Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (takavetoiset) => Aiheen aloitti: Vesilintu - 18.07.2013, 18:23:37

Otsikko: Volvo 960 v'92 Multilink takaiskunvaimentimien vaihtoohjeet (Nivomat&kuvat)
Kirjoitti: Vesilintu - 18.07.2013, 18:23:37
Elikkäs tuli tälläne kuvasarja napsittua kaikkien iloksi iskareiden vaihdon yhteydessä :)

Päätin tilata iskarit saksasta 325€/kpl, www.scandix.de sivustoilta. Kun volvolta kehtaavat pyytää nykyään +460€ hintaa kappaleelta. (kesäkuussa kysytty uusi hinta)
DPD toimitti pakettia ovelle ja kahdella iskarilla posteineen hintaa kertyi 676,18€.
Eli melkein 250€ "tee se itse" säästö. Tosin täytyy omistaa työkaluja ymsyms..
(http://i42.tinypic.com/zo95pz.jpg)

Käytössäni / tarpeellisia olleita työkaluja:
-ISO tunkki
-pikku tunkki
-pari puupalikkaa tai tiiliskiviä.
-17 & 14 hylsyt
-Räikkä & siihen jatkovarsi.
-Jotain vahvaa kampeamista varten (Ruuvari/räikän jatkovarsi)
- 20-30min aikaa per/puoli.

Rengas tietenkin pois isommalla tunkilla koria nostaen (~450mm riittänee?). Itse käytin motonetistä ostettua tuote: 80-7518 - Hallitunkki 2,5t 'Low HD' - 99€ (hinta kesäkuu 2013).
(http://i43.tinypic.com/1588nmg.jpg)


* Saa tehdä seuraavat 2 vaihetta mielensä mukaan.

*Ylempi pultti auki 17mm hylsyllä (vähintään 10cm jatkovarrella varustettuna, helpottaa asiaa) ja sieltä pitäis tulla muistaakseni n. 10-15cm pitkä pultti.
(http://i43.tinypic.com/2zf75za.jpg)

*Iskarin alapäästä löytyvät 2kpl lyhyitä 14mm hylsyllä avattavia pultteja.
Kun ne on saatu irti, kammetaan "korvat" 90°astetta ja iskari tipahtaa painovoimalla (ja vauhdilla, kyseessä kumminkin +4kg iskunvaimennin)
(http://i41.tinypic.com/f23nr5.jpg)


Pikku tunkilla voi tukivartta hieman avittaa ylemmäs, että iskari mahtuu tulemaan pois matalan työskentelykorkeuden vuoksi. (puupalikkaa tunkin väliin ylle & alle)
(http://i40.tinypic.com/2d8jt47.jpg)

Sitten päästäänkin jo vertailemaan ostosta alkuperäiseen vanhukseen.
Samat on, homma jatkuu..
(http://i43.tinypic.com/293zqpw.jpg)


HUOM! OBS!!! Nivomatin toisessa kyljessä lukee: "Outside"
Syytä en tiedä, mutta kai se on pakko laittaa & asennoituu eri tavalla.?



Pikku tunkilla taas hieman avitetaan & työnnetään uusi nivomat paikoilleen.
(http://i41.tinypic.com/ok7vy0.jpg)


Yläpultti kiinni (17mm hylsy) ja väännetään alakorvat paikoilleen.
(http://i40.tinypic.com/xfyxqf.jpg)


ja alapultit kiinni (14mm hylsy). Varo, ettet väännä pulttia väärille kierteille kun korvat/pultinreijät eivät sojota SUORAAN alas vaan hieman viistosti.(tarkasta ylemmistä kuvista)
Pultit voit vaihtaa, jos siltä tuntuu mutta minulla oli vielä hyvät.
Paketti siis EI sisällä uusia pultteja.
(http://i42.tinypic.com/9jnm86.jpg)



Ohjeet ovat oman kokemukseni mukaan, enkä vastaa väärin työskentelystä ja TOKI pukkejakin olisi voinut käyttää :)
Ohjeistus tehty mahdollisimman suppeasti, mutta lisäilen jos jotain oleellista jäi kirjoittamatta.
Kysyttävää? Kysy.
Otsikko: Vs: Volvo 960 v'92 Multilink takaiskunvaimentimien vaihtoohjeet (Nivomat & kuvineen)
Kirjoitti: Justus - 18.07.2013, 18:38:47
Laita tämä FAQ - osioon.