Autodiagnoosi  Carcom Oy

Etuvakaajan runkopuslien vaihto s80 vm 01

  • 2 Vastauksia
  • 792 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Exa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
Etuvakaajan runkopuslien vaihto s80 vm 01
« : 20.10.2019, 16:25:00 »
Otsikon mukaisesti kerron nyt lyhyesti kokemukseni kyseisestä puuhasta, sillä en pikaisella tonkimisella löytänyt juurikaan tietoa aiheesta.

Työkalulistausta:
-17mm hylsy tai vastaava työkalu renkaiden irroitukseen.
-14mm räikkälenkki.
-13,14 ja 18mm hylsyt (käytin pitkiä mutta lyhyetkin käy, voi olla että pitkien puutteessa tarvii jatkon runkopuslan pulttiin.)
-puukkosaha tahi jokin muu katkaisuvekele.
-puukko, mattoveitti tai muu mieleisesi teräase.
-isot pihdit millä painaa längit kumien päälle.
-asennusrauta tai joku vastaava kampi millä pyöritellä ja suostutella vakaajaa ja apurunkoa.

Asiaan siis.. Auto nosturille ja helmoista ilmaan, jotta pääsee pudottamaan apurunkoa. Pohjamuovit irti. Renkulit pois ja koiranluista toinen pää irti, ei väliä kumpi. Apurungon takapäästä puslan peittävästä peltilapusta toinen pultti pois ja toinen löysälle, sitten puslan keskeltä pultti irti ja kääntää pellinpalan sivulle ettei se ota kiinni mihinkään. Sama homma toiselle puolelle ja kas kummaa apurunko on tarpeeksi alhaalla jotta vakaajan kumeihin pääsee käsiksi.

Nyt siis itse kumeihin, ne on vulkanoitu kiinni tankoon, homma on helpompi jos ovat väljistyttäneet itsensä irti tangosta kuten minulla oli toisella puolella. Kumien päällä olevien "länkien" pultit on suht helpot avata nyt kun apurunko on tipautettu, etummaisen irroitin ihan vaan 1/2" räikällä ja pitkällä 14mm hylsyllä, taaemman nivelletyllä räikkälenkillä. Molemmat puolet auki ja sitten päästääkin itse hauskuuteen, pyöritä vakaajaa itsellesi sopivaan asentoon, niin että saat parhaan pääsyn länkien alapintaan, sinne kun on ikävä insinööri laittanut metallilapun tielle jottei kukaan vaan vaihtaisi pelkkiä kumeja koko tangon sijaan. Paremman ratkaisun puutteessa ja muutenkin mielikuvituksettomana miekkosena yksinkertaisesti sahasin kumin kokoisen palasen irti mokomasta lätkästä, jonka jälkeen lähtee länki pois kumin päältä ja tapauksesta riippuen joko vaan viiltää kumin halki ja pääsee etenemään seuraavalle puolelle tai sitten pääsee vuolemaan kumia irti tangosta. Älä muuten hävitä sitä irti sahattua palasta, sitä tarvitaan asennuksessa jotta kumi ei jää löysäksi. Toista toiselle puolelle.

Eli nyt olemme siinä vaiheessa että molemmin puolin vakaaja on ilman kumia, eli pääsemme yrittämään uusien asennusta, olin tilannut tarvike kumit autodocilta ja eihän ne tietenkään olleet sopivan kokoiset. Noh puukkohommiksi meni taas, vuolin niistä hiukka sopivammat ja halkaisin pohjasta niin että ne sai mukavasti ujutettua tankoon. Ei tietysti ole paras mahdollinen ratkaisu tämä, mutta oli vaihtoehdot kovin vähissä tässä kohtaa konkurssia. Asennus tapahtuu kaikenjärjen vastaisesti päinvastaisesti kuin purku, kannattaa vaan muistaa laittaa ne aiemmin sahatut metallinpalat takaisin "paikoilleen" jotta se länkien pohjan korkeus ei muutu oleellisesti. Siitä sitten vain kasaamaan, kiristys momenteista ei ole hajuakaan, itse kiristelin silleen sopivasti, apurungon puslien keskipultit napautin koneella kiinni silleen parin napauksen verran ja sitten vielä räikällä varmistin että varmasti menivät kiinni, epäluuloinen kun olen tuon uuden pultinkatkojan kanssa. Pohjamuovit paikalleen ja koiranluut ja renkaat kiinni ja homma on pulkassa.

Kuvia ei tietenkään ole kun en siinä tohinassa ajatellut tästä mitään kellekkään kertovan. Jos nyt joku kertomani jäi kaivelemaan tai haluaa muuten vaan turista niin saa kysyä. Varmasti unohdin jotain mainita.

Pahoittelut kirjoitusvirheistä ja muista kielioppivirheistä, nukuin lähes kaikki äidinkielentunnit. :idiot2:
s80 2.4 -00 (Ex)
s80 t6 -01 (Ex)
s80 v8 -07

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Etuvakaajan runkopuslien vaihto s80 vm 01
« Vastaus #1 : 20.10.2019, 17:37:39 »
Kumin ympärillä olevaa peltiä ei tarvitse sahata tai katkaista. Suora alaosa lähtee irti lenkistä kun lyö taltalla/tuurnalla osien väliseen saumaan, ne on vain painettu yhteen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Exa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Etuvakaajan runkopuslien vaihto s80 vm 01
« Vastaus #2 : 20.10.2019, 17:57:58 »
Voi olla, aikani yritin naputella sitä ruuvarilla irti, mutta ei tuntunut tehoavan niin loppu kärsivällisyys ;)
s80 2.4 -00 (Ex)
s80 t6 -01 (Ex)
s80 v8 -07

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy