Kulkukoira  Proturbo

Moottorivaurio uhkana, mitä toimenpiteitä tehtävä ennaltaehkäisyssä?

  • 10 Vastauksia
  • 4417 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Yrittäjyys_palkitsee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Kiinnitän huomiota kahteen eri asiaan jotka "uhkaa" Volvon D5 moottoria. Vikatietoina ko.autosta sanotaan seuraavaa:

"Dieselmoottorit hiukkassuodattimella: Mahdollinen moottorivaurio öljymäärän noustessa yli maksimin. Öljymäärä lisääntyy polttoainelaimenemisen vuoksi. Polttoainetta kertyy öljyn joukkoon hiukkassuodattimen puhdistusprosessin vuoksi. Ohjelmistopäivitys, jossa tulee ilmoitus näyttöruutuun liian korkeasta öljytasosta. Lisäksi tarra moottoritilaan muistuttamaan käyttäjää säännöllisestä öljymäärän tarkistamisesta ADAC 2010"

On erikoista että auto polttaa hiukkassuodattimen paskoja sellaisella tavalla että auton moottoriöljy voi laimentua ja lisääntyä polttoaineesta. Eikö tällainen metedi kuluta moottoriakin kun öljynlaatu heikkenee? Kuinka usein moottori tämän polton tekee? On siis  seurattava ettei öljynpinta nouse. Oma auto V70 vm 2008 ja d5 koneella.

Toinen asia mihin tämä hullu volvomies haluaa tekstissään kiinnittää huomiota on ne surullisen kuuluisat apulaitehinhan katkeamiset. Minulle on epäseävää vielä miten prosessi saa alkunsa mutta olen ymmärtänyt sen niin että laturin vapaakytkin tai apulaitehihnah kiristin tulee tiensä päähän ja voi katkaista tai irroittaa apulaiteremmin sijoitaan ja se voi joutua jakohinhan väliin josta seurauksena on moottorituho. Haluan välttää tämän riskin, joten olenko ihan väärällä uralla jos vaihdan tähän itselleni uuteen vähän yli 400tkm ajettuun Volvoon laturin uusine vapaakytkimineen ja apulaiteremmin kiristimen ja tottamooses myös remmin vaikka kaikki näyttää ja kuulostaakin nyt hyvälle? Pieni hinta kuitenkin siitä että saa porhaltaa kevyin mielin pitkälle hamaan tulevaisuuteen miettimättä sattuuko pahin. Käsiittääkseni vielä vm 2008 deeviitosessa on olemassa se riski että katkennut tai irronnut apulaitehihna menee jakoremmin väliin.

Suuttumista sen verran että itselleni on uusi tuttavuus commonrail-diesel jossa on ymmärtääkkseni paljon  ongelmia vuotavien suuttimien tiivisteiden kanssa ja jos ei ajoissa hoida, jumiutuu? Ilmeisesti vuotoa ei ole jos moottoria päältä katsoessa on suuttimien kolot rutikuivat?

Tälläistä ajatustenvirtaa tällä kertaa. muistakaa varoa näitä >> ELK  mutta muistakaa myös rakastaa  S*

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Suutin voi vuotaa myös paluulinjaan joka huonontaa kylmäkäynnistyvyyttä, se ei näy ulospäin muuten mittaamatta. Suuttimista ensimmäinen tarvitsi itsellä huoltoa about 300tkm kohdalla. 320:n kohdalla about vaihdoin apulaitehihnan kiristimen ja laturin, äänten takia, kiristin oli löystynyt ja laturissa vapaakytkin ok mutta muut laakeri ääntivät kylmänä. Aina mennyt yli 100tkm joka apulaitehihnalla, vm. 2003 d5.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa KartanoVole

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Tuo öljyn laimeneminen on kaikilla merkeillä samanlainen ominaisuus hiukkassuodatin dieseleillä. Ongelmia voi tulla siinä tilanteessa jos öljytaso nousee liian ylös että se moottori imaisee sitä öljyä imusarjan kautta moottoriin poltettavaksi jolloin se voi rynnätä omia aikojaan. Tietysti myös laimentuneen öljyn ominaisuudetkin heikkenevät. Monella merkillä täytetäänkin öljytaso öljynvaihdossa mittatikun min ja max merkin puoliväliin jottei taso nouse liian korkeaksi regeneroinnin jälkeen.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Paljolti välttyy ongelmilta kun avaa konepellin vähintään kerran viikossa ja tekee edes jonkinlaisen tarkastuksen. Tämä kannattaa tehdä myös koneen käydessä.
Suosittelen myös pyyhkimään takapuoltaan niillä 20-30tkm öljynvaihtoväleillä, toki jos tuommoinen jo 400tkm ajettu moottori on aina ajettu pitkillä vaihtoväleillä niin voihan se olla myöhäistä, siltikin ~10tkm vaihtovälillä voi hyvinkin lykätä tulevaa moottoriremonttia.
Pitkää siivua ajettu moottori toki ei ole niin kipeä näille älyttömille vaihtoväleille kun löpö ja kosteus haihtuu öljystä, mutta kyllä se öljy vaan menee aikamoisen kuraksi jo tuolla 10tkm matkalla. Ajoi sitten pitkää tai lyhyttä siivua. Kokeilkaa niitä öljyjä kylmänä kun ovat laskettu pois koneesta...

Kaikelta ongelmalta ei voi välttyä millään, koneet rikkoutuvat. Tiedettyjen ongelmapaikkojen vahtiminen ja jopa ennaltahuolto/vaihto ei mielestäni ole turhaa ollenkaan. Erityisesti nämä joiden särkyminen saattaa ainakin talousmielessä romuttaa koko auton.

Näitä piilovikojakin saattaa saada kiinni ajoissa kun tekee noita tarkastuksia ja esimerkiksi nuuhkii öljytikkua, kuuntelee-katselee konehuonetta tyhjäkäynnillä yms yms
Ajossa ilmeneviä pikkuvaivoja ruvetaan selvittämään muutenkin kuin vaan ajamalla vika ulos.
« Viimeksi muokattu: 29.02.2020, 11:49:18 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Eikö se tärkein juttu ole ajella tarvittaessa pitkääkin siivua, jotta hiukkaskiihdyyttimen puhtaaksipoltto menee läpi? Eniten löpöä päätynee öljyyn, jos puhtaaksipoltto jää toistuvasti kesken ja käynnistetään monet kerrat uudelleen. Harmillisesti puhtaaksipolton käynnistymisestä ei vissin ilmoiteta millään lailla, vaan se pitää itse hiffata auton käytöksestä, hetkellisen kulutuksen kasvusta tms.

Puhtaaksipoltossa moottoriin syötetään ylimääräistä polttoainetta, mikä jää palamatta (jälkiruiskutus) sylinterissä. Tämä polttoaine palaa hiukkasloukussa. Siinä sivussa saattaa öljykin saada osansa.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Ei se 30tkm ole mikään ongelma, lähinnä se, ettei autolla ajeta 3km matkaa töihin ja takasin.
Taksit ja pakut toimii loistavasti 30tkm vaihtovälillä kun auto ajetaan kuumaksi joka päivä.

Volkkarit kannattaa unohtaa kokonaan tästä keskustelusta, ne ei kestä vaikka vaihtaisi joka päivä öljyt... Perus suunnittelu niin surkeaa jo moottoreissa.

Mutta mersun (toimivat) ja volvon (omat) on aika hyvin toimineet 30tkm vaihtovälillä, Sprinttereiden +50tkm on jo liikaa ja niissä esiintyy ongelmia pikkukoneissa.

15tkm pystyy ajamaan kyllä joka laitteella nykyöljyilläkin.  :)

Volvossa aika vähän ollut hiukkaspönttöjen kanssa ongelmia, moneen muuhun merkkiin nähden.
Mutta silti hölmöä ettei nykyautoissa ilmoiteta DPF poltosta mitään, esim. BMW:ssä hiukkassuodatin voi olla tukossa ja siitä pysyvä vikakoodi, mutta auto ei ilmota merkkivalolla eikä mene limp modeen. Tämä on laitonta jo EU tasollakin, mutta BMW:n tapa toimia...
Tarpeeksi tukossa niin jokainen ymmärtää mitä moottorille käy... :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Yksi mahdollinen tekijä millä saa myös tietämättään ajettua dpf:n tukkoon volvolla on lämpömittarin puute. Termostaatti kun alkaa antautumaan niin polttoon vaadittavaa moottorin lämpötilaa ei enää saavuteta ja kuljettajahan ei tästä tiedä yhtään mitään ennen kuin on jo myöhäistä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Yksi mahdollinen tekijä millä saa myös tietämättään ajettua dpf:n tukkoon volvolla on lämpömittarin puute. Termostaatti kun alkaa antautumaan niin polttoon vaadittavaa moottorin lämpötilaa ei enää saavuteta ja kuljettajahan ei tästä tiedä yhtään mitään ennen kuin on jo myöhäistä.

Jep ja oikeen fiksu tapaus on Honda CRV, jos ilmastointi ei toimi niin DPF polttoa ei tehdä...  ;D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Sande

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Ei se 30tkm ole mikään ongelma, lähinnä se, ettei autolla ajeta 3km matkaa töihin ja takasin.
Taksit ja pakut toimii loistavasti 30tkm vaihtovälillä kun auto ajetaan kuumaksi joka päivä.
Ainakin XC60:n ja D4:n kohdalla manuaali sanoo taksikäytössä huoltoväliksi 15 000 km. Silloinhan ne vaihtuu öljytkin.
Volvo XC60 D4 AWD Business Classic Summum A HighTech -17

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
Ei se 30tkm ole mikään ongelma, lähinnä se, ettei autolla ajeta 3km matkaa töihin ja takasin.
Taksit ja pakut toimii loistavasti 30tkm vaihtovälillä kun auto ajetaan kuumaksi joka päivä.
Väärin. Nyt tulee faktaa vain Volvoista, en tiedä muista merkeistä. 2005-2006 aikoihin kun siirryttiin harmaakoppaisen myötä 30tkm huoltoväliin, niin aika pian Volvolla huomattiin että taksikäytössä tuo 30tkm huoltoväli ei vain toiminut. Siinä 2006-2007 paikkeilla sitten muutettiin ihan virallisesti takisen huoltoväli 20tkm pituiseksi.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Väärin. Nyt tulee faktaa vain Volvoista, en tiedä muista merkeistä. 2005-2006 aikoihin kun siirryttiin harmaakoppaisen myötä 30tkm huoltoväliin, niin aika pian Volvolla huomattiin että taksikäytössä tuo 30tkm huoltoväli ei vain toiminut. Siinä 2006-2007 paikkeilla sitten muutettiin ihan virallisesti takisen huoltoväli 20tkm pituiseksi.

Taksi vain vähän huono vertaus, kun ne voi olla tyhjäkäynnillä ajon lisäksi lähes koko ajan. Uudemmissahan taitaa auto laskee itse vaihtovälin, tai tiputtaa sitä lähinnä?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

KL-varaosat  Race.fi