Ateho  Elekma

Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01

  • 53 Vastauksia
  • 32828 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jleino

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Autoon on tullut nyt sellainen kumma ominaisuus, että kun kiihdyttää reippaasti, muttei niin voimakkaasti että automaatti pykältäisi pienempää, alkaa ihan hillitön tärinä, aivan kuin olisi lunta ja jäätä vanteen sisällä.
Jäätähän ei ole ja yleensä se ylimääräinen tavara kertyy takavanteisiin.

Tärinä tulee selvästi etupäästä joten nostin tunkilla ilmaan puolen kerrallaan ja totesin oikeanpuoleisessa raidetangon päässä (sisemmässä tai ulommassa) olevan sen verran välystä että sen juuri huomaa.
Voisiko tuo aiheuttaa tuon tutinan koska talvirenkaiden tasapainotuksesta on useampi vuosi, ja näitten yhteisvaikutuksesta tulla tuollainen efekti?!

Muuten mitään tärinöitä ei esiinny ja auto kulkee kuin juna! Juuri tuo sopiva vedätys ja vauhti niin vain silloin..

Kommetoikaahan tietävämmät, ja mitäpä luulette, onko tuolloin järkevää vaihtaa molemmille puolille sisemmät ja ulommat raidetangonpäät jottei tuo välys ole vuoden päästä sitten taas toisella puolella?
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
« Vastaus #1 : 09.12.2012, 18:16:36 »
Autoon on tullut nyt sellainen kumma ominaisuus, että kun kiihdyttää reippaasti, muttei niin voimakkaasti että automaatti pykältäisi pienempää, alkaa ihan hillitön tärinä, aivan kuin olisi lunta ja jäätä vanteen sisällä.
Jäätähän ei ole ja yleensä se ylimääräinen tavara kertyy takavanteisiin.

Tärinä tulee selvästi etupäästä joten nostin tunkilla ilmaan puolen kerrallaan ja totesin oikeanpuoleisessa raidetangon päässä (sisemmässä tai ulommassa) olevan sen verran välystä että sen juuri huomaa.
Voisiko tuo aiheuttaa tuon tutinan koska talvirenkaiden tasapainotuksesta on useampi vuosi, ja näitten yhteisvaikutuksesta tulla tuollainen efekti?!

Muuten mitään tärinöitä ei esiinny ja auto kulkee kuin juna! Juuri tuo sopiva vedätys ja vauhti niin vain silloin..

Kommetoikaahan tietävämmät, ja mitäpä luulette, onko tuolloin järkevää vaihtaa molemmille puolille sisemmät ja ulommat raidetangonpäät jottei tuo välys ole vuoden päästä sitten taas toisella puolella?
Laitahan katellen tosiaankin muutama paikka, ensiksikin vetonivelten sisäpäät/ vetarit yleensä, ja sen jälkeen vasta nuo muut, ei renkaiden tasapainoituksessa mitään ole, jos ei ole painoja lennellyt pois.
No, ei tuo Volvossakaan ole " ominaisuus"  :)
Ainahan on järkevää tehdä ennakoivaa huoltoa, joten ei tuossa raidetangon remontissa mielestäni mitään häviäkkään, jos autoa meinaa pitää.

No, määhän en ole mikään " tietävämpi " joten jätän kommentit tähän. ;)
« Viimeksi muokattu: 09.12.2012, 18:21:13 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa jleino

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
« Vastaus #2 : 09.12.2012, 18:23:54 »
Laitahan katellen tosiaankin muutama paikka, ensiksikin vetonivelten sisäpäät/ vetarit yleensä, ja sen jälkeen vasta nuo muut, ei renkaiden tasapainoituksessa mitään ole, jos ei ole painoja lennellyt pois.
No, ei tuo Volvossakaan ole " ominaisuus"  :)
Ainahan on järkevää tehdä ennakoivaa huoltoa, joten ei tuossa raidetangon remontissa mielestäni mitään häviäkkään, jos autoa meinaa pitää.

No, määhän en ole mikään " tietävämpi " joten jätän kommentit tähän. ;)

Vaikutti tosiaan siltä, että sellasesta neljän painon setistä yksi olisi lentänyt pois, koska se liima pohja oli niin symmetrisesti siinä muttei painoa. Vaihdoin sitten oikealta etu ja takarenkaan paikkoja enkä saanut enää täristämään lyhyen lenkin aikana vaik kuin yritin.

Miten nuo vetarien nivelet pystyy purkamati testaamaan..? --> kumit ehjät eikä kuulu mitään ääniä ympyrää kiertäessa tai mutkista kiihdyttäessä.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
« Vastaus #3 : 09.12.2012, 18:56:21 »
Vaikutti tosiaan siltä, että sellasesta neljän painon setistä yksi olisi lentänyt pois, koska se liima pohja oli niin symmetrisesti siinä muttei painoa. Vaihdoin sitten oikealta etu ja takarenkaan paikkoja enkä saanut enää täristämään lyhyen lenkin aikana vaik kuin yritin.

Miten nuo vetarien nivelet pystyy purkamati testaamaan..? --> kumit ehjät eikä kuulu mitään ääniä ympyrää kiertäessa tai mutkista kiihdyttäessä.
Älä vetarien nivelistä ole huolissasi, jos käännät ratin linkkuun molemmille suunnille, ja annat pikkasen kaasua, niin pitäisi rutina kuulua, jos ulommat on rikki, nuo sisemmät huomaa tosiaankin vasta sitten kun alkaa täristää vedossa.
Mutta tähänkin kommenttiin saa viisaammat vastata.
Jos nyt vaikuttaa siltä, että täristys lähti tuolla vanteiden vaihdolla edestä taakse, niin mielestäni kannattaisi käydä tasapainottamassa tuo koko setti uudelleen.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2012, 18:58:51 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa pile jr

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 654
Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
« Vastaus #4 : 09.12.2012, 21:16:33 »
Voiko soviterenkaiden puuttuminen tehä tällästä, itel oli joskus opeli niin siihe laitettiin soviterenkaat joka vanteeseen sitten loppu tärinät
S60R -06 Blue Monster
icarsoft i906

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5074
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
« Vastaus #5 : 09.12.2012, 21:55:16 »
Soviterenkaiden puute voi aiheuttaa tärinää yms..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa jleino

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
« Vastaus #6 : 10.12.2012, 07:24:45 »
Soviterenkaiden puute voi aiheuttaa tärinää yms..

Tuosta on kokemusta ajalta kymmenen vuotta sitten kun ajokortti oli melko tuore ja rahat hädin tuskin bensaan riitti, mutta Volvossa on soviterenkaat ja pari vuotta vanhat vanteet.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
« Vastaus #7 : 10.12.2012, 09:12:42 »
Onko avainsana 1. viestissä mainittu kiihdyttäminen? Jos on, niin kuluneita tai rasvattomia vetoakselinniveliä epäilisin. Varsinkin oikean vetoakselin kolmilaakerinen sisänivel. Vanhemmiten rasva kovettuu ja laakereista joku jumiutuu ja sinne kuluu löysää vaikkapa laakerin sisäkehän ja tapin välille. Jo millin välys yhdessä laakerissa täristää. Aika helppo tuo on tarkistaa jos ei muuta selvää vikaa löydy.

Poissa jleino

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
« Vastaus #8 : 13.12.2012, 19:54:50 »
Soittelin Wetterille asiasta. Vaihtaisivat raidetangon ulommat päät koska ne yleensä menee eikä ne sisemmät. Hintaa osalla 123e/kpl. Töitä pari tuntia a hintaan +100e tekeekin noin 450e tikin tuosta.
Katsotaan tuleeko tuolla kuntoon sitten ensi viikolla.

Kysyin myös, että kannattaako vetoakseleita käyttää auki, tarkistaa ja rasvata? Tehdään kuulema mitä asiakas pyytää. Annetaan vetonivelien kuitenkin olla vielä tässä vaiheessa rauhassa ja vaihdellaan ne raidetangon päät. Samalla helppoa varmasti tsekkailla ne napapultitkin, tai niiden oikea kireys.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
« Vastaus #9 : 13.12.2012, 21:53:30 »
Nivelien välykset lähtee kyllä tuolla remontilla mutta ei tärinä. Olen myös Mr.Nortin kanssa samoilla linjoilla.
Veikkaisin itse kylläkin vasenta vetaria koska on lyhyempi ja siksi murrosta enemmän.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2012, 22:00:52 kirjoittanut Masked Jackal »
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa jleino

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
« Vastaus #10 : 14.12.2012, 06:36:59 »
Jos vetareista olisi kyse, niin voisi olettaa niiden pitävän ääntä esim ympyrää ajaessa?
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
« Vastaus #11 : 14.12.2012, 08:27:32 »
Jos vetareista olisi kyse, niin voisi olettaa niiden pitävän ääntä esim ympyrää ajaessa?

Ei niiden sisempien asento muutu mihinkään kaarreajossa. Edelleenkin veikkaan oikean vetoakselin sisempää tripod niveltä. Vai onko tuossa vasemmassakin tripod-sisänivel? Jos on, niin sekin on potentiaalinen vikakohde. Oikea sisänivel 0n lämpöisessä paikassa ja sen rasvat ovat voineet kadota aikoja sitten.

Raidetangonnivelistä en vikaa etsisi jos ei tunnu selvää välystä. ***terillä taas työpula?

Noissa vetonivelissä avaaminen ja visuaalinen tarkistus selvittäisi paljon.

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
« Vastaus #12 : 14.12.2012, 11:39:26 »
Soittelin Wetterille asiasta. Vaihtaisivat raidetangon ulommat päät koska ne yleensä menee eikä ne sisemmät. Hintaa osalla 123e/kpl. Töitä pari tuntia a hintaan +100e tekeekin noin 450e tikin tuosta.
Katsotaan tuleeko tuolla kuntoon sitten ensi viikolla.

Kysyin myös, että kannattaako vetoakseleita käyttää auki, tarkistaa ja rasvata? Tehdään kuulema mitä asiakas pyytää. Annetaan vetonivelien kuitenkin olla vielä tässä vaiheessa rauhassa ja vaihdellaan ne raidetangon päät. Samalla helppoa varmasti tsekkailla ne napapultitkin, tai niiden oikea kireys.

Ai että vaihtaisivat - tosta vaan tutkimatta? Olettaen, että kyseessä on tuo -01 mallinen V70 niin kyllä siellä voi olla väljää jo ihan kummassa päässä tahansa. Tai sitten ei. Ulommat varmaan kertaalleen vaihdettu. Hätäinen asentaja vaihtaa ulomman 15min:ssa ja omatoimiseppäkin puoleen tuntiin. 450€/remontti - huh, kyllä täytyy kiittä, ettei asu vetterin monopolialueella... Kehottaisin äänestämään lompakolla tuota hinnoittelua vastaan. Paremmat (esm. TRW, 20€) tarvikeraidetangon päät kestää kyllä, kunhan ei pyörittele rattia paikallaan.

Alkuperäiseen asiaan:
-Niin väljää raidetankoa en ole nähnyt, että ravistaisi.
-Tasapainotusongelmat eivät ole vetoriippuvaisia - kyllä ne tulee ihan amplitudin ja resonanssin seurauksina
-Vedätystutinat (olettaen, että moottorin käyntihäiriö suljetaan ulos) ovat peräisin yleensä joko moottori/laatikkotuennasta (esm. ylätuki), vetonivelistä (tätä ei voi jättää tarkistamatta ensimmäisten joukossa) tai pyöräntuennasta (tsekkaa puslat).

Automaatti? Onko sulla jotain syytä epäillä laatikkovikaa? Liittyykö tutina kiihdyttämiseen yleisesti, vai tietyllä vaihteella? Onhan öljyä tarpeeksi?

Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa jleino

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
« Vastaus #13 : 14.12.2012, 20:46:11 »
Ai että vaihtaisivat - tosta vaan tutkimatta? Olettaen, että kyseessä on tuo -01 mallinen V70 niin kyllä siellä voi olla väljää jo ihan kummassa päässä tahansa. Tai sitten ei. Ulommat varmaan kertaalleen vaihdettu. Hätäinen asentaja vaihtaa ulomman 15min:ssa ja omatoimiseppäkin puoleen tuntiin. 450€/remontti - huh, kyllä täytyy kiittä, ettei asu vetterin monopolialueella... Kehottaisin äänestämään lompakolla tuota hinnoittelua vastaan. Paremmat (esm. TRW, 20€) tarvikeraidetangon päät kestää kyllä, kunhan ei pyörittele rattia paikallaan.

Alkuperäiseen asiaan:
-Niin väljää raidetankoa en ole nähnyt, että ravistaisi.
-Tasapainotusongelmat eivät ole vetoriippuvaisia - kyllä ne tulee ihan amplitudin ja resonanssin seurauksina
-Vedätystutinat (olettaen, että moottorin käyntihäiriö suljetaan ulos) ovat peräisin yleensä joko moottori/laatikkotuennasta (esm. ylätuki), vetonivelistä (tätä ei voi jättää tarkistamatta ensimmäisten joukossa) tai pyöräntuennasta (tsekkaa puslat).

Automaatti? Onko sulla jotain syytä epäillä laatikkovikaa? Liittyykö tutina kiihdyttämiseen yleisesti, vai tietyllä vaihteella? Onhan öljyä tarpeeksi?



Kallistahan tämä tuntuu olevan :P Laatikko on toimii kuin unelma, öljyt vaihdettu huuhdellen noin 10te sitten ja itsekin olen tarkastanut että on oikea määrä.
Auto kulkee suoraan kuin raiteilla joten en todellakaan usko muitten puslien olevan sökönä, ja tuon ylätuennan kuminkin olen vaihtanut, tosin reilu vuosi sitten.
Moottorin toiminnassakaan ei ole kerrassaan mitään sanomista :)

Näitten kommenttien perusteella alan siis itsekin veikkailla niitä sisempiä murrosniveliä. Eikös ne voikin vaihtaa itse niin, ettei tarvii mitään pyöränsuuntauksia alkaa sen jälkeen tekemään?

Perhana kun ittellä ei ole vielä sitä lämmintä tallia :P
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa jleino

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
« Vastaus #14 : 20.12.2012, 20:36:51 »
Nonniin, taudin määritys tehty ja nyt odotellaan varaosaa Ruotsista tänne maakuntiin..

Ja varsinainen syy tähän vapinaan oli täälläkin jo mainittu oikeanpuoleisen vetarin sisempi nivel!

Välystä tuntui selvästi kun auto oli ylhäällä ja vetaria kädellä kevyesti reuhtoi ylös alas. Kokonainen akseli sinne sitten pitää laittaa kun ei sitä niveltä voi vaihtaa. Tuo on ihan sopivan hintainen, ovh 740,00e.. Työt toki päälle kun ei pakkasessa huvita itse rassailla :P

Mut jospa se sit tällä!
-Volvo XC90 Executive -07

 

KL-varaosat  Race.fi