Kulkukoira  Proturbo

Volvo 940 ja 740 kartano takaiskunvaimentimen yläpään korjaus

  • 1 Vastauksia
  • 1992 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kankikari

  • Vieras
Ei ehkä faq aihe mutta..

Jos takaiskarin yläpultti katkeaa tai vastakappaleesta menee kierteet. Ulkoapäin katsoen korjaus on liki mahdotonta. Volvoforums . Org korjausohje on ison palan vaihtaminen koko runkopalkkiin tai tankki irroittaen takakautta korjaus. Tietysti tarvitsee ensin porata katkennut pultti pois. Itse onnistuin ihan normaali poranterillä saamaan m12 pultin pois mutta kierteet oli jo venytetty pilalle mutterista. Iskarin yläpäänholkki toimi hyvänä ohjurina poraukselle.

Kontista pääsee käsiksi kohteeseen, vanerien alta ja tulee hyvä kun laittaa pidemmän pultin ja nyloc mutterin. Kuva on kaverin autoon tehdystä korjauksesta


25mm reikä juuri tuohon ja putkenmallinen korkannut mutteri näkyy.  Pienempi reikä vieressä paljasti iskarin yläpään helan, siitä puuttuu musta kuminen tulppa. Vasemmassa alareunassa kuvassa on bitumimaton alta esiinkaivettu tirkistysreikä josta yritin etsiä mutteria ensin.

Sama ehkä sedaneissa. Pihassa vain 740 ja 940 kartanot ja niissä samanlaiset pohjat kontissa.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2021, 22:23:35 kirjoittanut Kankikari »

Kankikari

  • Vieras
Volvoclub . org löytyy tämmöinen ohje joka suomennettu tuohon ylle. Reikäterällä palkin takapuolelta mutteri näkyviin.

Broken Upper Mounting Bolt or Stripped Mounting Nut. [Tips from Jason Vincent] I tried to remove the passenger side shock, but promptly broke either the bolt or the welded nut inside the channel behind the top mount. As barbarous as it sounds, the fix (as told by my Volvo specialist) is to use a hole saw to go through the opposite side of the channel. On the passenger side this involves removing part of the exhaust. I used a 1 3/4" hole saw to cut my hole in line with the shock, as high up as was physically possible. The nut is not normally exposed. To expose it the box section as I will call it needs to be cut, although on the opposite side of the box, parallel to the upper mount. This process seems barbaric, and it is in some respects, but remember how overbuilt this car is and I really don't think a couple of holes will hurt it. I did go through 2 holesaws and discovered the nut wasn't actually spinning, but the bolt was stripped and jammed into the nut somehow. However, the welded nut can often break loose and spin inside the box channel. I will attempt to extract it and install a helicoil. [Editor] To prevent this, use lots of antiseize on the threads and shaft of both top and bottom shock mounting bolts when reinstalling. Stripped Nut? [Jim Bowers] Get a Heli-Coil repair kit if you strip the upper shock mount nut. The nut is welded inside the frame and there is no easy access to it. The Helicoil can be installed from the wheel side. Buy the kit at a good auto parts or machine supply store

 

Kulkukoira  Proturbo