Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mulugren - 01.02.2016, 11:34:38

Otsikko: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: mulugren - 01.02.2016, 11:34:38
Miksu olikin jo aikaa sitten postannut hyvän ohjeen apukuskin puoleisen akselin irroitukseen ja huoltoon.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=775.0

Minulla on työn alla harmaakoppa V70 ja kuskin puolen vetoakseli. Ei meinaa irrota navasta sitten niin millään. En tiedä onko siellä liimaa vai mitä mutta sitä on paukuteltu paineilmavasarallakin ja käytetty irroitusöljyjä jne. Lämpö lienee seuraava ja viimeinen konsti ja uusia sitten napakin. Ultimate ratkaisu on kai käyttää rälläkkää.. Ihmetyttää että miten se nyt noin h*mmetin tiukkaan on voinut jäsähtää. Liimankin luulisi lopulta pettävän kun saa tarpeeksi kyytiä.

Kaikki neuvot otetaan vastaan. Hirvittää että onko laatikon pään kanssa samanlainen taistelu. Siitäkin äkkipoika luulisi että saa kopautettua irti tuosta vain mutta kauhujuttuja siitäkin hommasta kuullut..
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: Kuoma - 01.02.2016, 12:10:04
Kyllä se voi jymähtää kiinni niin ettei irtoa ehjänä, kokemusta on omasta matkustajanpuoleisesta ulkopäästä. Pakko oli korjaamon lopulta hajottaa napa, että saivat akselin irti. Samalla kyllä vaihtui sitten koko nivel..   :-[
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: Puusilmä - 01.02.2016, 15:33:32
Kyllä se voi jymähtää kiinni niin ettei irtoa ehjänä, kokemusta on omasta matkustajanpuoleisesta ulkopäästä. Pakko oli korjaamon lopulta hajottaa napa, että saivat akselin irti. Samalla kyllä vaihtui sitten koko nivel..   :-[

+1 ... Pyöränlaakerin vaihto ei onnistunut ilman murroksen purkamista lentävällä. Ei lähtenyt lämmölläkään irti. Olin itse katsomassa pajalla ja pahaa teki katsoa kun isolla moskalla huitoivat ja ei lähtenyt. (murros oli siis yhtä puuta laakerin kanssa)
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: mulugren - 01.02.2016, 17:03:29
+1 ... Pyöränlaakerin vaihto ei onnistunut ilman murroksen purkamista lentävällä. Ei lähtenyt lämmölläkään irti. Olin itse katsomassa pajalla ja pahaa teki katsoa kun isolla moskalla huitoivat ja ei lähtenyt. (murros oli siis yhtä puuta laakerin kanssa)

Mikä on murros? Tarkoitatko vetarin ulompaa niveltä? Sorry, ei ole nimitykset ylen tuttuja mulle..
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: SPK - 01.02.2016, 17:05:09
Kylläpä vastustaa.  Noissahan on usein myös täysin päinvastaista ongelmaa, eli pirulaiset eivät tahdo pysyä kiinni ollenkaan sen mikkihiiri pultin avullakaan. Olkoonkin uusi pultti lukitteella ja momentissaan.  Isompaa lekaa ja jotain sopivaa tankoa taikka putkea, ettei vetarin pää vaan tyssäänny.

Murros on se nivel itsessään.
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: mulugren - 01.02.2016, 17:10:08
Kylläpä vastustaa.  Noissahan on usein myös täysin päinvastaista ongelmaa, eli pirulaiset eivät tahdo pysyä kiinni ollenkaan sen mikkihiiri pultin avullakaan. Olkoonkin uusi pultti lukitteella ja momentissaan.  Isompaa lekaa ja jotain sopivaa tankoa taikka putkea, ettei vetarin pää vaan tyssäänny.

Murros on se nivel itsessään.

Joo voin kuvitella että ei parane tilanne yhtään jos pää liikaa muokkaantuu. Ei siis ole vaaraa että jystääminen vahingoittaa jotain laatikon päässä? Onhan siinä vetarissa kyllä se pituussuuntainen liikevara/liukuma mutta silti..
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: SPK - 01.02.2016, 17:19:09
Siihen voi järjestää lisää pelivaraa kääntämällä ohjauksen senverran linkkuun, että pääsee vielä paukuttamaan, mutta mahdollinen voima hukkuu siihen murroksen ja vetarin väliseen kulmaan, niin ei mene juurikaan lootalle asti vaikka irtoaisikin äkisti.
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: Itsok - 01.02.2016, 17:30:00
Viime kesänä kävin liikkeessä vaihdattamassa alapallonivelen. No vetari oli jämähtänyt napaan niin tiukkaan ettei se siitä irronnut, vaikka asentaja paukutti ihan tosissaan. Sai kyllä sitten vaihdettua nivelen ilman vetarin irroitusta navasta. Sanoi että kunhan napa menee vaihtoon  niin täytyy irroittaa prässissä vetonivel.
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: mulugren - 01.02.2016, 18:04:50
Viime kesänä kävin liikkeessä vaihdattamassa alapallonivelen. No vetari oli jämähtänyt napaan niin tiukkaan ettei se siitä irronnut, vaikka asentaja paukutti ihan tosissaan. Sai kyllä sitten vaihdettua nivelen ilman vetarin irroitusta navasta. Sanoi että kunhan napa menee vaihtoon  niin täytyy irroittaa prässissä vetonivel.

Siis napa&vetari nipussa irti ja sit prässiin??
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 01.02.2016, 18:12:41
Pultti irti ja ajamaan?
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: Itsok - 01.02.2016, 18:55:38
Siis napa&vetari nipussa irti ja sit prässiin??

Näin minä sen ymmärsin. Ja eipä siinä oikein muutakaan vaihtoehtoa ole?
En sillä silloin sen enempää päätäni vaivannut. Sanoi vaan että pitää sitten prässissä ne kyllä irtoo.
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: remes - 01.02.2016, 20:27:13
Jahas, ei mulla ollutkaan ainoa kellä oli juurtunut pirusti kiinni. Tulipahan vaihdettua napa myös oikealle puolelle (itse vika oli poikki mennyt abs-anturi), vasemmassa oli jo aiemmin sama tilanne:

(http://i89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/V70N/20150401_185918_zps3opxpex0.jpg) (http://s89.photobucket.com/user/muurala1/media/V70N/20150401_185918_zps3opxpex0.jpg.html)
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: Lapari - 01.02.2016, 20:46:46
Siis ei kai nyt sentään tuota särkeä tarvi? Eikö onnistu irrottaa koko napa-asetelmaa ja viedä sitä prässiin. Sitten joutuu kyllä mahdollisesti camberin säätämään.

Mutta siis: Iskari, jarrusatula, raidetanko, alapallo sekä abs anturin johto irti niin eikö silloin ole napa vetarin varassa? Sitten jos vielä sisäpää irtoaa niin siinähän se :)
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: remes - 01.02.2016, 20:52:19
Ei ollut prässiä käytössä. Ulosvetäjästä meni jengat, lämmitettiin punahehkuun kahteen tai kolmeen kertaan ja iskutaltalla perään, siellä istui. Kulmat meni säätöön mulla jo ihan muunkin takia.
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: Hurm0s - 01.02.2016, 20:53:37
Siis ei kai nyt sentään tuota särkeä tarvi? Eikö onnistu irrottaa koko napa-asetelmaa ja viedä sitä prässiin. Sitten joutuu kyllä mahdollisesti camberin säätämään.

Mutta siis: Iskari, jarrusatula, raidetanko, alapallo sekä abs anturin johto irti niin eikö silloin ole napa vetarin varassa? Sitten jos vielä sisäpää irtoaa niin siinähän se :)
Juurikin noinhan se myös onnistuisi...

Mutta toki, jos laakeri on jo enemmän ajettu, voi sen suosiolla vaihtaa. Ei se uusi niin kallis ole.
Tuossa kun vääntää pultteja ja ährää vähän kauemmin rälläkkäratkaisun sijaan ja saa sen prässissä irti, alkaa se vanha laakeri perinteisellä tuurilla jyristä viikon päästä.
Tuossa kun vielä joutuu prässäämään sen "laakerin läpi" tuota vetaria irti...
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: remes - 01.02.2016, 20:58:28
Juurikin noinhan se myös onnistuisi...

Mutta toki, jos laakeri on jo enemmän ajettu, voi sen suosiolla vaihtaa. Ei se uusi niin kallis ole.
Tuossa kun vääntää pultteja ja ährää vähän kauemmin rälläkkäratkaisun sijaan ja saa sen prässissä irti, alkaa se vanha laakeri perinteisellä tuurilla jyristä viikon päästä.
Tuossa kun vielä joutuu prässäämään sen "laakerin läpi" tuota vetaria irti...
Aivan, aiemmasta remontista viisastuneena hommasin SKF:n navan valmiiksi ja nimim. Dukella oli vähän ajettu ulkonivel hollilla. Puol kympin aikaan illalla ei pakettia kiikuteta edes lähipajalle prässiin kun pitäisi aamulla päästä duuniin. Sen takia tämä ratkaisu.

Niin joo ja autolla oli jo tässä vaiheessa ajettu lähemmäs 300tkm.
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: mulugren - 01.02.2016, 22:16:58
Kaikille: Hyvää shittiä! Kiitos paljon ja saa tulla enempikin vielä vinkkeja, neuvoja kommenttia!! Nyt uskaltaa uudelleen käydä härkää sarvista tai paremminkin vetaria kurkusta kiinni ja irti se p****le >:(

Napa menee samalla uusiksi kun tuskin kärsimättä selviää ja muutenkin sama ny vaihtaa ku liki 300tkm mittarissa jo.

Tuo Ärrän vinkki on käyny itelläkin suutuspäissään mielessä eli napapultti irtti ja vähän kenkää.. Mutta ehken uskalla.
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: Lapari - 02.02.2016, 10:03:37
Eikö myös jos irrottaa ne napaa pitävät pultit niin lähde napa irti ja akseli mukaan? Sitä en tiedä mahtuuko koko vetari tulemaan napa-asetelman läpi, mutta saa ainakin rälläkälle tilaa :)
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: mheguli - 02.02.2016, 12:16:46
Eikö myös jos irrottaa ne napaa pitävät pultit niin lähde napa irti ja akseli mukaan? Sitä en tiedä mahtuuko koko vetari tulemaan napa-asetelman läpi, mutta saa ainakin rälläkälle tilaa :)

Itsellekin tuli tämä lähestymistapa ensimmäisenä mieleen, mutta sitten epäilys iski... ei tainnut mahtua napa-asetelman pultteja oikein punomaan tai ottamaan pois, jos nivel on ihan pohjassa paikallaan? Kerran vain olen laakerin vaihtanut, niin ei ole nyt ihan kristallinkirkkaasti mielessä paljonko tilaa on vetari paikallaan.
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: Lapari - 02.02.2016, 12:47:18
Joo niinhän se oli, että ei pääse niihin pultteihin käsiksi jos vetari on ihan napaa vasten kiinni. Roskakoppaan se ajatus..
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: tepa3 - 04.02.2016, 13:40:34
Olis ehkä kiva kuulla lopputulos?
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: mulugren - 04.02.2016, 13:50:56
Olis ehkä kiva kuulla lopputulos?

Jep, ilmoittelen
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: mulugren - 07.02.2016, 14:04:50
Joopasenjoo. Rälläkällä piti napa pilkkoa.. En todellakaan suosittele itse ähräämään jos vaikuttaa että napa on jumittunut eikä omista sopivia hydrauliprässejä. Ei auta lämpö eikä järeätkään mekaaniset ulosvetäjät eikä hakkaamiset. Tämä on niitä sarjassamme "don't try at home" juttuja

Laatikon päästä pullahti irti ihan itsestään siinä navan kanssa ährätessä.
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: Ossi66 - 08.04.2019, 12:27:42
Vanha ketju, mutta tuore ongelma.
Oikean puolen laakeri on vaihdettu 2009 ja sen jälkeen vetari ei ole irronnut navasta kahden remontin yrityksissä, vaikka on annettu lämpöä.
Jos irroitukseen on tullut uusia ideoita kertokaa ihmeessä.
Nyt menee keskiviikkona huoltoon kun hammaskehä ja vetarin suojakumi pitää vaihtaa.

Nyt on napapultti kokonaan pois ja irroitusöljyä muhimassa.  Mikä on parhaiten toimiva irroitusöljy tuohon tarkoitukseen?

Pultin puuttuminen ei pitäisi olla turvallisuusongelma, mutta seuraan tilannetta jatkuvasti. Reilu vuosi takaperin oli vasemmalla puolella abs vika, joka anturia vaihtaessa selvisi napapultin irtoamiseksi, kun pultti putosi renkaan mukana.
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: vikki - 08.04.2019, 13:04:20
Jos sitä on aiemmin kovin hakattu, niin veikkaan että akselin pää on levinnyt ja ainoa konsti voipi olla, eli laatikosta irti, iskarin alapäästä pultit pois, raidetangon nuppi ja alapallo irti, ja prässille akseleineen päivineen. Joutuu ehkä hiomaan boorit kuntoon, että menee takaisin. Rasvaa booreihin.
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: Ossi66 - 08.04.2019, 14:11:07
Jos sitä on aiemmin kovin hakattu, niin veikkaan että akselin pää on levinnyt ja ainoa konsti voipi olla, eli laatikosta irti, iskarin alapäästä pultit pois, raidetangon nuppi ja alapallo irti, ja prässille akseleineen päivineen. Joutuu ehkä hiomaan boorit kuntoon, että menee takaisin. Rasvaa booreihin.

Huoltaja tilaa uuden nivelen varalta hyllyyn valmiiksi. Laakerit on kuulemma jo hyllyssä. Kai siitä saadaan noilla eväillä selvää ;)

Jos navan lämmittää kuumaksi, miten akselin pultinreikään saisi samalla kylmää...

Jarrut menee myös vaihtoon, jos pistäisi pultin tilalle jonku 120mm pitkän M10 pultin - sopiva EK jarruja lämmitellen ja välillä isolla lekalla isku pultin nokkaan - irtoaisikohan...   Olis kiva viedä se keskiviikkoaamuna akseli löysättynä, kun sama huolto ei ole saanut sitä kahdella kertaa irti ;D
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: vikki - 08.04.2019, 15:11:25
Huoltaja tilaa uuden nivelen varalta hyllyyn valmiiksi. Laakerit on kuulemma jo hyllyssä. Kai siitä saadaan noilla eväillä selvää ;)

Jos navan lämmittää kuumaksi, miten akselin pultinreikään saisi samalla kylmää...

Jarrut menee myös vaihtoon, jos pistäisi pultin tilalle jonku 120mm pitkän M10 pultin - sopiva EK jarruja lämmitellen ja välillä isolla lekalla isku pultin nokkaan - irtoaisikohan...   Olis kiva viedä se keskiviikkoaamuna akseli löysättynä, kun sama huolto ei ole saanut sitä kahdella kertaa irti ;D


Epäilen että ovat leiponeet riittävästi ja sillä pultilla isku ei auta. Pultti joustaa suurempaa massaa vastaan ja taipuu.
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: Ossi66 - 10.04.2019, 15:26:45
No nyt on mun volvoon "hammaskehä ja vetonivelen suojakumi" vaihdettu - osat lainausmerkeissä, kun ei mennyt kuin strömsössä.
Akseli ei ollut lähtenyt irtoamaan navasta, niin sitten olivat vaihtaneet sinne purkuauton navan.  Samalla meni sitten uusi vetonivel (hammaskehän ja suojakumin kera) ja uusi laakeri.

Kiitos taas Pohjanmaan Autohuollolle hyvästä palvelusta. :)
Otsikko: Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
Kirjoitti: mulugren - 18.04.2019, 03:29:26
No nyt on mun volvoon "hammaskehä ja vetonivelen suojakumi" vaihdettu - osat lainausmerkeissä, kun ei mennyt kuin strömsössä.
Akseli ei ollut lähtenyt irtoamaan navasta, niin sitten olivat vaihtaneet sinne purkuauton navan.  Samalla meni sitten uusi vetonivel (hammaskehän ja suojakumin kera) ja uusi laakeri.

Kiitos taas Pohjanmaan Autohuollolle hyvästä palvelusta. :)

Hyvä että tuli kuntoon. Muistui tässä mieleen varaosakauppiaan kommentti: sehän lähtee kun akselin päästä sormella työntää :2funny: