Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Jyllis - 22.07.2020, 07:31:29
-
Tuli ostettua käytetty 531 kansi.muuten hyvä mutta niin kiero että nokka akseli ei meinaa pyöriä.onko kukaan kokeillu painaa kantta suoraksi prässillä vai mitä tälle tekis.helpoin tietysti heittää roskiin tämäkin romu.
-
Onko se irtokansi missä kierouden havainnoit, pelkällä nokalla vai oliko jouset ja kupit paikallaan? Mitä tarkoittaa ei meinaa pyöriä? jaksaa nokkapyörästä käsin veivata ja tuntuu tahmealta vai vaatii pitkän voimavääntimen että saa pultista pyörähtämään? Vedä kansi oikeaan momenttiin lohkon päälle ja koita mitä sitten tapahtuu.
-
Onhan nokan laakerikannet samasta kannesta ? Oikein päin ja oikeassa järjestyksessä ?
-
kai se nokka on ennemmin kiero ::) ja tosiaan jos laakeri kannet eri kannesta tai sit sekasin nii se voi tehä kans
-
Nämä ei kovinkaan helposti leikkaa kiinni eikä nokka-akselit mene poikki. Uskaltaisin käyttää jos nokka pyörii kuitenkin lenkkiavaimella sen jälkeen kun on kiristetty kanteen.
Jos muuten oikeasti on vähän tiukka nokkalinja niin pystyisikö tuollaista hoonaamaan esim venttiilien hiomatahnaa laittamalla pukkeihin?
-
Kukaan ei oo viel laittanu numeroita oikeassa järjestyksessä ykkösestä vitoseen niin ei voi tietää onko pukit oikeilla paikoilla. :2funny:mut kiitti avusta.kansi kumminkin tänään koneistettu kuntoon
Ei ollu nokkanaan käyrä.
-
Pystyy suoristamaan periaatteessa prässillä joo.
Mutta tarvii tehdä väliin työkalu millä painee kannenpulttien kohdalta, ja sit tigillä tai jos jollai pilleillä saa riittävän kuumaks ni niilläkin onnistunee.. pointtina se, että siltä (kannenpulttien) alueelta pitää saada alumiinin pinta sulamaan että se jämähtää siihen asentoo.
Pelkästään prässillä painamalla ei saa suoraks jäämään.
Tigillä oon ite suoristanu onnistuneesti yhden kannen romulohkon päällä, shimmien kanssa.
530 en onnistunu, kun ei riittäny iso puristin moiseen.. vaikka heittoa saikin riittäävästi pois.
Ei ollu irrallista vinokoneen lohkoa sillä hetkellä käytettävissä.
Sillo jos nokka ei tahdo pyöriä, kannattaa tarkastaa onko tiivistepinnat suorat, vai onko vaan pukeissa jälkiä / kohoumia mitkä ottaa kiinni ja nokka ei tahdo pyöriä kunnolla sen vuoksi.
Sitä en tiedä tekeekö koneistamot kannen suoristuksia miten ja mihin hintaan.
Tasopinnan koneistuksia sekä aar -porauksia kyllä ainakin.
-
Nokkalinjaa oikovat yleensä mieluummin niin että hiovat laakeripesien alaosat linjaan ja sitten madaltavat tarvittaessa nokkapukkeja. Aarporauksiin ei ilmeisesti joka pajalla ole konekalustoa. Ilmeisesti vinokoneetkaan ei kauhian kranttuja ole pienille nokkalinjan heitoille, näin ainakin pari koneistajaa kertonut
-
Jos kansi on irti ja nokka vähän ahistaa pyöriessään, ei kannata heti huolestua.
Kun kansi on kiinni lohkossa ja momentissa ja ahistaa, niin sitten voi jo miettiä toimenpiteitä.
-
En tiiä mitä oli käyny mutta kansi oli taipunut pari kymppiä. Nokka keikkuu aika paljon kun sitä kokeili ilman laakeri kansia eikä oikeen enää pyörinyt kun kannet tiukkas.mutta nyt jo ajossa.