Autodiagnoosi  Carcom Oy

d24 kompressor

  • 21 Vastauksia
  • 12467 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • Honkilahden keskusautohalli.
d24 kompressor
« : 11.08.2013, 12:19:57 »
Jäähäns!
Tuli tännekkin rekisteröidyttyä ku jo 15 vuotta näiden ruotsin ihanuuksien kanssa vähdännyt. Tosin viimeiset 5 vuotta mennyt lähinnä om-alkuisten patojen kimpus. Mutta joo se allekirjoittaneesta.
Asiaan. Onko kukaan täällä ikuna kokeillut mitä saa aikaan d24:sen ja remmin risteyksestä? Tuossa ollut useamman vuoden kehitteillä ajatus kyseisestä keksinnöstä ja osatkin alkavat olla koossa :)
Etuveto allergikko.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: d24 kompressor
« Vastaus #1 : 11.08.2013, 12:31:04 »
6kpl mutkalla olevia kankia, jossei joku ehdi ennen sitä tulemaan lohkosta ulos...

Tietenkin varmaan osavaihtolistalla on kanget jos alat tämmöseen hommaan?
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: d24 kompressor
« Vastaus #2 : 11.08.2013, 12:59:00 »
H-profiili kanget, sillä kestää jos kestää. :) ei kait siinä muuta kriittista osaa ole joka remmiahtimen takia hajoais.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa kipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • Honkilahden keskusautohalli.
Vs: d24 kompressor
« Vastaus #3 : 11.08.2013, 14:59:58 »
H-profiili veivit odottaa kaapissa uusien mäntien seurana :)
Etuveto allergikko.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: d24 kompressor
« Vastaus #4 : 11.08.2013, 16:21:41 »
H-profiili veivit odottaa kaapissa uusien mäntien seurana :)

Sitte ei muutaku konetta kasan vaan, ja projektipäiväkirjaa pystyyn niin päästään seuraamaan remmiahettua deekua, niitä harvemmin näkee. O0 Kylykeen vielä HX 40/ 50 ja rivipumppu tai joku toinen jakajapumppu niin saa vetävät kierroksetki sinne 7-8tonnin tietämille. Kesämiitissä kuulin ja näin ku jollain oli joku muu jakajapumppu deekussa..sano että vetävät 6800rpm.. ???

E: ahtopainettakin oli 3 kiloo..  8)
« Viimeksi muokattu: 11.08.2013, 16:26:00 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: d24 kompressor
« Vastaus #5 : 11.08.2013, 20:26:04 »
sekin ois kiva tietää että missä kohtaa noi veivit menee mutkalle.Ei ainaka monella foorumilaisella oo menny yhtään veivii mutkalle vai onko yhtään?

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: d24 kompressor
« Vastaus #6 : 11.08.2013, 20:46:29 »
Ongelmia tuleekin vasta sen remmin kanssa kun alakierroksille tulee paljon enemmän vääntöä.

["Fysiikka mietintää"]
Meneekö suoraan siten että jos sama vääntö saadaan puolet vähemmillä kierroksilla, on se  kankien rasitukselle sama kuin väännön tuplaantuminen alkuperäisillä kierroksilla?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa kipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • Honkilahden keskusautohalli.
Vs: d24 kompressor
« Vastaus #7 : 11.08.2013, 21:15:44 »
sano että vetävät 6800rpm.. ???

ei heti tulis mieleen kieputtaa deekua lähemmäs seittemää tonnia. ketjukoneet oliskin asia erikseen. mitä muuten toi deekun pitäis kiertää pp-dieselin säätämällä 12mm nestepäällä olevalla pumpulla? tarvis vaan laskia kampuran päähän tulevalle moniurahihnapyörälle halkaisija missä jäis turvavara ahtimen huippukierroksiin.
Etuveto allergikko.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: d24 kompressor
« Vastaus #8 : 11.08.2013, 21:25:24 »
ei heti tulis mieleen kieputtaa deekua lähemmäs seittemää tonnia. ketjukoneet oliskin asia erikseen. mitä muuten toi deekun pitäis kiertää pp-dieselin säätämällä 12mm nestepäällä olevalla pumpulla? tarvis vaan laskia kampuran päähän tulevalle moniurahihnapyörälle halkaisija missä jäis turvavara ahtimen huippukierroksiin.

Mulle teki tuon pumpun yksi tuttu dieselhuoltomies / -virittäjä ja sano että ~5200rpm saa vetävät kierrokset säädettyä pelkällä nestepään vaihdolla. Useimmat taitaa kiertää siihen ~5500-6000rpm saakka.

E: Joo eihän se diesel oo tarkotettu kierrätettäväks..parhaiten se varmasti kestää ku pysyy alle 6000rpm. Mitä tuohon veivi asiaan niin oisha se kiva kokeilla mitä deekun veivit kestää muttei oikee innosta.. ei niitä varmasti mutkalle saa isoilla turboilla, ainoastaan vnt-ahtimien ja remmin kanssa ne saattaa mennä mutkalle melko helposti.
« Viimeksi muokattu: 11.08.2013, 21:28:31 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa kipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • Honkilahden keskusautohalli.
Vs: d24 kompressor
« Vastaus #9 : 11.08.2013, 21:56:42 »
Mitä tuohon veivi asiaan niin oisha se kiva kokeilla mitä deekun veivit kestää muttei oikee innosta.. ei niitä varmasti mutkalle saa isoilla turboilla, ainoastaan vnt-ahtimien ja remmin kanssa ne saattaa mennä mutkalle melko helposti.

hmmm tarviskohan "koekäyttää" remmiä viripumpun kera eka vakio koneessa ;D siinä on vaan vaarana että veivikaula tulee kurkkaan ja tuhoo jotain tarpeellista...
Etuveto allergikko.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: d24 kompressor
« Vastaus #10 : 11.08.2013, 22:20:09 »
hmmm tarviskohan "koekäyttää" remmiä viripumpun kera eka vakio koneessa ;D siinä on vaan vaarana että veivikaula tulee kurkkaan ja tuhoo jotain tarpeellista...

Jos on aikaa ja intoa niin hommaat jostain 700tkm ajetun d24:sen ja lykkäät siihen remmin ja pumpun kiinni ja sitten tipautat sen keulalle, myöskin kytkin pitää olla kunnossa..ja ehkä jokin muu laatikko. Luulen että M4x-laatikko antaa ennen niitä kankia periksi..  ;D ehkä..  ???
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: d24 kompressor
« Vastaus #11 : 11.08.2013, 22:30:23 »
Jos on aikaa ja intoa niin hommaat jostain 700tkm ajetun d24:sen ja lykkäät siihen remmin ja pumpun kiinni ja sitten tipautat sen keulalle, myöskin kytkin pitää olla kunnossa..ja ehkä jokin muu laatikko. Luulen että M4x-laatikko antaa ennen niitä kankia periksi..  ;D ehkä..  ???
Kaikki antaa mikä on Volvossa ollu tehtaalta lähtiessä...

Epäilen että tommosella remmillä ruoskitulla deekulla tarvii aika paljon sijottaa voimansiirtoon. Suoraan melkeen heittäs jotain Jerichoa tai muuta kunnon voimamoottorilaatikkoa, ehkä joku 330d bemarin zf vois kestää ehkä, mutta halvemmaksi loppupeleissä tulee voimaloota.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: d24 kompressor
« Vastaus #12 : 11.08.2013, 22:37:43 »
Kaikki antaa mikä on Volvossa ollu tehtaalta lähtiessä...

Epäilen että tommosella remmillä ruoskitulla deekulla tarvii aika paljon sijottaa voimansiirtoon. Suoraan melkeen heittäs jotain Jerichoa tai muuta kunnon voimamoottorilaatikkoa, ehkä joku 330d bemarin zf vois kestää ehkä, mutta halvemmaksi loppupeleissä tulee voimaloota.
Joo voimansiirtoon kyllä saa panostaa. Kyllähän tuo Getrag 265 esimerkiksi kestää aika hyvin vahvistamattomana tehokkaissakin koneissa, mutta tuo raju alavääntö on se mikä tappaa "kestävänki" laatikon. Yks tuttu rakentaa nytte juuri vanhaa mersua jossa on om606 + hx50 + remmi ja laatikko on joku, en tiedä mikä, mutta automaatti ja väännön kesto 1100Nm ja siihen tulee sähkönen ohjaus joka mahdollistaa... - > rattivaihteet.  8)
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa kipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • Honkilahden keskusautohalli.
Vs: d24 kompressor
« Vastaus #13 : 12.08.2013, 00:30:56 »
Tontilla neljä deekua niin yhden voi aina turmella :D

Tuota laatikko juttua oon pähkiny ja se auki edelleen. Ei taida m90:kään mitään ihmeitä kestää? Kaverin turbos 380hp/560nm sellainen on palvellut jo kuutisen vuotta. Solmu tosin ei niin kovin alhaalta lähde vääntämään. Caidemanilla kesti jopa m46 siinä deekun peräs mikä on sinänsä ihme herran voimansiirto antautumisten listaa ihaillessa :D
Millais noita parempia askeja on deekun perään sovitettu? Sopivasta kaavelista leikkaa/liimaa?
Etuveto allergikko.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: d24 kompressor
« Vastaus #14 : 12.08.2013, 00:43:12 »
leikkaa liimaa, tai adapterilaipalla, riippuen lootasta.

M46sia 2kpl räjäyttäny about 400nyyttonilla kun se tulee tarpeeks alhaalta  ::)
M90 varmaan kestäis 100 enemmän, mutta hinta nyyttonisuhde päin persausta.
Tosiaan semmone 330d bemmin Zf kuulemma kestää jotaan karvan vajaa 700Nm, mutta tarina ei kerro kuinka alhaalta.

Edelleen joku jericho ei tuu loppupeleissä yhtään kalliiks jos noita 1500kiloeuron zetäffiä monta meinaa särkeä...
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

 

Autoracing  KL-varaosat