sitä jonoa olisi jos molempia kaistoja käytettäisiin tehokkaasti. Tossa kohtaa on sit se vitsi että ekana menen reippaasti valoista ja sitten alkaa kaistojen yhdistyttyä 40 rajoitus niin on heti jono perässä.

Mutta omasta pihastakin tiedän mitä asfaltti maksaa niin olisi sääli jättää se kaista ajamatta.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Kaikki kaistat tulisi käyttää aina loppuun asti täydellä "täytöksellä", eikä jättää tyhjäksi.. Lopussa sujuva vetoketjuliittyminen. Siitähän niitä jonoja usein syntyy, kun ei käytetä koko tien kapasiteettia ainaostaan sen takia, että joku kaista mahdollisesti päättyy jossain vaiheessa... Kaksi kaistaa vetää aina enemmän autoja kuin yksi ja siellä lopussa ei tulisi mitään haitaria, jos ihmiset eivät luulisi omistavansa edessä näkyvää tieosuutta.
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron