Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volvoKB - 18.02.2024, 18:40:32
-
Ongelmana on kiihdytyksestä kaasun hölläämisen jälkeen kierrosten raju tippuminen sekä moottorin sammuminen.
Eli kyseessä b230ft jossa perus virityshömpötykset eli, 19t, 443cc greengiantit, 960 3'' maf, 255 walbro yms yms.
afr sekoaa eli menee laihalle kiihdytyksen jälkeen, joskus sammuu ja joskus pysyy käynnissä heikosti. Kun herättelee kaasulla sieltä 500 kierroksen hujakoilta takaisin ei meinaa pysyä enää käynnissä koska afr 18-20. Auton sammuttaa ja käynnistää uudestaan on kaikki normaalisti. Kysymys kuuluu onko normaalia ja sekoaako tuo maffi tuosta liika raa'asta ilmasta, vaikuttaako ilmanputsari mallia oravaimuri, vai mikä tässä mättää ???
-
Dumppi ahtoputkessa?
-
Ei ole
-
Onko ahtimessa vakio bypass venttiili käytössä ja kalvo ehjä?
-
On käytössä vakio ja pitääpä vielä uudemman kerran eheys tarkistaa
-
Kalvo ehjä ja venttiili toimii. Ongelma ei ratkennut
-
Eli jos kiihdyttää esim 0-60 vauhtiin ja 60 kohdalla painaa kytkimen pohjaan meinaa auto sammua/sammuu ja afr tippuu 18-20. Kytkimen kun nostaa autohan sillon rullaa ja afr alkaa nousemaan ja tasottuu tyhjäkäynnille.
-
Itsellä oli samanlaisia ongelmia turbon vaihdon jälkeen. Ongelmat hävisi kun siirsi imm:un painepuollelle. Mulla ei tosin ole bypassia
-
Mitkä lastut siellä on ? Vai onko samalla setupilla toiminut aiemmin ?
-
Ihan perus imuvuotojen etsintä.
Letkut, imusarjan tiiviste, mitä noita nyt on.
Maffi ehjä?
-
Onhan ne imusarjaan menevät letkut oikein? Eli by bassin ohjaus lähinnä?
-
Bybassin ohjaus oikein, kokeiltu kahdella eri lastulla ja molemmat täysin toimiva toisessa autossa. Imusarjan tiiviste seuraavana vaihtolistalla ja kaikkien letkujen uusinta. Kokeiltu tosin bräkkiksellä imusarja jokapuolelta eikä oireile että oisi tiivisteessä vikaa. Aiemmin auto ollut vakio hiluilla.
Myös kolmea eri maffia kokeiltu eikä vaikutusta mihinkään suuntaan. Myöskään maffin siirtämistä imusarjan puolelle en lähtis ainakaan pysyväksi ratkisuksi laittamaan :/
-
Nyt tullut ongelma moottorin vikavalo syttyy kun parkissa. Vikakoodiksi antaa lambdakorjauksen. Afr tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella 16,5. Mikäs tämän tekee, aiemmin ollut myös muutamia kertoja sama. Vedossa afr 12-12.5
-
Bensanpaine ekaksi luupin alle.
-
Mitä meinaat ekaksi luupin alle
-
Varmaan että mittaa bensanpaine. Pumpun olet vaihtanut. Onko sulla siis nyt 1/2 pumppua ? Siirto tankissa ja painepumppu pohjan alla vai yksi tankissa ?
Kokeiltu 3 eri MAFFfia, mikä MAF numero ? Kaikki samoja millä kokeiltu ?
Onko ne kokeillut lastut tehty tuolle kombolle , eli noille suuttimille ja tuolle MAffille ?
-
On tehty tuolle combolle ja tankissa 255 walbro. Voihan se toki olla talvi mikä sen tekee ja maf on 012 loppunen ja muutkin ollut. Bensanpaine 3.5-3.6
-
Laskeskellut tässä nyt että sekalaisella ajelulla vetää noin 18l/100km. Enemmän matka-ajoa 100kmh nopeudella. Afr 14.5-14.8
Paljonko tämmösessä pitäs olla tyhjäkäynnin afr ja vedossa afr? Sais vähän osviittaa onko kuinka pielessä ne
-
Ittellä on lastuilla, samoilla suuttimilla ja tee se itse 3" immulla tyhjäkäynti ja tasasen ajon afr myös molemmin puolin 14,7.
Miten muuten testasit bypassin kalvon ehjyyden? Letkusta imemällä?
-
Alipainepumppu jossa mittari
-
EDIT: Tulpat vaihetti iridium tulppiin, aiemmin oli tulpissa ongelma, sammuminen eikä kierrosten lasku vieläkään loppunut, alkaa ideat olla vähissä. Voiko tuo jpstylingin bulkki lastu tehä kaiken tämän. Aikomuksena säätää penkissä auto tulevana kesänä