Kulkukoira  Proturbo

Volvojen puoltaminen oikealle

  • 39 Vastauksia
  • 26129 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa peter

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Volvojen puoltaminen oikealle
« : 18.08.2011, 15:48:34 »
Jatkan tästä "ikuisuusaiheesta"..Onko joku keksinyt, miksi ainakin 2000-luvun Volvoilla (mallista riippumatta)on taipumus puoltaa oikealle? Ymmärrän että siihen voi olla monta syytä, mutta jotain ihmeellistä siinä on kun ongelma on niin yleinen. Olen omistanut 2 Volvoa (V70 ja V40) ja molemmissa on ollut tuo "ominaisuus", nyt olen käynyt koeajamassa muutamia V40-malleja joista 2/3 on kammennut oikealle kun ratista päästää irti.

Vertailun vuoksi: en ole koskaan ajanut esim. Fordia, Hondaa, Nissania, Toyotaa tai Mazdaa, joka kampeaisi mihinkään suuntaan, oli ne sitten uusia tai vanhoja. Eli joku alustarakenteen suunnittelufilosofia tässä on pakko olla ?
Toki kiinnostaa myös se, että onko pk-seudulla esim. joku erikoistunut paja, joka tuntee Volvon alustan sielunelämän ja osaa säätää kulmat niin että auto kulkee suoraan ? Tehtaan vakioarvot ei ainakaan minun kokemuksen mukaan poista välttämättä ongelmaa. Harmittaa se, että muuten merkki miellyttäisi, mutta ajaisin kuitenkin mielellään autolla jota ei tarvitse pidellä tiellä...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #1 : 18.08.2011, 15:53:38 »
Olisikohan selityksenä se, että Volvossa on usein keskimääräistä kansanautoa hieman leveämpi raideväli ja kenties hieman leveämmät renkaat. Yhdistetään tämä uraisiin teihin ja tuloksena voi olla se, että "Volvo kampeaa oikealle/vasemmalle".

Omat Volvot menee kyllä suoraan, sekä nuo 90-luvun tuotokset että toi 2000-luvun auto.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #2 : 18.08.2011, 15:55:34 »
Kyllä kaikki volvot joita itse olen ajanut ja on ollu kunnossa, on menny ihan suoraan. Eli 200/700/900 sarjalaiset. Mutta myös 850 ja V40 menivät ihan suoraan ilman puoltamista. Se on melkeinpä ensimmäinen asia johon olen kiinnittänyt huomiota kun tykkään ajaa kevyellä ottella ratista.

Renkaat ja rengaspaineet on yksi joka vaikuttaa paljon. Talvirenkailla oma lankku vetää koko ajan metsään päin ja kesärenkaissa taas heti huomaa kun paineet on vajaat.

Ja Taavi sanoikin syventävästi tuon isojen renkaiden vaikutuksen.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3079
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #3 : 18.08.2011, 15:55:52 »
Ja tiehän on myös yleensä vähän kallellaan oikealle ajosuuntaan nähden.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #4 : 19.08.2011, 20:36:32 »
Ja tiehän on myös yleensä vähän kallellaan oikealle ajosuuntaan nähden.
Tässä tuli suurin syy  8) ja siihen vielä kaikki edellämainitut ( rengasprofiili, rengaspaineet ym. )
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3079
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #5 : 19.08.2011, 20:54:43 »
Tässä tuli suurin syy  8) ja siihen vielä kaikki edellämainitut ( rengasprofiili, rengaspaineet ym. )

Ja tuosta omasta V70:stä loppui vetely aikoinaan (edellisillä renkailla), kun ostin eteen uudet renkaat. Nokian hakka H:t oli edelliset ja samanlaiset tulivat tilalle. Vanhoissa oli pintaa 3mm ja uusissa suunnilleen se 8mm. Takarenkaissa oli 6mm pintaa silloin.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #6 : 19.08.2011, 21:04:19 »
S80 menee suoraan tien kallistuksesta riippumatta. Riippunee suuresta ohjauksen tehostus asteesta. S60:n vaati hiemaan ratista pitämistä muttei sekään varsinaisesti vänkää oikealle.
Melko iso vaikutus miten kulmat säädetty.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #7 : 19.08.2011, 21:24:30 »
S60:n vaati hiemaan ratista pitämistä muttei sekään varsinaisesti vänkää oikealle.
Melko iso vaikutus miten kulmat säädetty.
Itellä muuttui S60 herkemmäksi kallistuksille kun vanteiden ET muuttui 48:sta 39:siin. Renkaan leveys pysyi samana.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #8 : 19.08.2011, 21:30:07 »
Ja tiehän on myös yleensä vähän kallellaan oikealle ajosuuntaan nähden.
Just näin. Koittakaas ajaa vasenta puolta(mieluummin silloin kun ei ole vastaantulijoita). Vieläkö kampeaa oikealle?

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #9 : 19.08.2011, 22:01:59 »
Just näin. Koittakaas ajaa vasenta puolta(mieluummin silloin kun ei ole vastaantulijoita). Vieläkö kampeaa oikealle?
Joo, eräs ex-V70 Volvoistani (rek. 12/02) meni ensin sinne vasemmalle puolittain ja sieltä sitten olisi hyökännyt oikealle metsään, jollei tässä vaiheessa olisi tarttunut rattiin ja oikaissut. Siihen vaihettiin takuuna puslia, joustintukien yläpäitä ja säädettiin kulmia yms. Itse vaihtelin renkaiden paikkoja aina välillä ristiin ja rastiin. Hermot meinasi mennä moisen käärmeen kanssa.
Jossain vaiheessa ilmeisesti kaikkien vaihtojen, osat ja renkaiden paikat, summana tai vahingossa auto alkoikin mennä suoraan. Sen muistan,että viimeisenä vaihdettiin taas kerran kumien paikat, eturenkaat päikseen.
Ja kaikki alkoi keväällä -03, puoli vuotta vanhalla kärryllä ja loppui vielä ennen talven tuloa. En todellakaan tiedä, oliko vika alunperin renkaissa (Michelin) vai oliko muuallakin jotain häikkää, mutta kuntoon tuli siltä osin. 
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Putrus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
    • Pienkoneiden (ja autojen) huollosta
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #10 : 19.08.2011, 22:11:11 »
Kyllä minunkin V70 -02 meni aivan suoraan, vaikka ratista päästi irti. Autoon tehtiin minun omistusaikana nelipyöräsuuntaus sinisellä, ja pari vuotta sen jälkeen etupyörien aurauskulmien säätö Volvoihin erikoistuneessa pikkuliikkeessä, ja kummankin säädön jälkeen mennyt kuin juna :) Etupyörien säätö tehtiin siis siksi, koska vaihdettiin etuhelat. Auto meni kyllä talvirenkailla (205/55 16) hieman tarkemmin kuin kesärenkailla (195/65 15). Älkää kysykö miksi rengaskoot olivat noin päin ;D

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #11 : 20.08.2011, 09:21:44 »
Itellä muuttui S60 herkemmäksi kallistuksille kun vanteiden ET muuttui 48:sta 39:siin. Renkaan leveys pysyi samana.
Tuo on ihan luonnollista kun raideväli kasvaa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #12 : 20.08.2011, 09:36:03 »
Ja tiehän on myös yleensä vähän kallellaan oikealle ajosuuntaan nähden.

Tästä johtuva puoltaminen olisi korjattavissa oikeanlaisella olkapoikkeamalla, mutta siinä taisi olla joku juttu, ettei niin juurikaan ole tehty. Eli jos kuvitellaan linja alapallonivelestä tolpan yläpään laakerointipisteeseen, niin pyörännavan paikka suhteessa tähän linjaan on olkapoikkeama. Tai jos se on juuri siinä keskellä, niin poikeamaa ei ole. Sopivasti pois linjalta oleva pyörännapa korjaa itsestään tien kallistuksen aiheuttaman puoltamisen, mutta aiheuttiko se sitten jotain epävakautta tjms. kun sitä ei käytetä.

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #13 : 20.08.2011, 16:16:14 »
eikös jonku vuosimallin mersussa ollu juurikin tuo olkapoikkeama käytössä? muistaaksen jossain 95-00 väykyssä tms.
LH&ostrich

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1431
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #14 : 20.08.2011, 17:24:27 »
Ei puolla ainakaan omalla Volvolla. Ei puoltanu Nissanilla, eikä puoltanu 440:llä.
Volvo V60 D4 AWD Summum '14

 

Futurez  Kulkukoira