Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: P0UT14IN3N - 31.01.2023, 08:28:36

Otsikko: 960 drifter aihio
Kirjoitti: P0UT14IN3N - 31.01.2023, 08:28:36
Tämä olisi tarkoitus jalostaa driftinkiin
Elikkä aikaisemmin ollut nimimerkki TTL:än projekti.

-T5 kova vauhtipyörä + SRE kytkin paketti
- Vähempi rullattu 3,71 perä, vastapaino laikattu lukosta pois.
- Bc racingi alusta, Edessä 940 yläpäät, 850 iskarit. Takana 940 iskarit, koneistetut jousilautaset + kynäjouset, coilover tyyliin.

-B6254s vaparin lohkossa yläpään korsetti
-wössner männä, teräsveisit, 3l kampura
- avarrettu kansi, cat cams tuplajouset, laaksosen eeron hitsinokat
- moottorinohjaus MS3 lisäkortilla
- säädetty motorsetilla hx55 ahtimella 663hv/ re85
   

Sitten itse projektiin. Tullessa auto savutti aina ahtojen jälkeen. Kerran käytiin radalla ja ei isommin uskallettu ajaa kun aikalailla pöläytteli. Laitoin ahtimeen huoltosarjan ja se lopetti savuttamisen. Iso ahdin veti aika ylhäältä ja radalla käsittely oli hankalaa. Vaihdettiin hx40superi. Ensin oli ahtopaine ongelmaa kun hukkaportti aukesi liian aikaisin. Lisäjouset porttiin ja alkoi pitää. Ahtoja 1.8 ja alkoi olla vetoja ei tosin enää radalla käyty. Ajateltiin penkkiin viedä seuraavaksi mutta tuli käyntihäiriö ja aina käynnistyksen jälkeen joku tulppa pimeänä. Seuraavaksi alkoi huohottaa etanolia niinkin paljon että valui ihan putsarilta maahan. Suuttimet irti ja sumua ei kolmessa suuttimessa juuri muodostunut. Käytin suuttimet huollossa, puhdistin bensalinjat ja vaihdoin öljyt. Nyt auto pelasi hienosti, mutta jäi huohottamaan etanolia. Ajattelin että sieltä on sulanu jotain vaikka missään kohti ei pitäs olla käyny laihalla (tietokoneella seurattu). Ja puristuspaineetkin oli kaikissa.
     Päädyin sitten purkamaan moottorin. Mitään ei ollut sulanut. Männänregas välykset olivat 0.55. En ole mikään moottori tietäjä jotkut sanoo huohotuksen juuri johtuvan liian suurista männärengas välyksistä toiset taas, että tuommoiset välykset normaalia. Neuvoja otetaan vastaan!




(https://i.ibb.co/ZW6wz3Z/20220425-212314.jpg) (https://ibb.co/ZW6wz3Z)

(https://i.ibb.co/ctH1SzR/20230126-171820.jpg) (https://ibb.co/ctH1SzR)

(https://i.ibb.co/ctrF0S2/20230130-170721.jpg) (https://ibb.co/ctrF0S2)

(https://i.ibb.co/MVqy9q8/20230130-170739.jpg) (https://ibb.co/MVqy9q8)

(https://i.ibb.co/LhMt6MW/20230130-170749.jpg) (https://ibb.co/LhMt6MW)
Otsikko: Vs: 960 drifter aihio
Kirjoitti: Juho_ - 31.01.2023, 12:05:42
Nyt on hyvä projekti! 8)

Mittaa sylinterit, onko kovin soikeat.
Minkälainen huohotusjärjestelmä?
Tai huohotinpönttö.

Lohkoon aukot sylinterien välille kuten RN lohkossa auttaa myös vähän huohotuksen suhteen.
Otsikko: Vs: 960 drifter aihio
Kirjoitti: Keme - 31.01.2023, 13:47:34
Aika reilun kuulonen katkosvälys?
Just nimittäin viilasin 101.6mm Wisecojen renkaiden katkosvälyksiksi 1. renkaaseen 0.50mm ja 2. renkaaseen 0.55mm.
Otsikko: Vs: 960 drifter aihio
Kirjoitti: Ristus - 31.01.2023, 13:57:06
Boost varmaan osais sanoa vaikka mitä noista väleistä mutta eikös ne ole aika pitkälle kiinni siitä kokoonpanosta ja miten sitä on tarkotettu käyttää.
Otsikko: Vs: 960 drifter aihio
Kirjoitti: Lankku - 31.01.2023, 14:13:35
Renkaat toimii 0,55mm välyksellä. Isompiakin on ollut ilman huohotusongelmia.
Otsikko: Vs: 960 drifter aihio
Kirjoitti: P0UT14IN3N - 06.02.2023, 14:26:58
Noniin opettelin vähän mittailemaan tuommosella asetustulkilla ja mikrometrillä. En mitään isompia heittoja löytänyt. Mittasin melko keskeltä sylintereitä. Asetin männällä renkaat ja rengasta vasten lukitsin tulkin. Otin mittoja kolmeen ja neljäänkin eri suuntaan.
    Ja huohotus on vakio. Paitsi lisänä erillinen keruusäiliö. Tuo oma musta säiliö lohkon kyljessä vissiin oikealta nimeltään öljyloukko?  Ja kyllä olen lukenut tinakoneen huohotus ongelmasta. Sitä olisi tarkoitus parantaa. Vielä en löytänyt tietoa mistään miten rn lohkoissa toteutettu.
Ja huohotus ei ainakaan tässä koneessa tukossa ollut koska niin vähän ajettu viime kasauksen jälkeen tuskin edes 10tkm. No niin tässä nopea päivitys sitteb kuvia
(https://i.ibb.co/Z6xqw0R/20230205-212422.jpg) (https://ibb.co/Z6xqw0R)

(https://i.ibb.co/CsF4JmC/20230205-210959.jpg) (https://ibb.co/CsF4JmC)
Motonetistä löytyikin mittalaitteet ja painoksi valikoitui yllättäen kaljalaatikko

(https://i.ibb.co/YfxBn5J/20230205-213415.jpg) (https://ibb.co/YfxBn5J)

(https://i.ibb.co/5cwFj2z/20230205-202416.jpg) (https://ibb.co/5cwFj2z)

(https://i.ibb.co/zVHsY46/20230205-202304.jpg) (https://ibb.co/zVHsY46)

(https://i.ibb.co/br80PYm/20230205-202137.jpg) (https://ibb.co/br80PYm)
Männissä kummallisia pieniä naarmuja jotka osa tuntui kynnelläkin

(https://i.ibb.co/R0fLM9V/20230201-215829.jpg) (https://ibb.co/R0fLM9V)

(https://i.ibb.co/QjKWZTm/20230201-215802.jpg) (https://ibb.co/QjKWZTm)
Sylintereissä ei mitään ihmeellistä
 Ja se vielä että nyt vasta mittasin 2 renkaitten välyksen joka olikin pienempi 0.45
Otsikko: Vs: 960 drifter aihio
Kirjoitti: boost - 05.03.2023, 07:49:30
0.55 on ok välys ja itse käytän aina isompaa välystä 2. renkaassa.  Yleensä 0.1mm suurempaa.

Mulla kilpurin koneessä 0.7mm 1. ja 0.8mm 2.rengas   eikä se puhalla.


Yleinen huohotusongelma on kun otetaan 960 öljypohjasta se letkulähtö käyttöön. Siihen pitää keksiä jotain väliin että öljy ei pääse nousemaan ylös.  Itselläni testissä 700hv Käyttöautossa metallisihtinen bensansuodatin an12 letku koolla ja tuntuisi toimivan. Vakio huohotinpönttö toisena. 

 
 
Otsikko: Vs: 960 drifter aihio
Kirjoitti: P0UT14IN3N - 11.03.2023, 15:24:47
Kyllä täytyy vaikka boostin menetelmää matkia huohotuksen suhteen ja porata sylinterien välille nuo reiät niinkuin rn lohkoissa. 4sylinterin kohdalle myös lisähuohotukselle tehtiin 1/2 tuuman vesijohto kierre niin saa ison huohotuslähdön siihenkin.
Otsikko: Vs: 960 drifter aihio
Kirjoitti: P0UT14IN3N - 06.04.2023, 03:08:00
No niin nyt päässy vähän kasailemaan moottoria!

(https://i.ibb.co/GWFH3YK/20230405-200811.jpg) (https://ibb.co/GWFH3YK)

(https://i.ibb.co/G0M0cp3/20230405-200823.jpg) (https://ibb.co/G0M0cp3)

(https://i.ibb.co/GCk3R14/20230406-024542.jpg) (https://ibb.co/GCk3R14)
Tuli tilattua vahingossa pinnapultit. Voiko joku neuvoa tuon kiristyksen. Ohjeessa jos oikein ymmärsin sanottiin että 78nm kiristys. Että vedetäänkö vaan pohjaa vasten 78nm? Kuulostaa hurjalta ??? ???

(https://i.ibb.co/CJq1Tw3/20230406-024607.jpg) (https://ibb.co/CJq1Tw3)

(https://i.ibb.co/2YxFHwp/20230406-024640.jpg) (https://ibb.co/2YxFHwp)
Otsikko: Vs: 960 drifter aihio
Kirjoitti: Ristus - 06.04.2023, 08:26:58
Käsittääkseni pinnapultit vain väännetään käsin kiinni ja sit mutteriin pistetään jenkua määrätty. tuossa tommonen videontynkä aiheesta, vähän idiootille tehty mutta siinä tuo ehkö selvinnee :) https://www.youtube.com/watch?v=jUmd-CiOYzg
Otsikko: Vs: 960 drifter aihio
Kirjoitti: J.Lunkka - 07.04.2023, 11:17:08
Khömm.. Suosittelisin poraamaan nuo tason vesireiät pikkuisen isommiksi esim. 8-9mm auttaa huomattavasti pitkissä vedoissa :-) Noissa ensimmäisissä korsetoinneissa porasin ne 5mm poralla ja olikohan Lankulla vai kelläköhän se nyt olikaan ....ei muista :-/   juuri niitä lämpö ongelmia jotka korjaantui isontamalla noita porauksia.

Viimeisimmät korsetoinnit on tehty silleen että ympärystät on vieriviereen poratut...selitän vaikeasti, pitää vähentää mämmin syöntiä  ;D

Janne (Lankku) voi tarkentaa, hänellä taitaa olla pisin kokemus noista tekemisistäni :-)

Ja sitten ei ajella alle 3barin paineilla  :2funny:

Otsikko: Vs: 960 drifter aihio
Kirjoitti: Lankku - 07.04.2023, 20:46:42
Khömm.. Suosittelisin poraamaan nuo tason vesireiät pikkuisen isommiksi esim. 8-9mm auttaa huomattavasti pitkissä vedoissa :-) Noissa ensimmäisissä korsetoinneissa porasin ne 5mm poralla ja olikohan Lankulla vai kelläköhän se nyt olikaan ....ei muista :-/   juuri niitä lämpö ongelmia jotka korjaantui isontamalla noita porauksia.
Mulla ei ollut lämpöongelmia, tein reiät jo valmiiksi isommiksi kuin mitä tiivisteessä oli juurikin sen takia ettei tule turhaa kuristusta. Taisit vitoskoneisesta puhua jossa oli?
Otsikko: Vs: 960 drifter aihio
Kirjoitti: P0UT14IN3N - 22.04.2023, 19:02:41

(https://i.ibb.co/tzjdthQ/Snapchat-1897195890.jpg) (https://ibb.co/tzjdthQ)

Motti ois valmiina. Vauhtipyörän pultit puuttuu kun ei paikallisessa pulttikaupassakaan ollu. Pitää vaikka lensulta tilata alkuviikosta
Otsikko: Vs: 960 drifter aihio
Kirjoitti: P0UT14IN3N - 22.01.2024, 12:46:44
Tervehdys

Projekti oli kesän ajan tauolla kun oli muita harrastuksia. Joulukuussa käyty jääradalla testailemassa. Harmiksi pätkimis ongelma palasi joka tekniikkaa jo aikasemmin vaivannut. Alkaa pätkimään kun ahdot menee yli barin. Rötää ihan kunnolla eikä kierrä yli 4500.
    Luultiin jo että tuo latautumisaika sytkällä liian pitkä niinku oli jollaina ollut, mutta ei sekään, kun on 3,6ms nii pitäs olla oikein.
Mietittiin myös vaikuttaako ahtimen vaihto kun herää aikasemmin että olisi säädöt niin pielessä. Voisko aiheuttaa nuin pahan pätkimisen. Itse en kyllä jaksaisi uskoa. Alle barin ahdoilla kiersi vedossa kuitenkin rajottimelle
Otsikko: Vs: 960 drifter aihio
Kirjoitti: Lankku - 22.01.2024, 14:13:38
Loppuisko kipinä.
Otsikko: Vs: 960 drifter aihio
Kirjoitti: Jambo - 22.01.2024, 22:39:45
Puolat ja tulpat ensimmäisenä tarkistukseen, muutama käytetty orkkispuola mitkä on enempi halkeilleet lyöny läpi. Toinen mikä tekee kiusaa on jos tulpan kaivoihin päässyt öljyä vuotamaan. Oletan kuitenkin että ei ole triggeriongelma ja antaa ilman kuormaa kierrätellä rajottajalle  ???
Otsikko: Vs: 960 drifter aihio
Kirjoitti: Joni- - 23.01.2024, 13:40:52
Ahtopaineraja käytös?
Otsikko: Vs: 960 drifter aihio
Kirjoitti: P0UT14IN3N - 31.03.2024, 20:12:10
Morjesta
Kipinäähän tässä on koko talvi metsästetty. Kyllä tuli puolat katsottua, että ovat kunnossa ja kokeiltua hyllyssä olevilla tarvike puolilla. Myös triggeriongelmaa mietittiin, vaikka kiersi hyvin ilman ahtoja. Megan asetuksia mietitty ja käyty läpi. Silti aina vain rötää samalla tavalla.
  Nyt ennen pääsiäiastä finjectorilta tuli uudet puolat boschilaiset pääteasteella, jotka käy suoraan tinakoneeseen. Aluksi ei ollut mitään hajua megan sytytyspuolesta, joten suurin aika puolien vaihdossa meni sähkötöihin ja itsessään koko sytytyksen perusasioihin perehtymiseen. MS3X ohjaa suuttimia suoraan boksilta tulevista lähdöistä. Johdotukset olivatkin helppoja tehdä koska vanhat pääteasteet purkamalla jäi johtoa riittävästi puolille asti. Sitten vain virta ja maat. Tuli myös opeteltua automaatti pihtien käyttö pinnien puristuksessa 8)
    Sitten itse testaamiseen. Rötäämistä ei enää esiintynyt 4vaihteelle asti, mutta keli oli hieman liukas. Myöskään tietokone ei ollu kiinni joten ahdoista ei jäänyt muistijälkeä. Säädöt olivat kuitenkin samat millä pätkinyt aina ja sain kolmosvaihteen rattaat sileäksi joten vahva luotto on että nyt pelittäisi  ::) Täytyy alkaa suunnitella ZF hommaamista
Otsikko: Vs: 960 drifter aihio
Kirjoitti: P0UT14IN3N - 31.03.2024, 20:32:49

(https://i.ibb.co/31R58xj/IMG-1990.jpg) (https://ibb.co/31R58xj)

(https://i.ibb.co/yYW96DS/IMG-1986.jpg) (https://ibb.co/yYW96DS)