eli tuollainen harrasteauto 240 löytyy ja siihen tarkoitus kaaret laittaa, mutta koska auto tulee kuitenkin kadulle, niin tarkoitus olisi pitää se viisipaikkaisena.
Tarvitseeko turvakaaria muutoskatsastaa, jos autosta ei poisteta takapenkkejä? prosentteja siitä ei periaatteessa pitäisi tulla
Kaarien lisääminen ei itsessään prosentteja tuo mutta esim. mahdollisesta takapenkin poistosta muutama prosentti tulee. Prosenteissahan käytännössä mietitään sitä paljonko alkuperäistä on jäljellä joten osien lisäämisestä ei tule mitään mutta vaihtamisesta / poistamisesta tulee.
jostain jäänyt mielikuva että kaaret eivät saisi olla kulkueste takapenkeille. eli käytännössä kaaret loppuisivat B-pilarille.
http://www.autourheilu.fi/attachements/2013-11-12T15-00-13175.pdftuota lukiessa tuli vastaan tämä
"8.2.6 Puolisivukaaret (kuva 253-3)
Kuten pitkittäinen turvakaari (sivukaari), mutta ilman
takapilaria"
27 §
Turvakaari
1. Autoon saa asentaa turvakaaren. Jos tässä päätöksessä on määrätty turvakaari pakolliseksi, on sen oltava valtakunnallisen rekisteröidyn autourheilujärjestön hyväksymää mallia.
Tässä tapauksessa turvakaari ei ole pakollinen, niin eikös sen pitäisi olla ihan sallittu?
Autolla siis ei ole tarkoitus ajaa kilpaa! radalla sillä olisi tarkoitus välillä käydä ihan vaan huvikseen ajamassa, muuten ihan katuautona pidän.