Ateho  Elekma

Vähäpäästöisen moottorin muuttaminen ja virittäminen katsastuskelpoisesti

  • 214 Vastauksia
  • 102701 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi

Mun ymmärryksen mukaan koskee kaikkia, mutta rajat on erilaiset. Ehkä sellaiset lievempien päästömääräysten aikana vähäpäästöisiksi merkatut autot olisi helpompi saada VTT:n testeistä läpi.



Tässä copypastea AKEn sivuilta

Vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustettu henkilöauto (rekisteröintitodistuksessa lukee vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori)
Autoon saa vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta auton tulee säilyä vähäpäästöisenä. Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.

Esimerkki 3.

Vuonna 1990 käyttöönotetun auton, jonka rekisteritiedoissa on merkintä vähäpäästöisyydestä, moottori vaihdetaan samaan mallisarjaan kuuluvaan isompaan moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavineen apulaitteineen.

Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

-     selvitys, josta ilmenee että moottori apulaitteineen on peräisin saman mallisarjan vähäpäästöisestä autosta, jolloin päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, tai

-     valmistajan- tai sen edustajan todistus

-     ja mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.

Esimerkki  4.

Vuonna 1998 käyttöönotetun auton moottori vaihdetaan sellaiseen moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen, joka on peräisin kokonaan toisen merkkisestä autosta.

Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

-     valmistajan tai sen edustajan todistus pakokaasupäästöistä, että auto josta ”uusi vaihdettava” moottori on peräisin, täyttää Euro 2 -pakokaasupäästönormin

tai

-      Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus ja

-     mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.

**************************************************************************************************


Esim 200 sarjaan missä on B200F, saa helposti leimattua B230FK:n, päästöt voi kuulemma osoittaa vaikkapa moottorin luovuttaneen auton rekisteriotteella. Joku voi tietenkin viisastella virranjakajan siirrosta, mutta Volvolla on samat päästötodistukset 900, 700 ja 200 sarjan koreihin, tämä ilmenee konehuoneen päästötarrassa.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2011, 15:11:01 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000

Hyvä lainaus TraFin sivuilta

Esim 200 sarjaan missä on B200F, saa helposti leimattua B230FK:n, päästöt voi kuulemma osoittaa vaikkapa moottorin luovuttaneen auton rekisteriotteella. Joku voi tietenkin viisastella virranjakajan siirrosta, mutta Volvolla on samat päästötodistukset 900, 700 ja 200 sarjan koreihin, tämä ilmenee konehuoneen päästötarrassa.

Nojoo, edellisessä viestissä oli hiukan huonoja sanavalintoja.

Hain takaa sitä, että ehkä nuo lastu+putkisto+välijäähdytinmuutokset (+mahdollinen ahtimen vaihto) olisivat helpommin leimattavissa Euro 1 tai Euro 2 päästöillä olevaan autoon VTT:n testillä, kuin Euro 3 päästöillä olevaan. Ts. mahdollisuudet testin läpäisemiseksi järkevällä säätömäärällä olisivat suuremmat.   
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Siis selkeästihän esim oman V90 päästöt alenisi vaihtamalla siihen vaikka uusin D5 moottori, mutta Volvo ei taitaisi siihen vaihtoon antaa lappua.... Ja ilman volvon lappua sen vaihtamisen voinee unohtaa.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Siis selkeästihän esim oman V90 päästöt alenisi vaihtamalla siihen vaikka uusin D5 moottori, mutta Volvo ei taitaisi siihen vaihtoon antaa lappua.... Ja ilman volvon lappua sen vaihtamisen voinee unohtaa.

...tai tutkimuslaitoksen mittaus. :smoke:

Tosiaan jonkinlainen käytäntö siihen, että uudemman standardin mukaisen koneen voisi vaihtaa, olisi todellakin tervetullut.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Siis selkeästihän esim oman V90 päästöt alenisi vaihtamalla siihen vaikka uusin D5 moottori, mutta Volvo ei taitaisi siihen vaihtoon antaa lappua.... Ja ilman volvon lappua sen vaihtamisen voinee unohtaa.

Tähän vaihtoon sopisi parhaiten poikkeuslupa, perusteena päästöjen väheneminen.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Oletetaan että haalin jostain käsiini ahdetun 940:n tekniikan ja vaihdan sen tuohon 240 -91 Volvoon. Vähäpäästöistä ahdettua kakkosnelosta ei tietääkseni ole ollut olemassakaan, joten minkä mukaan noi vertailumoottoritiedot ja alusta/jarruasiat menee? Voimalaitos pitää siis olla vähäpäästöinen, koska kori on vähäpäästöinen, mutta muuten vaatimukset (vertailuauto) katsotaan jostain 80-luvun alkupuolen turbopeleistä?

No onnistuukos tämänlainen muutos?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

The moose

  • Vieras
Tänään näin audi s2 kai? kaverin naapurin auto. Siinä keulilla järjettömän kokonen välijäähy puskurin sisällä niin että kaikille tulee selväks mikä kyseessä.. Ja siinä on 2 kpl ahtimia. Suomen kilvissä ja just leimattu täällä tampereella.

Alkuperänen turbo mut selvästi ei alkuperänen cooleri. Tupla turbosta en tiedä enkä jaksa ottaa selvää onko lähtöisin tehtaalta.

Ihmetyttää juurikin se ettei mitään osia ole tarvinnut peitellä saatika poistaa leiman ajaksi.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12489
Tänään näin audi s2 kai? kaverin naapurin auto. Siinä keulilla järjettömän kokonen välijäähy puskurin sisällä niin että kaikille tulee selväks mikä kyseessä.. Ja siinä on 2 kpl ahtimia. Suomen kilvissä ja just leimattu täällä tampereella.

Alkuperänen turbo mut selvästi ei alkuperänen cooleri. Tupla turbosta en tiedä enkä jaksa ottaa selvää onko lähtöisin tehtaalta.

Ihmetyttää juurikin se ettei mitään osia ole tarvinnut peitellä saatika poistaa leiman ajaksi.
Yhdellä turbolla nuo on tullu tehtaalta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

The moose

  • Vieras
eli jos olis tarpeeks v##umainen ilmottas siitä pelistä kats viranomaisille vai mikäseoli??

menee varmaan samaan katekoriaan kun vähäpäästönen tehovapaa auto.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Uskallan väittää, että tässä maassa on satoja autoja ( korjaus tuhansia ellei puhutan jopa kymmenistä tuhansista jos lastutukset lasketaan mukaan), jotka on mennyt katsastuksessa läpi tai jopa muutoskatsastettu turbona, kopan ollessa vähäpäästöinen tai vähäpäästöistä on muutettu vastoin lakia. Siltikin 99.9% niistä on laittomia. Tarkka katsuri voi aiheesta lyödä hylätty-leiman paperiin ja poistaa kilvet, ilmoittaa TraFiin jne jne, vaikka auto olisi leimattu 10 vuottaa sillä tekniikalla.
Samaan hengenvetoon vielä, ettei tehorajatonta koppaa ole olemassa, ei ole ollut eikä tule.

Mitä veikkaat, jos tuo VTT:n testi olisi järkevästi hinnoiteltu ja takeet hyväksytystä tuloksesta olisi olemassa, niin kuinka moni sen kävisi suorittamassa ja muutoskatsastaisi auton?

Entä mikä mielestäsi olisi kipuraja testin hinnassa?
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Mitä veikkaat, jos tuo VTT:n testi olisi järkevästi hinnoiteltu ja takeet hyväksytystä tuloksesta olisi olemassa, niin kuinka moni sen kävisi suorittamassa ja muutoskatsastaisi auton?

Entä mikä mielestäsi olisi kipuraja testin hinnassa?
Jos niitä "vetoja" voi joutua vetämään vaikkapa 100kpl eikä sekään riitä niin siitä voi jokainen laskea sopivan hinnan  ::)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Jos niitä "vetoja" voi joutua vetämään vaikkapa 100kpl eikä sekään riitä niin siitä voi jokainen laskea sopivan hinnan  ::)

Jos alimpaan vähäpäästöisyyden tasoon päästään jo Ladan sähköohjatulla Axtec-kaasuttimellakin yksipisteruiskuista puhumattakaan, niin ei se nyt voi olla niin vaikeata saavuttaa raja-arvoja nelipisteruiskulla vaikka välijäähdytin, softa, putkisto ja mahdollisesti ahdin olisikin vaihdettu jos moottori muuten on kunnossa eikä kartat ole mitään race-karttoja?

http://www.ladakerho.fi/info/takaveto/2107.htm

"Vuodesta 1992 voimaan tulleiden kiristyneiden pakokaasupäästö normien myötä Lada 1600 SL:n kaasutin vaihdettiin sähköohjatuksi 21053-1107010-62 Axtec versioiksi ja katalysaattorin sen yhteydessä pakolliseksi varusteeksi. Lisäksi vähäpäästöisessä Ladassa oli kärjetön virranjakaja 38.3706. "

Edit;

Pieni virhe tuossa, Euro 1 tuli vasta 1995, Euro 2 puolestaan 1996. Pahoittelut virheestä.  :-[
« Viimeksi muokattu: 30.05.2011, 13:08:56 kirjoittanut HP »
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Jos Euro 1 tasoon päästään jo Ladan sähköohjatulla Axtec-kaasuttimellakin yksipisteruiskuista puhumattakaan, niin ei se nyt voi olla niin vaikeata saavuttaa raja-arvoja nelipisteruiskulla vaikka välijäähdytin, softa, putkisto ja mahdollisesti ahdin olisikin vaihdettu jos moottori muuten on kunnossa eikä kartat ole mitään race-karttoja?

http://www.ladakerho.fi/info/takaveto/2107.htm

"Vuodesta 1992 voimaan tulleiden kiristyneiden pakokaasupäästö normien myötä Lada 1600 SL:n kaasutin vaihdettiin sähköohjatuksi 21053-1107010-62 Axtec versioiksi ja katalysaattorin sen yhteydessä pakolliseksi varusteeksi. Lisäksi vähäpäästöisessä Ladassa oli kärjetön virranjakaja 38.3706. "
Siis tätä kuuluisaa VTT-mittausta tarkoitin, jos ei sitä vakio autotkaan tekniikatkaan läpäise niin ei varmasti riitä ihan yks kaks vetoa. Eikös se bemmi ollut ajanut viikon rullilla ja säädellyt?

Niin.. kuhan mutuilen mistään mitään tiedä, ei herneitä  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Elekma  Autoracing