Samppasport  Futurez

Webaston toiminta V90:ssä

  • 237 Vastauksia
  • 52974 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2895
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #225 : 01.02.2024, 14:40:24 »
Ainakin omien kokemusten perusteella muistissa on aina pitkä lista erilaisia vikakoodeja.
Allekirjoitan tämän vahvasti.  :D

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #226 : 01.02.2024, 15:47:34 »
Nimenomaan ei toimi missään tilanteessa niin että molemmat lähdöt olisivat yhtä aikaa auki. Toiminta on toki täysin on/off ilman mitään välimuotoja.

Kun venttiiliin syötetään jännite eli moottorin suuntaan lähtevä haara on kiinni, niin toinen haara on auki, josta neste pääsee kiertämään takaisin webaston imupuolelle menemättä moottorin kautta. Kun taas jännitettä ei ole kytketty, tuo lyhyempi reittivaihtoehto on tukossa ja moottorille lähtevä haara auki joten neste on pakotettu kiertämään moottorin läpi ennen päätymistään takaisin lämmittimen imupuolelle. Tämän takia en oikein näe, että venttiilin korvaaminen pelkällä y-haaralla olisi kierron toiminnan kannalta oikea ratkaisu, vaan paremminkin pitäisi yhdistää lämppärin kennolta (eli webaston suunnasta) tuleva letku moottorille lähtevään letkuun ja tulpata tuo toinen letku joka mahdollistaa lyhyemmän kierron. Nestehän luonnollisesti menee sieltä mistä helpoiten pääsee ja haaroitettuna siellä on 2 vaihtoehtoa joista se "helpompi" on juurikin se reitti joka ei kierrä moottorin läpi. ;)

Ainoa syyhän tuollaisen venttiilin käytölle on saada kabiini lämpimäksi nopeammin pienentämällä lämmitettävän nesteen määrää.

Hienoa pohdintaa. Kuinka ihmeessä esimerkiksi 2017 mallisessa sekä kabiini että moottori lämpenevät tehokkaasti ilman tuota autuaaksi tekevää venttiiliä? Tuli vaan mieleen ELK.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #227 : 01.02.2024, 15:58:56 »
Kuinka ihmeessä esimerkiksi 2017 mallisessa sekä kabiini että moottori lämpenevät tehokkaasti ilman tuota autuaaksi tekevää venttiiliä? Tuli vaan mieleen ELK.

Olisi hauska tietää onko noissa alkupään SPA-korisissa myös 50min lämmitysaika kuten P3-alustaisissakin vai 30min kuten uudemmissa?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #228 : 01.02.2024, 16:13:08 »
Hyvää dataa kyllä täällä, kiitokset jo nyt kaikille tietoa jakaneille tästä. Vien omaa XC60 T8 huomenna täällä omalla kotialueella tuohon huoltoon ja tekevät ko. muutostyön (mikäli onnistuu). Laittelen sitten kokemuksia tulemaan tähän ketjuun, jos sopii? Käytännöllinen ja hyödyllinen auton moottoria paljonkin säästävä ominaisuus! Sopivasti ens viikolla taas pakkasta pukkaa -20/25C joten saapa moottoriakin lämpimäksi  ::)
« Viimeksi muokattu: 02.02.2024, 19:20:55 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #229 : 01.02.2024, 16:27:29 »
Olisi hauska tietää onko noissa alkupään SPA-korisissa myös 50min lämmitysaika kuten P3-alustaisissakin vai 30min kuten uudemmissa?
Vuosimallin 2018 V90 lämmittää 40 minuuttia. Tämä siitäkin huolimatta, että VOC kertoo maksimiajaksi 30 minuuttia.


Hienoa pohdintaa. Kuinka ihmeessä esimerkiksi 2017 mallisessa sekä kabiini että moottori lämpenevät tehokkaasti ilman tuota autuaaksi tekevää venttiiliä? Tuli vaan mieleen ELK.
Lämpiää tehokkaasti verrattuna mihin? Kyllähän se kabiini jää vähän haaleaksi, jos on paljon pakkasta. Nollakelissä lämpiää turhankin kuumaksi - sekä hytti että kone.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Keninto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #230 : 01.02.2024, 19:28:02 »
Nimenomaan ei toimi missään tilanteessa niin että molemmat lähdöt olisivat yhtä aikaa auki. Toiminta on toki täysin on/off ilman mitään välimuotoja.

Minun mielestä omassa lämpesi webaston käynnistämisen jälkeen yhtä nopeasti se lämppärin kennolle menevä letku sekä moottorille menevä letku. Molemmat lähtivät tästä venttiilista, josta se piuha on irroitettu. Ei kai se neste kylmän koneen läpi kulkiessaan voi heti ensimmäisellä minuutilla mennä miltein käden lämpöisenä kabiiniin? ::)

Tämänhän voi jokainen omastaan koettaa, ne lämppärin letkuthan on myös siinä venttiilin yläpuolella, pikkuakun takana/alla.
V90CC D4

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #231 : 01.02.2024, 22:36:06 »
Ainakin ennen neste on kiertänyt webastolta ensin lämmityslaitteelle ja sitten vasta moottorille.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Keninto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #232 : 02.02.2024, 17:39:39 »
Ainakin ennen neste on kiertänyt webastolta ensin lämmityslaitteelle ja sitten vasta moottorille.

Tällä tavoin se mahtaa tuossakin olla, kun letkuja kopeloin ja nyt kun asiaa jälkeen päin ajattelee  ::)
V90CC D4

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #233 : 02.02.2024, 19:32:26 »
No niin! Nyt on vesiventtiilin "huolto" tehty omaan XC60 T8 ja nämä viestiketjun ohjeet olivat sikäli hyödyllisiä, että homma onnistui. Mutta, "pikkuakun" alta/alle ei pääse helposti XC60ssa eli se on hybridipaketin alla joten ainoa? vaihtoehto on kurkata ensin kuskin puolen rengaskotelon alta ja sieltä aika syvältä löytyi se tämän viestiketjun kuvien mukainen "simpukka" eli se vesiventtiili ja sen moottorin puoleiselta/oikealta kyljestä melko syvältä se 2-pinninen liitin. Ei tuota kyllä mitenkään kotikonstein itse ainakaan olisi voinut tehdä eli vaatii nosturia tms jotta pääsee asiallisesti värkkäämään sitä liitintä ja kuskin puolen rengas on otettava irti. Huollossa käytti sellaista metallista vajaan metrin mittaista metallityökalua, jolla sai sen liittimen vedettyä. Ilmanputsarin kotelo ja niitä letkuja joutui ottamaan kokonaan irti, että se homma onnistui sekä rengaskotelon koko kaari pois.
Suosittelen Oulun alueella Huotarin korjaamo www.huotarit.com info@huotarit.com tähän operaatioon ja tietävät nyt ainakin XC60 T8 ja toisaalta myös V60 T6/T8 sekä V90 T6/T8 ja oletettavasti XC90 T8 tavat tehdä tuo eli kaikkiin pitäisi onnistua! Ottakaa yhteyttä joko Jaakko tai Heikki, yhteystiedot löytyvät sivulta mutta tässä vielä varalta Ajanvaraus: 044 3244 234, Jaakko Huotari: 040 7402 370, Heikki Huotari 044 5335 066 Toivottavasti täällä saa noita yhteystietoja myös jakaa, poistakaa mikäli tarvetta... Mutta homma nyt selvä!

1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Texi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #234 : 14.02.2024, 18:07:55 »
No niin. Täälläkin lämpiää nyt Webastolla sekä moottori, että ohjaamo. Tein muutoksen lopulta Orbitilla asettamalla "no bypass valve", jolloin auto kierrättää jäähdytysnesteen sekä moottorissa että ohjaamon kennolla.

Tuo ½h maksimilämmitysaika on vaan aika lyhyt, erityisesti kovilla pakkasilla. Tietääkö kukaan miten ajan saisi pidemmäksi?

Poissa Maxine87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #235 : 26.02.2024, 21:55:32 »
Moro! Tuli itsekin ostettua Volvo, VAG kannasta irtosin (voisiko sanoa vihdoin).

Miten on MY2019 V90 T8 webasto, lämmittääkö moottoria vai vaan koppia? Vai muuttuiko vasta 2020? Suomi auto kyseessä ☺️

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2895
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #236 : 26.02.2024, 22:10:16 »
Jos auto on tosiaan MY2019, eikä 2019 vuoden puolella rekattu MY2020, niin koneen pitäisi lämmetä muistaakseni. Täällä on ajossa heinäkuussa 2019 tehtaalta putkahtanut V90, joka on käsittääkseni niitä ensimmäisiä, jossa Webasto oli muutettu tyhmempään suuntaan.

Äkkiäkös sen lämmityksen tarkistaa vaikka OBD-portista tai sitten luulisi kädellä tuntevan myös onko kone lämmennyt. :)

Poissa Maxine87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #237 : 26.02.2024, 22:15:57 »
Jos auto on tosiaan MY2019, eikä 2019 vuoden puolella rekattu MY2020, niin koneen pitäisi lämmetä muistaakseni. Täällä on ajossa heinäkuussa 2019 tehtaalta putkahtanut V90, joka on käsittääkseni niitä ensimmäisiä, jossa Webasto oli muutettu tyhmempään suuntaan.

Äkkiäkös sen lämmityksen tarkistaa vaikka OBD-portista tai sitten luulisi kädellä tuntevan myös onko kone lämmennyt. :)

Kiitoksia! Carvertical kertoo että rekisteröity Suomessa 3/19 joten veikkaan että on MY2019

 

Elekma  Autoracing