Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: ToubiD5 - 22.10.2019, 09:42:39
-
Morjesta foorumilaiset,
Ikävästi s60, 2004, d5 volvo, 194 tkm ajettu käynnistys ongelmat alkoi ilmojen kylmetessä. Autossa on:
- Uusi toimiva akku
- Uudet hehkut
- Ei suuttimien ohivirtausta
- Ei vikakoodeja
- Polttoainepumppukin toimi
Auto siis ei lähde pakkasella käyntiin ilman lämmitystä. Nyt oli ensimmäinen -10 asteen pakkanen ja auto ei yrittänytkään käyntiin ilman lämmitystä. +5 asteen lämmössäkin startti kestää 4-5 sekuntia. Mitähän tuosta lähtis tarkisteleen ja vaihteleen seuraavaksi?
Kiitos kaikille,
-
Tyhmä kysymys, mutta eihän ole kesädieseliä tankki täynnä? 8)
-
Millon PA-suodatin on vaihdettu? ::)
-
Kun sanot että ei lähde käyntiin niin pyörittääkö se loputtomiin niinkuin tulpatonta mopoa ja sähköt räpsyy vai pelkästään sähköt räpsyy eikä kierroslukumittari värähdä?
Vaikka et epäile suuttimia niin ens kerralla kokeile lämmittää niitä varovasti lämpöpuhaltimella ja sitten startata.
-
Tosiaan jäi näköjään laittamatta tuo polttoainesuodattimen vaihto, seki vaihdettu siis kuukausi sitten. Kuulemma lähti tosi huonosti käyntiin sen jälkeen ja korjaaja ehdotteli silloin että polttoainepumpussa olisi jotain vikaa kun ei kuulemma ääntä silloin siitä kuulunut.
Ja tosiaan tuossa pakkasella auto vaa pyörittää eikä tee elettäkään että lähtis käyntiin.
St1 tankattua diisseliä, mut en usko et siitä vielä kiinni tää homma ku vähän kun lämmittää autoa niin lähtee käyntiin ihan normaalisti
-
Onko tarkistettu että uudet hehkut saa myös virtaa?
-
Tankissa oleva pa-pumppu ei vaikuta käynnistyvyyteen, paitsi jos tankki on ihan tyhjä. Silloin tosin ei lähde käymään lämpimänäkään. Suodattimen vaihdon jälkeen tosin on pitkässä startissa mikäli tankkipumppu ei toimi. Hetki sitten korjasin Ducatossa olleen vastaavanlaisen ongelman. Kesällä toimi hyvin, mutta 0-kelissä ei ilman puolen tunnin webaston käyttöä lähtenyt käymään. Korkeapainepumpun kansien alla olevat pienet O-renkaat olivat rikki. Ei vuotanut ulospäin, muttei nostanut painetta kylmänä tarpeeksi. Pumppu nyt tosin on ihan erilainen, mutta voihan siinäkin jotain vikaa olla.
10 asteen pakkasessa pitäisi lähteä käymään ilman hehkujakin kivuttomasti. Jotenkin viittaisi siihen, että pa-paine ei nouse tarpeeksi ja näin ollen ei edes avaa suuttimia, mutta eikös tästä pitäisi tulla jokin vikakoodi?
-
Noista en tiedä, mut omani ei suostunut edes lupaamaan -5 asteen pakkasella. Vaihdoin hehkut ja taas toimi. Tänään kun katoin niin hehkujen johdot oli nippinappi kiinni. Noussut pois paikoiltaan kesän aikana. :o
-
Mulla oli samaa ongelmaa, lopuksi syylliseksi osoittautui starttimoottori. Se ei enää jaksanut pyörittää tarpeeksi hyvin. Nyt tuntuu käynnistys kuin nuorelta varsalta, hyvä ettei lentoon lähde.
-
Toimiiko auto käynnistyttyään normaalisti, tehot tallella ym.?
Jos kyllä, niin sitten minäkin annan ääneni starttimoottorille.
-
Kiitoksia vastauksista kaikille! olin lomalla niin en ole vielä kerennyt paneutua tuohon ongelmaan, nyt ajattelin tutkia sitä enemmän. Auto tosiaan toimii täysin normaalisti kunhan sen saa käyntii. :). Nyt ollu -20 pakkasta ja tosiaan roikkaa tunti nii lähtee käyntiin
-
Morjesta,
Vielä vähä väliaikatietoa jos sattuu jollaki kiinnostamaan :), pitänee viiä kohta pajalle tuo auto. Hehkujen Rele tuntuis toimivan, kokeilin toisella releellä starttaamista, ei tapahtumia. Hehkuillekkin tulee hehkuttaessa virta. Mietin vielä voisko se saada väärää tietoa joltain lämpötila-anturilta. Perjantaina auto ei saanut lämpöä tolpasta, ja ei lähteny siis käyntiin. No webasto (artic) päälle ja 5 min päästä lähti sit käyntiin. Pakkasta oli -9
-
Moottorin lämpöanturi jos on rikki, niin silloin ei lähde bensakonekkaan lämmittämättä kylmänä käyntiin.
-
Moottorin lämpöanturi jos on rikki, niin silloin ei lähde bensakonekkaan lämmittämättä kylmänä käyntiin.
Missä toi anturi sijaitsee? vai onko sama kuin mittaa Jäähyveden lämpötila?
-
Yksi viidestä suuttimesta oli paskana, joten auto ei saanu startatessa oikeaa painetta. Suutin meni vaihtoon ja johan toimii