Kaksi kappaletta imupuolen VVT-pyöriä(2.4 125kw) olen uteliaisuudesta purkanut ja mittaillut ja tässä vähän omia havaintoja.
Siinä VVT-pyörässä on keskiholkin(josta kiinnitetään nokka-akseliin) ja ulkokehän välissä 2 mm paksu aluslevy "laakerina", keskiholkissa ja ulkokehässä olevat vastinpinnat ovat pehmeitä(ei karkaistu) ja ne kuluvat, josta johtuu VVT-pyörän päittäisvälys. Käynnissä ollessa öljynpaine painaa hihnapyörää koko ajan ulospäin ja nuo pinnat hankaa toisiaan vasten aina kun ajoitusta säädetään ja pehmeämmät pinnat tietysti kuluu, kun kunnollisia laakeripintoja ei ole. Muuten pyörän sisällä olevat hammaspyörät ovat pintakarkaistuja ja niissä ei ollut juurikaan mitään kulumaa.
Ainakin tämmöinen imu puolen VVT-pyörä olisi aika helposti kunnostettavissa, riittäisi vastinpintojen oikaisu sorvissa ja uusi paksumpi tai lisä aluslevy(ulkohalkaisijaltaan pari mm pienempi) alkuperäisen "laakeri"aluslevyn lisäksi. Omaanikin olisin korjannut(ja säästänyt 350e), jos olisin aiemmin älynnyt tutkia rakennetta.
Kun tuota päittäisvälystä tulee, menee myös nokka-akselin asento samaa tahtia pieleen, jossain vaiheessa voi tästä johtuen tulla vikakoodi väärästä nokka-akselin asennosta.
Öljyähän se alkaa vuotaa kun välyksen takia VVT-pyörä ei pysy enää stefan kohdalla. Sitä stefaa ei siis kannata asentaa kovin syvälle, jos/kun sen VVT-pyörän vaihdon yhteydessä vaihtaa.
Välyksen pystyy toteamaan myös esim. pyörittämällä konetta kampiakselin päästä hiukan edestakaisin, hihnapyörä liikkuu silloin akselin suuntaan välyksen verran. Välys pitäisi kyllä tuntua ihan käsivoimin hihnapyörästä edestakas liikuttamalla. Myös hihna kulkee "sivussa" pyörältä tai oikeammin hihnapyörä ei ole hihnan linjalla.
Ei tuon kulumiselle mahda paljoa päästä vaikuttamaan öljynvaihdoilla tai öljynlaadulla, rakenne kun on tehty kestämään "sopivasti". Voi olla, että tästä johtuu myös ne solenoidien jumittelut, kun tuolta sisältä lähtee kiertoon metallipartikkeleita enemän tai vähemmän ja kulkevat sieltä solenoidin kautta pois.