Autoracing  KL-varaosat

V70 2,5T jakohihna ja VVT:t

  • 108 Vastauksia
  • 53991 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa timo70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« : 02.02.2015, 18:48:59 »
Taitaapi tosiaan olla niin että kun näissä 250tkm lähestyy niin alkaapi tapahtua...  >:(

Jakohihnarempan aika kohta käsillä. Ei siinä mitään, mutta.

Kurkkasin remmin kuntoa  ja samalla huomasin että pientä öljyhikoilua on kummassakin VVT-pyörässä. Ei kuitenkaan varsinaista vuotoa.
Myös jonkin verran päittäisvälystä on kummassakin.
Onkos nämä teidän mielestä vaihtokunnossa? Rempan hinta alkaa olla kohta jo iso % auton hinnasta...
Nuo perkuleen rattaat lienevät noin 350€/kpl
 
On jo monta vuotta kuulunut melko ikävä “korahdus” kesäkuumalla startatessa, liittyneekö näihin?





Poissa iisakki889

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #1 : 02.02.2015, 19:55:05 »
Itellä jouduttiin kanssa vaihtamaan tuo imupuolen nokkapyörä, siniseltä piti ostaa kun ei varaosana saanut ja hintaa sen 350€. Hihna seilasi pyörällä ja oli siirtynyt jo lähelle reunaa. Onkos tuossa kummatkin pyörät säätyviä?

Poissa timo70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #2 : 02.02.2015, 20:03:49 »
Joo, Turbokone niin kummatkin nokat VVT:llä.

Tsekkasin käynnissä että alle millin hihna vaeltaa mikä ei liene vielä kauhean akuutti korjaukselle.
Pitäs tonni pari päästä ennen remppaa toivottavasti?

On nää "nyky"ajan koneet kummia kulutusosiltaan.

Poissa timo70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #3 : 02.02.2015, 20:05:48 »
Niin juu, varotteleekohan tuo mitenkään ennen hajoamista?
Enpä ois tuotakaan huomannu ellen ois uteliaisuudesta kurkannut.

Poissa iisakki889

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #4 : 02.02.2015, 20:50:45 »
Eiköhän tuolla uskalla ajella, itellä seilasi kuitenkin 2mm ainakin sivuttain. Ajettu ei ollu kuin 206tkm.

Poissa jiivee666

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #5 : 02.02.2015, 21:24:05 »
Mullon 2,4 turbo ja siinä on vaan toisessa nokassa vvt joten ei vissiin päde kaikkiin vai vaan 2,5t?

Poissa timo70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #6 : 02.02.2015, 21:30:44 »
Hmm, selasin juuri vanhaa Vadista, ja sielläkin kuvassa vain yksi VVT, ja vielä pakonokassa.
Noh, vm2004 B5254T2 koneessa niitä on kaksi :) Pakonokkaan kaiketi pari kymppiä halvempi. Jihuu.
Eipä uskois että näillä metreillä tollasia jo vaihellaan mutta ei kai muuta voi. (243tkm)

Näköjään on useampaa versiota näistä T-koneista.


Poissa apa75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #7 : 03.02.2015, 18:12:18 »
Omassa 2.5T vm 2004 ajettu 350tkm, vaihdettiin jakopää remontin yhteydessä pakonokan vvt pyörä uuteen. Hihnasta kun katsoi, niin se vaelsi käydessä muutaman ( 2-3mm), mutta kun hihnan otti pois, niin välystä oli varmaan 10mm. Asentaja sanoi, että olisi porsinut hetken päästä totaalisesti. Ennen vaihtoa alkoi jakopäähän ilmestyä öljyroiskeita ja ne oli tullut sieltä vvt pyörän juuresta. Omasta kokemuksesta siis kehotan vaihtamaan väljistyneen pyörän pikapuoliin, ettei tule suurempaa vahinkoa. Omaani tuo osa maksoi 300e.

t. apa75
Aiemmat Volvot: Amazon 66 (projekti), 245, 440, 460, 850 10v ja 850 T5R. Nykyinen V70 2.5T vm 04.

Poissa timo70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #8 : 03.02.2015, 18:32:43 »
Okei, onneksi ehdit pajalle ennen tuhoa.

Varasinkin jo ensi tiistaille vaihtoaikaa.. toivotaan että menee sinne asti.
Kummatkin menee vaihtoon, eli remelihomma n. 400€ ja nuo pyörät vajaa 700€.
+ pari stefaa yms.

Nice.


Poissa iisakki889

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #9 : 03.02.2015, 19:42:38 »
Suosittelen kyllä kaikkien ketkä tämän lukee niin tarkastamaan nuo pyörät, näyttäs olevan hyvinkin yleistä.

Poissa timo70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #10 : 03.02.2015, 20:03:35 »
Viime hihnanvaihto tehtiin sinisellä n. 50tkm sitten ja startatessa kuulunutta "korahdusta" yritin kertoa jo silloin asentajalle.
Oli aivan ymmällään että mistä voi johtua ja ei tuota kuulukkaan kuin aivan kuumasta koneesta kun seissyt hetken ja sitten käynnistää.
Parissa es-huollossakin kysellyt tuosta, ei mitään hajua...

En oikein keksi muutakaan mekanismia mistä tuommoinen 1-2 sekunnin "diesel" ääni voisi tulla.
Olettaisin että väljää oli jo silloin noissa.

Tänään kysyin piruuttani rempan tarjousta Biliasta ja arvio n. 1400€ ja että ääni viittaa VVT pyörien uusimistarpeeseen.  :o

Noh, nyt ei ole kuitenkaan menossa siniselle tällä kertaa.


Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1784
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #11 : 03.02.2015, 21:38:43 »
Tänään kysyin piruuttani rempan tarjousta Biliasta ja arvio n. 1400€ ja että ääni viittaa VVT pyörien uusimistarpeeseen.  :o


Kyllähän tuo VVT-pyörien vialta vaikuttaisi...
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa timo70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #12 : 10.02.2015, 19:07:06 »
Noniin, nyt vähän köyhempänä VVT:t ja jakohihna vaihdettu, ainakaan tänään ei ylimääräisiä ääniä kuulunut, seurataan tilannetta.
Imupuolen pyörä oli kuulemma selvästi väljä, pako olis vielä mennyt, mutta samalla sekin sit vaihdettiin.
Ilmeisesti tuo vihreä o-rengas alkaa olla ensimmäinen syyllinen öljyn räkimiseen, myös nokan stefa on kuluttanut reilun uran tuohon ulkopuolelle.
Uusissa ei tunnu mitään välystä käsin ja hihna kulkee hienosti.

Muutama kuva, jos joku haluaa nähdä millaisista kimpaleista on kyse.








Poissa jakri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #13 : 11.02.2015, 17:04:39 »
Jouduin kans vaihtamaan imupuolen vvt pyörän ku alko vuotamaan niinpaljon öljyä.. mitään muuta oiretta ei ollu mutta loppu ainaki öljyvuodot. Oli kyllä jo ajettu 380tkm

Poissa timo70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #14 : 11.02.2015, 19:48:32 »
Rälläköinpä uteliaisuuttani tuon imuVVT:n niittaukset auki ja onkin sisuskaluiltaan paljon monimutkaisempi kuin luulin.
Alan ymmärtää tuon hinnankin nyt.
Mitään massiivista kulumaa ei silmällä erota mutta klappia oli selvästi ja äänteli kuumilla ölpillä.

Eli tuon sinisen kupin takana on yksi iso hydraulimäntä joka liikkuessaan (n.1cm) pyöräyttää hammaspyörien avulla nokan asentoa arviolta jopa ~30 astetta.
Öljynpaine syötetään siis nokka-akselin päästä, painetta ohjaa solenoidi joka on siinä venakopan päällä.

Tässä teille hieman harvinaisempi räjäytyskuva VVT:stä  ;)


 

Kulkukoira  Proturbo