KL-varaosat  Race.fi

V40 2014 pyyhkijät elää omaa elämää ja ”start/stop vaatii huollon”

  • 3 Vastauksia
  • 550 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SeVolvokuski.

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Moi. Auto seisoi viikon katoksessa, jonka jälkeen ongelmat alkoivat. Tai tarkemmin ottaen ensimmäinen tauon jälkeinen työmatka 20+20km taisi vielä olla ongelmaton, mutta toisena aamuna moottorinlämmitys ja sisälämppäri aktivoi hälytyksen autossa pariinkin otteeseen(vanha vaiva jos unohtaa hälyt päälle roikkalämmittimien kytkeytyessä?) Auton starttauksen jälkeen pyyhkijät alkoivat pyyhkimään oma-alotteisesti täysillä eikä pysähtyneet vaikka auton sammutti. Akun plussakaapeli piti käyttää autosta irti. Tämän jälkeen auto on jonkun reissun toiminut normaalisti, mutta välillä pyyhkijät voivat alkaa huitoa omia aikojaan ja autoon on ilmestynyt myös ”start/stop vaatii huollon” ilmoitus. Youtubea kelanneena käytin hanskalokeron alta ECM-kortin ja liittimet irti(en tosin putsannut kontakteja, olivat kaikki niin hyvännäköisiä) ja tsekkasin siitä sulakkeet, oli ok. Akun napajännite lämpöisessä tallissa on 12,7V lienee ok? Ja auton käydessä jännite n.15.1v nämä varmaankin normaalit? nyt akku kaikesta huolimatta laturissa, vaikken usko, että jännitepuolella vikaa, mutta sähkön vähyys kun tunnetusti aiheuttaa laitteiden sekoiluja niin ajattelin varmuudeksi ladata akun. Entä oliko tämmösessä autossa vielä joku oma akku tuolle start/stopille kun en äkkiseltään huomannut, mutta netissä semmosesta puhutaan? Kiitos etukäteen jos joku viitsii jakaa kokemuksiaan/tietämystään tällaisesta ongelmasta ::) Niin ja se kortin ja töpselien irtikäyttäminen ei auttanut ja auto on tosiaan PSA dieseli D2.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2023, 10:39:18 kirjoittanut SeVolvokuski. »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Pyyhkijöinen vika on sangen erikoinen, jos akun kengän irrotus korjaa tilanteen. Pyyhkijöiden äly on moottorin yhteydessä. Moottori saa käskyn viuhtoa tietyllä nopeudella väylää pitkin. Nyt esimerkiksi auton sammutuskäsky ei mene perille. Virran loppuminen vasta nollaa käskyn.

Pyyhinmoottorin äly ei siis ole välttämättä rikki vaan vika saattaa olla väyläpiuhoissa tai ohjauspuolella, kuten rikkinäinen viiksi tai sadetunnistin. Jos viuhtoo heti akun kengän kiinnittämisen jälkeen, niin silloin vaihtaisin itse moottorin.

S&S järjestelmälle on erillinen pieni akku, joka on "piilotettu" muistaakseni myös V40ssä tuulilasin edessä olevan muovin alle.

Vikakoodien lukeminen saattaisi antaa kuitenkin vihjeitä molempiin ongelmiin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Harasoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
V40:ssä kuskin puolen ajovaloumpion alla. Näkyy siitä umpion reiästä. Se pikkuakku siis.

Poissa SeVolvokuski.

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Juu kiitos tiedoista:) Pääsen varmaankin lueskeleen vikakoodeja tässä lähipäivinä niin jos ilmaantuis jotakin järkevää niistä.. Latasin tosiaan sen perus/ison akun c-tekillä täyteen, kesti ehkä 4-5h, että alkoi näyttämään täyttä. Starttasin kerran ilman pyyhkijä ongelmia tai S/S ilmoitusta, mutta semmoinen punainen kolmio vielä paloi kojetaulussa. Sammutin auton ja starttasin uudestaan, nyt se punainen kolmiokin häipyi. Heitin 10min koeajolenkin ja kaikki ongelmat ja ilmoitukset loistivat poissaolollaan. Ajattelin, että nyt auto kunnossa, mutta.. kuinka ollakaan seuraavalla ajolenkillä 30min päästä pyyhkijät alkoivat taas itsekseen viuhtoa parin minuutin ajon jälkeen ja S/S ilmoituskin palasi. En tiedä oliko se sattumaa, että latauksen jälkeen toimi hetken hyvin vai onko tosissaan auton laturissa tai omassa akussa jotain häikkää. Oletteko muuten mittoneet tota latausjännitettä, kuuluuko olla noinkin korkea kuin 15.1v? Toki en tiedä tosta vilteman yleismittarista heittääkö se johonkin suuntaan, mutta voin toki verrata tossa pariin muun merkkiseen autoon, joidenka latausjännite ollut muistaakseni n.14,5v..?

 

Carcom Oy  Ateho