Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (takavetoiset) => Aiheen aloitti: hevonen - 30.01.2011, 11:20:51

Otsikko: 700-900 sarjan hammastangon kiristys
Kirjoitti: hevonen - 30.01.2011, 11:20:51
No voihan sitä tankoa koittaa kiristää. Joku velho on sen tehnyt ilman että on täysin irroittanut autosta... Onnistuu niinkin, pudottaa tankoa vain vähän alaspäin.
Itse oon pudottanut tangon pois, ei oo hirveä työ. Rattiakselin nivel löysälle ja öljyputkien banjot auki(astia alle), raidepäät irti tolpista.
Sitten vaan ne kiinnityspultit auki apurungosta ja tanko alas. Kannattaa vaikka jumittaa ratti paikalleen jollain niin ei tarvii asentaessa hakea asentoa niin paljoa, tai sitten vaan pitää sen suorassa.

Tuon voi tehdä auton ollessa vaikka pyörillään, tai sitten rampeilla, ei ne pyörät mihkään vinksahda.

Siinä hammastangossa on rattiakselin kohdalla sellainen muovimutteri jota voi sopivalla työkalulla, vaikka kärkipihtejä apuna käyttäen kiristää. Häviää ne turhat klopinat aika hyvin.
Varo ettet kiristä liikaa, ohjaus ei palauta.

Sitten vaan tanko takasin, tehostimeen uudet öljyt ja ilmaus.
Öljyä kannattaa laittaa säiliö täyteen ja sitten käynnistää auto, saatat nopsana ehtiä lisäämään öljyä ennen kuin horasee taas ilmaa.
Ilmaus tehdään kääntelemällä ohjausta hitaasti reunasta reunaan moottorin käydessä, mieluiten etupyörät ilmassa, olen itse toki tehnyt tuon pyörät maassakin liukkaalla alustalla(lumi,sora...).

Homman kustannukset ovat itse tehtynä 1 puteli atf:ää.
Otsikko: Vs: 700-900 sarjan hammastangon kiristys
Kirjoitti: TVS - 30.01.2011, 12:16:13
Lisättäköön, että sen ainakin jollakin putkiversiolla saa tehtyä irrottamatta putkia tehostimesta, eli varmistuu ettei pääse roskia järjestelmään. Tanko kiinnikkeistä irti (myös se rattiakseli) ja laskee sitä alaspäin sen mitä tulee, samalla kiertäen renkaiden normaaliin pyörimissuuntaan koko tankoa, sieltä pääsee justjust näkemään senmuovikiekon, sitten vaan semmosilla kulmamallisilla kärkipihdeillä narskaus kireämmälle siitä mutterista ja rokki soi.

Hyvä yleissääntö kiristykselle, jos otat tangon irti putkista tai kokonaan autostakin irti: pyörittele tanko jompaankumpaan äärilaitaan, kokeile sormin rattiakselin nysästä pyöritellä tankoa eestaas, kiristät hitusen, kunnes huomaat sormin voimantarpeen kasvun rattiakselin pyörittämiseen. Sitten just sen verran takasin että rattiakseli pyörii sormin herkästi ja romut kasaan.

Se ohjauksen tärinä nesteiden poislaskun jälkeen voi kestää yli 100km, parhaiten se tuntuu ilmautuvan kun kääntää niin rauhallisesti, että ohjaus ei täristä.
Otsikko: Vs: 700-900 sarjan hammastangon kiristys
Kirjoitti: Kasipätkä - 07.05.2013, 21:27:47
Onko tietoa S90 hammastangon kiristyksestä? Ohjausvaihdehan on tuossa vähän erilainen.

Pääseekö tuota kiristämään mitenkään tangon ollessa täysin paikallaan?

Laiska kun on niin ei viitsisi purkaa irti :-\
Otsikko: Vs: 700-900 sarjan hammastangon kiristys
Kirjoitti: Turbo 242 - 29.08.2013, 18:04:17
Se ohjauksen tärinä nesteiden poislaskun jälkeen voi kestää yli 100km, parhaiten se tuntuu ilmautuvan kun kääntää niin rauhallisesti, että ohjaus ei täristä.

Mulla 242:ssa ohjaus täristää oikealle käännettäessä ja sen se tekee vain kun öljyt on lämmenny. Voikohan se johtua ilmasta järjestelmässä?  ??? Vika on ollut päällä siitä lähtien kun tehostettu hammastanko asennettiin autoon.
Otsikko: Vs: 700-900 sarjan hammastangon kiristys
Kirjoitti: Pepo - 10.11.2022, 14:53:44
Miten pitkään teillä on hammastanko kiristyksen jälkeen kestänyt?
Yritin näiden viestien pohjalta inttää vanhemman asentajan kanssa että sitä pystyy kiristämään. Hän sanoi että rattaat on kuluneet silloin väljäksi, ja että kun niitä menee kiristämään, se syö ne hyvin äkkiä loppuun.
Hän on kuulemma rallissa näitä paljon vaihtanut.
Onneksi omassa 940:ssä ei taida olla vielä liian väljä vaikka kopinaa kuuluu kun kääntelee rattia.
Otsikko: Vs: 700-900 sarjan hammastangon kiristys
Kirjoitti: TVS - 14.11.2022, 22:58:41
Eka tekemäni meni yli 100tkm ja olettaakseni on yhä OK.

Ei tuo kiristys oikeasti sitä vikaa korjaa, mutta eipä ne itse metalliosat siellä kyllä miksikään kulu vaan ne tankoa ohjausvaihteessa keskellä pitävät holkit. Purattaa koko tangon vaihtaakseen ja osasaatavuus on huono. Sieltä täältä eri autoihin tarkoitettuja sarjoja yhdistelemällä saa kaikki oleelliset osat TRW tankoon, mutta vaatii pikkusen harrastuneisuutta  ::)
Otsikko: Vs: 700-900 sarjan hammastangon kiristys
Kirjoitti: Pepo - 04.07.2023, 13:55:16
Lisättäköön, että sen ainakin jollakin putkiversiolla saa tehtyä irrottamatta putkia tehostimesta, eli varmistuu ettei pääse roskia järjestelmään. Tanko kiinnikkeistä irti (myös se rattiakseli) ja laskee sitä alaspäin sen mitä tulee, samalla kiertäen renkaiden normaaliin pyörimissuuntaan koko tankoa, sieltä pääsee justjust näkemään senmuovikiekon, sitten vaan semmosilla kulmamallisilla kärkipihdeillä narskaus kireämmälle siitä mutterista ja rokki soi.

Hyvä yleissääntö kiristykselle, jos otat tangon irti putkista tai kokonaan autostakin irti: pyörittele tanko jompaankumpaan äärilaitaan, kokeile sormin rattiakselin nysästä pyöritellä tankoa eestaas, kiristät hitusen, kunnes huomaat sormin voimantarpeen kasvun rattiakselin pyörittämiseen. Sitten just sen verran takasin että rattiakseli pyörii sormin herkästi ja romut kasaan.

Se ohjauksen tärinä nesteiden poislaskun jälkeen voi kestää yli 100km, parhaiten se tuntuu ilmautuvan kun kääntää niin rauhallisesti, että ohjaus ei täristä.
Ei kai ainakaan tuolla paineletkuversiolla (trw systeemiin tuli ainakin itsellä) onnistu irrottamatta sitä, laskea hammastankoa ja kiertää renkaiden pyörimissuuntaan, kun putki kulkee ensin hammastangon yläpuolisen palkin päällä ja kiertyy lopuksi hammastankoon kiinni?
https://www.skruvat.fi/Paineletku-ohjaustehostin-P13300.aspx

edit. Vaikkei kukaan vastaakaan arvaan että putken pitäisi joustaa sen verran. Aika riskaabelilta vaikuttaa homma.
Otsikko: Vs: 700-900 sarjan hammastangon kiristys
Kirjoitti: TVS - 10.09.2023, 21:28:18
Ei kai ainakaan tuolla paineletkuversiolla (trw systeemiin tuli ainakin itsellä) onnistu irrottamatta sitä, laskea hammastankoa ja kiertää renkaiden pyörimissuuntaan, kun putki kulkee ensin hammastangon yläpuolisen palkin päällä ja kiertyy lopuksi hammastankoon kiinni?
https://www.skruvat.fi/Paineletku-ohjaustehostin-P13300.aspx

edit. Vaikkei kukaan vastaakaan arvaan että putken pitäisi joustaa sen verran. Aika riskaabelilta vaikuttaa homma.
Tuo kyseinen yksilö, jota kommenttin "joillain putkiversioilla" oli kuskinpuolen pumpulla oleva moottori, jossa putkilähtö on täysin erilainen ja se kyllä tulee alaspäin niinpaljon kun letkua piisaa. Mutta tosiaan se yleinen versio joka menee koneenkorvan vierestä eteenpäin palkin yli ei varmaankaan mahdu alaspäin tarpeeksi.

Tässä kiristelyssä täytyy myös huomioida se, että jos tanko on väljä, niin tuolla sitä ei saa kokonaan hyväksi mitenkään, mutta helpottaa tilannetta kunhan ei mene kiristämään liian tiukalle.