Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Stuikka - 21.09.2011, 22:02:30

Otsikko: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: Stuikka - 21.09.2011, 22:02:30
Pistetääns nyt tännekkin veikkaustopic pystyyn jo ennenkuin saan rahaa lähteä hakemaan uutta osaa kaupasta :D

Elikkäs siis; sain haltuuni tuollaisen kevyesti viritetyn 940 josta nyt yritetään ensinnäkin selvittää, että mitä muutoksia aiempi omistaja on saanut tehtyä tekniikkapuolelle. Sen verran on tietoa, että keulalle on lisätty kiinacooleri, ahdin on vaihdettu hiukan isompaan (kokoluokkaa öbaut mitsu15G ulkoisesti, pitää peilin kanssa mennä etsimään tyyppikilvestä tarkkaa mallimerkintää kunhan nuo sateet lakkaisivat..), ilmanputsarina julmetun kokoinen vaparisuodatin ja ahtoputkisto (ahtimelta IC:lle ja IC:ltä imusarjaan) korvattu metalliputkilla, pakopuolella kiinni lähes suora 3" putkisto "racekatilla".

Suuttimet omien tietojeni mukaan vakiot, ahdot 0,9bar mukana tulleen triscon mittarin mukaan, kabiiniin laitettu kapeakaistalambdan seosmittari.

Alkujaan toimi vallan loistavasti, ei havaittu mitään vikoja. Parisen viikkoa takaperin huomattiin, että ahtimen pakopesän ja downpipen välinen liitos oli alkanut falskaamaan aika reippahasti ja lambda joka on pultattu paricm tuon liitoksen jälkeen kiinni downpipeen otti väärää arvoa kun puolet pakokaasuista karkasi ilmakehään ennenkuin lambda kerkesi niitä mittaamaan -> kävi rikkaalla parisen viikkoa (seosmittarin näyttäessä jatkuvasti liian laihaa lambdan arvojen mukaisesti). Sammui muutamaan otteeseen suoraan startin jälkeen eikä suostunut hetkeen lähtemään käyntiin tuon jälkeen ellei antanut hieman kaasua startin yhteydessä.

Nyt on tuo liitos tilkitty ja starttiongelmat katosivat, käy hieman nätimmin tyhjäkäyntiäkin, mutta tuossa ajellessani huomasin että nyt ahtojen noustessa edes piirun verran nollan yläpuolelle seosmittari tiputtaa lukemansa melkein 1.2 tienoille. Tasakaasulla sekä tyhjäkäynnillä hyppii siinä 1.1 - 0.9 välimaastossa. Myös kiihtyvyys on hieman laiskemman tuntuinen kuin alkujaan, ja nopean kiihdytyksen jälkeen kytkimen pohjaan lyöminen pidemmäksi aikaa aiheuttaa kierrosten tippumisen ~200 tienoille ja pistää lambdavalon palamaan kojelautaan joten kai se on uskottava että laihalla mennään kun ahdot nousevat edes 0,1 tienoille.

Ja koska kukaanhan ei laihalla käyvällä ahdetulla koneella halua ajaa, olisi tuolle nyt jotain tehtävä :D itselläni ei ole näistä ahdetuista vehkeistä vielä juurikaan kokemusta kun kaikki aiemmat vinokoneet ovat olleet vapariversioita. Vielä en ole kerennyt mitään tuolle tekemään, kun toissapäivänä vasta tuli moinen ilmi ja sadekelit ovat olleet riesana.

Ensimmäisenä olisi ainakin listalla lambdan ja IMM puhdistaminen, josko olisi niinkin yksinkertainen vika kyseessä, vaan siihen loppuukin sitten omat ideat. Kirjoittelen myös noita tarkempia tietoja ahtimesta jne. kunhan saan moiset selvitettyä.

Ideoita, ehdotuksia siis viisaammilta? Mikä aiheuttaa laihaa seosta välittömästi ahtojen noustessa?
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: mikan - 21.09.2011, 23:15:20
Jos on LH2.4 bensan ohjaus, niin akun kenkä pariksi minuutiksi irti, niin boxin adaptiiviset arvot nollautuvat ja kone hakee uudet. Pitäisi palauttaa normaalitoiminta, jos ennen downpipen vuotoa sellaista on ollut.
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: Acke - 21.09.2011, 23:21:08
Nopealla vilkaisulla näytti kyllä olevan vakiosuuttimet paikoillaan. Oliko tossa lastu? Et ainakaan maininnu mitään siitä (tai sit meni ohi). Bensapaineet ilmeisesti myös vakio 3 bar? Jo vakioturbolla loppuu bensa 0.7-0.8 barin paineilla.
Isompi IMM ja suuttimet vois olla toimiva ratkaisu, riippuen toki ahtimen koosta.
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: Stuikka - 21.09.2011, 23:30:55
Jos on LH2.4 bensan ohjaus, niin akun kenkä pariksi minuutiksi irti, niin boxin adaptiiviset arvot nollautuvat ja kone hakee uudet. Pitäisi palauttaa normaalitoiminta, jos ennen downpipen vuotoa sellaista on ollut.

Testataan!

Nopealla vilkaisulla näytti kyllä olevan vakiosuuttimet paikoillaan. Oliko tossa lastu? Et ainakaan maininnu mitään siitä (tai sit meni ohi). Bensapaineet ilmeisesti myös vakio 3 bar? Jo vakioturbolla loppuu bensa 0.7-0.8 barin paineilla.
Isompi IMM ja suuttimet vois olla toimiva ratkaisu, riippuen toki ahtimen koosta.

Aivan se unohtu, eli juu siis tosiaan puhetta oli että jotain olisi ohjausyksilölle tehty ahtimen vaihdon yhteydessä ja käsitin tämän tarkoittavan nimenomaan lastua.. Tarkka sanamuoto taisi olla että "ruiskunohjaus on säädetty uudelleen tuolle uudelle ahtimelle sopivaksi" tjsp, eipä noita kai juuri muuten säädellä kun lastuttamalla? :D

B-paineet pitäisi olla vakiot myöskin, mutta en usko että sieläpäässä on ongelmaa koska tällöinhän seoksen pitäisi mennä laihalle vasta sielä 0.7bar jälkeen eikä samantien ahtojen noustessa nollan yläpuolelle.. (kokeilin tossa miitistä tullessa silleen, että kiihdytti rauhaksiltaan ja katteli ahtomittarin viisaria ja välittömästi kun nousi pois alipainealueelta niin tuo seosmittari tiputti lukemat sinne 1.1 suoraan, ei "hitaasti ja rauhallisesti" samaantahtiin kuin ahdot nousivat vaan kertarysäyksellä miltei niin laihalle kun mittarin asteikko riitti) :-\

EDIT: Noita isompia suuttimia pitänee alkaa kahtelemaan kunhan nyt saa ensin selville tuon peruskokoonpanon täydellisesti että osaa arpoa vähän suutinkokoa jne :D
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: Acke - 21.09.2011, 23:46:14
Eli saattaa olla lastu sitten, ainakin bensapuolella. Ruotsin puolella käyttävät usein R-volvon suuttimia (-968) 465cc@3.8bar ja 3"IMM ja näiden kanssa sytkä- ja bensalastuja.

Vikakoodeja? Nehän kannattaa aina kattella. ;) Jos on -95 tai alle nehän vilkuttelee sieltä nopsasti.
Tää tais olla -97, mutta hyvä pointti, kuten myös bensasuodatin.
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: hevonen - 22.09.2011, 09:23:51
Vikakoodeja? Nehän kannattaa aina kattella. ;) Jos on -95 tai alle nehän vilkuttelee sieltä nopsasti.

Bensanpaineensäädin sökö, ei nosta painetta ahdoilla. :)

Lyö rengaspainemittari kiinni siihen suutintukin venttiilliin ja tsekkaa paine. Saa sen varmaan paikallaankin käymään ahdoilla niin näkee nouseeko yli 3 bar.
Ainakin vakioahtimella saa...  :D

Ei se varmaan kuitenkaan noin äkäsesti laihalle löis mutta kannattaa katsoa...

Mittaa auton oman lambdan signaalijohdosta lambdan toiminta. Kytke yleismittari signaalijohtoon ja mittarin maa runkoon. Vedä vaikka johdot kabiiniin niin näet mitä jännitettä lykkää ajossa. Pitäis olla apaut 0.85V--->0.9V kuormituksessa. Jos menee selvästi tuon alle, on oikeesti laihalla.
Syitä voi olla tuo paineensäädin, huono b-pumppu, tukkeutunut suodatin...

Immuvika voi tehdä tuota myös...
Tai sitten tämä "ruiskunohjaus on säädetty uudelleen tuolle uudelle ahtimelle sopivaksi" on pettänyt. :buck2:
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: Dartteri - 22.09.2011, 11:07:32
Menee täysin mutuiluksi, mutta varoitimpahan ainakin etukäteen...

Jos seos putoaa nollaan välittömästi eikä ollenkaan hissukseen, bensantulo loppuu välittömästi. Ainakin LH:n vakio-ohjelmisto tekee fuelcutin, kun ahtoja on tarpeeksi. 

Joku jo bensanpaineensäädintä epäilikin. Imusarjan painehan vaikuttaa senkin toimintaan. Vaparissa käsittääkseni alipaineen kasvaessa bensanpaine nousee hitusen, jolloin seos hitusen rikastuu, mutta osakaasulla LH korjaa sitä, joten tämä nyt kuulostaa taas vähän absurdilta... Mitä ajoin takaa, niin nappaa alipaineletku irti paineensäätimestä ja kokeile.
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: hevonen - 22.09.2011, 11:55:48
Jos sen alipaineletkun ottaa säätimestä irti niin silloin ainakaan ei toimi. Imusarjan ylipaine (ahdoilla siis) vaikuttaa säätimeen niin että bensanpaine nousee samanverran mitä ahtoja on.
Peruspaine 3 bar, ahtoja 0.5 bar, bensanpaineen pitäisi olla 3.5 bar.

Kokkeile ottaa se letku imusarjan päästä irti ja koita imeä, ei sais tulla ilmat läpi.
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: mikan - 22.09.2011, 15:17:36
Nopealla vilkaisulla näytti kyllä olevan vakiosuuttimet paikoillaan. Oliko tossa lastu? Et ainakaan maininnu mitään siitä (tai sit meni ohi). Bensapaineet ilmeisesti myös vakio 3 bar? Jo vakioturbolla loppuu bensa 0.7-0.8 barin paineilla.
Isompi IMM ja suuttimet vois olla toimiva ratkaisu, riippuen toki ahtimen koosta.

Jos ahdot on tuolla alle baarissa, niin vakiosuuttimet riittävät oikein hyvin.
Ja bensan paineet ovat imusarjan paine + 3 baaria, jollei sinne ole tehty jotain omia virityksiä.

Myös kiihtyvyys on hieman laiskemman tuntuinen kuin alkujaan, ja nopean kiihdytyksen jälkeen kytkimen pohjaan lyöminen pidemmäksi aikaa aiheuttaa kierrosten tippumisen ~200 tienoille ja pistää lambdavalon palamaan kojelautaan joten kai se on uskottava että laihalla mennään kun ahdot nousevat edes 0,1 tienoille.

Jos lamda-valo syttyy, niin vikakoodit lukuun pikimmiten.

Ja jos putkisto imu- tai pakopuolelta vuotaa jälkeen IMM:n tai ennen lamdaa, niin taatusti seokset ovat metsässä. Tosin tähän LH yrittää parhaansa mukaan sopeutua. Jonka vuoksi vikakoodien luvun jälkeen pitää nollata boxi, jotta seokset menisivät oikeaan suuntaan vuotojen korjaamisen jälkeen. Kyllähän ne menevät ajastaankin (tosin vikakoodi voi estää tämän), mutta sitä ei kannata odottaa.

Omassa kontissa oli vastaava tilanne, kun tk-moottorin letku oli klemmarin vierestä ratkennut.
Lamda korjaili seokset vuodon korjaamisen jälkeen siten, että ilman ahtoja oltiin rikkaalla ja ahdoilla laihalla.
Koska alipaineilla systeemiin tuli lisäilmaa ulkoa ja ahdoilla sitä taasen karkasi ulos.
Kun akun kenkää piti vähän aikaa irti, niin homma alkoi toimia.

Tuo mainittu bensan loppuminen on vakiolastulla ns. fuel-cut, eli polttoaineen syötön katkaisu, eikä se, että pumpulta loppuisivat paineet. Tuo FC on tarkoitettu suojaamaan moottoria esim. imuputkiston halkeamisilta. Ja sen FC:n taatusti huomaa.

Vakio bensapumppu pystyy kevyesti nostamaan bensanpaineet yli 4 bar, joten siellä puolella ei ongelmia ole, jollei säädin ole rikki.


Kuten sanottu, lue vika koodit ja nollaa boxi, niin voit yllättyä positiivisesti.  ;)

Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: Stuikka - 23.09.2011, 20:21:48
Nopeaa päivitystä tähän mitä kerkesi tänään syynäämään. Elikkäs akku 10min irti teki jo itsessään ihmeitä seospuolelle :) FMI mittari vilkutteli iloisesti vihreitä ledejään, mutta vieläkin persdyno kertoo että kaikki ei olisi aivan kohdillaan joten lähdettiin syynäämään letkuja. Käydään tästä nyt "kaikki" nuo pikkuhommat läpi ennenkuin pistetään seuraavan kerran ajoon ihan vain varmuuden vuoksi. IMM tuli ruiskuteltua bräkleenillä puhtaaksi ja odottelee nyt uusia putkia sekä apexin suodatinta.

Silmämääräisesti ainakin turbolta imusarjalle tuleva ohut alipaineletku olisi kulunut, mutta kunnossa (ei halkeamia, pinta vähän "karhea" kulumista, by-pass ei myöskään tuntunut vuotavan). Sen sijaan tyhjäkäyntimoottorilta IC:n ja imusarjan välissä olevaan ahtoputkeen kiinnittyvä letku oli hieman halki. Löysin myös yhden irtiolevan letkun sen hiilipöntön tienoilta, näytti nopeasti katsottuna tulevan jostain pitkältä takaa (tankista?) ja irti oleva pää oli asetettu siihen hiilipöntön viereen. Pohjan suojamuovissa näkyi tuollakohdin olevan pienehkö (paricm x paricm) läikkä öljyä/bensaa/vastaavaa. Mihinkähän tämän kuuluisi mennä?

(http://dl.dropbox.com/u/11647725/letku.jpg)

Näiden lisäksi ei ole ilmeisesti ihan mitenkään liian huolella noita ahtoputkiakaan väsätty :D irroittaessani turbolta IC:lle lähtevää putkea huomasin jo että liitoskohta on leikattu täysin vinoon, falskaako? en tiedä mutta luulisin.

(http://dl.dropbox.com/u/11647725/icliitos.jpg)

Ja vielä lopuksi kävin selvittämässä ainakin tuon ohjausboksin numeroinnit, että tietää tulevaisuudessa millaista lastua tähän Göranilta tilailee. Luotto ei ole kovin suuri olemassaolevaan "säätöön" mikä ohjausyksikköön on kuulemma tehty :D Tuo "9179343 001 965" on sitten se mitä tuon lastun tilaukseen tarvitsee?

(http://dl.dropbox.com/u/11647725/boksi.jpg)

EDIT: ainiin ja ahtimen tyyppiä ei vielä saatu täysin selville, positiivinen yllätys kuitenkin että kuoressa lukeepi Volvo, olin miltei varma että kiina-ahdinhan se sinne on laitettu mutta ei näköjään :D tarkkaa mallia ei löytynyt näin nopealla tutkiskelulla. Pakopuolen kuoressa kuitenkin numerosarja 89-13300-6-DHC, google tarjosi hyvin paljon 850 Volvoja ja B5254T koneen ahdinta tuolla numerosarjalla. Myöskään vikakoodeja ei vielä saatu luettua sillä auto vm -97 joten se tuttu ja turvallinen ledilaatikko on hävinnyt pellin alta. Pitänee rakentaa tuo lukija millä ne koodit saisi ulos siitä OBD-liittimestäkin.
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: Acke - 23.09.2011, 21:16:38
Hiilipönttöön kiinni tulee toi tanklille menevä. Pöntöltä lisäksi pari letkua kiinni just ennen kaasuläppää.
Pönttö (http://ack3.kuvat.fi/kuvat/Volvo+alipaine/DSCN1347.JPG)
Boksin numero on taas muistaakseni tossa "made in Spain"in yläpuolella, peitettynä kuvassa. Alkaa usein 0 280...
Ps. Tonilta ja deralta saa mysö lastuja, halvemmalla kuin Göranilta.
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: Stuikka - 23.09.2011, 21:50:06
Hiilipönttöön kiinni tulee toi tanklille menevä. Pöntöltä lisäksi pari letkua kiinni just ennen kaasuläppää.
Pönttö (http://ack3.kuvat.fi/kuvat/Volvo+alipaine/DSCN1347.JPG)
Boksin numero on taas muistaakseni tossa "made in Spain"in yläpuolella, peitettynä kuvassa. Alkaa usein 0 280...
Ps. Tonilta ja deralta saa mysö lastuja, halvemmalla kuin Göranilta.

All clear! Huomenissa pitäisi lähteä metsästämään motonetista letkuja. Ajattelin nyt varmuudenvuoksi nuo alipaineletkutkin vaihtaa kun ei vaikuttanut mitenkään kauhian kalliilta tavaralta. Mistäs ihmiset on hakeneet noita ahtoputkia ja niihin tarvittavia silikonimutkia? Vähän suolaselta näyttää motonetin hinnasto noiden kohdalta, 30-40e/putki ja samaa hintaa mutkilla. Noilla hinnoilla pelkästään turbolta IC:lle putki kustantaisi ~90e ja sama sitten IC:ltä imusarjalle :D

No näinpä tietysti. Arvuuttelin siinä että pitäisikö ottaa se tukirauta irti samantien, mutta en sitten jassanut kun oletin että tuo numerosarjahan sen on pakko olla :D
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: hevonen - 23.09.2011, 23:27:31
No näinpä tietysti. Arvuuttelin siinä että pitäisikö ottaa se tukirauta irti samantien, mutta en sitten jassanut kun oletin että tuo numerosarjahan sen on pakko olla :D
Juuei.Vähän raotat jollain meisselillä tuota boksin rautaa niin näet sen numerosarjan lopun...
Eihän se boksikaan ole kyllä kuin kahdella ruuvilla tuosta liittimen puoleisen päädyn ylä ja alareunasta. :)
Akunkenkä irti ennen liittimen rassaamista on ainakin suositus. Boksikin resetoituu samalla... :D

Ps. On siellä ainakin jo käyty kun on boksin lukitusrauta poistettu leikkaamalla katkeavakantainen pultti pois...
-984 ajonestollinen boksi sieltä löytyy. :)
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: Juke-Maza - 25.06.2015, 20:02:48
Lainataas tätä vähäsen kun liippaa läheltä.
Omassa 240:ssä myös vähän samanlaista vikaa. AFR pyörii 14 tuntumassa vedossa eikä oikeastaan muutu vaikka mitä tekisi.
Kokoonpano on seuraavanlainen:
Kori 1990 240 alkuperäisellä B200F:n LH johtosarjalla.
LH:n boxi -954 ja EZK:n -207
531 kansi
V-nokka
1997 B230FT alakerta
Puristukset 8,7
B200F:stä: virranjakaja, imusarja, kaasuläppä, suutintukki ja -016 IMM painepuolella
850 T5 suuttimet
B230FT pakosarja
KKK K24 ahdin
Apexi Dual Funnel ilmansuodatin
Pienehkö kiinacooleri
3" rosteriputkisto katalysaattorilla ja yhdellä vaimentimella
PLX laajakaista seosmittari
Uutta lämpöanturit ja lambda

Bensanpaineita epäilin ja vaihdoin tuosta omasta ysistä paineensäätimen mutta ei ollut vaikutusta.
LH:n ja EZK:n boxeissa oli vakio ohjelmat ja kokeilin vielä Tonin lastuilla mutta ei ollut vaikutusta.
Alkuun oli 0,2bar ahtoja ja nostin hieman tuonne 0,5 bar tuntumaan mutta ei ollut vaikutusta.

Seokset tyhmäkäynnillä 14.7 ja vedossa 14. Piru kun tuossa 240 suutintukissa ei ole sitä paineenmittausnippaa niin selviäisi onko nuo molemmat paineensäätimet sökönä.
Onkohan jäänyt jotain huomioimatta tuossa tekniikkaswapissa vai oisko tuo vaan se b-paine?
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: mikan - 25.06.2015, 21:07:42
Minkä kokoiset nuo suuttimet ovat?

Pitääkö sopat stoikassa myös tasakaasulla ajettaessa n. 3000rpm kohdilla?
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: Juke-Maza - 25.06.2015, 21:27:00
Minkä kokoiset nuo suuttimet ovat?

Pitääkö sopat stoikassa myös tasakaasulla ajettaessa n. 3000rpm kohdilla?
315cc

Joo suurinpiirtein on stoikassa.
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: mikan - 25.06.2015, 21:51:49
315cc

Joo suurinpiirtein on stoikassa.

Jos sumut ovat samat kuin vakiossa turbossa, niin ne taitavat vain kärsiä tuoton puutteesta. Tai sitten sinulla kummittelee bensan paine esim. tukkoisen polttoainesuodattimen vuoksi tms.
Nimittäin 0,5 baarin ahdoilla sumut eivät vielä lopu.

Tarkistappas IMMun antama lähtöjännite tyhjäkäynnillä (pitäisi olla 2,3V) jos ei toteudu, niin IMMu vaihtoon.

Pystytkö mittaamaan suuttimien pulssisuhteen vedossa?

Onko LH:lle käytössä PLX:n emulaatio vaiko ihan oma kapeakaista lambda?

Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: Jara_ - 25.06.2015, 23:58:49
315cc

Joo suurinpiirtein on stoikassa.

Onko vakio bensapumpulla vielä?
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: Juke-Maza - 26.06.2015, 05:35:22
Immun jännitteen mittasin ja se oli tuo 2,3v.
Oma kapeakaista lambda on käytössä.
Ainiin unohtui tuo suodatin ja pumppu mainita, molemmat uusia, 290l/h painepumppu tankissa.
Kokeilin vielä 850 T5 paineensäätimellä joka on muuten päällepäin ihan samanlainen Boschin 3bar säädin kuin vakiona mutta eri varaosanumerolla, ei vaikutusta, seokset pysyi samoissa.
Tulpat käytin pois kun aloin jo epäillä tuota seosmittausta mutta näyttää pitävän tulppien värin perusteella hyvin kutinsa:

(http://i9.photobucket.com/albums/a54/Juke-Maza/20150626_065736_zpsuad2iisy.jpg) (http://s9.photobucket.com/user/Juke-Maza/media/20150626_065736_zpsuad2iisy.jpg.html)

Täytyy viritellä se paineenmittaus tuohon tukkiin niin selviää varmasti aika paljon.
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: masa88 - 28.06.2015, 19:25:39
Noi suuttimet taitaapi olla 15G:n kanssa vaan liian pienet. Jos vakio sumut on n. samoissa kohdin pienemmällä 13 ahtimella jo täysillä...
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: sekokupu - 28.06.2015, 21:23:18
Noi suuttimet taitaapi olla 15G:n kanssa vaan liian pienet. Jos vakio sumut on n. samoissa kohdin pienemmällä 13 ahtimella jo täysillä...

Vastasit sitten 4 vuotta vanhaan asiaan?

Juke-mazalla ei kyllä pitäis noilla paineilla käydä suuttimet liian pieneksi.
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: masa88 - 28.06.2015, 23:13:32
Vastasit sitten 4 vuotta vanhaan asiaan?

Juke-mazalla ei kyllä pitäis noilla paineilla käydä suuttimet liian pieneksi.

Taitaa sun kalenteri rientää vähän eri tavalla...?
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: sekokupu - 29.06.2015, 17:09:27
Taitaa sun kalenteri rientää vähän eri tavalla...?

Offtopic:

Alkuperäinen postaus oli vuodelta 2011 jossa puhuttiin 15G:n kokoisesta ahtimesta ja 0.9bar paineista jnejne. Ja siinä kyllä alkaa suuttimet olemaan tapissaan.
Juke-maza:lla vähän tuoreempi postaus, jossa K24, T5:n suuttimet ja 0.2bar ahtopaineita, ei pitäisi olla suuttimien koosta kiinni.
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: masa88 - 30.06.2015, 00:28:40
Offtopic:

Alkuperäinen postaus oli vuodelta 2011 jossa puhuttiin 15G:n kokoisesta ahtimesta ja 0.9bar paineista jnejne. Ja siinä kyllä alkaa suuttimet olemaan tapissaan.
Juke-maza:lla vähän tuoreempi postaus, jossa K24, T5:n suuttimet ja 0.2bar ahtopaineita, ei pitäisi olla suuttimien koosta kiinni.

Meni 15G ja K24 sekaisin. Silti hienoa, asiaankuuluvaa päänaukomista taas vaihteeksi sulta.  :hello:

Mulla oli Datsunissa aivan vastaava ongelma aikoinaan, ja se johtui IMMun langan likasuudesta. Tämän (immu vian) pystyisi testaamaan LH:n purkista mittaamalla ja ajamalla nollapaineilta sinne ahdoille hitaasti seuraten immun voltteja.  :)

Toinen mikä tuli mieleen on, että joku noista turbon vakio lastuista ei rikasta ollenkaan ahdoilla. Vetää koko aika stoikassa.
Tämä tosin oli jo pois suljettu kun koitettu -954 ja Tonin lastua. (Oletan siis että Toni käyttää vieläkin -937 binääriä pohjana, tai muuta rikastavaa biniä?)
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: Juke-Maza - 30.06.2015, 11:34:14
Toinen mikä tuli mieleen on, että joku noista turbon vakio lastuista ei rikasta ollenkaan ahdoilla. Vetää koko aika stoikassa.
Oho, eikö tuo aiheuta jo nakutusta jos mennään stoikassa ahdoilla?
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: mikan - 30.06.2015, 20:41:50
Oho, eikö tuo aiheuta jo nakutusta jos mennään stoikassa ahdoilla?

Ei aiheuta, edes bensalla.  Nimimerkkillä stoikassa mennään 181km/h nopeudelle asti, johon ei ilman ahtoja pääse.

Tehoa ei vaan saa stoikassa niin paljoa kun oikeilla rikastuksilla.
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: Juke-Maza - 05.07.2015, 11:23:27
Vika löytyi. Immu oli paskainen tai oikeastaan molemmat maffit joita kokeilin. Kevyt jarrucleaner putsaus immulle ja seokset painuu vedossa tuonne 11 tuntumaan.
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: mikan - 06.07.2015, 02:51:21
Vika löytyi. Immu oli paskainen tai oikeastaan molemmat maffit joita kokeilin. Kevyt jarrucleaner putsaus immulle ja seokset painuu vedossa tuonne 11 tuntumaan.

No, odotin (oletin, mikä on kaikkien munausten äiti), että putsaus on tehty jo ennen asiaan palaamista. :facepalm:

IMMun kohdalla ei voi kuin todeta, että puhtaus on puoli-ruokaa, mistä syystä tuomitsen kottarais-suotimet alimpaan helvettiin, perustellusti.
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: Juke-Maza - 06.07.2015, 10:33:08
No, odotin (oletin, mikä on kaikkien munausten äiti), että putsaus on tehty jo ennen asiaan palaamista. :facepalm:

IMMun kohdalla ei voi kuin todeta, että puhtaus on puoli-ruokaa, mistä syystä tuomitsen kottarais-suotimet alimpaan helvettiin, perustellusti.
Ihmettelin itsekin miksi minultä jäi tuo IMMu putsaamatta asennuksen yhteydessä. Tuo IMM on tuon 240:n alkuperäinen -016 ja alkuperäinen suodatinkotelo ollut käytössä normi suodattimella aina edellisellä koneella.
Tuo Apexin kottarainen on nyt vaan sen aikaa paikallaan että saan 940:n kotelon modattua tuohon pissapojansäiliön tilalle.
Otsikko: Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
Kirjoitti: masa88 - 06.07.2015, 15:31:34
Hyvä että löytyi.  :)

Itse sain vaparin pyöreilyllä langan poikki immusta. Sekin oli pari päivää kiinni kun modifioin orkkis boksia kiinni.  :facepalm: