Proturbo  Autodiagnoosi

850 T5 ja Pari kysymystä.

  • 6 Vastauksia
  • 3730 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 244GL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
850 T5 ja Pari kysymystä.
« : 30.12.2012, 17:05:45 »
Auto on 850 T5 vm -94 automaatti mittarissa 266tkm.

Öljyä moottori tuntuu vievän turhan paljon. 3 000 km:n aikana olen reilun litran kertaalleen lisännyt. Ulkoisia vuotoja ei näy, eli jätä parkissa tippaa, mutta pakokaasu näyttää jokseenkin turhan "savuiselta" (valkoista sellaista). Sytytystulpat vaihdoin ja edellisissä oli kaikissa mustaa kovaa karstaa reunoilla, muuten ok. Siis voiko turbossa jokin tiiviste olla kulunut, josta se öljy katoaa? Imuputkistoissa jotain mustaa ja mahd. öljyistä pinttymää tms.

Toinen onkelma oli etten saanut autoa käymään eilen, oli seissyt ulkona ajamatta pari päivää (n. -10c), niin ei suostunut käymään muuten kuin vaivoin (tukkoisesti, ei ottanut kierroksia) ja muutaman sekunnin kuluttua sammui. Akku on autossa heikko ja epäilen että vika olikin siinä. Bensa tosin haiskahti käynistysyrityksien jälkeen.
Tänään apuvirralla sain käymään mutta teki kerran tuon saman tukkoisen muutaman sekunnin käynnin ja hetken päästä sain sen käyntiin. Turbon suunnalta nousi höyry/savu pilvi, mutta pienen ajomatkan aikana auto toimi kyllä ihan moitteetta. 
Nykyiset: BMW e39 530dA -02 - Volvo 245 (B230F+M47) -90 - Volvo 164 (B30A+M410 145Hv) -69
Entiset kulkineet: Citroen Xsara HDi -02 Volvo S60 2.5T AWD -03 - Volvo 850 T5 -94 - Volvo V70 20V -97 - Volvo 244GL (B23A+M46) -82

Poissa vollo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5 ja Pari kysymystä.
« Vastaus #1 : 30.12.2012, 19:03:46 »
Tämä vanhempien T5 "talvi" ongelma sulla taitaa olla,eli välijäähdyttimen alempi ahtoputki jäätyy kondensivedestä. Kun saat auton jotenkuten käymään ,niin meneekö putki mikä tulee kaasuläpälle kurttuun kun kaasutat. Jos menee niin putki jäässä. Itse otin hätätoimenpiteenä siitä tyhjäkäyntimoottorilta putken mikä menee imusarjaan aina irti ,niin sain auton käymään ja lämpenemään --> jäät suli putkista ja taas mentiin :D. Korjasin lopullisesti tämän ongelman vaihtamalla uudemman T5 ahtoputket. Elikäs 1995 eteenpäin volvo vaihtoi ahotputket toisinpäin kuin 1994 mallissa varmaankin tämän jäätymisogelman takia ?

hevonen

  • Vieras
Vs: 850 T5 ja Pari kysymystä.
« Vastaus #2 : 30.12.2012, 20:29:13 »
Tämä vanhempien T5 "talvi" ongelma sulla taitaa olla,eli välijäähdyttimen alempi ahtoputki jäätyy kondensivedestä. Kun saat auton jotenkuten käymään ,niin meneekö putki mikä tulee kaasuläpälle kurttuun kun kaasutat. Jos menee niin putki jäässä. Itse otin hätätoimenpiteenä siitä tyhjäkäyntimoottorilta putken mikä menee imusarjaan aina irti ,niin sain auton käymään ja lämpenemään --> jäät suli putkista ja taas mentiin :D. Korjasin lopullisesti tämän ongelman vaihtamalla uudemman T5 ahtoputket. Elikäs 1995 eteenpäin volvo vaihtoi ahotputket toisinpäin kuin 1994 mallissa varmaankin tämän jäätymisogelman takia ?
Kyllä, juuri näin.

Poissa Phaneuf

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • Se on Volvo, kun siinä on Volvon moottori
Vs: 850 T5 ja Pari kysymystä.
« Vastaus #3 : 31.12.2012, 18:12:45 »
turbo sökönä? mullaki öljyä häviää, ja löysin turbosta vuotaa öljyä.. lähiaikoina tilaan uuden mitsun turbon., nykyää lisäsin öljyä välillä ja seuraan öljymittarin määrää.. ja mullaki sama ongelma cooleri jäässä, kuulemma tyyppivika -94 malliset.

purasin coolerin alla on muovisuoja, ja coolerin alareuna on pieni reikä, voi olla tukossa., porasin tosi tosi hieman isompi ja porasin kans muovisuojaan reikä. sen jälkeen ei enää ongelma. :)

kannattaa turboa 100.000km huoltoväli, ja 300.000km turbo vaihtoon.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2012, 18:17:42 kirjoittanut Phaneuf »


-07 Volvo V70 D5- -03 Volvo S60 2.4i- -94 Volvo 855 T5-

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5 ja Pari kysymystä.
« Vastaus #4 : 01.01.2013, 10:44:10 »
Jäätää cooleria uudemmissakin aika herkästi kun vaan pakkanen nousee yli -20, vaikka on ahtoputket toisinpäin.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen haluan sanoa oman mielipiteeni. Ei ole vakavaa jos vajaan puoli litraa tuhannelle vie ölyä. Kyseessä on kuitenkin vanha auto, niin kannattaa miettiä kannattaako perushuoltojen lisäksi alkaa tekemään mitään ylimääräisiä remppoja jos se tuon verran öljyä kuluttaa. Tietysti harrastusmielessä jos niin sitten, mutta jos kyse on puhtaasti käyttöautosta...

Omasta t5 kasipätkästä häviää kans öljyä lähes samanverran, ahdin märkä ja öljykorkin ympärys, mutta ei tiputtele.
Kyllähän t5 varsinkin talvella pöläyttää melkosen usvan kun polkasee, joka on normaalia, palaahan siellä reilusti bensaa.
Jos savu on sinistä silloin on kyse öljyn palamisesta.

Muuten, itse olen huomannut että öljymerkeissäkin on sen kulutuksen kannalta eroja, vaikka puhutaan samoista viskositeeteista.


Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 425
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5 ja Pari kysymystä.
« Vastaus #5 : 01.01.2013, 12:18:45 »
Mullakin tuntuu ölppä kelpaavan, Ruotsista turbo hommattava kun sais ajoiks, vaan ei sielläkään nää turbot puissa kasva, kunnollista ei taho löytyy, pienempiä kyllä vaikka miten. Noin 400€ menis huoltoon.

Poissa 244GL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5 ja Pari kysymystä.
« Vastaus #6 : 01.01.2013, 18:33:21 »
Kiitos tiedoista. Uskon sen varmaan jäätyneen, kun ei mitään vikakoodeja ollut ja nyt on toiminut hyvin.
Miten niisä uudemmissa on tuon jäähyn letkujen sijoitus toteutettu?

Mutta saako turboon mistään tiivistesarjoja, jos vaikka vaihtais ne?
400€ osasin jo oottaa vaihtosan maksavan ja se on käyttöautoon ja budjettiin aika paljon.

Editt: Nyt vasta huomasin, että siellä joku on kertonut putkien olevan toisin päin.
« Viimeksi muokattu: 01.01.2013, 18:35:45 kirjoittanut 244GL »
Nykyiset: BMW e39 530dA -02 - Volvo 245 (B230F+M47) -90 - Volvo 164 (B30A+M410 145Hv) -69
Entiset kulkineet: Citroen Xsara HDi -02 Volvo S60 2.5T AWD -03 - Volvo 850 T5 -94 - Volvo V70 20V -97 - Volvo 244GL (B23A+M46) -82

 

Samppasport  Futurez