Futurez  Kulkukoira

Volvo 960 v'92 Multilink takaiskunvaimentimien vaihtoohjeet (Nivomat&kuvat)

  • 1 Vastauksia
  • 8792 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesilintu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Elikkäs tuli tälläne kuvasarja napsittua kaikkien iloksi iskareiden vaihdon yhteydessä :)

Päätin tilata iskarit saksasta 325€/kpl, www.scandix.de sivustoilta. Kun volvolta kehtaavat pyytää nykyään +460€ hintaa kappaleelta. (kesäkuussa kysytty uusi hinta)
DPD toimitti pakettia ovelle ja kahdella iskarilla posteineen hintaa kertyi 676,18€.
Eli melkein 250€ "tee se itse" säästö. Tosin täytyy omistaa työkaluja ymsyms..


Käytössäni / tarpeellisia olleita työkaluja:
-ISO tunkki
-pikku tunkki
-pari puupalikkaa tai tiiliskiviä.
-17 & 14 hylsyt
-Räikkä & siihen jatkovarsi.
-Jotain vahvaa kampeamista varten (Ruuvari/räikän jatkovarsi)
- 20-30min aikaa per/puoli.

Rengas tietenkin pois isommalla tunkilla koria nostaen (~450mm riittänee?). Itse käytin motonetistä ostettua tuote: 80-7518 - Hallitunkki 2,5t 'Low HD' - 99€ (hinta kesäkuu 2013).



* Saa tehdä seuraavat 2 vaihetta mielensä mukaan.

*Ylempi pultti auki 17mm hylsyllä (vähintään 10cm jatkovarrella varustettuna, helpottaa asiaa) ja sieltä pitäis tulla muistaakseni n. 10-15cm pitkä pultti.


*Iskarin alapäästä löytyvät 2kpl lyhyitä 14mm hylsyllä avattavia pultteja.
Kun ne on saatu irti, kammetaan "korvat" 90°astetta ja iskari tipahtaa painovoimalla (ja vauhdilla, kyseessä kumminkin +4kg iskunvaimennin)



Pikku tunkilla voi tukivartta hieman avittaa ylemmäs, että iskari mahtuu tulemaan pois matalan työskentelykorkeuden vuoksi. (puupalikkaa tunkin väliin ylle & alle)


Sitten päästäänkin jo vertailemaan ostosta alkuperäiseen vanhukseen.
Samat on, homma jatkuu..



HUOM! OBS!!! Nivomatin toisessa kyljessä lukee: "Outside"
Syytä en tiedä, mutta kai se on pakko laittaa & asennoituu eri tavalla.?



Pikku tunkilla taas hieman avitetaan & työnnetään uusi nivomat paikoilleen.



Yläpultti kiinni (17mm hylsy) ja väännetään alakorvat paikoilleen.



ja alapultit kiinni (14mm hylsy). Varo, ettet väännä pulttia väärille kierteille kun korvat/pultinreijät eivät sojota SUORAAN alas vaan hieman viistosti.(tarkasta ylemmistä kuvista)
Pultit voit vaihtaa, jos siltä tuntuu mutta minulla oli vielä hyvät.
Paketti siis EI sisällä uusia pultteja.




Ohjeet ovat oman kokemukseni mukaan, enkä vastaa väärin työskentelystä ja TOKI pukkejakin olisi voinut käyttää :)
Ohjeistus tehty mahdollisimman suppeasti, mutta lisäilen jos jotain oleellista jäi kirjoittamatta.
Kysyttävää? Kysy.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2013, 20:26:37 kirjoittanut Vesilintu »
Volvo XC90 D5 '07  |  Volvo V40 T4 '01  |  Volvo
Ex. V70D5 AwD'02, V70 2.4'00, S40'97, 960 3.0 150kW lämmitin '92

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Laita tämä FAQ - osioon.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy